Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan man sykmelde seg hvis man har sagt opp/sluttet i en jobb uten annen fast jobb?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har sagt opp nåværende jobb hvor jeg har kort tid igjen før jeg er offisielt arbeidsledig. Jeg har ikke ny jobb enda, men har flere tilbud og vet at jobb ordner seg på en eller annen måte.

 

Den siste tiden har det toppet seg med flere belastningsskader som følge av mye jobbing. Terapeuten min mener jeg burde vurdere sykmelding, men jeg har svært lite lyst å avslutte mitt arbeidsforhold med en sykmelding og forsøker derfor å holde ut. Samtidig føles det litt urettferdig om jeg skal stå midlertidig ufør i det jeg slutter og står på bar bakke hvor jeg må leve av egne midler før jeg begynner i ny jobb (har heller ikke lyst å starte en ny jobb med sykmelding).

 

Hvilke alternativer har jeg? Er det mulig å sykmelde seg etter at et arbeidsforhold opphører? Eventuelt siste arbeidsdag? 

 

Det beste er om jeg unngår dette og greier å bli frisk samtidig som jeg jobber som normalt, men det er en viss fare for at jeg trenger 100% ro noen uker for å bli frisk...

 

Takker for alle innspill her.



Anonymous poster hash: dcdfe...099
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er forskjell mellom en sykmelding i en periode vs en uførs % som vil kreve mer dokumentasjon. Vanskelig å si noe når alt er litt løst, høres uansett ut som om dette er noe du bør diskutere med din fastlege - men på forhånd gjør deg dine tanker basert på hva du evt føler er behov for sykmld for. Hvis det er god grunn for noen uker for 100% recovery er det vel ikke noe å dvele med, en ærlig sak.

Lenke til kommentar

 

Hei.

 

Jeg har sagt opp nåværende jobb hvor jeg har kort tid igjen før jeg er offisielt arbeidsledig. Jeg har ikke ny jobb enda, men har flere tilbud og vet at jobb ordner seg på en eller annen måte.

 

Den siste tiden har det toppet seg med flere belastningsskader som følge av mye jobbing. Terapeuten min mener jeg burde vurdere sykmelding, men jeg har svært lite lyst å avslutte mitt arbeidsforhold med en sykmelding og forsøker derfor å holde ut. Samtidig føles det litt urettferdig om jeg skal stå midlertidig ufør i det jeg slutter og står på bar bakke hvor jeg må leve av egne midler før jeg begynner i ny jobb (har heller ikke lyst å starte en ny jobb med sykmelding).

 

Hvilke alternativer har jeg? Er det mulig å sykmelde seg etter at et arbeidsforhold opphører? Eventuelt siste arbeidsdag? 

 

Det beste er om jeg unngår dette og greier å bli frisk samtidig som jeg jobber som normalt, men det er en viss fare for at jeg trenger 100% ro noen uker for å bli frisk...

 

Takker for alle innspill her.

 

Anonymous poster hash: dcdfe...099

 

 

Du får jo uføretrygd selv om du ikke jobber? Eller er det en spesiell ordning? Jeg trodde det bare var sånn at du tjente en viss sum ekstra, opp til en grense som var ca 35 000, og alt du tjener over det blir bare gjort om til lønn, uten at du mister uføretrygden? Da har du jo ingenting på å tape på å sykemelde deg. Grunnen til at du kan jobbe når du er ufør er for å oppleve ekstra mening i hverdagen, ikke for at du skal jobbe deg sykere. Må lære deg å sette grenser.

 

Et annet alternativ er å ta en prat med sjefen og spørre om du ikke kan få en jobb som krever litt mindre belastning, om du kan jobbe litt saktere eller om det finnes noen andre alternativer enn sykemelding. Åpne opp og kommunisere. De setter nok mer pris på det enn om du bare forsvinner pga sykemelding. Og du skriver du ikke har lyst til å bare gi opp, så det virker som et fullverdig alternativ.

 

Forstår dette du skriver med at det er en sjans for at du trenger ro en periode. Men det er derfor du jobber nå vel, for å lære å finne disse grensene. Da er det bedre om du tenker langsiktig og jobber mindre enn du har kapasitet til, og øker litt over tid, så du slipper å gå på smell og skuffe deg selv, og jeg liker ikke å legge psykologisk press, men også andre (arbeidsgiveres tid og ressurser).

 

Likevel: Hvis du føler det er eneste utvei, så er sykemeldingen der for å brukes. Bedre trygg en lei seg ^^

 

Det er bra du åpner opp og spør.

Lenke til kommentar

Det er forskjell mellom en sykmelding i en periode vs en uførs % som vil kreve mer dokumentasjon. Vanskelig å si noe når alt er litt løst, høres uansett ut som om dette er noe du bør diskutere med din fastlege - men på forhånd gjør deg dine tanker basert på hva du evt føler er behov for sykmld for. Hvis det er god grunn for noen uker for 100% recovery er det vel ikke noe å dvele med, en ærlig sak.

 

Takk for svar! :)

 

Ufør er jeg 99 % sikker på jeg ikke blir, men jeg sa vel midlertidig ufør i åpningsinnlegget. Slik jeg ser det nå vil jeg måtte hvile i hvert fall en uke og kanskje to uker også etter jeg har sluttet i jobben før jeg kan begynne på mine egne prosjekter.

 

Det var derfor jeg lurte på om det er mulig å bli sykmeldt etter man har sagt opp en jobb og faktisk sluttet. Slik jeg har forstått det er ikke dette mulig, men jeg kan ikke reglene godt nok.

 

Hadde jeg vært fast ansatt fremover og vi hadde litt mindre å gjøre, så hadde jeg nok bedt om en sykmelding for å bli raskere frisk og unngå kroniske plager.

 

Anonymous poster hash: dcdfe...099

Lenke til kommentar

Du får jo uføretrygd selv om du ikke jobber? Eller er det en spesiell ordning? Jeg trodde det bare var sånn at du tjente en viss sum ekstra, opp til en grense som var ca 35 000, og alt du tjener over det blir bare gjort om til lønn, uten at du mister uføretrygden? Da har du jo ingenting på å tape på å sykemelde deg. Grunnen til at du kan jobbe når du er ufør er for å oppleve ekstra mening i hverdagen, ikke for at du skal jobbe deg sykere. Må lære deg å sette grenser.

 

Et annet alternativ er å ta en prat med sjefen og spørre om du ikke kan få en jobb som krever litt mindre belastning, om du kan jobbe litt saktere eller om det finnes noen andre alternativer enn sykemelding. Åpne opp og kommunisere. De setter nok mer pris på det enn om du bare forsvinner pga sykemelding. Og du skriver du ikke har lyst til å bare gi opp, så det virker som et fullverdig alternativ.

 

Forstår dette du skriver med at det er en sjans for at du trenger ro en periode. Men det er derfor du jobber nå vel, for å lære å finne disse grensene. Da er det bedre om du tenker langsiktig og jobber mindre enn du har kapasitet til, og øker litt over tid, så du slipper å gå på smell og skuffe deg selv, og jeg liker ikke å legge psykologisk press, men også andre (arbeidsgiveres tid og ressurser).

 

Likevel: Hvis du føler det er eneste utvei, så er sykemeldingen der for å brukes. Bedre trygg en lei seg ^^

 

Det er bra du åpner opp og spør.

 

Takk for svar! :)

 

Nei, jeg kan ikke reglene godt nok. Det er uansett ikke snakk om uføretrygd, men en midlertidig sykmelding.

 

Jeg har alt pratet med min overordnede. Tilrettelegging av arbeid er vanskelig ettersom dette er utløst av PC-bruk og alt vårt arbeid er utført på PC. Men jeg jobber mindre enn før (40 timers uke i motsetning til 60) og tar det litt roligere.

 

Sykmelding er siste utvei, så unngår helst det om jeg kan. Har ikke vært borte fra jobb en eneste dag på to år.

 

Anonymous poster hash: dcdfe...099

Lenke til kommentar

Å, jeg forstod det sånn at du hadde ufør innvilget .. da leste jeg feil.

 

Da er det ikke så mange muligheter man har. Sykmelder du deg via arbeidsplassen må de ta en periode først med kostnader. Venter du til du blir arbeidsledig og må søke sosialstønad, dagpenger, eller arbeidsavklaringspenger, så tror jeg du kan sykemelde deg, men du må ha fått innvilget en eller annen form for stønad først.

 

Hvordan det tolkes i forhold til hvor mye du skal få, kan hende endres hvis du lar arbeidsforholdet gå ut, og får innvilget en form for stønad. Du får gjerne utbetalt én måneds utbetaling fra NAV før du kan søke sykemelding, såvidt jeg forstår, og da vil de ta med denne utbetalingen i beregningen til sykepengene, igjen såvidt jeg forstår. Da kan det dra ned utbetalingen.

 

Da kan være litt utydelig, dette regelverket. Ringer du NAV, kommer de til å si at du bør gjøre det via arbeidsgiver for at NAV skal spare penger. Spør du arbeidsgiver, sier h*n det motsatte.

 

Så du må egentlig bare ta et valg. Jeg ville nok sykemeldt meg via arbeidsgiver, og bruke tiden jeg var sykemeldt til å finne ut av videre gang. Uansett må du jo sykemeldes og finne ut av det her, for å søke jobb med redusert kapasitet er vel ikke helt optimalt. Kanskje det er noe som kan bli kronisk hvis du ikke gir det skikkelig oppmerksomhet. Kanskje det blir langvarig sykemelding, og da er det mer ryddig å heller la arbedsgiver ta den støyten for at du får et mer ryddig cv-forhold. Det blir vanskelig uansett hvordan man vrir og vender på det, og livet er for kort.

 

Noen må ta kostnaden uansett.

 

Du kan jo ta en telefon til NAV og spørre. De ser vel telefonnummeret ditt, men du behøver ikke oppgi navn. Bare si du heter Arne Bjarnesen.

Lenke til kommentar

Ja du kan sykmelde deg siste arbeidsdag og få sykepenger mens du er arbeidsledig på grunnlag av lønnen du hadde når du jobbet. Er ganske populært fordi det er bedre betalt enn dagpenger OG det innebærer ikke karensdager.

 

Men vil da arbeidsgiver måtte betale for min første periode på 2 eller 4 uker eller hva det nå er?

 

Min behandler mener fortsatt at jeg bure vurdere full sykmelding for en periode for å bli helt frisk, men nå har jeg såpass få dager igjen av mitt arbeidsforhold at jeg i hvert fall ikke ønsker å sykmelde meg på arbeidsgivers regning. For min del ville det føles som et nederlag og en plett på den innsatsen jeg har gjort siste tiden...

 

Anonymous poster hash: dcdfe...099

Lenke til kommentar

Ja du kan sykmelde deg siste arbeidsdag og få sykepenger mens du er arbeidsledig på grunnlag av lønnen du hadde når du jobbet. Er ganske populært fordi det er bedre betalt enn dagpenger OG det innebærer ikke karensdager.

 

Har du noe mer informasjon vedr. dette? :)

 

Dét er jo den mest ærefulle måten å gjøre det på, som også kan være den mest kompliserte. Mulig det er best du gjør det på den måten, som du skriver, for din egen selvrespekts del. Betyr mye det også.

 

Jeg har vel egentlig bestemt meg for at jeg ikke sykmelder meg på arbeidsgivers regning. Jeg skal jobbe meg gjennom det. Men selvsagt kjipt om jeg er halvveis ufør når jeg slutter.

 

Men kunne jeg sykmeldt meg på statens regning for en måneds tid den dagen jeg slutter hadde jeg nok gjort det...

 

Anonymous poster hash: dcdfe...099

Lenke til kommentar

 

Har du noe mer informasjon vedr. dette? :)

 

Du mener rettslig dokumentasjon?

 

Rundskriv til §8-19 andre ledd i Folketrygdloven:

"En arbeidsgiverperiode regnes sammenhengende fra første hele fraværsdag som skyldes arbeidsuførhet og 16 kalenderdager fremover.".

 

§8-18 fjerde ledd:

"Arbeidsgiveren er bare forpliktet til å betale sykepenger for dager det skulle vært utbetalt lønn, jf. fjerde ledd."

 

Og §8-17 første ledd:

"Trygden yter sykepenger b. når arbeidstakeren har rett til sykepenger i de første 16 kalenderdagene av sykefraværet, men arbeidsgiveren ikke er forpliktet til å yte sykepenger etter §8-18"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du sykemelder deg MENS du er i jobb, så får du samme mengde sykepenger når du blir arbeidsledig. Så lenge det er sammenhengede sykemelding. 

 

Mitt tilfelle. Ble operert 20august/sykmeldt. Ble arbeidsledig 30august. Fikk sykepenger helt til 15oktober (friskmeldt). Nå er jeg på den lave NAV "lønna".. 

Lenke til kommentar

Du mener rettslig dokumentasjon?

 

Og §8-17 første ledd:

"Trygden yter sykepenger b. når arbeidstakeren har rett til sykepenger i de første 16 kalenderdagene av sykefraværet, men arbeidsgiveren ikke er forpliktet til å yte sykepenger etter §8-18"

 

Jusen ser jo grei ut der. Takk skal du ha  :)

 

Tenker mer hvordan jeg går frem i praksis. Må jeg sykmelde meg siste arbeidsdag eller kan jeg gjøre det første dag som arbeidsledig også?

 

 

Om du sykemelder deg MENS du er i jobb, så får du samme mengde sykepenger når du blir arbeidsledig. Så lenge det er sammenhengede sykemelding. 

 

Mitt tilfelle. Ble operert 20august/sykmeldt. Ble arbeidsledig 30august. Fikk sykepenger helt til 15oktober (friskmeldt). Nå er jeg på den lave NAV "lønna".. 

 

Ok :)

 

Er du reellt syk/ute av stand til å arbeide er det lurt å lytte på kroppens signaler å ta det med ro. Det ganger ikke deg eller ny arbeidsgiver at du sliter deg helt ut. Dette arbeidsforholdet blir nå snart avsluttet, og dermed bør du se fremover. Bruk heller den tiden du trenger på å bli frisk slik at du kan jobbe normalt igjen.

 

Det er sant. Jeg er ikke ute av stand til å arbeide, men jeg har definitivt redusert arbeidskapasitet og jobber mindre effektivt enn normalt. Ved å redusere uken fra nærmere 60 til 40 timer og i tillegg gå på behandling er jeg nå en del bedre, men det sitter fortsatt i og jeg skulle nok hatt 100 % ro en uke eller to for å bli helt frisk.

 

Men tid er penger og jeg har egentlig ikke råd til å gjøre det på egen regning. Det er derfor jeg lurer på om det er mulig å sykmelde seg i 2-4 uker etter mitt nåværende arbeidsforhold opphører og før jeg begynner i eventuell ny jobb. 

 

Anonymous poster hash: dcdfe...099

Lenke til kommentar

Jeg har vel egentlig bestemt meg for at jeg ikke sykmelder meg på arbeidsgivers regning. Jeg skal jobbe meg gjennom det. Men selvsagt kjipt om jeg er halvveis ufør når jeg slutter.

 

Men kunne jeg sykmeldt meg på statens regning for en måneds tid den dagen jeg slutter hadde jeg nok gjort det...

 

Anonymous poster hash: dcdfe...099

 

 

Uansett, over tid, så blir dette en lærende erfaring. Da vet du at en annen gang du går inn i et arbeidsforhold, så må du ikke begynne for hardt, så det blir bærekraftig. Og bygge det derfra.

Lenke til kommentar

Uansett, over tid, så blir dette en lærende erfaring. Da vet du at en annen gang du går inn i et arbeidsforhold, så må du ikke begynne for hardt, så det blir bærekraftig. Og bygge det derfra.

 

Nå er jo ikke dette starten av mitt arbeidsforhold, men slutten. Og jeg har jo jobbet mye før også. Så vil jo si jeg har jobbet meg opp til det egentlig. Men det ble for mye allikevel.

 

Anonymous poster hash: dcdfe...099

Lenke til kommentar
Gjest 25318...2dc
Throwaway1 skrev (På 3.11.2019 den 18.10):

Du mener rettslig dokumentasjon?

Tenker mer hvordan jeg går frem i praksis. Må jeg sykmelde meg siste arbeidsdag eller kan jeg gjøre det første dag som arbeidsledig også?

Jeg har siste arbeidsdag kommende uke. Luftet det raskt for legen min over telefon, men han visste ikke noe om reglementet eller hvordan dette eventuelt fungerte når man hadde sagt opp selv og gikk ut av arbeidslivet uten annen jobb.

Om det er veldig mye styr, så ender det nok med at jeg bare tar en "ferie" eller sykmelding på egen regning. Kjipt, men sånn er det vel av og til. 

 

Anonymous poster hash: 25318...2dc

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
AnonymDiskusjon skrev (På 26.10.2019 den 16.10):

Tenker jeg kommer til å forsøke å jobbe meg gjennom det og håpe på det beste.

Hvis du kjenner fysiske plager knyttet til jobben din så er det galskap å jobbe seg igjennom dette. Hvis du ikke tar kroppens signaler på alvor så vil det kunne skape varige plager som følger deg resten av livet. Sykemeld deg og bruk tiden på å bli frisk og til å finne noe annet å jobbe med.

Hvilke regler som gjelder kan NAV rådgi deg om. Er du i jobb og har plager så ta hensyn til dette så du raskere kan komme tilbake i jobb igjen.

Endret av SpecialForce
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...