Gå til innhold

Macbook Pro: "Badeball"-problemer.


Ludvig86

Anbefalte innlegg

 Heisann! 

Jeg har en Macbook Pro fra 2012, så har fungert knirkefritt til mitt bruk fra dag èn. Men i den senere tid har jeg opplevd at den "Badeballen" som står og spiller når maskinen laster kommer frem ved den minste ting. Maskinen har begynt å virke "tung" og litt treg å få i gang. Jeg kjører ingen betydelig tung programvare heller. 

Jeg oppgraderte til Catalina 10.15 i går, men den store forskjellen har uteblitt. 

Finnes der en måte å "rydde opp i rotet" på? Husker i mine PC-dager at Jeg kjørte at fra Diskopprydding, Diskdefragmentering, CCleaner, Antivirus og div.andre for å holde maskinen vedlikeholdt. På Macbook´en har jeg aldri gjort noe slikt, siden jeg aldri har følt behovet, men kanskje jeg burde? 

Noen innspill til problemet? 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil beholde snurredisken og har en ekstra tom (USB)disk kan du speile over disken din med diskverktøy. Alt av fragmentering opphører når du gjør dette. Pass på å feilsjekke/reparere først i diskverktøy da en disk med feil vil stoppe speilingen.

 

Et annet alternativ er å sette i en SSD. Dette gjør vanligvis underverker med hastigheten.

 

Hvis hastigheten plutselig droppet over natten bør du vel få tatt en grundig gjennomgang av maskinen.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Harddisk som synger på siste verset. Ta backup. 

 

Dæven! Høres jo ikke bra ut...

 

Hvis du vil beholde snurredisk og har en ekstra tom (USB)disk kan du speile over disken din med diskverktøy. Alt av fragmentering opphører når du gjør dette. Pass på å feilsekke/reparere først i diskverktøy da en disk med feil vil stoppe speilingen.

 

Et annet alternativ er å sette i en SSD. Dette gjør vanligvis underverker med hastigheten.

 

Hvis hastigheten plutselig droppet over natten bør du vel få tatt en grundig gjennomgang av maskinen.

Takk for tipset! 

 

Jeg har en Ekstern USB HD tilkoblet med 1TB lagring. Burde jeg føre alt over dit? Eller sette i en ny HD i selve maskinen? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Dæven! Høres jo ikke bra ut...

 

Takk for tipset! 

 

Jeg har en Ekstern USB HD tilkoblet med 1TB lagring. Burde jeg føre alt over dit? Eller sette i en ny HD i selve maskinen? 

Last ned nyeste installasjon av MacOS og legg den på en minnepenn.

Kjøp ny SSD og sette den inn.

Innstaler MacOS på nytt.

 

Den gamle disken tar du var på, så du kan hente filer derfra, om du skulle ha behov for det.

Lenke til kommentar

Jeg har en Ekstern USB HD tilkoblet med 1TB lagring. Burde jeg føre alt over dit? Eller sette i en ny HD i selve maskinen? 

 

Tja. Det beste på sikt er vel å kjøpe en SATA SSD og montere den inn i maskinen din. Har du viktige ting på den nåværende OS-disken din kan du legge det over på lagringsdisken først ellers er det enkelt å bruke et lite USB-2,5" harddisk adapter istedet. Normalt levere de nok strøm til disken direkte fra USB-porten.

 

Når jeg sjekket sist er det faktisk mulig å reinstallere OS over nett.

http://osxdaily.com/2014/12/14/reinstall-os-x-mac-internet-recovery/

Lenke til kommentar

Hei igjen! 

 

Da har jeg fått i gang "Time Machine" for første gang og det ser ut til at den nå driver og kopierer over en sikkerhetskopi til en ekstern HD jeg har. 

Men siden det mistenkes at harddisken er på vei til å ta kvelden, så er det vel like greit å erstatte den med en ny SSD-disk? Eller er det det på en så gammel maskin (2012) ? Siden man fort må opp og over 1000-lappen for å få en HD med noe lagringsplass. Vil maskinen oppleves kjappere og "som ny" med en ny HD? Det er jo betydelig billigere enn en helt ny Macbook og den har som sagt fungert ypperlig frem til nå til mitt bruk. 

Er det noe spesielt man burde se etter når det gjelder SSD-disker? Noe man bør styre unna? Hva er det som skiller en god fra en dårlig og billig fra en dyr? 

Takker så mye for innspill! 

Lenke til kommentar

SSD er mye raskere enn harddisk, største som har skjedd innen data de siste årene. Anbefaler å bytte til SSD.

Ytelsen er ca 10 ganger raskere enn harddisk og oppover.

 

Her er SATA SSD disker 2.5" med størrelse på minst 960 GB:

https://classic.prisjakt.no/category.php?o=produkt_pris_inkmoms&m=s346338771

 

Alle er sikkert greit brukbare. Jeg nevner noen av de beste her:

Samsung 860 EVO

Crucial MX500

WD Blue 3D NAND

 

Forskjellen på billig og dyr er først og fremst hastighet, kan også ha bedre holdbarhet.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...