Gå til innhold

Stativ for Nikon P1000?


Anbefalte innlegg

Jeg har et Nikon Coolpix P1000 foto-/videokamera med ekstremtele og jeg sliter litt med å finne et passende stativ til dette kamerat. Med 3000mm tele er dette kamerat svært vanskelig å holde i ro når man zoomer kraftig. Aller helst ville jeg hatt et skulderstativ, slik jeg har sett i bruk på YouTube, men verken JapanPhoto eller Foto.no har noe slikt; de anbefaler i stedet (hhv)

Manfrotto Befree Advanced Live Twist Videostativkit Sort til kr 2363,- 

eller

Leofoto VT-10+LF-60 (https://butikk.foto.no/leofoto/107956/leofoto-vt-10-plus-lf-60-videostativ-tripod-kit) til kr 2745,-

 

Kan noen anbefale hvilket av de to jeg bør velge eller komme med et alternativt forslag?

Eller: Den som eier et Nikon P1000: Hvilket stativ bruker du?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er et eksempelt på et stabilt, men forholdsvis tungt stativ:

Manfrotto MT190XPRO3

https://classic.prisjakt.no/product.php?p=2260001

Manfrotto MHXPRO-3W

https://classic.prisjakt.no/product.php?p=2524950

 

Eneste negative jeg har hørt er at vater på hode er relativt ubrukelig.

Ellers ser jeg på prisjakt.no at det er mye å velge mellom. Tipper at dette er mye hva en legger vekt på av pris, vekt og andre egenskaper. Selv har jeg et rimelig som ligner på dette: Velbon EX-630.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Det finnes tusenvis av forskjellige stativ. Du må nesten gi litt mer informasjon om bruk og prisklasse for at det skal være mulig å gi noen gode anbefalinger.

 

Manfrottoen du linker til er et supert reisestativ. Jeg har ikke prøvd videohodet deres, men det virker å være godt i forhold til pris, vekt og størrelse. Selv foretrekker jeg klemmer fremfor skrulåser (altså samme stativ uten "twist" i navnet), men det er ikke viktigere enn at jeg personlig bruker et stativ med tilsvarende skrulåser. Det andre stativet har jeg ingen erfaring med, men det ser jo ikke så dumt ut.

 

Men igjen, du må spesifisere bruken noe bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du erfaringer med det

Har ikke erfaring med stativ og gimball kombinert, men jobber med film (profesjonelt) og å for eksempel ha kamera stillestående på gimball ved konserter er vanlig. Vil tippe at om du søker det opp så finner du noen som har gjort det, men er en veldig enkel ting å gjøre så ser for meg lite som kan gå "galt".

Lenke til kommentar

Jeg er enig med Dr. Brodsky lenger oppe i tråden at det er vanskelig å si noe fornuftig med så lite informasjon som du gir. Skal du bare filme så er stativet fra foto.no et bedre valg, men du bør også spørre deg selv om vekt spiller noen rolle. Manfrotto-stativet er oppgitt til 1.64 kg, Leo-stativet til 3.3kg. Jeg ville aldri kjøpt et stativ som veier 3.3kg, men skal det bare stå på verandaen eller maks fraktes noen meter fra bilen er det sikkert flott.

 

Vær også obs på at videohoder normalt ikke gir mulighet for bilder på høykant, men de gir mye mykere panoreringer/bevegelser enn du kan få til med et rent foto-hode.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med Dr. Brodsky lenger oppe i tråden at det er vanskelig å si noe fornuftig med så lite informasjon som du gir. Skal du bare filme så er stativet fra foto.no et bedre valg, men du bør også spørre deg selv om vekt spiller noen rolle. Manfrotto-stativet er oppgitt til 1.64 kg, Leo-stativet til 3.3kg. Jeg ville aldri kjøpt et stativ som veier 3.3kg, men skal det bare stå på verandaen eller maks fraktes noen meter fra bilen er det sikkert flott.

 

Vær også obs på at videohoder normalt ikke gir mulighet for bilder på høykant, men de gir mye mykere panoreringer/bevegelser enn du kan få til med et rent foto-hode.

 

Det sier seg vel nesten sjøl at man ikke har lange fjellturer som mål med denne utrustningen (Nikon P1000 og solid stativ), da velger man heller et kamera som ikke er så stort og tungt i utgangspunktet (f eks en mye lettere Nikon SLR etter et kompaktkamera). Denne gangen var det ekstremzoomen (24-3000 mm) som var utslagsgivende for at jeg kjøpte Nikon P1000).

Så litt generelt kan jeg si at det er å kunne utforske den kraftige telen som er hva dette kameraet kommer å bli brukt til, både til å ta stillbilder, f eks av månen eller andre himmellegemer, og videofilme, f eks henne som soler seg toppløs på andre siden av dalen!

Derfor betyr ikke egenvekten på stativet så mye, men at det er fleksibelt og kjapt å jobbe med. Det må vare så stabilt at noe man har motivet i søkeren og strammer til skruene, så forblir motivet på samme sted i søkeren.

Lenke til kommentar

Det sier seg vel nesten sjøl at man ikke har lange fjellturer som mål med denne utrustningen (Nikon P1000 og solid stativ), ….

 

Det er akkurat kameraer som P1000 jeg ville sett etter for å ha med på fjelltur hvor det blir for mye å dra på et systemkamera med flere linser. Derfor også kommentaren om vekt på stativ og spørsmål om bruksområde. Du får stativ ned til under en kilo som vil klare å holde P1000 OK for motiver som er i ro, men de er ikke så enkle/raske å justere som et stativ med videohode og mer solid konstruksjon.

Lenke til kommentar

Det er akkurat kameraer som P1000 jeg ville sett etter for å ha med på fjelltur hvor det blir for mye å dra på et systemkamera med flere linser. Derfor også kommentaren om vekt på stativ og spørsmål om bruksområde. Du får stativ ned til under en kilo som vil klare å holde P1000 OK for motiver som er i ro, men de er ikke så enkle/raske å justere som et stativ med videohode og mer solid konstruksjon.

 

Flere «linser», ja, du mente vel objektiver.

Lenke til kommentar

Flere «linser», ja, du mente vel objektiver.

 

Jeg bruker linse når jeg vil at flest mulig skal forstå hva jeg mener. Objektiv hvis jeg vil være så nøyaktig som mulig. Har vært på forumet en stund og for meg ser det ut som linse og objektiv brukes om hverandre, og da linse av de fleste når det er snakk om kompaktkameraer, superzoomkameraer osv.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Jeg bruker linse når jeg vil at flest mulig skal forstå hva jeg mener. Objektiv hvis jeg vil være så nøyaktig som mulig. Har vært på forumet en stund og for meg ser det ut som linse og objektiv brukes om hverandre, og da linse av de fleste når det er snakk om kompaktkameraer, superzoomkameraer osv.

Det er så enkelt som at et objektiv består av flere linseelementer. Men det er kjent blant fagfolk at ukyndige surrer med dette.

Lenke til kommentar

Det er også kjent at fagfolk sjelden tar inn over seg at et ord får en ny betydning. Språk er ikke statisk og slaget om å få flertallet til å bruke objektiv er tapt for lenge siden.

Det er samme folket som driver særskriviing, de som tror de har lært seg "Engelsk".

Men nå setter vi punktum for denne debatten som har ingenting med solid nok stativ for Nikon P1000.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Stativet kom allerede neste dag, Nå har Posten virkelig skjerpet seg!

Har ikke fått prøvd det så mye, men førsteinntrykket er at det er et kompakt og stabilt stativ.

 

Det er dog en liten detalj jeg ikke skjønner: Den vingen der man skrur til opp og ned-bevegelsen har to separate skruer, én ytre og én indre (den blå på bildet). Den ytre ei grei, der skrur man til på vanlig måte, men den indre, som er merket med pluss og minus (+-), den skjønner jeg ikke hvordan skal brukes.

 

Se bildet:

post-517533-0-16965100-1573035645_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...