Gå til innhold

Forbrukertilsynet mener Ice bedriver villedende markedsføring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ganske poengløst med tanke på at hele konseptet til slike avtaler er jo å villede. Gjelder ikke bare mobiler heller, gjelder alle slike "Få dingsen nå og bare betal regningene når de kommer" avtaler.

 

Mobilmarkedet er spesielt flinke med den "bytt etter et år" saken. Siden du innen den tid normalt har betalt minst 50% av telefonen, typisk mye nærmere 100%. Og du må levere inn telefonen, selv om du normalt sparer mindre enn du hadde fått igjen om du solgte mobilen selv på finn. Spesielt iPhone, de holder sin verdi godt.

 

Er ganske greit for tenåringer som sliter med å overtale foreldre til og oppgrere mobilen deres hvert år. Men kort fortalt betaler du opptil 50% ekstra for telefonen og alt du får tilbake er at du slipper å selge den manuelt på finn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mobilmarkedet er spesielt flinke med den "bytt etter et år" saken. Siden du innen den tid normalt har betalt minst 50% av telefonen, typisk mye nærmere 100%. Og du må levere inn telefonen, selv om du normalt sparer mindre enn du hadde fått igjen om du solgte mobilen selv på finn. Spesielt iPhone, de holder sin verdi godt.

Selv om noen idoter betaler 10 000 kr for iphone X i dag betyr ikke det er sikkert du får solgt.

 

Har selv imot utleie av ting som totalsett blir dyrere, men folk er ikke nøt å ingå slike avtaler uten å sette betingelser.

ice sier vel på sin side man har 14 dagers åpenkjøp hvis man finner seg det blir dyrere med forsikring og upraktisk.

Lenke til kommentar

Men kort fortalt betaler du opptil 50% ekstra for telefonen og alt du får tilbake er at du slipper å selge den manuelt på finn.

 

Vil heller si at du har betalt 50% av telefonen, men bytter man mobil etter 12 måneder, må man signere NY 24/30 måneders kontrakt, så jeg vil si at man leier telefonen til den er nedbetalt. Personlig kjøper jeg heller telefonen, så kan jeg evt. selge eller har den så lenge jeg vil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vil heller si at du har betalt 50% av telefonen, men bytter man mobil etter 12 måneder, må man signere NY 24/30 måneders kontrakt, så jeg vil si at man leier telefonen til den er nedbetalt. Personlig kjøper jeg heller telefonen, så kan jeg evt. selge eller har den så lenge jeg vil.

 

Tek.no selv har sammenlignet dette før: https://www.tek.no/artikler/test-lonner-det-seg-a-bruke-telenor-swap-eller-telia-svitsj/395136

 

Mobileverandør sin profitt er såpass høy at selv om du har betalt 50% av avtalen, har du normalt betalt mye mer enn 50% av telefonen. Nå er denne testen fra 2017 og litt utdatert. Eg tror de har senket priser noe siden da, men du betaler fremdeles veldig mye.

 

Kort fortalt har du nedbetalt mobilen i god tid før avtalen går ut, selv om du ikke får beholde den etter det halveispunket i avtalen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...