Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Inntekt fra firma uten å være ansatt


Frizt

Anbefalte innlegg

Hei,

Usikker på om dette er rett plass å spør, men jeg prøver.

 

Jeg driver i dag å jobber litt freelancer for et firma. Jeg kommer ikke til å tjene mange kronene i året her, det kommer sikkert til å være under 10 000,-

 

Bedriften vil at jeg sender faktura når jeg arbeider for dem. 

 

Er det noe regler på hvor mye jeg kan tjene fra en bedrift uten å regnskapsføre det? 

 

Må jeg ha et ENK? Noen tips til hvordan jeg kan løse dette på lettest mulig måte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jo bare og registrer ett ENK, koster ikke noe og så sende regning, og så oppgir du inntekten så har du alt på det tørre. Slike små summer krever ikke at du fører noe regnskap i så måte.

 

Trenger jeg da å opprette en bedriftskonto i banken min? Eller opprette en egen konto for ENK?

Lenke til kommentar

Dette er vell lønnsinntekter uavhengig av om du er tilsett eller får betalinga kontant/faktura?

 

All lønn er i utgangspunktet skattepliktig og skal førast opp i skattemeldinga.

Småjobbar opp til 1000 kr i året er ikkje skattepliktig og er ikkje nødvendig å oppgi.
Grensa er opp til 6000 kr dersom det er snakk om småkobbar i betalarens eigen heim, men det er ikkje aktuelt når du får betalt av eit firma.

 

Du treng ikkje å ha ENK, men du skal registrere lønna du har mottatt i post "2.1.1 Lønn mv." om det ikkje alt står oppført i skattemeldinga.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...