Gå til innhold

ANMELDELSE: The Outer Worlds


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Føler vi har nok "open world" spill i denne sjangeren(action-RPG), så jeg er i grunn litt mettet av hele det konseptet,

 

Setter derfor pris på når et spill fører litt strammere linjer.

Føler vi ikke har nok "open world" spill. Tvangstrøye får bli din egen fetisj.

 

Litt skuffet over at det ikke en større verden med fokus på utforsking. For meg er dette mye av magien med slike spill. Og så ser jeg mange andre roser spillet for fin grafikk osv, noe jeg forsåvidt kan være enig i, men for meg er det mest på grunn av fargebruken. Mye ser veldig flatt ut og karakterer ser jo i mine øyne veldig gammeldagse ut. Usikker på om dette blir et day one kjøp på ps4, men det skal absolutt prøves etter hvert.

Føler vi har nok "open world" spill i denne sjangeren(action-RPG), så jeg er i grunn litt mettet av hele det konseptet,

 

Setter derfor pris på når et spill fører litt strammere linjer.

Grunnen til at han føler seg noen lunde mettet er fordi at ingen av de store åpen verden spillene, som er f. eks i den mer mainstream gaten som Skyrim og til og med The Witcher 3, faktisk gir et givende innhold. En flott historie så klart, men gameplayet er sløvt. Mye av spillverdenen idag har dessverre delt seg opp mellom store selskap og mindre selskap, de mindre selskapene kjører mer lidenskap i sine spill. Så det skal mye til for et indie company å kjøre på med store åpne spill med samme budsjett som de større selskapene har. De større selskapene som er i dag er et resultat av at de ikke lenger tørr og satse, noen av dem opplevde dårlige tider i sine yngre dager der de var nødt til og endre tilgjengeligheten og eye candy faktoren på sikt.

 

Et selskap som Obsidian som er en blanding av old school gjengen fra Fallout 1 og 2, men med pluss ekstra nye folk idag, gjør at dem har en god finger innen givende gameplay, men som også gir i hvert fall noen lunde tilgjengelighet. De dypper smålig ifra noen hardcore elementer de hadde før merker jeg, men det de er ikke langt ifra.Du kan si at dem er på samme stadie som Bioware var når de ga ut Dragon Age: Origins. Kanskje litt lenger bak en hva Bioware var på den tiden.

Endret av Eccer
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Grunnen til at han føler deg noen lunde mettet er fordi at ingen av de store åpen verden spillene, som er f. eks i den mer mainstream gaten som Skyrim og til og med The Witcher 3, faktisk gir et givende innhold. En flott historie så klart, men gameplayet er sløvt.

 

Jeg ser ikke helt hvordan en mer åpen verden hadde døllet til gameplayet i dette spillet. Det ser jo nærmest helt likt ut som fallout 3/4 bare med noen små justeringer.

Lenke til kommentar

Grunnen til at han føler deg noen lunde mettet er fordi at ingen av de store åpen verden spillene, som er f. eks i den mer mainstream gaten som Skyrim og til og med The Witcher 3, faktisk gir et givende innhold. En flott historie så klart, men gameplayet er sløvt.

 

Jeg ser ikke helt hvordan en mer åpen verden hadde døllet til gameplayet i dette spillet. Det ser jo nærmest helt likt ut som fallout 3/4 bare med noen små justeringer.

Nå kan ikke jeg uttale meg om akkurat dette spillet, men en generell tendens som særlig Far Cry seriens iterasjoner etter den første demonstrerer er at åpne verdener ofte virker å være ganske tomme verdener der det en kan gjøre også er ganske kjedelig. I Far Cry gir det i alle fall meg veldig lite å rydde en drøss veldig like utposter der reglene og omfanget gjerne er det samme hver gang. 

 

Der synes jeg noe mer begrensede verdener, som i det originale Far Cry, der en har en del frihet, men samtidig såpass lite at de har laget større og mer originale oppgaver er betraktelig mer givende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare til info. Dette har ingenting med Fallout 4 å gjøre, og det virker som om anmelder har levd under en stein hele livet, for dette er altså fra skaperne av Fallout 1 og 2, så man må nok et stykke lenger tilbake i tid om man skal snakke om inspirasjonskilder. Skuffende å ikke sammenligne med disse spillene når det tross alt er en slags spirituell oppfølger til disse spillene, og ikke radbrekkingen til Bethesda.

 

Tim Cain og Leonard Boyarsky hadde heller ingenting med New Vegas å gjøre, selv om det er naturlig å dra sammenligningen, siden det også var Obsidian.

 

Skal uansett litt til om dette spillet er bedre enn årets soleklart beste rollespill sålangt, Disco Elysium, noe manglende Gamer-anmeldelse også beviser. ;)

 

Tusen takk for dette!

Hater når bethesda får æren for Fallout. Eneste de har gjort e å ødelegge serien.

Eller i beste fall gjort den om til noe helt annet.

Lenke til kommentar

For min del merket jeg at jeg for lengst er lei av både Fallout og Bethesda modellen å lage spill på. Dette er same "shit, different wrapping". 

En ny og tom, hjernedød verden. Med nye oppdrag og litt nytt gameplay, basert på samme konsept. Meh. 

RDR2 har helt klart satt nye forventninger til hvordan en spillverden bør være, og i 2019 synes jeg vi bør forvente mer av alle andre også. Men for de som enda ikke er mettet av denne modellen eller klarer å se fordi den, er nok dette spillet en god opplevelse. 

Endret av MrL
Lenke til kommentar

For min del merket jeg at jeg for lengst er lei av både Fallout og Bethesda modellen å lage spill på. Dette er same "shit, different wrapping". 

 

En ny og tom, hjernedød verden. Med nye oppdrag og litt nytt gameplay, basert på samme konsept. Meh. 

 

RDR2 har helt klart satt nye forventninger til hvordan en spillverden bør være, og i 2019 synes jeg vi bør forvente mer av alle andre også. Men for de som enda ikke er mettet av denne modellen eller klarer å se fordi den, er nok dette spillet en god opplevelse. 

Helt enig! RDR2 og de andre spillene nå er ikke i nærheten av hverandre. Helt ny standard som jeg helt ærlig ikke tror noen kan leve opp til. Samme med GTA-serien. 

Lenke til kommentar

Bare til info. Dette har ingenting med Fallout 4 å gjøre, og det virker som om anmelder har levd under en stein hele livet, for dette er altså fra skaperne av Fallout 1 og 2, så man må nok et stykke lenger tilbake i tid om man skal snakke om inspirasjonskilder. Skuffende å ikke sammenligne med disse spillene når det tross alt er en slags spirituell oppfølger til disse spillene, og ikke radbrekkingen til Bethesda.

 

Tim Cain og Leonard Boyarsky hadde heller ingenting med New Vegas å gjøre, selv om det er naturlig å dra sammenligningen, siden det også var Obsidian.

 

Skal uansett litt til om dette spillet er bedre enn årets soleklart beste rollespill sålangt, Disco Elysium, noe manglende Gamer-anmeldelse også beviser. ;)

 

De skapte også Fallout New Vegas BTW.

Lenke til kommentar

Er dette en loot-shooter som resten av Fallout?

Ja og nei. Jeg skal ikke utale meg for mye da jeg ikke har spillt fallout siden fallout 3. Men invister en 10'er på å  teste det, liker du det ikke så finner du sikker noe annet å spille inne på xbox store resten av mnd.

 

Jeg stor koser meg, plager meg litt at jeg ikke får kjørt spillet med ønsket grafik settings så kan hende dette er spillet som får meg til å invistere i ny GPU.

Lenke til kommentar

Er dette en loot-shooter som resten av Fallout?

Det er litt looters shooter over skytinga (mer så nå som man ikke har VAT som stopper opp det hele) så kamper er tidvis veldig hektiske, spesielt når man kjemper mot monstere, kjemper du mot mennesker med pang panger kan man ta dekning. Men når du kjemper mot monstere og mennesker med melevåpen er det liksom bare fyre løs alt du har og kite.

 

Men loot systemet er ikke helt lootershoter. Du får ikke konstant nye våpen med litt bedre stats. Har du et våpen du liker kan det godt hende du kan bruke det lenge.

 

Quester og story, samt kompanjongene er veldig bra. Det er bare den kjedelig genetiske fallout skytinga som er kjip.

Lenke til kommentar

Det er litt looters shooter over skytinga (mer så nå som man ikke har VAT som stopper opp det hele) så kamper er tidvis veldig hektiske, spesielt når man kjemper mot monstere, kjemper du mot mennesker med pang panger kan man ta dekning. Men når du kjemper mot monstere og mennesker med melevåpen er det liksom bare fyre løs alt du har og kite.

 

Men loot systemet er ikke helt lootershoter. Du får ikke konstant nye våpen med litt bedre stats. Har du et våpen du liker kan det godt hende du kan bruke det lenge.

 

Quester og story, samt kompanjongene er veldig bra. Det er bare den kjedelig genetiske fallout skytinga som er kjip.

Er det noen som helst byggemekanikker i dette spillet, som i Fallout 4? 

Lenke til kommentar

Er det noen som helst byggemekanikker i dette spillet, som i Fallout 4?

 

Ikke som jeg har funnet på 4-5 timer.

Du har en workbench for våpen og rustning. Men du installerer bare enkle upgrades , eller "tinker" som du bruker weapon parts til. Det er ikke now, finn 5 skruer og 20 gummy dritt.

Utenfor combat er spillet nesten som et fps KOTOR, jeg får i hvertfall veldig kotor feel når jeg går rundt på skipet og snakker med companions. Du skal til og ned fiske en ødelagt robot som i KOTOR 2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke som jeg har funnet på 4-5 timer.

Du har en workbench for våpen og rustning. Men du installerer bare enkle upgrades , eller "tinker" som du bruker weapon parts til. Det er ikke now, finn 5 skruer og 20 gummy dritt.

Utenfor combat er spillet nesten som et fps KOTOR, jeg får i hvertfall veldig kotor feel når jeg går rundt på skipet og snakker med companions. Du skal til og ned fiske en ødelagt robot som i KOTOR 2.

Høres spennende ut, takk for svar.

 

Hvordan er det med "level scaling"? Synes det har vært litt nedtur med de siste TES-spillene. 

Lenke til kommentar

Høres spennende ut, takk for svar.

 

Hvordan er det med "level scaling"? Synes det har vært litt nedtur med de siste TES-spillene.

 

Er ikke helt sikker, spillet har ikke bydd på veldig store utfordringer.

Det er en planet som hadde advarsel om å være farlig å lande på, jeg tolka det som at jeg var for lav level til å overleve der.

 

Ellers har de fleste fiender hvert max 2/3 levler over meg. Og de er generelt ikke veldig vanskelige å ta.

Nå har jeg lagt mye points i skytevåpen som kan gjøre det lettere.

Du kan få tilgang til noen veldig kraftige våpen. Og om ting blir vanskelig er det bare å dra frem en av de å kite.

Du kan ha 2 companions i felten samtidig og de er faktisk veldig effektive. Det gjør det lettere også. Du kan jo gå solo, (noe jeg gjør i Fallout) men Obsidian lager gode karakterer så jeg føler man bør ha de med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...