Gå til innhold

Bruker AI for å oppfylle de svært strenge kravene: – For å ordne 12.000 bilder, betaler vi 500 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer kanskje på om dette er et tilfelle hvor man har vært mest interessert i selve den tekniske løsningen, og ikke så mye veet og velet til de som faktisk skal bruke løsningen.

 

Hvis bildet f.eks. er av universitetsrektoren som taler i universitetets aula, så vil en AI-løsning typisk, i beste fall, kunne si f.eks. at bildet er av en person som er glad. På en skala fra 0 til 100 er dette kanskje bare 2% av en fullgod beskrivelse av det som faktisk er på bildet.

 

Man kan si at nytteverdien er mer enn null. Men jeg tror det beste her er om man biter i det sure eplet, og leier inn et par sommervikarer til å tagge gamle bilder med fornuftig beskrivende info.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er vel mennesket i et nøtteskall :)

 

Det skulle være unødvendig å utvikle intelligente og automatiske løsninger for å håndtere menneskets latskap/slendrian. Formoder at alle som jobber med innholdet på nettsiden til UIO vet og forstår betydningen av de mest sentrale kravene til universell utforming med tanke på innholdsproduksjon.

 

Digitalisering og kunstig intelligens er spesielt verdiskapende i forbindelse med effektivisering og kvalitetssikring, så en automatisk påminnelse med forslag til bildebeskrivelse vil jo kvalitetssikre at beskrivelsen faktisk blir laget.

 

I følge DIFI er det noen tilfeller hvor bildebeskrivelse skal utelates. Eks. er hvor bilde ikke har betydning for innholdet og en bildebeskrivelse vil virke unødvendig og forstyrrende for den som lytter til skjermleseren.

 

Ellers bra at det lovpålagte kravet om universell utforming av nettsider tas frem som tema i media, da kunnskapen i næringslivet er svært fraværende. Som leverandør av nettportaler er det svært sjeldent at universell utforming er tatt med i selskapets spesifikke krav til funksjonalitet.

Lenke til kommentar

Dette er vel mennesket i et nøtteskall :)

 

Det skulle være unødvendig å utvikle intelligente og automatiske løsninger for å håndtere menneskets latskap/slendrian. Formoder at alle som jobber med innholdet på nettsiden til UIO vet og forstår betydningen av de mest sentrale kravene til universell utforming med tanke på innholdsproduksjon.

 

Digitalisering og kunstig intelligens er spesielt verdiskapende i forbindelse med effektivisering og kvalitetssikring, så en automatisk påminnelse med forslag til bildebeskrivelse vil jo kvalitetssikre at beskrivelsen faktisk blir laget.

 

I følge DIFI er det noen tilfeller hvor bildebeskrivelse skal utelates. Eks. er hvor bilde ikke har betydning for innholdet og en bildebeskrivelse vil virke unødvendig og forstyrrende for den som lytter til skjermleseren.

 

Ellers bra at det lovpålagte kravet om universell utforming av nettsider tas frem som tema i media, da kunnskapen i næringslivet er svært fraværende. Som leverandør av nettportaler er det svært sjeldent at universell utforming er tatt med i selskapets spesifikke krav til funksjonalitet.

 

Tenk om man kunne trent opp en AI til å forstå at det faktisk teksting for blinde og svaksynte det er snakk om. Og at den AI kan ta hensyn til alle krav og regulativer fra DIFI og hvem det nå måtte være. Ansiktsgjenkjenning er jo også på full fart, så offentlig kjente personer (f.eks rektor?) vil kunne gjenkjennes med navn.

 

Og latskap/slendrian som du sier er nå en ting. Her er det bare snakk om ca 12.000 bilder, men det er egentlig ikke spørsmålet om dette er latskap/slendrian, men om dette er en oppgave som det er mulig og/eller hensiktsmessig å automatisere den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...