Gå til innhold

Ny PC. Yter ikke som den skal?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei! Gikk inn i BIOS i går og aktiverte XMP som skulle gi 3200mhz, så antar at det var «feilen». Når det er sagt fikk jeg kanskje litt overtenning og forsøkte å OC CPU fra 3,6 GHz til 3,9 GHz (noe CPU bør klare helt fint). Samtidig aktiverte jeg en standard «AMD OC under eller overVolt - ikke helt peiling her ). Kom også over noe som het «Game Boost». Ble nysgjerrig og aktiverte denne også, men når jeg lagret innstillingene og skulle skru PCen på igjen ville den ikke starte.. Må vel lese i manualen hvordan jeg kan resette BIOS til fabrikk, men noen tanker om hva jeg har gjort feil?

Lenke til kommentar

Slike forhåndsdefinerte OC-settings i UEFI fungerer svært dårlig (som regel).

 

Manuell OC av Zen 2 er heller ikke allverdens effektivt. Du kan heller ta en titt på PBO, hvordan du aktiverer dette på ditt HK (må sette noen verdier/effekter i UEFI) og så bruke Ryzen Master i Windows for å overklokke. Da får du kanskje en liten boost. Kort oppsummert er Zen 2 rimelig aggresivt tunet ut-av-boksen, så det er ikke enormt mye å hente på OC av CPU. OC av minnet derimot er det mye å hente på. Bare husk å sette infinity fabric til halvparten av minne hastigheten (det vil si det er ikke hastigheten, men vi kaller det for det for enkelthets skyld. F.eks 3600mhz er egentlig 1800, fordi det er double data rate. Men jeg sporer av..)

 

Kjører du minnet på 3200mhz setter du infinity fabric til 1600. Som eksempel. 

 

Reset UEFI (enten vba reset knapp, dip-switch eller ta ut batteriet) og forsøk heller å dille litt med oc av minnet og PBO/Ryzen Master  :thumbup:

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Hei igjen. Takk for tips! Batteriet ligger bak GPU'en, men fant ut at det fantes en BIOS oppdatering, så jeg flashet BIOSen og da ble alt satt tilbake til fabrikk. Har også lest at det ikke skal være nødvendig å OC R5 3600, men ble nysgjerrig så måtte teste. 

 

Eneste jeg gjorde nå var å aktivere XMP og da ble RAMen satt til 3200mhz. Er det noe annet jeg bør/kan gjøre for å forbedre ytelsen her? :)

 

CPU: AMD Ryzen 5 3600 - 92.5%
GPU: AMD RX 5700-XT - 110.4%
Endret av diesto
Lenke til kommentar

Personlig så ville jeg prøvd å undervoltet GPU for å oppnå lavere strømforbruk og ca standard ytelse. 

Men det spørs jo hva som er målet, er det mest mulig ytelse så er det vel å overklokke GPU og kanskje spesielt minnet på GPU.

Men: Er du sikker på at den ikke yter det den skal? Dette er jo en tipp-topp pc, skal være bra nok dette her.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...