Gå til innhold

Når gi opp jobbsøkingen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle jeg kjenner på studie mitt fikk foten inn først som utvikler,men kan sjekke det ut

Bedre å ha en jobb enn å ikke ha en jobb, selv om du er utdannet som utvikler så ser det bedre ut på CV`n med jobb og gjør deg generelt mer attraktiv selv om det ikke er innenfor akkurat det du er utdannet som.

 

Og ikke minst, da har du noe å finne på mens du prøver å få en bedre jobb :)

 

Hva andre på studie har gjort eller ikke påvirker din situasjon fint lite, du må gå din egen vei.

Lenke til kommentar

For all del ikke gi opp, ta en "rema" jobb og bli stuck der resten av livet. 

 

Gjør heller noe annet, for å gjøre det samme uten suksess i ett år har ingenting for seg. 

 

Som nevnt, søk på andre jobber som du normalt sett ikke ville søkt på. Få en fot innenfor. 

Endre på CV/Søknad. Skriv alt på ny, og gjerne få noen til å se over. Evt betal noen for å hjelpe deg på rett vei.

Utvid nettverket ditt, søk litt på facebook. Finnes alltid nettverkskonferanser eller slikt

Lag ting selv og vis det frem, bygg din egen erfaring

Prøv å jobb "gratis", gjerne via NAV. Men her må du passe deg for de som utnytter dette

Jobb på andre sine prosjekter, startups osv. Igjen, bygg erfaring

 

For all del ikke fortsett på samme spor ett år til, endring må til for at noe nytt skal skje. Som regel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rema-jobb er jo godt betalt, over 20 000 netto i mnd har jeg hørt noen si.

 

En jobb er ikke bra selv om den er "godt" betalt, jeg hadde ikke tatt en rørlegger jobb om jeg fikk betalt milliarder en gang, man skal leve også. Kose seg, ha det fint og slikt. 

 

For all del, det finnes jo de som stortrives på rema også. Og godt er det! "Noen må gjøre den jobben også" som min mor alltid sa. Poenget var bare at en ikke må havne der at en bare tar enn jobb for å få inn penger og bli stuck der resten av livet. Det gir dårlig livskvalitet. 

 

Forøvrig ville jeg ikke sagt at ca 165 kroner i timen er godt betalt..

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Om du har søkt på utviklerjobber i ett år i oslo uten å få napp, er det på tide å bytte ut hele søknaden og CVen. Min erfaring er at man må kaste fra seg alt man har lært på jobbsøker-kurs osv. En uformell (men normalt høflig) søknad der du går "all in" for å selge deg selv, er etter min erfaring best når man søker på utvikler-jobber. Glem ting som "jeg søker med dette på stillingen..." og andre lua-i-hånden-floskler. Skill deg ut. Vis at du er rett kandidat for jobben. Opprett gjerne et GitHub-repo med prosjekter du har laget, som viser kodeferdighetene dine. En Linkedin-profil kan også være bra.

 

Husk også å tilpasse søknaden til hver stilling. En tydelig "masseprodusert" søknad appellerer sjelden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Haha bor i Oslo.

 

Der er jo hundrevis av ledige utviklerjobber i Oslo.  Nå er det ikke junior-stillinger alle sammen selvfølgelig, men hvis du virkelig har gjort en innsats og ikke på et helt år med søknader har fått napp i et så pass bra marked, ja da har du kanskje valgt feil bransje.  Prøv eventuelt support som en annen foreslo. 

 

Edit: Ser nå at du står bak en rekke tidligere tråder med samme tema.  Fulgte du rådene du fikk da?  Når alle klassekammeratene klarer å finne seg jobb, så ser du jo også at der faktisk er nok av jobb derute, også til de som kommer rett fra skolen, men hvis du konstant blir funnet for "lett", til tross for en innsats for å bedre kvalifikasjonene, så er det nok på tide å lete etter helt andre jobber. 

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Der er jo hundrevis av ledige utviklerjobber i Oslo.  Nå er det ikke junior-stillinger alle sammen selvfølgelig, men hvis du virkelig har gjort en innsats og ikke på et helt år med søknader har fått napp i et så pass bra marked, ja da har du kanskje valgt feil bransje.  Prøv eventuelt support som en annen foreslo. 

 

Edit: Ser nå at du står bak en rekke tidligere tråder med samme tema.  Fulgte du rådene du fikk da?  Når alle klassekammeratene klarer å finne seg jobb, så ser du jo også at der faktisk er nok av jobb derute, også til de som kommer rett fra skolen, men hvis du konstant blir funnet for "lett", til tross for en innsats for å bedre kvalifikasjonene, så er det nok på tide å lete etter helt andre jobber. 

Jaja,ikke alle kan vinne her i livet. Noen er nødt til å tape også. Så får vel begynne og tenke på noe annet..

Lenke til kommentar

Lua-i-hånden-floskler ^^ lol, den var fin. Men enig i det Kajac skriver. Og hvis du får et nei da likevel, så spør dem forsiktig om hva du mangler for å få jobb der, om det er fordi de ikke trenger folk, eller om du bare mangler noen personlige egenskaper eller teknisk ferdighet. Og si du setter pris på ærlighet, for det hjelper deg å få jobb andre steder. Og kanskje at du setter pris på om det er en sjans i fremtiden.

 

Ærlighet, og kanskje enda viktigere: Genuinitet, føler jeg man når veldig langt med. Men ikke overfladiskhet, som kan være en lett felle å falle i, at man babler for mye og prater seg ned i et høl.

Lenke til kommentar

Lua-i-hånden-floskler ^^ lol, den var fin. Men enig i det Kajac skriver. Og hvis du får et nei da likevel, så spør dem forsiktig om hva du mangler for å få jobb der, om det er fordi de ikke trenger folk, eller om du bare mangler noen personlige egenskaper eller teknisk ferdighet. Og si du setter pris på ærlighet, for det hjelper deg å få jobb andre steder. Og kanskje at du setter pris på om det er en sjans i fremtiden.

 

Ærlighet, og kanskje enda viktigere: Genuinitet, føler jeg man når veldig langt med. Men ikke overfladiskhet, som kan være en lett felle å falle i, at man babler for mye og prater seg ned i et høl.

Jeg spør,men som regel får jeg bare et svar og ikke noe mer "Det var andre kandidater som hadde mer kompetanse"

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...