Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nettbutikk - må du si varen er fra Kina?


Mads2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En stor del av all elektronikk blir produsert i Kina, så jeg ser ikke helt hva problemet skulle være.

Men hvis kunden sier de vil ha varen, og tror det kommer fra meg, men det han egentlig får er en liten pakke med kinesisk tekst på og adresse. Men ok takk for svar

Lenke til kommentar

Men hvis kunden sier de vil ha varen, og tror det kommer fra meg, men det han egentlig får er en liten pakke med kinesisk tekst på og adresse. Men ok takk for svar

Hvis kunden forstår at du kun er et fordyrende mellomledd og h*n kan bestille det selv til en lavere kostnad, så kan du få en reaksjon ja.

Etter min mening er dropshipping sleipt hvis varen er lett tilgjengelig og du kun bestiller det på vegne av kunden og selger den dyrere.

Endret av Uderzo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men det er jo det som er å drive butikk, det vil alltid være billigere å handle rett fra produsenten om man har mulighet til dette. Handler man fra norsk nettbutikk har man jo også helt andre forbrukerrettigheter, dette er etter min mening verdt en del.

Dropshipping er ofte et tegn på at du vil få problemer hvis du en eller annen gang har bruk for disse rettighetene. Spesielt når vi snakker om ENK. "Dropshippere" har ofte ikke egenkapital og lever "fra hånd til munn", jeg vil fraråde forbrukere å kjøpe ting fra slike butikker.

Dette er forøvrig snakk om varer som er lett å bestille selv, for en lavere kostnad. Du får lite igjen for de ekstra pengene du betaler, ofte bare problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har iallefall registrert at det er en del bedrifter som opererer slik. Det er ikke rent få ganger jeg har bestilt noe dyrere fra en norsk butikk for å få rask levering for så å finne ut at de simpelthen bare bestiller vare fra samme land og sted som jeg ville unngå.

 

Jeg kan aldri huske å ha sett noen disclaimer på dette så jeg antar det er fullt lovlig.

 

Som andre har påpekt så fungerer du bare i såfall som en garanti for kunden slik at kunden kan rette sine krav mot deg istedenfor å måtte forholde seg til utlandet.

Lenke til kommentar

"Lokal" handel kan jo være verd noe i seg selv for noen. Det er jo en haug med mennesker som selger telefondeksler på Finn for å tjene noen kroner.  De kjøper dem jo åpenbart billig et steds fra. (Noen er vel også på "kommisjon".)

 

Det avhenger jo litt av om man da kan forvente at selgeren er i stand til å oppfylle dine rettigheter etter kjøpsloven etc. Men det kan jo være en vare hvor slikt ikke spiller noen rolle, type bruk og kast.

 

Selv kjøpte jeg noen "drillbørster" fra Kina. Moms og fraktfritt, eneste ulempen er potensielt mange ukers leveringtid. Men om de ikke var noe tess hadde jeg bare hevet dem og skrevet det på tabbekvoten. De samme børsten selges av en norsk nettbutikk (som jeg stadig får reklame for på Facebook, siden jeg søkte på den slags). De skal ha 278 kroner for noe jeg kunne få fra Kina for 80, og påstår endog at det er satt ned fra 429 kroner. Da er det verd å vente noen uker...

 

Til trådstarter: Hvorfor oppgir du ikke bare i annonsen at varen er produsert i Kina? Da vet kunden, og du har ditt på det tørre?

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Dropshipping er ofte et tegn på at du vil få problemer hvis du en eller annen gang har bruk for disse rettighetene. Spesielt når vi snakker om ENK. "Dropshippere" har ofte ikke egenkapital og lever "fra hånd til munn", jeg vil fraråde forbrukere å kjøpe ting fra slike butikker.

Dette er forøvrig snakk om varer som er lett å bestille selv, for en lavere kostnad. Du får lite igjen for de ekstra pengene du betaler, ofte bare problemer.

Enig i at det kan bli mye styr når det sannsynligvis er snakk om mindre beløp. Jeg hadde nok heller sjekket og handlet direkte fra utlandet, men noen ønsker de ekstra forbrukerrettighetene og føler en trygghet ved å handle fra norsk nettbutikk. Det beste er vel uansett å sjekke ut butikken før man bestiller og avgjøre om man vil få den hjelpen man har krav på om man skulle få et dårlig produkt.

 

Jeg vil tro at det sikkert også er noen gode små butikker der ute som yter god service.  

 

Hvordan er det med krav til CE-merking av varer solgt i EU/Norge da? Blir ikke selger i denne tråden automatisk fanget av det kravet, siden han henvender seg til norske forbrukere?

Han må forholde seg til de lovene som gjelder i Norge. CE-merking er et evig problem, jeg ser stadig produkter fra både store og små selskaper som har feil CE-merking. Lett å finne ting på for eksempel Elkjøp med feil merking.

Lenke til kommentar

Ja det er dropsshipping. Pleier å ta flere uker før kundene får varene merker jeg, og de begynner å spørre om jeg har sendt, og det har hendt at jeg må betale tilbake alt. Det er litt skummelt. Ja jeg får bare legge til at det er fra Kina da, takk for flere svar

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Det vanlige i slike tilfeller, er å opplyse om at varen finnes på fjernlager, og ekstra leveringstid må påregnes. Flust av store, seriøse bedrifter som opererer i Norge med fjernlager i utlandet. Det forventes at du anslår antall dager kunden må vente, dette vil jo ofte ha betydning for hvor man bestiller. Noen ganger spiller det ingen rolle om det tar to dager eller to måneder, det er da man bruker Ali eller eBay.

Lenke til kommentar

Det vanlige i slike tilfeller, er å opplyse om at varen finnes på fjernlager, og ekstra leveringstid må påregnes. Flust av store, seriøse bedrifter som opererer i Norge med fjernlager i utlandet. Det forventes at du anslår antall dager kunden må vente, dette vil jo ofte ha betydning for hvor man bestiller. Noen ganger spiller det ingen rolle om det tar to dager eller to måneder, det er da man bruker Ali eller eBay.

 

 

Definitivt den rette måten å gjøre det på. Opplys at varen importeres fra Kina, og anslå en leveringstid. Da mister man kanskje noen kunder i utgangspunktet, men folk vet hva de kjøper, og kan vurdere om det er verd ventetiden.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...