Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kjøp av elektroverktøy


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har for ikke så lenge siden kjøpt meg både hus med garasje. Selv om det er ganske nytt og moderne blir det fort litt arbeid som skal gjøres. Og jeg er av den typen jeg ofte leter etter arbeid når jeg ikke finner på noe.

Jeg har ingen verktøy bortsett fra et skrallesett og et sett med fastnøkkler. Ser jeg ofte må låne med meg skrumaskin fra jobben da jeg ikke har kjøpt meg enda. Unnskyldning er ofte at jeg har ikke bestemt meg for hvilken type, merke og ytelse maskinen trenger. Liker ikke å låne av vennene mine så ofte heller. Ser mange av disse kjente merkenavnene reklamerer med 1 batteri til alt. Det er kanskje da en fordel å holde seg til 1 merke med samme batteri? 

Det jeg ser jeg trenger til nå er Skrumaskin, hekksaks, feinsag og sirkelsag. Noen som har tips og erfaringer? 18v er vel arbeidshesten til det meste?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pappa har en mengde Ryobi-verktøy. Alle bruker samme batteri. De er utrolig gode, og ikke så hakkendes dyre heller.

Ja, de er helt greie, og noe av det billigste du får. Funker for de fleste hobbyfolk sin bruk.

Jeg vil nok ikke si at de er utrolig gode, til det vet jeg for mye om verktøy, men det er vanskelig å få noe som gir mer for pengene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Etter å ha tatt livet av Bosch, Panasonic, Wurth og Milwaukee skrumaskiner på jobben i løpet av et par år mens Makita har holdt i 6 år med samme bruk er jeg ikke i tvil hva som holder og hva jeg sverger til.

Og dem makitamaskina som holdt i 6 år fungerer fortsatt men batteriene blei svake så det kosta ikke mye mere for et komplett sett med ny maskin, lader og 2 batterier en for bare 2 nye batterier.

Lenke til kommentar

Billig milwaukee er etter mine erfaringer på nivå med billigste bosch fra clas. Ryobi har en del bra verktøy, f.eks. muttertrekkeren, men ikke  bry deg med batteri på kraftige ting som vinkelsliper/sag/arbeidslampe. Hadde satset på makita for større ting, og kanskje ryobi/dewalt på småverktøy som ikke blir brukt like hardt.

Lenke til kommentar

Jeg skal gå litt utenfor prisklassen til de andre her og si at jeg er selv veldig fornøyd med Jula sin Meec-serie. Jeg er fullstendig klar over at alle andre merker nevnt over er bedre, men dersom du er som meg og har et budsjett å jobbe med, og utstyret ikke er i daglig bruk så er Jula sine helt ok. 

Kjøp f eks denne og ha alt du trenger: 

https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/el-verktoy-og-maskiner/skrutrekker/batteridreven-skrutrekker/startpakke-multiseries-006074/

Evt kjøp dem 1 og 1 etterhvert som du trenger dem. Alt deler batteri slik som Ryobi, Milwaukee osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til hjemmebruk ville jeg ha sett på totalpakke. Ikke bare verktøy du skal kjøpe nå i år, men de du skal kjøpe neste år og årene etter det. En nevnte Makita, kjempebra verktøy og har brukt det i 9år nå. Er blitt så vant til makita at det er ikke mulig å bytte, men det er til proff bruk i arbeidstiden. Hjemme bruker jeg verktøy fra Ryobi, grønn Bosch, Milwaukee, Makita 10.8V, Biltema etc.

 

Se hva utstyret koster uten batteri og sjekk hva batteriene koster på tilbud. Ryobi finner du på Europris, Jula, Bauhaus, Clas Ohlson osv og det er ofte tilbud. Black Friday er ikke langt unna. Har den billigste sirkelsagen og lammelfresen til Ryobi, funker meget bra til hjemmebruk. Ryobi har vanvittig bra utvalg til hus, hage, trearbeid osv.

 

Sjekk også verktøypakke fra Makita og Bosch(blå). https://prisguiden.no/kategorier/verktoypakke

Du kan også gjøre gode kjøp fra utlandet, men pga lav kronekurs er jeg usikker på om du sparer noe.

 

NB! Ikke lenge til black friday og cyber monday etc. 

Lenke til kommentar

Pris henger i stor grad sammen med kvalitet. Så blir spørsmålet hvor du lander på aksen mellom kost og kvalitet. Du er inne på noe smart, som mange har brent seg på: Kjøp samme serie hele veien, så du har en batteritype å forholde deg til.

 

Selv sverger jeg til "blå-Bosch", og har brukt en del av verktøyet mitt ganske hardt. Drillen har gått i støpt dekke fra 3 meters hold 2 ganger, og fungerer like fint. Det er verdt en del for min del.

Lenke til kommentar

Bauhaus og en del andre butikker har den komplette pakka til blå-Bosch til rundt 7500kr på tilbud. Da får du det meste du trenger, 3 batterier og hurtiglader. (https://www.bauhaus.no/bosch-professional-verktoysett-med-5-maskiner-og-3-batterier.html)

Ellers har de tilbud på Makita sitt sett denne uka til 7499. 

 

"Fein"-saga til blåBosch er veldig bra forresten. Veldig lik den "originale" fra Fein. Har ikke prøvd tilsvarende fra de andre selskapene

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med slike pakker er at man betaler for masse ting man ikke får bruk for.

Skrumaskiner har jeg 2-3 av allerede, vinkelsliper bruker jeg på strøm, samme med sirkelsag selv om jeg nok kommer til å kjøpe sirkelsak på batteri snart. Bajonettsag er mer eller mindre ubrukelig for min del, og 18V borhammer har jeg ingen som helst behov for.

Her må man se hva man har fra før og finne ut hva man trenger på batteri, og hva som kan være lurt å gå for 230 volts verktøy. Ingen vits å betale masse for noe man aldri bruker, bare for "kjekt å ha".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Coop obs bygg har av og til tilbud på Dewalt skrumaskin til 2k. Jeg har hatt min Dewalt i mange år. Har blant annet bygget terasse og innredet en kjeller. Dewalten fungerer fortsatt som ny. Batteri varer stort sett en hel arbeidsdag, så lenge jeg ikke skrur terassebord.

 

Faderen har en blå bosh skrutrekker. Den er tyngre og mer klumpete. 

 

Milwaukee er overkill til hobbybruk. 

 

Ryobi fungerer også, men her får man mer lego-følelse i forhold til Dewalt. 

 

Av sirkelsag, ville jeg valgt en sånn liten med batteri

Lenke til kommentar

Jeg vurderte Milwaukee, men endte opp med Ryobi, da de er mye billigere

Vi har Milwaukee på jobb og de varer nesten evig 

 

Har Ryobi Muttertrekker, slagtrekker og sirkelsag

Ikke funnet noe negativt på noen av de og skal kjøpe skru/borr maskin når jeg finner den på tilbud

Har grønn Bosch som er grei nok inntil videre

Lenke til kommentar

En ting å tenke på er at du vil ha verktøy med børsteløs motor.

 

Jeg ser at ofte så er pakkene som selges gamle modeller uten børsteløs motor, og det gjelder også ofte hvis noe selges veldig mye billigere enn vanlig på kampanje.

 

Modellene med børsteløs motor er mindre, lettere, sterkere, bruker mindre strøm og har ikke børster som blir utslitt.

 

Selv har jeg blå Bosch og er veldig fornøyd med det. - Der heter modellene med børsteløs motor -EC etter modellnavnet.

Lenke til kommentar

Tusen takk for mange gode innspill. Ser alle har sine ''egne'' favoritter som nesten gjør det vanskeligere å velge. Kom over denne pakken fra Ryobi på Jula.no. Er nok ikke børsteløs motorer på disse. Prisen var deretter veldig bra 2 999,- 

https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/el-verktoy-og-maskiner/skrutrekker/batteridreven-skrutrekker/startpakke-one-007443/#tab01

Lenke til kommentar

Ser ut som et kjempetilbud dette. Batteri på vinkelsliper kan være veldig handy. Kan dras med til sjøen eller bøen. Turtall typisk halvparten av 230V versjon og ikke så bra til store sveisejobber.

 

Sirkelsag på batteri er knall og veldig bra i stilas og kledningsarbeid. Disse små sagene har tynnere blad enn vanlig 230v versjon. Tynnere blad = mindre spon og støv. Dermed greit til å kappe sponplater osv. Kapping av noen meter stenderverk på langs går, men her er større 230V versjon foretrukket + nytt sagblad :)

 

Bajonettsag er konge når gamle vinduer og dører skal ut.

 

Stikksag mangler. Og pussemaskin. Ville også hatt minst 2 batteri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sirkelsag på batteri er knall og veldig bra i stilas og kledningsarbeid. Disse små sagene har tynnere blad enn vanlig 230v versjon. Tynnere blad = mindre spon og støv. Dermed greit til å kappe sponplater osv. Kapping av noen meter stenderverk på langs går, men her er større 230V versjon foretrukket + nytt sagblad :)

 

Bajonettsag er konge når gamle vinduer og dører skal ut.

 

Stikksag mangler. Og pussemaskin. Ville også hatt minst 2 batteri.

 

Enig i at et batteri kanskje er litt lite. Sett flere andre merker tilbyr løse batterier så det bør ikke være noe problem å skaffe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...