Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Blinklysregler for amerikansk bil.


perpyro

Anbefalte innlegg

Jeg har kommet opp i et lite dilemma.

Jeg har en Chevrolet Caprice Brougham med original lysutrustning som jeg har hatt i 10 år nå uten at noen har stilt spørsmål ved det.

Men på siste EU kontroll fikk jeg mangel på blinklys bak og parklys forran.

Baklyktene på bilen er slike: (ikke bilde av min bil)

1984-Chevrolet-Caprice-Classic-Taillight

 

Det jeg ser som en løsning er å legge inn grønn LED strips i den midre av de 3 lyktene som vil gi gult lys når LED stripsen er påslått.

Planlegger å bruke RGB strips slik at jeg kan få orange lys ut bak når stripa er tent.

Er det noe regel som vil nekte meg å kjøre med røde lykteglass så lenge de blinker orange når de skal?

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kontakt vegvesenet og få de til å ta kontroll på bilen

Så lenge bilen er original så skal du ikke trenge gjøre noe med den, så dette er mest sansynlig en feil fra verkstedet

Stemmer ikke helt. Biler som er bruktimportert fra USA må bygges om for å tilfredsstille kravene i Norge, som bl.a. sier at blinklys skal blinke gult. 

Lenke til kommentar

Kontakt amcar.no, de sitter på all den kunnskapen du måtte trenge når det gjelder amcar.

 

Dette!.

 

Når du først er i kontakt med Amcar så kan du spørre om forsikring i samme slengen, Amcar har gjort mer for Norske bilentusiaster de siste 30 årene enn det NAF har gjort i løpet av sin eksistens.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Da har jeg fått svar, både skriftlig og over telefon.
Ettersom bilen blei importert til Norge for 20 år siden er det reglene fra det året den blei importert som gjelder så i utgangspunktet må den ombygges.
Om jeg får bilen omregistrert som bevaringsverdig så slipper jeg ombygging og den kan være som den der.

Så til fargen på lykteglassene til blinklysene.
Der har vegvesnet en generell veiledning som ser sånn ut.

Følgende farger tillates så fremt lysutrustningen er original:

Lystype

Farge

Kommentar

Markeringslys foran (parkeringslys)

Hvit eller gul/oransje

Kan dele lyskilde med fremre retningslys

Markeringslys side

(kan også blinke med retningslys)

Fremre lykt: gul/oransje Bakre lykt: gul/oransje eller rød

 

Markeringslys bak (baklys)

Rød

 

Retningslys[1]

Foran: gul/oransje eller hvit

Bak: gul/oransje eller rød

 

Stopplys

Rød eller gul/oransje

Kan dele lyskilde med bakre retningslys

 

Ryggelys[2]

Hvit eller gul

 

Reflekser

Samme farge som markeringslyslysene

 

 

Vedkommende jeg spurte om dette på telefon far statens vegvesen virket usikker men sa jeg kunne levere bilen på visning så fikk de avgjøre mens verkstedet som tok EU kontrollen forklarte at om lyset fra blinklysne var klare orange var det godt nok for dem for å godkjenne bilen.

 

Og hadde bilen blitt importert etter de nye 2017 reglene hadde jeg sluppet ombygging.

Endret av perpyro
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Etterhvert fant jeg blinklys som passet bra bak og LED pærer til parklysene som lyser hvitt og blinker orange.
Utfordringen nå er å få LED pæra til å fungere sammen med resten av den analoge elektronikken i bilen.
Markeringslysene forran er nemlig koblet i serie med glødetråden på blinkelyspæra som fungerer ekstremt dårlig sammen med LED pærene jeg har kjøpt.
Har forsøkt å koble om blinklysene vha. rele men da blei blinklysreleet rart og blinkefrekvensen asynkron og langsom.
Har også prøvd med motstander for å simulere glødetråden i blinklyspæra og kommet fram til at 2,4 ohm fungerer for å få frekvensen tilsvarende med glødepære.

Bekymringen er at blinklyspæra er 21W som skal tilsvare 6,8 ohm men pæra i kald tilstand er 0,5 ohm.
2,4 ohm tilsvarer 60W på 12V som jeg er usikker på om blir littt hardt til blinklysreleet i det lange løp.

Dåg må det sies at 2x21W blinklys bak er erstattet med  disse https://www.megalys.no/products/led-dynamisk-blinklys-bak
Så det kan jo godt hende det går bra med så lave ohmverdier ettersom mye av belasningen i bakenden av bilen er forsvunnet.

Så er det noen som har noen formeninger om dette før jeg legger inn ordre på effektmotstander hos elfa.

 

Og anngående RGB historien med baklysene så fungerte det i prinsippet men lysutbyttet blei altfor svakt selv etter å ha belagt hele innsiden av lykteglasset med LED strips som tilsvarte 17W.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 4 uker senere...

Finnes det ikke regler/lover om absurde utfall av nettopp loven/regler? Det er jo helt bak mål at biler importert i et visst tidsrom skal ha egne regler - det overordnede målet med slike regler er jo trafikksikkerhet. Og det er jo absurd at visse biler skal gis aksept til slike unntak og andre ikke. Det er jo også et poeng at det er hærverk å begynne å modifisere den vakre, orginale lykta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...