Gå til innhold

Hjemmenettverk: Hvordan teste at det støtter 10 Gbit?


Aetius

Anbefalte innlegg

Vi har pusset opp kontoret og fått lagt opp 14 stk RJ45-uttak rundt om i veggene. Jeg insisterte på at det skulle brukes Cat6A, slik at vi kan få 10 Gbit når den tid kommer.

 

I patcheskapet står det enn så lenge en Gbit-switch, og vi har ikke maskiner som støtter noe mer enn 1 Gbit heller, for øyeblikket.

 

Problemet er at vi har oppdaget at noen av vegguttakene ikke gir mer enn 100 Mbit max hastighet. Dette er det ikke noe problem å få elektrikeren til å fikse på (antar jeg - selv om nettverkstesteren viser forbindelse på alle ledere), men hvo0rdan kan vi få sjekket at alle kabler og punkter faktisk støtter 10 Gbit, når vi ikke har utstyr som støtter det?

 

Finnes det noen testerdings som sjekker frekvensen, f.eks? Kablene som ble brukt var spesifisert til 650 Mhz (Cat6A er i seg selv speccet til 500 Mhz).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg kan ikke tenke meg annet enn at en fluke kan gi svar på dette. ut ifra tabellen virker det ikke som den får testet hastigheten men den ene modellen kan sjekke om det faktisk er brukt Cat 6a.

 

Stemmer som ilpostino sier, elektrikker burde egentlig levert måling av alle punktene som en del av ferdigstillelsen.

Fluke har enheter skal kunne teste om kablene holder 10g spec.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg kan ikke tenke meg annet enn at en fluke kan gi svar på dette. ut ifra tabellen virker det ikke som den får testet hastigheten men den ene modellen kan sjekke om det faktisk er brukt Cat 6a.

Det ER brukt Cat6A. jeg så kveilen med egne øyne, og har selvsagt også tilgang til kablingen i kanalen i veggene.

 

Men det viser seg at fire av uttakene ikke støtter full pupp:

1A: Gir 500 mbps

1B: Gir 500 mbps

 

2A: Gir 500 mbps

2B: Gir 500 mbps

 

3A: Gir 100 mbps

3B: Gir 100 mbps

 

4A: Gir 100 mbps

4B: Gir 500 mbps

 

5A: Gir 500 mbps

5B: Gir 500 mbps

 

6A: Gir 500 mbps

6B: Gir 500 mbps

 

7A: Gir 500 mbps

7B: Gir 100 mbps

 

Her er hva elektrikerfirmaet svarte da jeg etterspurte testing:

 

Vi kjøpte inn cat 6 A utstyr da du etterspurte dette.

Vi har dessverre ikke noe utstyr som kan teste hastigheten.

Så eneste vi får gjort er å se at det er koblet ordentlig.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Hjelper ikke om det er brukt riktig kabel om man er uheldig (eller udugelig) med terminering eller har montert kabelen dårlig.

Mener selv at jeg er noegenlunde god på å terminere og testeren avklær meg på iallefall et par prosent av alle termineringer...... (Marginene på sambandsklasse Ea er små......)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er veggpunktene dine av type punch down eller med keystone? Om det er sistnevnte så kan du prøve å gå over kontaktene med tang. 

 

Har selv opplevd en gang og to at en leder har sklidd ut ifbm terminering. 

 

Som sagt så er det neppe særlig mange som har tilgang til utstyr for å sertifisere Cat6 og oppover. 

Lenke til kommentar

Vel, lever du av å levere nettverkskabling må du være autorisert virksomhet. Man kan sikkert diskutere seg bort fra å ikke utføre sertifiserte tester av kablene man leverer, men ser ikke helt hvordan man kan utføre sluttkontroll uten. Og man får fort et problem om NKOM kommer på inspeksjon.

Lenke til kommentar

Terminering av CAT6a er noe mer komplisert enn CAT 5e også, så om du har brukt et elektrikerfirma til dette så har dei ikkje gjort jobben sin om dei ikkje har testa signalet. Her skal du ha sterke rettigheter for å kreve utbedring/heving.

 

Etter min meining så er ikkje elektrikere riktig type fagperson for å legge CAT6a, enda verre synes eg det er å selgje CAT6a inn til privatpersonar.

 

Skal du ha 10G, så er det fiber som gjelder. Billegare og meir framtidsretta. Skulle eg ha lagt kabler i hus idag, så hadde det vært MTP fiber kabler, saman med CAT5e for bakoverkompatibilitet.

Endret av siDDis
Lenke til kommentar

Det ER brukt Cat6A. jeg så kveilen med egne øyne, og har selvsagt også tilgang til kablingen i kanalen i veggene.

 

Men det viser seg at fire av uttakene ikke støtter full pupp:

1A: Gir 500 mbps

..

3A: Gir 100 mbps

..

 

Ok, et lite spørsmål:

Hvordan har du testet dette,

og hvorfor sier du at det kun er 4 uttak som ikke støtter "full pupp",

1Gb/s (som eksisterende PC'r og switch støtter) = 1000Mb/s ikke 500  :hrm:

Endret av BearCat
Lenke til kommentar

Ok, et lite spørsmål:

Hvordan har du testet dette,

og hvorfor sier du at det kun er 4 uttak som ikke støtter "full pupp",

1Gb/s (som eksisterende PC'r og switch støtter) = 1000Mb/s ikke 500  :hrm:

Nei, det er akkurat det som er problemet. Som du ser av listen er det noen uttak som ikke gir mer enn 100 mbps, mens resten gir vår maksimale netthastighet på 500 mbps. Jeg tar det for gitt at sistnevnte også da støtter 1 gbps, men jeg har ingen måte å teste om de støtter 10 gbps, eller om de stanser på 1.

Lenke til kommentar

Basert på dine data kan det se ut som at en av de 8 lederene ikke har blitt korrekt terminert. Sjekk veggpunkt og patchpanel i sikringsskap. Tester du med samme kabel? Er denne hjemmesnekret? Kan være at du har god kontakt for så at en leder bryter når du røren på den.

 

Typisk å få kun 100mbit når det er feil på en leder. Kan være vanskelig å finne feilen så ofte enklest å terminere på nytt i hver ende. Jeg har selv opplevd at feks brun leder har sklidd ut av sporet mer enn en gang.

Lenke til kommentar

..mens resten gir vår maksimale netthastighet på 500 mbp..

 

Ok, da antar jeg at du tester hastigheten med speedtest.net eller tilsvarende?

 

Hvilken link-speed indikerer de forskjellige PC'ne mot den lokale swithcen?

 

Du kan teste lokalt om du får full hastighet med f.eks noen av disse.

 

Men for å teste at det virker med 10Gb/s trenger du utstyr som er kompatibelt med 10Gb/s, 

 

Som andre har bemerket, dette skulle installatørene, hvis de er autoriserte, testet før de sa seg ferdige med jobben. 

Her kan du sjekke om de er autorisert

 

PS.

Er dette på Hjemme-kontoret?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du bruker NKOM godkjente eletriker firma. Som hat et krav om å teste og godkjenne anlegget før overlevering. Par tester fungerer veldig dårlig til dette. Har de ikke utstyr til å teata, kan dette stort sett leies av en grosist.

Prøv å gjøre dette mot firma telenor eller canaldigital.

Vet de gjør dårlig jobb, men grunnet borettslag ofte krever slik gjøres av fagfolk kun for å gjøre det dyres for kundene er det slik det er men man får neppe dokumentasjon på arbeidet. Hvis man skulle fått det ville det kostet 10 000 kr å terminere 2 stk cat7 kun 30 meter.

Lenke til kommentar

Enkleste og billigste måte å teste om man har cat6a (10Gb) nettverk vil være å installere iPerf server på en maskin som har 10Gb kort for så å ha en annen maskin med 10Gb netteverks kort og teste alle punktene. 

 

Edit: Har du allerede to stasjonære PC'er så kan du få nye 10Gb kort til ca 1000,- pr stk. Så da kommer det på ca 2000,- for å teste dette. Blir svært vanskelig for installatør å bortforklare om testing med iPerf ikke viser tilnærmert 10Gb nettverkskapasitet.

Endret av sgaah
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...