Gå til innhold

reprasjon av playstation?


LMH1

Anbefalte innlegg

Finnes det en oversikt over steder innenfor oslo\drammen hvor det repareres playsation?

 

Hvor dyrt er det å bytte hovedkort? For sony sier det kostet 1400 kr men de er lite support når det gjelder reprasjoner de sier det er bare å ta kontakt med butikken men på dems side så reparer de ikke konsoller så hva er riktig her?

 

Er jo sony sin feil de ikke gir råd hvordan man bytter hovedkort.

For det er jo negativ med sony, eneste positive det koster sted mellom ca 1400 kr for konsoller på bruktmarkedet. en del med defekt hdmi port som er vanlig etter en del år.

 

Fant en adresse:

Mail: [email protected]

Avd Torshov i Oslo
Adresse: Hans Nielsen Hauges gate 15, 0481 Oslo

 

https://www.repairgeeks.no/spillkonsoll-reparasjon/

 

Men litt skeptisk for usikkert om disse er seriøse?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye penger tenkte du å bruke på dette? Å bestille hovedkort på ebay blir fort dyrere enn det som står der mtp. frakt, toll etc. og så har man jo ingen garanti eller noe. Men hva feiler konsollen din? Hvor gammel er den? Er den innenfor 5 år gammel så har du jo reklamasjonsrett.

 

Elkjøp har jo tilbud på PS4 nå til kr. 2.490,-:
https://www.elkjop.no/product/gaming/spillkonsoll/playstation-4-ps4-konsoll/49374/playstation-4-slim-500-gb-fortnite-spillpakke

Endret av CaZpeR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det en Pro?

 

Om ikke så tenkte jeg bare å skyte inn at jeg for ett halvt år siden kjøpte en defekt PS4 på finn for 350kr.

 

Defekten viste seg å være at den var full av støv og tjære (trolig en storrøyker som eide den) så den overopphetet veldig raskt.

 

Etter en god rensing har den holdt fint gjennom alle uncharted spillene som var hovedgrunnen til at jeg var interessert i en PS4.

 

Uansett om du finner en med defekt PSU f.eks så kan du jo fint bytte over hovedkortet for en finere sum enn 1400kr.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Hvor mye penger tenkte du å bruke på dette? Å bestille hovedkort på ebay blir fort dyrere enn det som står der mtp. frakt, toll etc. og så har man jo ingen garanti eller noe. Men hva feiler konsollen din? Hvor gammel er den? Er den innenfor 5 år gammel så har du jo reklamasjonsrett.

 

Elkjøp har jo tilbud på PS4 nå til kr. 2.490,-:

https://www.elkjop.no/product/gaming/spillkonsoll/playstation-4-ps4-konsoll/49374/playstation-4-slim-500-gb-fortnite-spillpakke

Prøver å gjøre det så billig som mulig PS5 er jo på vei neste år, Playstation slim har jo dårligere kjøling og støyer mere. Problemet jeg ikke finner kvittering så hjelper lite.

 

https://prisguiden.no/produkt/sony-playstation-5-328613

 

https://www.dustinhome.no/product/5011155750/playstation-5?ssel=false&utm_campaign=mediehuset&utm_source=prisguide.tek.no&utm_medium=pricecompare

 

https://cdon.no/spill/playstation-5-47458513?utm_source=prisguide_no&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisguide_no&tduid=16d7ae8dfed1604067efe9fa7c4b88f7&affId=2097651

 

Kunne ønske å få til å ha 5 TB 2,5" disk på innsiden for det ville vært praksis.

Noen som vet hvorfor sony har laget det umulig å få til? Selv slim\pro har det problemet.

Prøvd PS4 pro men er ingen forskjell på støy og ytelse som jeg merker. Så de er nok ganske like.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvor har du kjøpt den? Er det ikke mulig å finne kvittering gjennom backtracking? Hvis butikk har de aller fleste store systemer hvor det er lagt inn, så lenge du brukte mobilnr og/eller epost da du kjøpte den. Hvis du kjøpte den på finn, har du vel enten mailvarsler eller chatlogg fra den du kjøpte av og kan spørre om de kan sende deg sin kvittering?...

Lenke til kommentar

Mistenker den er kjøpt gjennom lefdal eller expert før de byttet navn så reklamasjon blir vanskelig.

Siden når et firma bytter navn pleier de ikke å vidreføre reklamasjon, elkjøp\power vil da si de ikke finner kvittering så de kan ikke hjelpe meg.

 

Det er jo litt slik kjøp og salg funger, man pleier somregel ønske folk kjøpe nytt.

Så derfor vil butikkene være vanskelige.

 

Så er også problemet jeg har byttet kredittkort avtale i løp av 5 års periode så blir vanskelig å gå den veien også, siden når man avslutter avtalen blir historikken borte.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Mye synsing her. Om du mener den er kjøpt hos Lefdal, så ta nå kontakt med Elkjøp og hør i det minste hvordan det fungerer. Høres ut som mye arbeid og ekstra kostnader å drive å styre med nytt hovedkort og slikt. Ville belaget meg på å handle billig brukt PS4 Slim eller noe. Ser de dukker opp til rundt 1400,- nå og da.

Endret av Mala
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har noen erfaringer å reparere PS4 selv?

 

Litt. Har byttet "cooling paste" i PS og har byttet blu-ray drevet (laser enheten inni drevet). Total sett har jeg vel skrudd fra hverandre PS4 90% 2-3 ganger, og 30-50% 2-3 ganger.

 

Min erfaring er at PS4 er et totalt rot inni og om det er mulig å unngå å skru den fra hverandre så er det nok det beste valget.

 

Et defekt hovedkort hadde jeg nok ansett som en defekt PS4. Det er dog fint mulig å kun bytte hovedkort rent fysisk sett. Er ikke sikker på om det vil fungere. F.eks hadde blu-ray enheten et kort som har en eller annen softwarelås slik at om man bytter hele blu-ray enheten vil ikke det fungere fordi kortet ikke er det originale. Løsningen er jo å beholde det gamle kortet på en ny blu-ray enheten. Men poenget er at bytte av hovedkort selv om det fysisk sett vil være mulig, ikke nødvendigvis vil fungere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ønsker gjerne du utdyper zebra? Stemmer det med youtube for jeg har også hørt det, og at de lager playstation at det er lett å ødlegge skal mye til å ødlegge pcen men konsoller og laptoper er laget håpløst generieltsett for reprasjon.

 

For ser enkelte bytter ny kjølepasta på ny konsoll fordi det hjelper med støy\tempratur.

Men syns det høres rart ut at de bruker så dårlig kjølepasta som er dårligere en hva man får tak i butikker.

Forstår også lite vitsen hvorfor konsoller er så dårlig laget med tanke på kjøling, Men det blir bedre med PS5 for jeg har også problemet med jeg må ha konsollen motsatt vei i hyllen ellers går viften på full guffe med spilling over tid.

 

Selv skulle jeg kunne ønske å kunne bygge PS4 selv basert på ryzen cpu og en gpu men sony har nok gjort slikt vanskelig å få til, har aldri forstått hvorfor diskene blir kryptert? For det er vist ikke så enkelt å flytte harddisken fra PS4 old til pro uten å formattere. Så jeg tror det er et valg sony har gjort samme med å overføre fra intern til ekstern harddisk, har man rask bredbånd hastighet 500 mbit eller mere er det ikke stort problem men for de andre går det veldig tregt.

 

Skulle kunne ønske det var mulighet å kunne overklokke konsollen.
 

AMD Jaguar x86-64 8-core CPU, which has seen a 30% boost in clock-speed from 1.6GHz to 2.1GHz

For det er jo klart Ryzen 7 1700 eller Ryzen 9 3900 ville vært vesentlig bedre.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ønsker gjerne du utdyper zebra? Stemmer det med youtube for jeg har også hørt det, og at de lager playstation at det er lett å ødlegge skal mye til å ødlegge pcen men konsoller og laptoper er laget håpløst generieltsett for reprasjon.

 

Ikke håpløst, men det spørs hva man skal reparere. Noen ting ligger bak unødvendig mange deler man må ta fra hverandre. Ikke alt er like solid og det er mange forskjellige skruere å holde kontroll på og deler man må vite hvordan skal settes sammen igjen. Å sette disse sammen passer ikke alltid logisk, så man må huske det.

 

En del deler man tar fra hverandre inkluderer også å koble fra ledninger, noen som har delvis sårbare koblinger som ikke er optimalisert for selvrepreasjon.

 

Alt er dog overkommelig, men ser langt verre ut innvendig enn de fleste laptoper f.eks.

 

PS. Jeg vil anta om du bytter hovedkort så vil ikke blu-ray fungere på grunn av nevnte kort, med mindre du også kjøper det kortet fra samme maskin. Er dog ikke sikker, men det kan også være andre ting som er låst på samme måte. Altså, jeg TROR serienummer på bluray chippen er hardkodet inn i hovedkortet..

 

PS2. Å skru på PS4 krever at du tar deg god tid, beholder konsentrasjonen under hele seansen og holder nervene under kontroll.

Endret av zeebra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Psu er bare en dum enhet som leverer 12V til hovedkortet. Kan fint bytte den ut.

 

Men mulig det kan være litt forsjellige PSU avhengig av revisjon så kan være at den fysisk ikke passer.

 

OBS: en liten ledning (datakommunikasjon til PSU) har en sykt sjør plugg på hovedkortet og man river den ofte av før man har oppdaget at den er der. Jeg laget en liten guide for hvordan man fikser det isåfall.

 

https://www.reddit.com/r/PS4/comments/b66ejj/fixing_ripped_off_4pin_power_plug_on_motherboard/

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men tviler på PS4 har overspenningvern eller overbelastingvern siden mange ferdig kjøpte pcer har ikke det.

Selv om man burde forvente det. Har jeg hørt tilfelle PSuen lukter svidd ved overbelasting og rett og slett sluttet å virke.

 

Hvordan skal PS4 ha innebygget overspenningsvern når ikke kontakten er jordet en gang? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...