Gå til innhold

Reklamasjon stasjonær pc der SSD er montert etter kjøp


Anbefalte innlegg

Kjøpte en «Asus vivo x pc m80cj» Mai 2017 og monterte en «Crucial® MX300 275GB M.2 SSD». Klonet den originale disken over til den nye SSD-en. Reformaterte så den originale disken, som har blitt brukt til lagring siden. Dette oppsettet har fungert problemfritt frem til i går. Ved oppstart går viftene som normalt, men det kommer ikke bilde på skjermen eller lys i tastaturet. Har prøvd litt forskjellige løsninger uten særlig hell. 

 

Ønsker å reklamere på dette, men det byr på noen ekstra utfordringer. Datamaskinen er kjøpt på Power, men ser ut til at Asus har et greit opplegg for reparasjoner. Vet ikke om det i det hele tatt er mulig å reklamere direkte til Asus, noen som vet? Etter min forståelse ble garantien brutt i det jeg åpnet maskinen og satte inn en SSD. Reklamasjonsretten derimot er kanskje intakt, da feilen kanskje/sannsynligvis ikke skyldes «oppgraderingen» min. Hadde vært fint med noe mer konkret å vise til her. 

 

Under en eventuell reparasjon lurer jeg på hva jeg skal gjøre med SSD-en. Ta den ut, så maskinen står uten operativsystem? La den stå i, å risikere at den blir kastet hvis maskinen blir skrotet? Vet ikke helt hva som er normal praksis her. 

 

Tenker enten å ringe Asus på mandag eller ta en tur innom min lokale Power (ble ikke kjøpt der). Men er forberedt på å få beskjed om at alt av garanti og reklamasjonsrett er borte, pga. min «oppgradering» med SSD. Så ønsker egentlig bare noe å vise til, hvis jeg ikke har en håpløs sak da. 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville tatt ut harddisken.

Pc'en skal jo vise bios og boot-info uansett, så mangel på disk er ikke noe grunn til å avvise reklamasjonen. Og verkstedet har en tendens til å slette og legge inn OS på nytt.

 

De kommer nok til å prøve å vri seg unna, men reklamasjon er ikke garanti. Du burde finne en måte å dokumentere at disken ble kjøpt/installert i 2017, slik at de ikke kan skylde på uforsiktighet rundt installasjonen av disken.

Lenke til kommentar

Er neppe noe de bryr seg om, men sett inn original disk og fjern SSD-disken, rett og slett fordi de potensiellt skroter PC'n og sender deg en ny, evt kan den bli rotet bort eller tilsvarande..

 

Å bytte disk eller sette inn flere er ting som typisk er godtatt uten at det bryter med noe garanti eller reklamasjon.

 

Hvorfor skal du bevise at disken var vært i bruk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...