Gå til innhold

SAMLETEST: LG C9 / Samsung Q90R / Sony AG9


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samsung får skryt for FreeSync støtte, men LG nevnes ikke. Nå er det vel klart at LG sin støtter VRR (altså HDMI 2.1 standarden for variable refresh). Denne går opp til 120Hz og er støttet i Windows 10. Mangler bare GPUer med HDMI 2.1 nå. Så vidt jeg fikk med meg her nylig, så er TVen nå visstnok Gsync compatible? (mulig oppdateringen ikke har kommet ennå?)

 

Samsungen går bare til 60Hz med Freesync. Hva er nedre grense?

 

https://www.tomsguide.com/hands-on/g-sync-lg-oled-tvs

 

Vært veldig greit å få dette avklart og ikke minst, med i artikkelen.

 

Har dere testet å se veldig mørke scener med HDR på Samsungen? Sist jeg så på den, f.eks. serien Fleabag, så var det noen mørke scener i sesong 2 hvor de satt på en benk eller i et busstopp og man kunne lett se at baklyset gikk av og på. Veldig forstyrrende for min del.

 

Samtidig, i scener som krevde mye punch, f.eks. var det noen scener i John Wick Chapter 2, hvor man kunne se at det var som et delay og enkelte ting ble overeksponert (som om TVen ikke klarte å bestemme seg for hvor lyssterk enkelte deler av bildet skulle være, evt. et baklys problem). Veldig små detaljer, men om man ser etter det, så blir det forstyrrende.

 

En annen ting er Samsung ikke følger EOTF-kurven for HDR. Slik at de øker lysstyrken kunstig mye, noe som gjør at detaljer forsvinner pga overeksponering. Selv i Film-modus og med kalibrering så er det ingen måte å komme rundt dette.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

q90r-uniformity-local-dimming-large.jpg

 

c9-uniformity-large.jpg

 

Dette er forskjellen i sortnivå. Synes Samsung har gjort det ganske bra jeg, selv om en skimter at det er halo-effekter enda på LCD. Gitt et mye bedre anti-refleks belegg, så er det ikke i alle situasjoner at LG stikker av med seieren. Ser en sport og TV / film i dagslys eller med lyset på, ville jeg selv valgt Q90R. Er film hovedbruken, så er LG C9 enda bedre.  :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Android begynner å ta god form, men er fortsatt noe tregere i bruk enn de to andre alternativene. Samtidig må du avslutte en app for å navigere i hjem-menyen

 

Feil. Android har da Home button støtte som tar deg gjett hvor.. Home, uten at appen du er i blir lukket.
Dobbel tapp på Home knappen gir deg listen over kjørende apper så du kan ta de opp igjen.

 

Ingen erfaring med WebOS, men Android er sykt mye bedre enn Tiezen dritten til Samsung.

Endret av brukogkast
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eller for oss som ikke alltid kårer Samsung til vinner. *stor sjokk* at det ble resultatet her. 

Så vil jeg anbefale folk å ta en titt på HDTVTEST sin "shootout" der vanlige folk, proffe og entusiaster har møtt opp for å blindteste TVene. 

 

https://www.youtube.com/watch?v=Vj_oR91s1BU (45 min video) 

 

Resultatet er oppsummert her. 

https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1566209962

 

Når alt kommer til alt, ble det C9, GZ2000, AG9 og Q90 

 

Vil også anbefale rtings.

De er veldig flinke når det kommer til testing av tv.

https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c9-oled

Lenke til kommentar

Eller for oss som ikke alltid kårer Samsung til vinner. *stor sjokk* at det ble resultatet her. 

Så vil jeg anbefale folk å ta en titt på HDTVTEST sin "shootout" der vanlige folk, proffe og entusiaster har møtt opp for å blindteste TVene. 

 

https://www.youtube.com/watch?v=Vj_oR91s1BU (45 min video) 

 

Resultatet er oppsummert her. 

https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1566209962

 

Når alt kommer til alt, ble det C9, GZ2000, AG9 og Q90 

 

Blindtest? Funker det. Å ringe blinde forbundet for å teste TVer er kanskje ikke det smarteste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Blindtest? Funker det. Å ringe blinde forbundet for å teste TVer er kanskje ikke det smarteste.

 

Fra SNL: "Blindtest, forsøksoppsett hvor forsøkspersonene ikke kjenner detaljene i forsøket. Et eksempel er om de i et medisinsk eksperiment får utdelt riktige medikamenter eller «blind-medikament» (placebo)."

 

Vanskelig å si om du er en uvitende idiot, troller eller prøver på sarkasme.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Vil også anbefale rtings.

De er veldig flinke når det kommer til testing av tv.

https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c9-oled

Liker ikke rtings. De syntes at HDMI 2.1 og VRR bare var en gimmick, siden ingenting kunne bruke det på lanseringstidspunkt. Vel, nå kommer oppdatering for TVen og nVidia har faktisk kommet med støtte for TVen via HDMI intet mindre (nvidia har aldri støttet gsync eller VRR over HDMI før nå). Så vil si denne TVen har vært med på å pushe nvidia i riktig retning her. Hadde ikke LG gitt ut denne TVen i år med HDMI 2.1, så ville vi måttet ventet enda lengre på f.eks. nvidia.

Synes det er en stor bragd av LG. Ingen av konkurrentene har HDMI 2.1 Samsung har vel sånn kvasi 2.1 støtte på én av portene dersom du kjøper 8K modellen deres.

 

Lenke til kommentar

 

Vil også anbefale rtings.

De er veldig flinke når det kommer til testing av tv.

https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c9-oled

Liker ikke rtings. De syntes at HDMI 2.1 og VRR bare var en gimmick, siden ingenting kunne bruke det på lanseringstidspunkt. Vel, nå kommer oppdatering for TVen og nVidia har faktisk kommet med støtte for TVen via HDMI intet mindre (nvidia har aldri støttet gsync eller VRR over HDMI før nå). Så vil si denne TVen har vært med på å pushe nvidia i riktig retning her. Hadde ikke LG gitt ut denne TVen i år med HDMI 2.1, så ville vi måttet ventet enda lengre på f.eks. nvidia.

Synes det er en stor bragd av LG. Ingen av konkurrentene har HDMI 2.1 Samsung har vel sånn kvasi 2.1 støtte på én av portene dersom du kjøper 8K modellen deres.

 

Rtings oppdaterer testene sine fortløpende ettersom produsentene oppdaterer.

Det var rett å si at 2.1 og vrr var gimmicker på det tidspunktet, ettersom det ikke er noe poeng med et produkt ingen støtter.

Man kan ikke være sikre på at noen skal støtte noe før de gjør det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Samsungen går bare til 60Hz med Freesync.

 

Mener jeg søkte mye rundt på dette og kom frem til at q90r er ikke hdmi 2.1 men støtter opp til 120 fps i 4k. uansett på tide å få igang enten 2.1 eller displayport.

 

Blir altid masse mas om at OLED er så bra mørke sener, men hvor mye mørke partier er det egentlig en film? 1%?  lyse sener derimot er det hele tiden

Lenke til kommentar

Rtings oppdaterer testene sine fortløpende ettersom produsentene oppdaterer.

Det var rett å si at 2.1 og vrr var gimmicker på det tidspunktet, ettersom det ikke er noe poeng med et produkt ingen støtter.

Man kan ikke være sikre på at noen skal støtte noe før de gjør det.

 

Øh? Hæ? Det er jo en åpen standard. Selvfølgelig vil alle støtte HDMI 2.1. Spørsmålet var når. Å si at det er en gimmick er i så måte ganske teit, da det er jo framtidssikre seg for det som måtte komme.

Lenke til kommentar

Mener jeg søkte mye rundt på dette og kom frem til at q90r er ikke hdmi 2.1 men støtter opp til 120 fps i 4k. uansett på tide å få igang enten 2.1 eller displayport.

 

Blir altid masse mas om at OLED er så bra mørke sener, men hvor mye mørke partier er det egentlig en film? 1%?  lyse sener derimot er det hele tiden

 

Kan også snu det. Hvor mange sitter og ser på film i dagslys uten å ha noen form for solskjerming i boligen sin? 

 

OLED har mer en bra nok lysstyrke. Vi har ganske lange mørke perioder her i Norge. Allerede er det mørkt ute kl 18-ish. Når du ser på film med dempet belysning, så er det i hvert fall for meg, veldig lett å se at det er et baklys jeg glaner på. På mange måter så synes jeg FALD er verre enn edge-lit, siden det er delay og man får bl.a. blooming på subtitles (jeg ser alt med subs).

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Samsungen går bare til 60Hz med Freesync.

 

Mener jeg søkte mye rundt på dette og kom frem til at q90r er ikke hdmi 2.1 men støtter opp til 120 fps i 4k. uansett på tide å få igang enten 2.1 eller displayport.

 

Blir altid masse mas om at OLED er så bra mørke sener, men hvor mye mørke partier er det egentlig en film? 1%?  lyse sener derimot er det hele tiden

Ja, problemet til oled skjermene er dynamikken.

De går oftest fra 0 til ca 800 i lysstyrke.

 

For å få ordentlig her, så vil man helst gå fra 0 til litt over 10.000, men det er det så langt kun en prototype fra Sony som gjør.

 

Et av problemene med lav dynamikk, slik som på oled, er at de kan spise opp detaljer som skulle vært der i mørke scener.

For eksempel forsvinner noen stjerner fra en stjernehimmel.

Lenke til kommentar

Ja, problemet til oled skjermene er dynamikken.

De går oftest fra 0 til ca 800 i lysstyrke.

 

For å få ordentlig her, så vil man helst gå fra 0 til litt over 10.000, men det er det så langt kun en prototype fra Sony som gjør.

 

Et av problemene med lav dynamikk, slik som på oled, er at de kan spise opp detaljer som skulle vært der i mørke scener.

For eksempel forsvinner noen stjerner fra en stjernehimmel.

 

Det er jo feil. Det var et problem på tidligere OLED-modeller (typ B6/C6/E6) at det var mye black crush. Nå er det eliminert. At TVen ikke går høyere enn 800nits, er ikke verre enn at lyse punkter ikke blir så lyse som på de sterkeste TVene med 1500nits (evt. eldre modeller på 70/80 tommer som støttet over 3000 nits). Å kalle det lav dynamikk er jo helt på trynet. Det blir det samme som å si at omtrent alle TVer har lav dynamikk. For eksempel så klarer ikke Q80 serien til Samsung noe særlig over 800/900 nits nå heller. 1100nits på ett 10% vindu, men 875nits på en faktisk scene. Tilsvarende på C9 er 726nits og 845nits på 10% vindu. 

 

Å kvalifisere Q80 og C9 som TVer med lav dynamikk er ganske på trynet. De har jo mye høyere dynamikk enn nesten alle andre TVer der ute. Ja, det finnes noen modeller som har høyere dynamikk, men å si at det er lavt, da tror jeg du bør ta deg en virkelighetssjekk.

 

Edit: Ta også med Q70 og Q60. Også en del Samsung sin lineup med QLED i år. Q70 har samme real scene HDR brightness som C9 og Q60 ligger på 424nits. Er dette da dårlige TVer? Er de bedre enn OLED? Kan de ikke brukes om du har en stue med masse vinduer?

Endret av MrMarbles
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...