Gå til innhold

Ulyd ved dataoverføring


Anbefalte innlegg

Har ett lite irriterende problem med min HTPC. Tidvis så lager den en eller annen syselyd som kommer via høyttalerene.

 

Satt akkurat i gang en overføring fra ekstern disk til intern disk og da kom det med en eneste gang.

Kjører lyden optisk til hjemmekino forsterkeren.

Hadde samme problem via HDMI, sluttet å bruke den for en annen grunn (funker ikke alltid), har også byttet skjermkort uten at det hadde noe å si å denne ulyden.

 

Kan det hjelpe om jeg bruker ett annet lydkort?

 

Eller er det rett og slett PCen (hovedkortet) som har en feil?

 

Husker ikke helt hvilket hovedkort, mulig B-450 (er en 4690 fra intel som er noen år gammel).

 

Kunne nok brukt ekstern DAC, men er greit å få surround fra det som har surround også.

 

 

Det virker litt som om jo mer data som kjøres, jo mer lyd. Overføringen nå gikk med 400MB/s.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legger ved lyden. Er høyere der enn i virkeligheten.

 

Det er for det meste i surround back høyttalerene det er verst. Med en gang jeg trykker pause på overføringen så stopper det.

 

HTPCen har kun SSDer, 4 stk, hvor system disken er via PCIe brakket i PCIe spor. Tror det var første generasjon hovedkort som støttet NVMe SSD slik. Før M.2 sporene kom.

Recording 143613-102019.mp3

Lenke til kommentar

Merkelig. Lyden høres veldig analog ut. Det er ikke antydning til digital harskhet eller induserte typiske digitale signaler. Får man rart signal over optisk vil man som regel ikke få noe i nærheten av slik lyd. Høres mer ut som noe som kunne kommet fra en VHS-spiller som typisk tape-wow. Selv analog støy indusert i lydkretser høres vanligvis mer ujevne ut enn den temmelig uniforme lydignaturen du får.

 

En teknikk som kan hjelpe litt på å diagnostisere hvor feilen oppstår er å bytte om på hvilken høyttaler som får hvilke signaler for å se om signalet følger høyttaler eller utgang.

 

Kanske du får mikset inn mic-inngangen din på lavt volum ?

 

Kan være verdt å mute denne eller bare disable enheten i enhetsbehandlingen hvis du er på Windows.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Det virker som det er ett eller annet på hovedkortet under "harddisk" last som lager lyden.

 

Har ingen mikrofon eller slikt koblet til. Hadde også vært rart, da det kun kommer når det leses eller skrives til disk.

 

Har heller ingen analoge kiler koblet til noe sted i hjemmekinoen, alt er digitalt frem til det går ut av hjemmekino prosessoren min og over til effektforsterkerene.

 

All 230V er også forlagt helt separat fra alle signal kabler for å slippe alt som har med slik støy å gjøre også.

 

Det kommer i fra alle høyttalerene, men enklest å høre i bak høyttalerne siden de er de mest effektive jeg har.

 

Får vel ta jobben med å ta ut HTPCen og teste med ett lydkort jeg har liggende, og se om det er det interne på HTPCen som genererer noe støy internt i kretsene. Så en av de siste TechQuickie episodene til Linus hvor han snakker om lyd konsentastorer rett etter at jeg la ut første post her, og der nevner han akkurat denne typen lyd.

Så det kan være en eller annen kondensator som er gåen på hovedkortet, eller av dårlig kvalitet, er fra 2014 engang

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Virker mest ut som problemet ligger etter dekodingen av optisk signal.

Prøv gjerne å sjekke andre innganger og utganger.

 

Var samme problem med lyd over HDMI via 2 skjermkort.

Hadde det vært etter dekoding av optisk, så hadde det vært hjemmekino prosessoren til Marantz, og jeg har ikke noe slik lyd fra noen andre komponenter. Kun under harddisk last fra HTPC.

 

Så det er ett eller annet sted før encoding av lydsignalet ut som det skjer slik jeg kan se det.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...