Gå til innhold

På tide å vintersko bilen: TU tester muttertrekkere


Anbefalte innlegg

Flytegrensen på en bolt av 10.9 kvalitet er på 900 Nm/mm2

Tviler på at litt pasta på gjengene medfører et slikt voldsom økning i tiltrekkingsmomentet på 120 Nm.

Så kommer forskjellen i utvidelsen til alu-felger og bolter, som kan sette boltene i "mer spenn" ved temperaturøkning. Så er også en god margin for svikt mtp tensil styrke og tretthet, bla.a.

Så det er mange beregninger som ligger bak de konkrete og relativt enkle anbefalingene til produsenten, og det blir småirriterende når dyre slagverktøy blir anbefalt siden å løse/trekke til med latmannsarm skal liksom "spare tid".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Nå består hjulbytte av mer enn bare det der, så 10-15 er i beste fall en uvitende løgn.

 

Men om alle har en jekk som heiser opp hele bilen og hjulene blir levert av hjelper til deg, så kanskje 10-15 minutter, men da er det to personer som jobber og tiden blir totalt 20-30 minutter. 

Det er snakk om selve hjulbyttet her, er det ikke?

 

Det å finne fram hjul og utstyr teller ikke, da det er noe alle må gjøre

Nå er ikke det viktigste ved enhver jobb at det går så fort som mulig, men å gjøre en god jobb.

 

Man ser jo gjerne på bremseskiver, klosser, og

børster vekk eventuell støv og rust før man begynner å montere.

Og om det ellers er noe unormalt (skader)

eller noe som har hengt seg fast innenfor, når man først er der.

 

Dette er ikke en "pitstopp" heller, på en ren og pen bane.

Folk flest må kjøre på det som tilbys av underlag.

Jeg kjører på grus og gjørmeveier også, i tillegg

I tillegg til hakkete asfalt, eventuelt med en "smakløs" tilsetting av salt.

 

Regner med å være i godt selskap her.

Å ta en inspeksjon samtidig skader ikke.

Lenke til kommentar

Flytegrensen på en bolt av 10.9 kvalitet er på 900 Nm/mm2

Tviler på at litt pasta på gjengene medfører et slikt voldsom økning i tiltrekkingsmomentet på 120 Nm.

 

Noe annet som kanskje er verre er vel om man smører pasta på den koniske kontaktflaten på bolthode/mutter og som presser mot felgens konus.

Den friksjonen skal gjærne virke som en låsning også, og har vesentlig større diameter enn gjengene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå består hjulbytte av mer enn bare det der, så 10-15 er i beste fall en uvitende løgn.

 

Men om alle har en jekk som heiser opp hele bilen og hjulene blir levert av hjelper til deg, så kanskje 10-15 minutter, men da er det to personer som jobber og tiden blir totalt 20-30 minutter. 

Brukte 9 minutter i min ungdom og bytte hjul på ei boble, med en hydraulisk garasjejekk og hjulkors.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Flytegrensen på en bolt av 10.9 kvalitet er på 900 Nm/mm2

Tviler på at litt pasta på gjengene medfører et slikt voldsom økning i tiltrekkingsmomentet på 120 Nm.

Moderne biler som har gjengene i bremseskivene/navet kan få "skjeve bremser" ved og ha feil moment siden det kan deformere navet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

Husk:

  • Ikke trekk til for hardt med maskinen. Bruk svakeste eller nest svakeste innstilling og ikke hamre i vei lenge.
  • Får du ikke løs boltene som er satt til på verksted med 300 til 400 Nm innstilling er de satt til altfor hardt. Kanskje klage? Gjør du dette riktig selv, er det ingen problemer å få hjulene av neste gang med alle trekkerne i denne testen.
  • Bruk en momentnøkkel for å dra til det siste. Alternativt kan du bruke momentstaver på maskinen som torsjonsfjærer til riktig moment.
  • En gylden regel er å ettertrekke bolter eller muttere når man har kjørt rundt ti mil.
  • Invester gjerne i et pipesett med skikkelige plastbelagte stålpiper. De kommer lettere til i trange boltehull og setter seg ikke så lett fast.
  • Det kan være forskjellige lengder på bolter avhengig av type stål/aluminiumsfelger man bruker, så sjekk at du bruker riktige bolter.
  • Ikke legg boltene rett på bakken hvis det er skittent.
Lenke til kommentar

Moderne biler som har gjengene i bremseskivene kan få "skjeve bremser" ved og ha feil moment siden det kan deformere navet.

Moderne biler?

De som virkelig har skjønt det, har innebygde bolter i navet. Det blir en helt annen verden å skifte hjul når man slipper å holde oppe hjulet mens man roterer så boltene skal treffe i gjengene.

Rart dette fokuset med muttertrekkere, ville heller sett test av jekker, det er langt viktigere for meg og er en viktigere ting hva angår sikkerhet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Moderne biler?

De som virkelig har skjønt det, har innebygde bolter i navet. Det blir en helt annen verden å skifte hjul når man slipper å holde oppe hjulet mens man roterer så boltene skal treffe i gjengene.

Rart dette fokuset med muttertrekkere, ville heller sett test av jekker, det er langt viktigere for meg og er en viktigere ting hva angår sikkerhet.

Mente egentlig kombinert nav/skive i et.

Lenke til kommentar

 

Flytegrensen på en bolt av 10.9 kvalitet er på 900 Nm/mm2

Tviler på at litt pasta på gjengene medfører et slikt voldsom økning i tiltrekkingsmomentet på 120 Nm.

Så kommer forskjellen i utvidelsen til alu-felger og bolter, som kan sette boltene i "mer spenn" ved temperaturøkning. Så er også en god margin for svikt mtp tensil styrke og tretthet, bla.a.

Så det er mange beregninger som ligger bak de konkrete og relativt enkle anbefalingene til produsenten, og det blir småirriterende når dyre slagverktøy blir anbefalt siden å løse/trekke til med latmannsarm skal liksom "spare tid".

Mener du at temperaturøkning i tillegg til forhøyet belastning pga fett skal gi problemer når du drar til med 110 Nm? Eller er dette med temperaturøkning bare et oppstyltet kvasivitenskapelig utsagn? Har kjørt en del på bane over flere år med glødende skiver uten problemer!

Lenke til kommentar

Har prøvd det ene og andre av batteriverktøy, og synes ikke det er så bra som på papiret. Med latmannsarm skaper man 180 nm med 30 kg på tuppen. Jeg har vært borti flere maskiner som ikke slår den, men som har mer nm på papiret!

 

M12 har garantert ikke 340 nm, og M18 ligger nok noe under 1000 nm i realiteten. Jeg tipper på at Makita og Metabo oppgir NM som er mest riktig.

Lenke til kommentar

Nå er ikke det viktigste ved enhver jobb at det går så fort som mulig, men å gjøre en god jobb.

Man ser jo gjerne på bremseskiver, klosser, og

børster vekk eventuell støv og rust før man begynner å montere.

Og om det ellers er noe unormalt (skader)

eller noe som har hengt seg fast innenfor, når man først er der.

Dette er ikke en "pitstopp" heller, på en ren og pen bane.

Folk flest må kjøre på det som tilbys av underlag.

Jeg kjører på grus og gjørmeveier også, i tilleggr i løpet av en million kjørte km aldri byttet en kalibrert på noen av bilene mine.

I tillegg til hakkete asfalt, eventuelt med en "smakløs" tilsetting av salt.

Regner med å være i godt selskap her.

Å ta en inspeksjon samtidig skader ikke.

Jeg er nok av dem som bruker lang tid på hjulbytte. Jeg løser boltene med latsabb. Skrur dem ut med luftvertøy. Tar av hjulet. Men da begynner jobben. Presser tilbake bremseklossene. Smører glideflater. Fjerner rust på skivene. Sjekker at bremsene og klossene ikke sitter fast. Rengjør anlegsflate på nav og så monterer jeg nytt hjul. Drar fast boltene med luft. Så går jeg over med momentnøkkelen. Tar ofte en time. Men jeg har aldri byttet en kaliptter siste million km. Har også skjelden problem med varmgang og hjullager.

Lenke til kommentar

 

Nå er ikke det viktigste ved enhver jobb at det går så fort som mulig, men å gjøre en god jobb.

Man ser jo gjerne på bremseskiver, klosser, og

børster vekk eventuell støv og rust før man begynner å montere.

Og om det ellers er noe unormalt (skader)

eller noe som har hengt seg fast innenfor, når man først er der.

Dette er ikke en "pitstopp" heller, på en ren og pen bane.

Folk flest må kjøre på det som tilbys av underlag.

Jeg kjører på grus og gjørmeveier også, i tilleggr i løpet av en million kjørte km aldri byttet en kalibrert på noen av bilene mine.

I tillegg til hakkete asfalt, eventuelt med en "smakløs" tilsetting av salt.

Regner med å være i godt selskap her.

Å ta en inspeksjon samtidig skader ikke.

Jeg er nok av dem som bruker lang tid på hjulbytte. Jeg løser boltene med latsabb. Skrur dem ut med luftvertøy. Tar av hjulet. Men da begynner jobben. Presser tilbake bremseklossene. Smører glideflater. Fjerner rust på skivene. Sjekker at bremsene og klossene ikke sitter fast. Rengjør anlegsflate på nav og så monterer jeg nytt hjul. Drar fast boltene med luft. Så går jeg over med momentnøkkelen. Tar ofte en time. Men jeg har aldri byttet en kaliptter siste million km. Har også skjelden problem med varmgang og hjullager.

En million km er veldig bra. På en bil og samme kaliper?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er nok av dem som bruker lang tid på hjulbytte. 

 

Jeg er også en av dem. Det er viktigere for meg at det blir gjort riktig, enn at det skal gå så voldsomt fort. Muttertrekker har jeg aldri sett poenget med, være seg luft eller elektrisk. Skruing av boltene er bare en brøkdel av jobben. Å gjøre den prosessen raskere hjelper nesten ingenting på totalen for min del. Skjønner at det er annerledes på et dekkverksted.

 

Jeg bruker en teleskopisk latmannsarm. Trekker den ut for å løsne, skyver den inn når jeg skal trekke til. Har sjekket over seinere med momentnøkkel noen ganger, og således "kalibrert" armene til 120 Nm. Nei, det er ikke nøyaktig. Men det er enkelt, og fungerer helt ok i praksis. Har vurdert å kjøpe et elektronisk momentadapter, men har ikke kommet så langt ennå. Tar latmannsarmen ligge i bilen noen uker etter hjulskift. Klok av skade ;)

 

Jeg syns en god jekk er langt viktigere enn verktøy for å skru boltene. Har en "racingjekk" i delvis aluminium. Litt dyrere enn billigste alternativ i stål, men mye enklere å håndtere. Men singeldekke på uteplassen er det stor forskjell. Riktig jekkepad er en selvfølge.

 

Bruker tynn olje på gjengepartiet bå boltene, ingenting på den konisk delen. Aluminiumspasta eller litiumfett mellom felg og skive. Det hindrer korrosjon, og alt blir mye enklere ved neste hjulskift. Skader ikke å kline litt fett på andre korrosjonsutsatte deler. Heller grisete enn rustete.

 

Det verste og mest arbeidskrevende med hjulskift er rengjøring av felger. De gror fulle med møkk over tid, og det finnes ingen snarveier. Enten må en leve med møkkete felger, eller så er det mye jobb. Men det er vesentlig enklere å holde felgene rene om de er godt polert og beskyttet. Folk flest gidder ikke slikt, og det skjønner jeg godt. Det er bare bilhjul, ikke smykker eller kunstverk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En million km er veldig bra. På en bil og samme kaliper?

Nei ikke samme bil. Poenget var at i løpet av 30 år har jeg kjørt div biler til sammen en million km. I løpet av disse årene har jeg aldri fått motorstopp eller kollidert. Har aldri brukt piggdekk eller hatt bil med forhjulstrekk. Jeg kan telle på en hånd uplanlagt verkstedsbesøk. Har som sagt aldri skiftet en bremsekalipter siste 30år, siste 25-år så har jeg ikke byttet eksosanlegg deler. 90% av delene jeg har byttet har vert bremseskiver , stabstangstag, støtdempere og fjører.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...