Gå til innhold

Rapport: Sivilforsvaret vil ikke kunne gjennomføre evakuering ved krig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Det trekkes også fram at Sivilforsvaret, som har som hovedoppgave å verne sivilbefolkningen i krig, ikke er i stand til å evakuere den norske befolkningen".

 

Hva menes her med å "evakuere" befolkningen? Hvis krig - skal folk forlate byer og områder av landet? Rømmer vi til Sverige? Eller menes det bare å komme seg i "bomberommene"...?

 

De aller fleste greier vel å forflytte seg selv. Men litt instruksjoner "før en evt krig" om ulike scenarier kunne jo vært formidlet til det norske folk.

 

"Hvis bombing av Oslo"...gjør sånn og sånn.

"Hvis russerne strømmer over grensen til Finnmark"....gjør sånn og sånn

 

Bor i en liten kommune selv, men kjenner ikke til at det ligger noen informasjon på kommunens hjemmeside om hva ordfører og rådmann anbefaler av oppførsel ved en krigssituasjon.

 

Hvis fremmede jagerfly begynner å fly over hustakene så sitter jeg ikke og venter på at sivilforsvaret skal komme og evakuere meg i hvertfall.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Det trekkes også fram at Sivilforsvaret, som har som hovedoppgave å verne sivilbefolkningen i krig, ikke er i stand til å evakuere den norske befolkningen".

 

Hva menes her med å "evakuere" befolkningen? Hvis krig - skal folk forlate byer og områder av landet? Rømmer vi til Sverige? Eller menes det bare å komme seg i "bomberommene"...?

 

De aller fleste greier vel å forflytte seg selv. Men litt instruksjoner "før en evt krig" om ulike scenarier kunne jo vært formidlet til det norske folk.

 

"Hvis bombing av Oslo"...gjør sånn og sånn.

"Hvis russerne strømmer over grensen til Finnmark"....gjør sånn og sånn

 

Bor i en liten kommune selv, men kjenner ikke til at det ligger noen informasjon på kommunens hjemmeside om hva ordfører og rådmann anbefaler av oppførsel ved en krigssituasjon.

 

Hvis fremmede jagerfly begynner å fly over hustakene så sitter jeg ikke og venter på at sivilforsvaret skal komme og evakuere meg i hvertfall.

 

Har du sett tilstanden mange av de "tilfluktsrommene" er i? Bare her i trøndelag er mer enn 50% om ikke mer ute av drift og de få som fortsatt kan brukes har utstyr og anlegg som ikke er testet på mange år.

 

https://www.adressa.no/pluss/nyheter/2017/07/25/Bare-halvparten-f%C3%A5r-plass-i-tilfluktsrommene-15062204.ece

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er godt vi har friviligheten her i Norge. Heldigvis har Røde Kors mulighet til å bistå (til en viss grad) med evakuering.

Problemet er at i dag har vi mindre bomberom og tilfluktsrom enn det vi hadde for 50-60 år siden, tilstanden til de som er "operative" om man kan si det er ikke helt bra og kan være rett og slett helsefarlig med tanke på gassene som finnes i noen av dem og som burde vært fikset for lenge siden ved riktig vedlikehold av luftesystemet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg besøkte nylig et av bomberommene til nabofylket i jobbsammenheng...det luktet mugg omtrent overalt, delvis til en ekstrem grad, samt klare tegn på fuktighet i murene flere steder.

 

Alt av strøm- og vannledninger som gikk der nede hadde i beste fall overflaterust, og hele området, og da mener jeg innenfor samtlige ståldører, var brukt til lager av gammelt skoleutstyr (stoler, møbler, gamle PCer etc.).

 

Jeg tror jeg hadde foretrukket å gå ut og vente på første og beste bombe enn å tilbringe en time der nede.

Endret av PaladinNO
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Eit anna spørsmål er jo om det fortsatt er behov for bomberom eller ikkje.

Dagens trusselsituasjon tilseier ikkje at vi er særleg utsatt for å bli teppebomba av fremmede makter som vil jamne byane våre med jorda. 

 

Den største trusselen mot norsk sivilbefolkning er enten angrep frå mindre grupper som vil råke flest mogleg sivile (og då er det ikkje ein god idé å samle store folkemengder på eit lite område), eller så er trusselen at fremmede makter angriper kritisk infrastruktur slik at sivilbefolkninga mister tilgang på elektronisk betaling samt straum generelt.

 

Eg er enig i at vi bør ruste opp sivilforsvaret, men akkurat bomberoma er kanskje ikkje der mesteparten av pengane bør gå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvor de skal ta penga fra, da. Vi trenger jo mer penger til forsvaret. Nå skal vi ha nye fregatter, ubåter og enda flere bombefly (nei, f-35 er ikke et kampfly!), men like forbanna skal skattene for de superrike ned, sannsynligvis mye fordi mannen til Erna er blant de superrike og sikkert mange andre i forbindelse med sittende regjering. De skal vel ta mer fra de fattigste, tenker jeg, med mer tåkeprat om at "det lønner seg å jobbe" osv. Det fører jo til syvende og sist til at flere tar seg jobb, gjerne skattefritt, som å selge dop eller tilsvarende, sånn at man i det minste har noe å rutte med…

Lenke til kommentar

Ikke så rart når sivilforsvaret nesten er avviklet økonomisk, varsel-tyfonene er borte, bomberom er forsømt/leid ut, etc.

 

Varseltyfonene virka sist de ble testa. Da spilte de "viktig melding - lytt på radio, dvs DAB, hvis du har noe sånt og det digitale DAB-nettet eller internett er tilgjengelig, noe det sannsynligvis er - ingen vil vel bombe sivile kommunikasjonsenheter! Sjøl om vi gjorde det i Serbia, så er jo det så lenge siden at alle har glemt det likevel. Så lytt til DAB eller sjekk internett. Noe virker sikkert litt. Hvis ikke, er det sikkert bare å gjemme seg under nærmeste furu. Se også den amerikanske dokumentaren 'duck and cover' fra 1950-tallet"

Lenke til kommentar

Varseltyfonene virka sist de ble testa. Da spilte de "viktig melding - lytt på radio, dvs DAB, hvis du har noe sånt og det digitale DAB-nettet eller internett er tilgjengelig, noe det sannsynligvis er - ingen vil vel bombe sivile kommunikasjonsenheter! Sjøl om vi gjorde det i Serbia, så er jo det så lenge siden at alle har glemt det likevel. Så lytt til DAB eller sjekk internett. Noe virker sikkert litt. Hvis ikke, er det sikkert bare å gjemme seg under nærmeste furu. Se også den amerikanske dokumentaren 'duck and cover' fra 1950-tallet"

I Østfold har vi  fire anlegg Moss, Fredrikstad, Sarpsborg, Halden. flere har blitt lagt ned, bla. Spydeberg.

 

Siden FM ikke lengre finnes er mobiltelefon "sms" det beste varslingmåte pr. i dag.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Varseltyfonene virka sist de ble testa. Da spilte de "viktig melding - lytt på radio, dvs DAB, hvis du har noe sånt og det digitale DAB-nettet eller internett er tilgjengelig, noe det sannsynligvis er - ingen vil vel bombe sivile kommunikasjonsenheter! Sjøl om vi gjorde det i Serbia, så er jo det så lenge siden at alle har glemt det likevel. Så lytt til DAB eller sjekk internett. Noe virker sikkert litt. Hvis ikke, er det sikkert bare å gjemme seg under nærmeste furu. Se også den amerikanske dokumentaren 'duck and cover' fra 1950-tallet"

I Østfold har vi  fire anlegg Moss, Fredrikstad, Sarpsborg, Halden. flere har blitt lagt ned, bla. Spydeberg.

 

Siden FM ikke lengre finnes er mobiltelefon "sms" det beste varslingmåte pr. i dag.

Helt til en kraftig Emp slår det ut eller annen viktig infrastruktur som fører til at hele mobilnettet går ned

Det var det som var det geniale med FM.

Var praktiskt talt nesten  umulig å slå det ut

 

Jeg lurer på hva slags unnskyldning politikerne vil bruke hvis det noen gang blir behov for Tillfluktsrom og Sivilforsvaret gennerelt.

Synes det er ganske rart tjenester som går på sikkerhet, Infrastruktur og forsvar i årtier kan gå underfinnansiert til tross for at vi bruker masse penger utenlands, samt har veldig mye penger på bok.

 

Og så tipper jeg at Politikerne vil ikke bli holdt ansvarlig som vanlig med Argumentet at de er jo valgt av velgerne og det er velgernes feil at de ikke har stemt på Partier som har vært for mer innenlands sikkerhetspolitikk, bla, bla, bla men noen lengre ned i stillinger får sikkert sparken

for å gi folk følelsen av at det blir gjort noe.

 

Ett alternativ kunne jo vært å tatt i bruk togtunneller og biltuneller

En god del av disse er til del godt finnansiert av Borgerne i form av trippelbeskatning eller noe sånt på kjøretøy

men de er heller dårlig til å sto imot biologiske og kjemiske våpen da.

Endret av Lodium
Lenke til kommentar

Helt til en kraftig Emp slår det ut eller annen viktig infrastruktur som fører til at hele mobilnettet går ned

Det var det som var det geniale med FM.

Var praktiskt talt nesten  umulig å slå det ut

...

En kraftig EMP vil vel ta ut FM-utstyr også, da det består av elektronikk. Kretskortene brennes opp.

Radiomastene kan også tas ned.

https://www.reuters.com/article/us-sweden-masts/sabotage-of-telecoms-masts-reignite-swedish-security-fears-idUSKCN0Y921R

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Helt til en kraftig Emp slår det ut eller annen viktig infrastruktur som fører til at hele mobilnettet går ned

Det var det som var det geniale med FM.

Var praktiskt talt nesten  umulig å slå det ut

...

En kraftig EMP vil vel ta ut FM-utstyr også, da det består av elektronikk. Kretskortene brennes opp.

Radiomastene kan også tas ned.

https://www.reuters.com/article/us-sweden-masts/sabotage-of-telecoms-masts-reignite-swedish-security-fears-idUSKCN0Y921R

Jeg sa ikke at det var umulig, jeg sa nesten umulig

 

Det er mye enklere å bygge opp ett FM nett igjen.

Fm radioer er så enkle at selv amatører kan bygge og bruke en

og det er veldig usansynlig at skal klare å slå ut ett helt lands Fm nett på samme tid men desto enklere å slå ut mobilnettet.

 

Google Oversettelse fra kilde fordi jeg ikke gidder å oversette selv : https://hamradioplanet.com/will-amateur-radio-work-after-an-emp/

Så hvorfor er amatørradio så vanlig blant dommedagens prepper-subkultur? Det er flere årsaker til at det appellerer, alt fra logisk til latterlig, men den som blir oppdratt oftest er at i tilfelle av en elektromagnetisk puls - en EMP - vil skin radio være den eneste pålitelige veien igjen av kommunikasjon. Men er dette faktisk sant? Er hamradio virkelig en nødvendig nøkkel til alles mulig post-apokalyptiske fremtid, eller er dette bare en av de falske ideene som er propagert av film og TV som har blitt så inngrodd i popkulturens sinn, tar vi det som evangelium?

 

Heldigvis har prepperne rett. Ham-radio vil fortsatt fungere helt fint etter en EMP. Det samme gjelder CB-radio og andre typer walkie-talkies. Men det er ikke fullt så rent svar som ja eller nei, fordi det er en rekke andre faktorer du må vurdere. For eksempel kjører fortsatt radio med skinke på batterier, og batteriene dine vil ikke vare evig.

 

Selv om sannheten om hamradio som arbeider gjennom en EMP ikke er popkultur-gunk, spiller ikke sannheten om det som er EMP virkelig så tydelig. Elektromagnetiske pulser er en kort sprekker av energi som forstyrrer elektronikken, og noen ganger får de til å kortslutte helt. De kan komme fra alle typer kilder, alt fra menneskeskapt til naturlig. Når preppere ser på en EMP som slår ut kommunikasjon, ville den komme fra en av to kilder. Den ene er en NEMP, forkortelse for nukleær elektromagnetisk puls. Nedfallet av en atomeksplosjon vil åpenbart påvirke mer enn bare kommunikasjon, men for områder utenfor eksplosjonssonen vil det være feil i alle slags elektronikk. Det er også militære atomvåpen designet spesielt for å lage EMP-er. En type kalles HEMP-er, H står for stor høyde. Som navnet antyder er dette stridshoder utviklet for å eksplodere høyt i stratosfæren og skaper en EMP som vil nå lenger enn noen på bakken noensinne ville gjort. Det finnes også NNEMP-er, hvor pulser av militær karakter er utpekt som ikke-kjernefysiske.

 

Mens mange preppere er klare for tredje verdenskrig, er det en annen bevegelse av miljøforkjempere klare til en EMP av naturlig opprinnelse: solen. Solfanger skaper små pulser, men mulighetene for en solstorm kan være ødeleggende. Forskere forventer at solen vil ekspandere om millioner av år, men noen er ikke forberedt på å vente så lenge bare for tilfelle. Siden det ikke er noen måte å vite hvor ødeleggende resultatene av en solstorm kan være, kan det hende at til og med en skinkeradio ikke er nok. Forhåpentligvis trenger vi aldri finne ut av det.

Endret av Lodium
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tviler på at folk flest kommer til å lagre FM-radioen sin inn i Faraday bur for beskyttelse fra EMP. 

Å slå ut sivile kommunikasjonsmetoder er nok relativt enkelt for et vellutstyrt militær. FM, DAB og mobilnett etc.

Jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke leser det man skriver.

Jeg gjentar

Det er mye enklere å sette opp ett Fm nett enn ett dab nett og det er heller ikke snakk om å sette Fm radioer i Farady bur selv om det er sikkert noen som gjør det også

men det er en avsporing av selve argumentet.

 

Det er en grunn til at selv amatører kan bygge fm motakere og Fm sendere

Det krever ikke så voldsom kompetanse og det er snakk om veldig enkel elektronikk.

og jeg tviler sterkt på at en emp bølge med mindre det er snakk om solen kan trenge gjennom alle kjellere, loft etc i Norges land for å ødelegge all mulig elektronikk som ineholder transistorer og andre elektroniske komponenter som det igjen kan bygges både motakere og sendere av.

Ps, Vi snakker her om veldig enkle aparater som ikke er koblet til strømnettet.

 

Ps. De fleste lagerhus og noen kjøpesenter også har veldig mye metall i seg (metall skall) Noe som i prinsippet gjør dem til faraday bur men håper du ikke kverner vidre på det.

Endret av Lodium
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tviler på at folk flest kommer til å lagre FM-radioen sin inn i Faraday bur for beskyttelse fra EMP. 

Å slå ut sivile kommunikasjonsmetoder er nok relativt enkelt for et vellutstyrt militær. FM, DAB og mobilnett etc.

For det første så holder det med noen kraftige FM-sendere for og dekke hele Norge, og er ikke det godt nok kan man være hvor som helst i verden og sende på AM.

 

Og tror det finnes nok gamle radioer på loft/kjellere i de Norske hjem som ikke har mikroprosessorer, samt at en stasjonert EMP-puls rekker bare noen kilometer og en atmosfærisk EMP-puls rekker kun noen mil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...