Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Erfaringer med å bringe egen del til verksted?


Robbhus

Anbefalte innlegg

Da har den tiden kommet igjen. EU kontrollen dukker opp likt som sist, og likt som sist er det noen mangler. Bremser og bærekule, greit nokk. Bremsene ordnet jeg selv uten problemer, men så kommer det til den forbannede bærekulen. Det har seg slik at jeg kjøpte Fransk bil, en Peugeot atpåtil. Man kan vel påstå at jeg satte meg selv opp for dette problemet med det kjøpet, men jeg har desverre blitt glad i bilen, og vil da helst ha den gående.

 

Jeg spør verkstedet om hva det vil koste å skifte delen, og håper at studentkontoen ikke kommer til å gå i revers. Får da beskjed om at å skifte delen vil koste i området rundt 5000kr, mindre hyggelig da delen koster 2000kr. Tenker det høres ekstremt ut for en metall-klump med et hjullager i, så søker litt på nett, finner delen til 250kr med noen trivelige svensker med lang leveringstid. Skulle gjerne kjøpt originaldel, men med den bilen tror jeg at foropphenget er det siste som kommer til å bli et problem.

 

Jo mer jeg ser på jobben, jo mer utfordrende ser den ut til å være å få gjort som en vanlig, under middels kunnskapsrik IT-mann. Så gjerne som jeg ønsker å skifte delen selv så er det vel ikke helt umulig at en mekaniker må ta hånd om det.

 

Derfor spør jeg da, om noen har erfaringer med å ta med deler til verksted å betale for at de skifter dette? Jeg har opplevd litt av det meste med dette, fra kommentarer om at jeg burde ta med min egen middag til en restaurant og se hvordan det går, til litt motvilje men aksept.

 

Er vel verdt å spørre om dette og, om noen har noen gode verksteder i Buskerud eller de østlige delene av Telemark å anbefale, så lytter jeg gjerne!

Endret av Robbhus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har gjort dette med foringer etter at jeg ga opp å presse dem inn selv. Det spørs på verkstedet om de tillater medbrakte deler. Noen vil fraskrive seg garanti, og noen vil blankt nekte.

 

Ring rundt og hør på tilbud. Si at du allerede har kjøpt inn delen, men har gitt opp å prøve å bytte den selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har erfaring med å gjøre det på større komponenter, som en brukt girkasse fra finndel.no.

 

Jeg antar at man kan gjøre det med andre ting også, men tipper vilt at verkstedet ønsker å ha et ord med i laget hva gjelder delen som bestilles.

 

Et annet forslag er jo å legge ut dette oppdraget på anbud (via en av disse anbudsstedene på nett) med det premisset du selv ønsker.

Endret av SecoY
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kjem litt ann på kva del det er snakk om.

 

Mange verksted vil nok være skeptiske til å montere uorginale delar dersom det er tvil om kvaliteten, dette på grunn av eventuelle reklamasjonar i ettertid eller frykt for å miste autorisasjonen som godkjent verksted.

 

Andre gangar kan det være ein motvilje fordi at timesprisen for arbeidet er satt kunstig lavt fordi ein såg for seg å ha fortenesta på sal av delar/utstyr. Dette ordnar seg stort sett ved å bli enige om ein anna pris for arbeidet. Det er ikkje sikkert verkstedet er villige til å gjere jobben for 3000 kr når det er ein uorginal del som dei ikkje har montert før, men det kan være at dei aksepterer å gjere jobben for 3500 kr om du stiller med delen.

 

Dersom hinderet er berre at verksteded ikkje får kjøpe delar gjennom tredjeparts tilbydarar så vil det stort sett være kurrant å gå rundt den avtalen ved å montere ein del som kunden kjem med.

 

 

Mitt tips er derfor at du ber selgaren av billigdelen om å sende deg dokumentasjon på delen, som du deretter tek med til verkstedet for å spørre før du bestiller delen. Nå var ikkje 250 kr for ein del som orginalt kostar 3000 kr, men det er likevel unødvendig å skulle kjøpe ein del som du ikkje får mekanikaren til å montere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Legg ut på mittanbud.no for eksempel som han over foreslo. Gjorde det selv hvor jeg skrev i beskrivelsen at delene var kjøpt inn fra før, og trengte bare arbeid. Fikk flere tilbud innen rimelig kort tid. Kan ikke si noe om hvordan det gikk, da jeg ikke godtok noen av tilbudene (fikk fikset det selv). Da slipper du de aktørene som ikke ønsker medbrakte deler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har hatt såpass med blandede erfaringer med dette tidligere, derfor jeg valgte å spørre. Jeg har fått samme delen (av samme produsent) byttet på andre siden en gang tidligere på denne måten, da riktignokk i en annen del av vårt langstrakte land. Jeg la det ut på mittanbud tidligere, men fikk ikke noe svar, prøver på anbudstorget så ser vi!

 

Takker for svar så langt, har og sendt mail til et verksted på svenskegrensa, er heldigvis ikke så kritisk at den ikke takler en tur til grensa tror jeg, skal sjekke rundt litt mer i nærområdet om det ikke blir noe napp på anbudstorget heller. 

Lenke til kommentar

Hos verkstedet jeg bruker så ser de helst at jeg skaffer delene selv, med mindre det er noe de har inne, som pakninger, skruer osv.

Så det varierer nok veldig..

 

Tenkte jeg skulle spørre, hvilken type verksted er dette? Merkeverksted? Kjede (Meca, Mekonomen etc.) eller privat?

Lenke til kommentar

kommer vel helt ann på verkstedet, går du til merkeverksted så ser de på deg som om du møtte opp i en flintstones bil...

går du til et mer "average" verksted så tenker de mer at du har spart de tid på å finne deler... men da har du heller ingen garanti som du hadde fått hvis de hadde funnet delene selv.

Lenke til kommentar

Jeg fikk byttet clutch og svinghjul på min Golf mk4 på Møller der jeg hadde med meg deler selv, ble monter singelmasse svinghjul, spesiallaget friksjonsplate og modifisert trykkplate. Fikk pris fra ett Møller verksted, men pga lang ventetid på time var det ett annet Møller verksted som utførte jobben. Var ikke problem for noen av dem eller noen av de andre verkstedene jeg sjekket pris hos (men alle andre steder jeg sjekket ville ha vesentlig mer penger en Møller)

 

Fikk også ett verksted til å bytte vanntemp føler jeg hadde kjøpt men aldri fått byttet, ble gjort samtidig med regreim og vannpumpe byttet, var kun tempsensor jeg hadde med selv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...