Gå til innhold

TEST: OnePlus 7T


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du misforstår. Telefonen min støtter 4G tale. Men operatøren min støtter ikke min telefon.

Du tar feil. Å støtte volte betyr å levere riktig, verifisert konfigurasjon til riktig operatør, noe som oneplus tydeligvis ikke gjør for alle de norske operatørene. Operatørene har lansert disse tjeneste for lenge siden og vil selvsagt at alle mobiler i deres nett bruker nyere teknologi slik at de kan skru av 3G uten for store negative konsekvenser for kundene.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

 

Du misforstår. Telefonen min støtter 4G tale. Men operatøren min støtter ikke min telefon.

Du tar feil. Å støtte volte betyr å levere riktig, verifisert konfigurasjon til riktig operatør, noe som oneplus tydeligvis ikke gjør for alle de norske operatørene. Operatørene har lansert disse tjeneste for lenge siden og vil selvsagt at alle mobiler i deres nett bruker nyere teknologi slik at de kan skru ned den gamle teknologien uten å berøre kundene for mye.

Min operatør leverer VoLTE til Nokia 8 men ikke Nokia 7.1.

Det handler om antall modeller og hvor mange operatør gidder å jobbe med støtte for. Volummodeller har det nok enklere.

 

7.1 har på linje med 8 støtte for denne funksjonen

Endret av Mann'75
Lenke til kommentar

Min operatør leverer VoLTE til Nokia 8 men ikke Nokia 7.1.

Det handler om antall modeller og hvor mange operatør gidder å jobbe med støtte for. Volummodeller har det nok enklere.

 

7.1 har på linje med 8 støtte for denne funksjonen

Dine antakelser stemmer ikke med min erfaring. Selve utsagnet om at en operatør leverer VoLTE til en modell, men ikke en annen er feilaktig. Operatørene har lansert tjenestene, det er opp til telefonprodusentene å levere støtte. Som sagt så er det Nokia som er ansvarlig for levering av funksjonaliteten på telefonen.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Dine antakelser stemmer ikke med virkeligheten. Selve utsagnet om at en operatør leverer VoLTE til en modell, men ikke en annen er feilaktig. Operatørene har lansert tjenestene, det er opp til telefonprodusentene å levere støtte. Som sagt så er det Nokia som er ansvarlig for levering av funksjonaliteten på telefonen.

 

Tullprat. Jeg spurte Telenor om de kunne være greie å skru på VoLTE og VoWiFi for 1+7Pro, men fikk som svar at de kun aktiverer dette for telefoner som de sjøl selger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tullprat. Jeg spurte Telenor om de kunne være greie å skru på VoLTE og VoWiFi for 1+7Pro, men fikk som svar at de kun aktiverer dette for telefoner som de sjøl selger.

Er ikke dette konkurransevridende og misbruk av markedsposisjon?

 

Uansett vil de neppe uttale noe slikt offentlig fordi de vet de ville risikere bøter.

Lenke til kommentar

 

Dine antakelser stemmer ikke med virkeligheten. Selve utsagnet om at en operatør leverer VoLTE til en modell, men ikke en annen er feilaktig. Operatørene har lansert tjenestene, det er opp til telefonprodusentene å levere støtte. Som sagt så er det Nokia som er ansvarlig for levering av funksjonaliteten på telefonen.

 

Tullprat. Jeg spurte Telenor om de kunne være greie å skru på VoLTE og VoWiFi for 1+7Pro, men fikk som svar at de kun aktiverer dette for telefoner som de sjøl selger.

LOL seriøst? Bytt leverandør. Ego-firma som Telenor holder jeg meg langt unna.

Lenke til kommentar

Tullprat. Jeg spurte Telenor om de kunne være greie å skru på VoLTE og VoWiFi for 1+7Pro, men fikk som svar at de kun aktiverer dette for telefoner som de sjøl selger.

  :green: Mangler du internett-manerer?

 

Det er mulig for en operatør å blokkere modeller eller programvareversjoner som er kjent for å ikke tilfredsstille kravspec fra nettverket. Mulig at Oneplus ikke har latt sine modeller bli verifisert / sertifisert dersom Telenor bruker en slik ordning.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Dine antakelser stemmer ikke med min erfaring. Selve utsagnet om at en operatør leverer VoLTE til en modell, men ikke en annen er feilaktig. Operatørene har lansert tjenestene, det er opp til telefonprodusentene å levere støtte. Som sagt så er det Nokia som er ansvarlig for levering av funksjonaliteten på telefonen.

Kan du slutte å diskutere noe du ikke har greie på!? Nokia 7.1 støtter VoLTE. Ferdig snakka. Google it.

 

Resten er opp til operatøren.

Endret av Mann'75
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du slutte å diskutere noe du ikke har greie på!? Nokia 7.1 støtter VoLTE. Ferdig snakka. Google it.

Resten er opp til operatøren.

Jeg googlet nettopp Mann'75 og fikk urovekkende resultater på førstesiden. Googling er ikke egnet som primærverktøy for å få bransjeinnsikt.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Jeg googlet nettopp Mann'75 og fikk urovekkende resultater på førstesiden. Googling er ikke egnet som primærverktøy for å få bransjeinnsikt.

Det er en kunst å kunne Google godt. Veldig kjekt å kunne. Men, det er ikke vanskelig å finne ut av om Nokia 7.1 støtter VoLTE, dette klarer du! ?

Lenke til kommentar

Det er en kunst å kunne Google godt. Veldig kjekt å kunne. Men, det er ikke vanskelig å finne ut av om Nokia 7.1 støtter VoLTE, dette klarer du!

Vet du hva det å "støtte volte" innebærer?

 

Det betyr for Nokia i dette tilfellet å inkludere operatørspesifikk nettverkskonfigurasjon og høyst sannsynlig å få sin løsning validert av operatøren.

 

https://www.gsma.com/futurenetworks/digest/new-gsma-volte-specification-removes-market-fragmentation/

 

Merk at artikkelen er 3 år gammel, men problemet for de mindre mobilprodusentene som velger å ikke bruke ressurser på dette er like aktuelt.

 

 

However, with the rapid increase in VoLTE deployments, minor differences between network implementations have been causing significant issues for interoperability and interconnection. Previous versions of the VoLTE specification IR.92 allowed for optionality and a broad range of parameters to adopt to different network conditions.Furthermore, these differences have created problems for device manufacturers, requiring them to spend extra resources customizing their devices for each network. This has resulted in higher costs, fewer devices available, less interoperability and increased time to market. The differences between networks also made introducing VoLTE in Open Market Devices even more difficult, as the manufacturers cannot know which network an Open Market Device will be activated on.

Lenke til kommentar

Dine antakelser stemmer ikke med min erfaring. Selve utsagnet om at en operatør leverer VoLTE til en modell, men ikke en annen er feilaktig. Operatørene har lansert tjenestene, det er opp til telefonprodusentene å levere støtte. Som sagt så er det Nokia som er ansvarlig for levering av funksjonaliteten på telefonen.

Fra Telia sin side

https://www.telia.no/magasinet/4g-tale/

 

Hvordan få 4G Tale?

Du trenger egentlig ikke gjøre så mye. Så lenge du har en mobil som støtter 4G Tale, og så fort din mobilprodusent har sendt ut en programvareoppdatering, samt at Telia har aktivert 4G Tale for din type mobil, så har du 4G Tale.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fra testen av Redmi Note 7:

 

Telefonen støtter tale over 4G (VoLTE) uansett om du bruker Ice, Telia eller Telenor, og det betyr god lydkvalitet i samtaler, rask tilkobling og at telefonen vil klare seg fint etter hvert som 3G-nettet forsvinner.
 
Oppdatert: Ice som lånte ut telefonen har etter testen informert om at det var de som låste opp for VoLTE på Telia og Telenor, og at dette ikke normalt vil gjøres med Redmi-telefoner solgt i Norge. Vi vet altså ikke hvorvidt telefonen vil støtte tale over 4G med landets to største operatører.
 
Lenke til kommentar

 

Fra testen av Redmi Note 7:

 

Telefonen støtter tale over 4G (VoLTE) uansett om du bruker Ice, Telia eller Telenor, og det betyr god lydkvalitet i samtaler, rask tilkobling og at telefonen vil klare seg fint etter hvert som 3G-nettet forsvinner.
 
Oppdatert: Ice som lånte ut telefonen har etter testen informert om at det var de som låste opp for VoLTE på Telia og Telenor, og at dette ikke normalt vil gjøres med Redmi-telefoner solgt i Norge. Vi vet altså ikke hvorvidt telefonen vil støtte tale over 4G med landets to største operatører.
 

 

Hvilke antakelser trekker du ut fra dette sitatet? Hvordan kan ice "åste opp for VoLTE på Telia og Telenor" hvis ikke gjennom programvaren i telefonen?

Lenke til kommentar

Hvilke antakelser trekker du ut fra dette sitatet? Hvordan kan ice "åste opp for VoLTE på Telia og Telenor" hvis ikke gjennom programvaren i telefonen?

 

Konklusjonen er at telefonen fullt ut støtter VoLTE, bare nettverksoperatøren låser opp for det. Så enkelt. 

 

Edit 1:

Det er forøvrig svakt at Tek ikke følger dette opp hos Telenor og Telia. Det hadde vært svært interessant å høre hva operatørene sier til sitt forsvar. Men nå har jeg heller ikke særlig tiltro til journalistene i Tek lengre. 

 

Edit 2:

Ved å slå inn følgende, så har jeg fått åpnet opp valg av VoLTE og valg om å foreta anrop via WiFi. Symbolet på statuslinjen viser også VoLTE. Dette er med Telia. Om det virkelig fungerer får jeg ikke sjekket i kveld. Telefonen er en Xiaomi Mi 9T.

 

VoLTE *#*#86583#*#*

VoWIFI *#*#869434#*#*

 

post-88193-0-81602700-1571781488_thumb.jpg

Endret av Omnithunder
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Konklusjonen er at telefonen fullt ut støtter VoLTE, bare nettverksoperatøren låser opp for det. Så enkelt.

 

Edit 1:

Det er forøvrig svakt at Tek ikke følger dette opp hos Telenor og Telia. Det hadde vært svært interessant å høre hva operatørene sier til sitt forsvar. Men nå har jeg heller ikke særlig tiltro til journalistene i Tek lengre.

 

Edit 2:

Ved å slå inn følgende, så har jeg fått åpnet opp valg av VoLTE og valg om å foreta anrop via WiFi. Symbolet på statuslinjen viser også VoLTE. Dette er med Telia. Om det virkelig fungerer får jeg ikke sjekket i kveld. Telefonen er en Xiaomi Mi 9T.

 

VoLTE *#*#86583#*#*

VoWIFI *#*#869434#*#*

 

VoLTE.jpg

Takk for hjelpen med å få han til å forstå begrensningen hos operatør ? Endret av Mann'75
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...