Gå til innhold

Apple slipper angivelig «AirPods Pro» innen kort tid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

År 2025:

AirPods Max Pro X pris 6000,-

iPhone 15 Max Pro Plus XL pris 30000,-

Batteritid på begge ca 3 timer.

 

 

 

 

- Ja, det er en skremmende trend det der...

Noe vel overdrevet, men ikke helt utenkelig heller.

 

Er særlig enig med deg når det kommer battertid.

Bærbar elektronikk blir bare mer og mer avanserte, men på batterifronten hva batterikapasitet angår så skjer der svært lite.

Noen få unntak finnes der selvsagt, men ikke nok til at det har et særlig utslag.

 

Kan på en måte forstå produsentene sitt syn på det.

I dag selges det toppmodeller med batterikapasitet på la oss si 4000 til 4500 mAh.

Mens inngangsmodellene selges med batterikapasitet på la oss si 2500 til 3000 mAh.

 

Om produsentene hadde begynt å selge inngangsmodellene med med samme batterikapasitet som toppmodellene.

Så tror jeg nok at dem ikke hadde fått solg særlig mange toppmodeller, i hvert fall ikke på langt nær så mange som dem i utgangspunktet hadde håpet på.

 

For hvis det er en ting som er helt sikkert så er det at folk flest hadde nok valgt den modellen med best batterikapasitet og batteritid, som har relativt gode specs ellers også.

 

-----

 

Savner den tiden da det var en smal sak å bare flippe av et bakdekksel og bytte batteri på farten.

Men siden ting i dag skal være vanntett og støvtett så ser jeg ikke for meg at svært mange, om noen, produsenter hadde lansert nye modeller med denne muligheten.

 

Det burde da gå an å få til en løsning som tillater både vann- og støv-bestandige egenskaper, samtidig som at det går an å bytte batteri.

 

Batteri produksjonen hadde nok økt betraktelig i så måte, men generell gjennbruk av elektronikk haddet også økt.

Med tanke på at man da kan/kunne beholdt bærbar elektronikk lengre enn man gjør den dag idag.

 

-----

 

På den måten kan jo også produsentene rettferdiggjøre prisene som folk klager på i dag, for når salget går ned så går prisen opp.

Men om en Mobil-TLF koster la oss si Kr30000,-, og den varer i la oss si 10år.

Det utgjør å legge av Kr250,- til sparing hver måned i 10år, noe som folk flest har rå til.

 

Det er mer kostbart for både folk og natur å legge ut Kr15000,- hvert år, hvert annet år eller hvert tredje år på ny Mobil-TLF.

Videresalg og gjennbruk er en fin, men begrenset løsning,

I det at forventet levetid på batteriet avhenger av den orginale eierens bruks- og lademønster.

 

-----

 

Min gamle og trofaste "Nokia N97" holdt ut i 7år, mye på grunn av muligheten for å bytte batteri.

Uten den muligheten så hadde den ikke holdt ut i mer en max 2->3år, for det var da jeg var pent nødt til å bytte batteri for Mobil-TLF'en begynte å bli ustabil.

 

Den fungere delvis fortsatt, men det er trøbbel med lading etter at USB-porten løssnet.

Leverte den inn til reparasjon, men de gikk konk så den ble ikke helt fikset og i så måte ubrukelig til daglig bruk.

Det er derfor at jeg nå har en "Sony Xperia XZ2 Compact".

Som må lades alt i fra hver annen dag helt ned til etter bare noen få timers bruk.

 

"Sony Xperia XZ2 Compact" er en toppers Mobil-TLF, men den hadde blitt enda bedre med høyere batterikapasitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bizzy, det kan oppsummeres med at:

1) pro max i dag, fullt pimpet ut, koster snart en månedslønn og egentlig mer enn f.eks. en Macbook Air. Laaaaangt unna kostnaden til komponentene

2) sånn sett har Apple gjort marginale tekniske fremskritt ifht prisøkningen

3) batteritiden på både mobil, klokke og propper er egentlig litt i det labre laget. Mye snakk om div ting som bedre volumutnyttelse etc grunnet bla.a. manglende 3,5mm jack men liksom når kommer fordelene?

 

Så kjøp den som vil, for all del, men jeg synes dette er patetisk. Uten å en gang begynne å grave i den narsissistiske barnehagen som heter iOS som er låst på 10 foeskjellige måter ifht Android. Tror egentlig Apple tapte seg etter Jobs. Det gjorde det, og de melker et befolkningssegment som ikke vet bedre. Ikke på alt - men i det som gjelder iPhone - absolutt. Proppene er også grovt overpriset ifht hva man får.

Endret av nessuno
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merkelig at folk henger seg opp i prisen på AirPods av alle ting. De er jo ikke akkurat dyre og er vel et av de produktene fra Apple med mest konkurransedyktig pris sammenlignet med tilsvarende produkter fra andre merker. 

 

De fleste trådløse ørepropper koster rundt 1500-2000,- med noen få unntak blant billigmerkene som Urbanista, Skullcandy og diverse kinapropper.

 

Sony sine trådløse propper med støydemping koster til sammenligning 2500,- uten at jeg har sett at noen har klaget på prisen der. 

Endret av phax
  • Liker 3
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...