Gå til innhold

Med flere rotorer øker strømproduksjonen fra vindturbiner, viser modellering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Sammendraget i artikkelen nevner ikke støy. Selve artikkelen ligger bak en betalingsmur, kanskje foreningen din burde betale for tilgang? ;)

 

DOIen er https://doi.org/10.1063/1.5097285 med den kan en lett få tak i artikkelen. Det finnes et par "Doi2pdf"-konverterinigssider der ute ;)

 

Støy er såvidt jeg kan se ikke nevnt i kildeartikkelen.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Greit. La oss nå være konsekvente og kalle vannturbiner for vannmøller også. ;)

 

(ja, jeg fikk litt vann på mølla nå :p)

 

Humor mot humor, jeg ønsker å teste spøken din mot de noe utydelige retningslinjene til Språkrådets artikkel.

 

Hvis jeg tolker artikkelen rett nok, så har vi at: 

- det er naturlig, vanlig og i utgangspunktet "definert" bruk å bruke ordet "vindmølle" når man snakker om vindkraftverk i dagligtale,

- men at det i 2019 tenderer mot å - ikke nødvendigvis korrekt - å bli ansett for en unøyaktighet man gjorde mer før. 

Så det tyder på at det vil være litt bakstrebersk å gå over til å bruke mølle med mindre... mølling... er en del av bruksområdet. 

 

Samtidig observerer jeg med interesse at det også, spesielt etter 2016-definisjonen, også kan regnes som unøyaktig å kalle det en vindturbin også, det sies der at det er en komponent av en vindmotor i et vindkraftverk. Der bryter 2019-påstanden inn og sier noe helt annet, at turbinen er vindmotoren. Da sier jeg at disse definisjonene motsier hverandre og det er ikke tydelig om det er korrekt å kalle et vindkraftverk med én mølle/turbin for en vindturbin. 

 

Artikkelen konkluderer vel egentlig med, fritt tolket, at diskusjonen på Teknisk Ukeblad bør være nøyaktig i sin omtale mens det i diskusjonen på tilsvarende artikkel i VG kan brukes vindmølle ;-P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

I utgangspunktet overrasket over at det faktisk blir billigere. 4 gir, 4 generatorer, 4 invertere... Høyst merkelig. Jeg skjønner at man kan gå ned på dimensjonen av bladene, men likevel.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet overrasket over at det faktisk blir billigere. 4 gir, 4 generatorer, 4 invertere... Høyst merkelig. Jeg skjønner at man kan gå ned på dimensjonen av bladene, men likevel.

Ikke undervurder skalafordelen av masseproduksjon. Husk at girkassen er 1/4 av størrelsen til én stor girgasse, generatorene er 1/4 av størrelsen til én stor og de 4 inverterne er 1/4 av størrelsen til én stor. I tillegg vil det være en hel del lettere å kjøle 4 små generatorer og invertere enn én stor. (Tenk 4 PC-prosessorer a 100W, vs 1 kjempeprosessor a 400W). Kjempestore deler er ofte mye dyrere å produsere enn mindre fordi det kreves spesielt dyrt maskineri for å produsere de. Samme med frakt av gigantiske rotorblader vs mindre rotorblader. Det kan fort bli dyrere å leie én trailer som takler 100m blader enn å leie 4 "normale" trailere som tar hver sine 25m 50m blader.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Ikke undervurder skalafordelen av masseproduksjon. Husk at girkassen er 1/4 av størrelsen til én stor girgasse, generatorene er 1/4 av størrelsen til én stor og de 4 inverterne er 1/4 av størrelsen til én stor. I tillegg vil det være en hel del lettere å kjøle 4 små generatorer og invertere enn én stor. (Tenk 4 PC-prosessorer a 100W, vs 1 kjempeprosessor a 400W). Kjempestore deler er ofte mye dyrere å produsere enn mindre fordi det kreves spesielt dyrt maskineri for å produsere de. Samme med frakt av gigantiske rotorblader vs mindre rotorblader. Det kan fort bli dyrere å leie én trailer som takler 100m blader enn å leie 4 "normale" trailere som tar hver sine 25m blader.

Jeg må ærlig si at jeg ikke er helt overbevist. Ifølge en av artiklene som blir sitert er det denne kalkylen de baserer seg på:

 

post-215416-0-40627000-1571421606_thumb.png

 

Der hevder de at det sparer på tårnet og grunnarbeidet. I tillegg kommer de med denne ubegrunnede (såvidt jeg ser) formelen for kost:

 

post-215416-0-61976300-1571421708_thumb.png

 

Jeg skal ikke være for skråsikker, men grunnlaget virker foreløpig litt tynt. 

 

Data er sakset fra her: http://www.naun.org/main/NAUN/circuitssystemssignal/2018/a732005-aev.pdf

Den originale artikkelen referer bare til 3 tidligere studier.

Lenke til kommentar

 

I utgangspunktet overrasket over at det faktisk blir billigere. 4 gir, 4 generatorer, 4 invertere... Høyst merkelig. Jeg skjønner at man kan gå ned på dimensjonen av bladene, men likevel.

Ikke undervurder skalafordelen av masseproduksjon. Husk at girkassen er 1/4 av størrelsen til én stor girgasse, generatorene er 1/4 av størrelsen til én stor og de 4 inverterne er 1/4 av størrelsen til én stor. I tillegg vil det være en hel del lettere å kjøle 4 små generatorer og invertere enn én stor. (Tenk 4 PC-prosessorer a 100W, vs 1 kjempeprosessor a 400W). Kjempestore deler er ofte mye dyrere å produsere enn mindre fordi det kreves spesielt dyrt maskineri for å produsere de. Samme med frakt av gigantiske rotorblader vs mindre rotorblader. Det kan fort bli dyrere å leie én trailer som takler 100m blader enn å leie 4 "normale" trailere som tar hver sine 25m blader.

Hvis den store møllen har blader på 107 meter, må bladene på de små være 53 meter for å gi samme effekt (sveipt areal må være det samme)!

Lenke til kommentar

 

I utgangspunktet overrasket over at det faktisk blir billigere. 4 gir, 4 generatorer, 4 invertere... Høyst merkelig. Jeg skjønner at man kan gå ned på dimensjonen av bladene, men likevel.

Ikke undervurder skalafordelen av masseproduksjon. Husk at girkassen er 1/4 av størrelsen til én stor girgasse, generatorene er 1/4 av størrelsen til én stor og de 4 inverterne er 1/4 av størrelsen til én stor. I tillegg vil det være en hel del lettere å kjøle 4 små generatorer og invertere enn én stor. (Tenk 4 PC-prosessorer a 100W, vs 1 kjempeprosessor a 400W). Kjempestore deler er ofte mye dyrere å produsere enn mindre fordi det kreves spesielt dyrt maskineri for å produsere de. Samme med frakt av gigantiske rotorblader vs mindre rotorblader. Det kan fort bli dyrere å leie én trailer som takler 100m blader enn å leie 4 "normale" trailere som tar hver sine 25m 50m blader.

Undrer meg litt over at de ikke har oppdaget noe slikt tidligere.

Det har ikke vert så lett å skalere det opp med tanke på styrken til bladene og slike ting.

Dessuten er jo vekten på blader og "generatorhus" blitt formidabel etterhvert.

Monteringen krever enormt utstyr også.

Kanskje kunne lettere komponenter gjøre både montering og demontering med tanke på gjenbruk lettere.

Nå blir de vel nærmest felt som trær når de skal ned, og masse dyrt utstyr knust i fallet.

Kan ikke akkurat bli så billig det heller(?)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...