Gå til innhold

Google nye mobil kan låses opp med ansiktet, selv om du sover


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har hatt Android telefoner i mange år og min siste er er også dårlig på ansiktsgjenkjenning. D.v.s. den låser opp lynkjapt, men om jeg henter opp et bilde av meg på pc-en kan jeg også bruke dette for å identifisere meg selv...som betyr at hvem som helst med tilgang til forholdsvis nye bilder av meg kunne låst opp telefonen.

Lenke til kommentar

Hva er galt med fingeravtrykk eller PIN? Er vel strengt tatt sikrere enn ansiktsopplåsing

Fingeravtrykk er ikke sikrere, ref: 

 

Apple said that the chances of a random finger unlocking your phone is 1 in 50,000. Going off of that number alone, Face ID is 20x more secure than Touch ID.

 

Det kommer selvsagt ann på teknologien på ansiktgjenningskjenning, men Apple sitt tilfelle er med infrarød dybdemåling - og jeg antar Google har noe ala det samme. 

 

Pin er tungvindt, og heller ikke mye sikrere - det er et tall man kan finne seg fram til. Dog er det en limit på antall forsøk som forhindrer dette, men det er det også med ansikt og fingeravtrykk. 

Endret av MrL
Lenke til kommentar

Hva er galt med fingeravtrykk eller PIN? Er vel strengt tatt sikrere enn ansiktsopplåsing

 

Ved bruk av fingeravtrykk så er det ingen sperre som hindrer uvedkommande frå å bruke biometrien din mot deg når du søv eller er død.

 

For dei aller fleste så er dette derimot ei forholdsvis lita bekymring. Dei fleste er fornøgd med ei låsing som gjer det vanskeleg for ein person som stikker av med telefonen din frå å opne den, samtidig som at låsesystemet er enkelt å bruke.

 

Er ein redd for at uvedkommande skal dope deg ned eller drepe deg for å få tilgang på mobilen din så er uansett ikkje biometri eit godt alternativ, då må ein ta seg tid til å skrive inn lange passord som ingen andre kan.

Lenke til kommentar

Det er visst mange som sitter på svært store statshemmeligheter på sin mobil.

 

Ofte i slike tråder om sikkerhet ønsker noen at mobilen skal forstå at man ikke død at fingeren ikke er kappet av osv.

 

Som nevnt er det bare passord igjen som tryggest, men det er heller ikke 100%.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Har hatt Android telefoner i mange år og min siste er er også dårlig på ansiktsgjenkjenning. D.v.s. den låser opp lynkjapt, men om jeg henter opp et bilde av meg på pc-en kan jeg også bruke dette for å identifisere meg selv...som betyr at hvem som helst med tilgang til forholdsvis nye bilder av meg kunne låst opp telefonen.

 

Dette er hvis du bruker telefoner med såkalt RGB-sensor (vanlig kamera til å gjenkjenne personen). Disser er ikke sikre og anbefales ikke over bedre metoder som f.eks. fingeravtrykk eller passord. 

 

Det som først iPhone hadde, så Huawei Mate-serien og nå Pixel har er at de har en dybdesensor som gjenkjenner ansiktet. Dette fører til at et vanlig bilde ikke er godt nok da det er helt flatt. Her må du ha noen som ligner ekstremt mye eller har en 3D-modell av ansiktet til personen. 

 

 

Lenke til kommentar

Har hatt Android telefoner i mange år og min siste er er også dårlig på ansiktsgjenkjenning. D.v.s. den låser opp lynkjapt, men om jeg henter opp et bilde av meg på pc-en kan jeg også bruke dette for å identifisere meg selv...som betyr at hvem som helst med tilgang til forholdsvis nye bilder av meg kunne låst opp telefonen.

 

Men nå er det forskjell på basic annsiktsgjenkjenning og noe som faktisk skanner ansiktet også da. Med iris skanning kombinert med basic annsiktsgjenkjenning var det ikke så lett.

Lenke til kommentar

 

Hva er galt med fingeravtrykk eller PIN? Er vel strengt tatt sikrere enn ansiktsopplåsing

Fingeravtrykk er ikke sikrere, ref: 

 

Apple said that the chances of a random finger unlocking your phone is 1 in 50,000. Going off of that number alone, Face ID is 20x more secure than Touch ID.

 

Det kommer selvsagt ann på teknologien på ansiktgjenningskjenning, men Apple sitt tilfelle er med infrarød dybdemåling - og jeg antar Google har noe ala det samme. 

 

Pin er tungvindt, og heller ikke mye sikrere - det er et tall man kan finne seg fram til. Dog er det en limit på antall forsøk som forhindrer dette, men det er det også med ansikt og fingeravtrykk. 

En pin på 4 sifre har 10^4 muligheter. 10000 altså. Skal litt til å gjette det riktig før tlf låser seg ?

Lenke til kommentar

Den store ulempen med PIN-kode som ein må slå mange gongar for dag er at det er veldig lett for folk rundt deg å få med seg kva PIN-koda er (også når ein ikkje aktivt går inn for å sjå koden).

 

Så det spørs kvar trusselen kjem frå. Ei PIN-kode gir ypperlig beskyttelse mot at ein tilfeldig person på gata som finner mobiltelefonen din skal klare å låse den opp, samtidig gir ei kort firesifra PIN-kode omtrent ingen beskyttelse mot vennar og kollegaer som garantert har sett deg slå inn PIN-koda mange ganger.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...