Gå til innhold

REC tar i bruk ny teknologi i solceller. Slår alle rekorder i effekt [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har ikke jeg ekstra, og heller ikke noen kunnskaper om solenergi, så jeg stiller spørsmål som kanskje er åpenbare for noen:

 

Er det så enkelt som at disse panelene produserer 20% mer strøm enn et tilsvarende panel fra "forrige generasjon"? Det vil si at der et 290w-panel produserer omtrent 290kwh i året vil et 380w-panel for samme areal (og samme pris?) produsere 380kwh?

(ca-tall basert på et eksempelprosjekt på REC sine sider CHEŁMIŃSKA)

 

Hvordan kan dette sammenlignes med hybridanlegg av typen som er montert på Varden skole i Bergen?

Lenke til kommentar

380W/290W = 1,31, altså 31% mer.

 

Men det er ikke gitt at man får en omregningsfaktor på 1000 fra watt peak til kWh per år. Det kommer an på monteringsvinkel, lokale skyggeforhold og værforhold osv.

 

Man får neppe et 380Wp panel til samme pris som et 290Wp panel. Det ville bare ført til en pågang de ikke kan håndtere. Det vil mest sannsynlig koste mer per Wp også. Altså over 31% mer enn 290Wp-panelet. Det er enkle markedsmekanismer som begrenset produksjonsvolum vs etterspørselsvolum som gjør at det ikke henger på greip å selge de så billig. Nå er jeg ingen solcellepris-analytiker, men våger meg på å gjette på ca dobbelt pris av et 290Wp-panel. Det vil nok likevel lønne seg for mange kunder pga begrenset montasjeareal og alt av kostnader som følger med montasje av flere solceller for å oppnå samme effekt. (Braketter, opphengssystem, kabling, montasjetid etc.)

 

Edit: Er det noen som har en god forklaring på hva heterojunction er og hvordan det virker? Eller en veil. prisliste på de ulike modellene?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Edit: Er det noen som har en god forklaring på hva heterojunction er og hvordan det virker? Eller en veil. prisliste på de ulike modellene?

Skal ikke begi meg ut på noen full forklaring, men heterojunction innebærer bruk av forskjellige halvledere, I.e. det er grensflaten mellom to halvledere av forskjellig type (Og dermed forskjellig båndgap)

 

Båndgapspenning er essensiellt for virkningsgraden av en PV celle. Båndgapetspenningen er den spenningsforskjellen man kan oppnå (verken mer eller mindre), og energi fra fotoner som overstiger denne blir til varme og ikke elektrisk energi, fotoner som har mindre energi kan ikke generere spenning. Ved å manipulere båndgapspenningen man man tune PV cellen. Ved å ha flere båndgap tilgjengelig kan man øke virkningsgraden ved å få mer energi ut av en fotonstrøm som har variabel energi (Slik sollys har)

Lenke til kommentar

Det var en del gjetting her. Multikrystallinske celler er i ferd med å dø ut. Akkurat som det ikke selges pentium 1 prosessorer lengre, så kommer multi til å forsvinne fra markedet innen kort tid.

 

Hvert år reduseres prisen for sol pr kwh omtrent 15%. Det er mye på grunn av økt ytelse og tilhørende utstyr. Det betyr at en leverandør som ikke følger med ganske kjapt vil gå under.

 

Det er kinesiske leverandører som ekspanderer med 15Gw i året. Med andre ord 25x ekspansonen til rec. I denne bransjen skal du stå opp tidlig om morgenen.

 

Hurra for at dere satser rec!

Lenke til kommentar

Så man får hentet ut elektroner ved to ulike båndgap i samme celle? Som i en seriekobling eller parallell?

Parallel er ikke en god ide (Forskjellig spenning). Seriell kan tenkes, men krever nøye balansering (Samme problem som seriekopling av paneler, strømmen må matche). Har man forskjellige dioder er det gjerne best å a separate invertere (Slik man nå også gjør med multiple paneler)

 

Merk at det er ikke gitt at de faktisk bruker flere dioder, det kan godt hende det er snakk om en diode hvor det effektive båndgapet er justert ved bruk av flere halvledermatrialer (eller noe helt annet jeg ikke har tenkt på).

 

Multidiodesolceller med virkningsgrader på ~40% har eksistert lenge, men de er dyre å produsere. Jeg antar at det her er snakk om å oppnå noe av det samme men billigere.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Hvert år reduseres prisen for sol pr kwh omtrent 15%. Det er mye på grunn av økt ytelse og tilhørende utstyr. Det betyr at en leverandør som ikke følger med ganske kjapt vil gå under.

Virkningsgraden har bare ca doblet seg de siste 20 årene så veldig lite av de 15%-ene skyldes økt virkningsgrad. Det aller meste stammer fra økonomiske forbedringer.

 

1920px-Global_Market_Share_by_PV_Technol

Denne grafen er riktignok 6 år gammel, men det ser ikke ut som noen klar trend for at multikrystallinske vil forsvinne. Fordelen til multi har i hvert fall tidligere vært at de er mye billigere å produsere. De har altså et marked i de kundene som har ubegrenset med billig areal. F.eks kalkulatorprodusenter.

Lenke til kommentar

 

Hvert år reduseres prisen for sol pr kwh omtrent 15%. Det er mye på grunn av økt ytelse og tilhørende utstyr. Det betyr at en leverandør som ikke følger med ganske kjapt vil gå under.

Virkningsgraden har bare ca doblet seg de siste 20 årene så veldig lite av de 15%-ene skyldes økt virkningsgrad. Det aller meste stammer fra økonomiske forbedringer.

 

1920px-Global_Market_Share_by_PV_Technol

Denne grafen er riktignok 6 år gammel, men det ser ikke ut som noen klar trend for at multikrystallinske vil forsvinne. Fordelen til multi har i hvert fall tidligere vært at de er mye billigere å produsere. De har altså et marked i de kundene som har ubegrenset med billig areal. F.eks kalkulatorprodusenter.

En 6 år gammel graf er ubrukbar for å fremskrive utvikling i PV.

Virkningsgrad gjelder ikke bare paneler, men også tilhørende systemer slik som trackere som gjør at panelene følger solinnstråling. Virkningsgrad kommer heller ikke inn med dobbelsidige paneler selv om disse produserer 10-20% mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En 6 år gammel graf er ubrukbar for å fremskrive utvikling i PV. Virkningsgrad gjelder ikke bare paneler, men også tilhørende systemer slik som trackere som gjør at panelene følger solinnstråling. Virkningsgrad kommer heller ikke inn med dobbelsidige paneler selv om disse produserer 10-20% mer.

Du påsto: "Multikrystallinske celler er i ferd med å dø ut. Akkurat som det ikke selges pentium 1 prosessorer lengre, så kommer multi til å forsvinne fra markedet innen kort tid.".

 

Nå har mono og multi levd side om side i 2 tiår, fra Pentium 1 ble lansert, men Pentium 1 varte noen få år før Pentium II kom osv. Multi-Si er altså ikke i noen "pentium 1-situasjon". Jeg ser helt klart fordeler med mono, men nå ser jeg jo også fordeler med multi, nemlig produksjonskostnader siden den ytterligere raffinerignen er ganske så kostbar.

 

Jeg sier meg ikke uenig, jeg vil bare at du skal utdype påstanden bedre enn å si at multi er utgående på samme måte som Pentium 1. Den sammenligningen er alt for tynn. Så, hva er det som får mono-Si til å bli konkurransedyktig på pris med multikrystallinsk?

Lenke til kommentar

Det stemmer. Uansett teknologi så får man aldri ut mer enn 1361 W per m2 lysinnsamlingsareal. Det er dette som treffer toppen av jordas atmosfære, regnet vinkelrett på solinnstrålinga, årsgjennomsnitt. Ca 1050 W/m2 når bakkenivå, vinkelrett på solinnstrålinga. Så må man ta høyde for monteringsvinkel, skyer, eventuelt manglende tracking etc. Så vidt jeg vet er det 1361-tallet * arealet til panelet som brukes for å beregne Wp. REC alpha-panelene er 1,75 m2.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Her finner dere svar på de fleste spørsmålene angående solcelle markedet og utvikling av solceller og effektivitet.

https://www.ise.fraunhofer.de/content/dam/ise/de/documents/publications/studies/Photovoltaics-Report.pdf

Blir ikke mye forumsdiskusjon med slike svar.

Kom heller med svarene på det det spørres om, om bruk den linken som dokumentasjon på dine svar.

Lenke til kommentar

 

Her finner dere svar på de fleste spørsmålene angående solcelle markedet og utvikling av solceller og effektivitet.

https://www.ise.fraunhofer.de/content/dam/ise/de/documents/publications/studies/Photovoltaics-Report.pdf

Blir ikke mye forumsdiskusjon med slike svar.

Kom heller med svarene på det det spørres om, om bruk den linken som dokumentasjon på dine svar.

Hva var det du lurte på?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...