Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Høytrykkspyler i bilen?


Navidos

Anbefalte innlegg

Leker litt med tanken på å installere en høytrykkspyler i min ford connect. Har jo varebil og det er greit med plass.

Har fra før En Nilfisk E145 spyler. Tenkte da at jeg i tillegg må ha et aggregat som har minst 2100W. Så må det være 2-3 stk 20 liters dunker som jeg fyller med vann med pumpe så vannet blir pumpet inn i spyleren. Har testet 1stk 20 liter og det gav meg nøyaktig 3.15 minutter med spyling. 

Vet at karcher har et mobil system men det koster i overkant av 5000kr inkludert batteriet. Ikke noe skryte av med 120 bar heller.

Er det noen som har noen erfaringer/tips med dette som de kunne dele? Er jo ganske digg å bare spyle av bilen..spesielt understellet hvor som helst og når som helst. 

Om vinteren må man jo ta inn og ut spyleren fra bilen for å hindre frost (Står parkert ute på gata). 

Tips og erfaringer mottas med takk.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei den trenger ikke pumpe.....jeg testet min også uten pumpe..men da må man gi spyleren drahjelp ved at det er vann inn i slangen til en viss mengde..eller så å si full før den klarer å dra. Det gjør bare jobben enklere å ha en pumpe :)

Har lekt med denne tanken en stund. Er veldig opptatt av å fjerne skitt fra understellet..spesielt om vinteren. Kjøre på med varmt vann da. Noe rundt 50 grader. Ikke altfor varmt for det er ikke bra for en spyler vet jeg. Har også slange som tåler varmt vann. 

Lenke til kommentar

Men hvordan blir dette når det er 20 minus ute? Siden du står parkert ute. Du skal installere det, men likevel ta det med inn og ut? Det kan vel være morsomt og kanskje til og med praktisk i de månedene det ikke er så kaldt, men det er vel når det er salt, snø og slaps som fester seg under bilen det er mest nyttig og praktisk, og da vil det vel fryse? Da må du lage en slags beholder med glavamatter eller lignende da, som beskytter litt, men beskytter det nok? I så fall må du tømme beholderene for vann hver gang bilen/spyleren/beholderen skal stå ubrukt i mer enn 5-10 timer, hvis det er så kaldt. Dette ville vært bekymringsmomentet for meg.

 

20 liter x eventuelt 2-3 er jo ikke så mye, men det kan kanskje påvirke kjøreegenskapene litt? Med bølging, mener jeg. Men er vel ikke mye å tenke på.

 

En morsom idé. Kan kanskje gjøre små jobber med det også, spyle andres biler og kanskje uteområder hjemme hos folk. Fin måte å tjene litt penger på.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Som nevnt, og som regel, har man nivå på vann mellom ~20-80% kan det bli skvalp. bør ikke ha så mye å si, men kan jo utgjøre et faremoment på vinteren når det er glatt.

 

Men hvorfor ikke kjøre innom hall eller vaskeautomat i stedet? Eller bare gjøre jobben hjemme. For meg virker det som unødvendig mye jobb. Og med 3.15 min med spyling får man ikke av all den verste dritten på vinteren. Med mindre man vasker først og spyler etterpå.

 

Den ekstra vekten av 60l vann, høytrykksspyler og aggregat kan også gå ut over drivstoffforbruk bla.a. 

Lenke til kommentar

Glemte jo nevnte flere ting her. For det første så er det ikke vits hvis man har en enebolig med tilgang til feks utekran eller noe. Da er det selvfølgelig mer lettvint å gjort det hjemme. Men her i Oslo må jeg slik som mange andre parkere ute og jeg bor i et borettslag. Eneste muligheten er en vaskehall. Derav kom tanken til denne ideen.

Poenget var ikke å kjøre rundt med vann. Men at når man feks har brukt bilen en dag..og kommer hjem til der man bor så kan man bare stikke kjapt innom i leiligheten med dunkene..fylle de opp med varmt vann for så vaske bilen etter bruk hvis bilen har blitt skitten.
Man kan ha tomme dunker i bilen og bare fylle opp overalt og bruke med engang.

3 dunker holder til 10 minutter med spyling.  Man kan selvfølgelig stikke innom en vaskehall, men det blir aldri det samme som å gjøre det selv..spesielt med tanke på understellet da man kan ha vinkel dyse etc slik at man når frem..og ikke minst tidspresset man har i en vaskehall. Koster mye i en vaskehall også hvis man skal stikke innom feks 2 ganger i uka.

For å unngå at vannet i ettertkant fryser på bilen etter at man har spylt så kan man blåse bilen med feks en hundeblåser med varme. Jeg har  en kraftig hundeblåser og har prøvd det på min bil..blåser bort alt av vann med engang. Men å bruke forvask med skum etc om vinteren i -20 fungerer dårlig. Det fryser til is ganske raskt de 4-5 minuttene man må la det virke. Da må man være ganske så kjapp. Det viktigste er å få bort saltet og da med varmt vann om vinteren spesielt.

 

Joda..kanskje litt jobb..men alt trenger ikke å være så lettvint hele tiden for min del. Så lenge effekten er svært god så vil man jo vinne mye på det tror jeg.

 

Men fortsatt så har jeg ikke løst dette med hva slags aggregat som er best å bruke i slike tilfeller. Kjell company selger jo også vekselrettere med opptil 2500W. For slik jeg forstår så avgir et vanlig aggregat eksos når det er bensin/diesel drevet? Da kan man jo ikke ha døren lukket med aggregatet på. Finnes jo haugevis av aggregater på finn til rundt 1-2K ihvertfall.

Tenkte kanskje noen hadde erfaringer de ville dele.

 

 

Lenke til kommentar

Kult prosjekt, hvis jeg skulle gjort noe tilsvarende ville jeg vurdert følgende også: 

 

Frostsikring: Separat batteri med frostvakt som slår inn ved temp under 0, og ellers tanker, slanger og pumpe pakket inn i isolasjon. 

Vanntilførsel: Trykkvannsystem når du er i nærheten av en hageslange. Da kobler du på hageslangen, bruker vannet direkte derifra, og fyller samtidig tankene. Evt. kun for enkel fylling av tankene.

 

Opp til 100-150l vann i en varebil bør være helt uproblematisk hvis det fordelt på et par lave tanker. 

 

Lignende, men litt større prosjekt: https://www.youtube.com/watch?v=q1fyeGDjmUE

Lenke til kommentar

Nå skal jo helst ikke biler vaskes med varmt vann om vinteren da, og du får ganske varmt vann av varmesløyfe fra motor etter en del kjøring. 

 

Det blir også mange flere potensielle feilkilder med oppvarming av vann fra motor, for ikke å snakke om inngrepene du må gjøre for å få slanger/rør fra motorrom til lasterom. Dyrere enn frostvakt er det nok også.

Lenke til kommentar

Nå skal jo helst ikke biler vaskes med varmt vann om vinteren da, og du får ganske varmt vann av varmesløyfe fra motor etter en del kjøring. 

 

Det blir også mange flere potensielle feilkilder med oppvarming av vann fra motor, for ikke å snakke om inngrepene du må gjøre for å få slanger/rør fra motorrom til lasterom. Dyrere enn frostvakt er det nok også.

Ingen problem å vaske med varmt vann...det er faktisk det man bør gjøre, for ellers fryser det fort..da mener jeg ikke varmt varmt..men at det er litt varmt...spesielt understellet bør være med varmt vann for å løse opp skitten lettere. Såpe derimot bør ikke brukes om vinter.

 

Tipper at det blir denne:

https://www.clasohlson.com/no/Cocraft-str%c3%b8mgenerator,-HG-3000/p/Pr409411000

 

 

 

Er det noen som har erfaring med aggregat i bilen? Med tanke på eksos..bare å føre eksoslukta gjennom en eksosslange og ut av bilen?

Endret av Navidos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...