Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skriftlig avtale med arbeidsgiver på avspasering


Bllink

Anbefalte innlegg

Hei

 

Eg har blitt pålagt og avspasere et bestemt tidsrom pga. at eg har litt opparbeidet timer. Dette kommer dårlig med da eg har veldig mye å gjøre.

 

Mener å ha lest en plass at arbeidsgiver ikke kan pålegge deg å avspasere uten noen skriftlig avtale, og at dette skal være gjensidig interesse fra begge parter. Stemmer ikke dette?

 

Finner ingen informasjon på lovdata.no eller i arbeidsmiljølova på dette.

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer an på hvilken arbeidsavtale du har.

 

Som utgangspunkt ligger det innenfor arbeidsgivers styringsrett å avgjøre når arbeidstakerne skal avspasere. 
 
Dersom du har avspasering til gode, vil arbeidsgiveren din kunne kreve at du deler opp avspaseringstiden på ulike dager/timer.
 
Det gjelder heller ingen lovbestemt varslingsfrist for pålegg om avspasering, til forskjell fra pålegg om ferieavvikling som normalt skal gjøres med 2 måneders forvarsel.
Lenke til kommentar

Det er andre vegen, du må ha ein avtale for å opparbeide deg plusstimar. Utan avtale om fleksibel arbeidstid så skal du jobbe innafor fastsett arbeidstid.

Riktignok har du rett til å få fleksibel arbeidstid om det kan gjerast utan ulempe for arbeidsgiver, men du må ha ein eller annan form for avtale på korleis det skal fungere.

 

Det er mange som berre får sletta plusstimane sine når ein kjem over ei bestemt grense.

 

 

Så det store spørsmålet er kva er det du har avtalt med arbeidsgiver?

Lenke til kommentar

 

Det kommer an på hvilken arbeidsavtale du har.

 

Som utgangspunkt ligger det innenfor arbeidsgivers styringsrett å avgjøre når arbeidstakerne skal avspasere. 
 
Dersom du har avspasering til gode, vil arbeidsgiveren din kunne kreve at du deler opp avspaseringstiden på ulike dager/timer.
 
Det gjelder heller ingen lovbestemt varslingsfrist for pålegg om avspasering, til forskjell fra pålegg om ferieavvikling som normalt skal gjøres med 2 måneders forvarsel.

 

 

Eg har tariffavtale. Eg veit det ligger innenfor arbeidsgivers styringsrett å avgjere når eg skal ta ut FERIE, men ikkje avspasering.

 

Fant noe på lovdata.no:

 

https://lovdata.no/lov/2005-06-17-62/§10-6

 

(12) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at overtidstimer helt eller delvis skal tas ut i form av arbeidsfri på et avtalt tidspunkt.

 

Her står det skriftlig AVTALE.. Delvis at begge parter skal være enig om dette. Eller tolker eg dette feil?

Lenke til kommentar

(12) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at overtidstimer helt eller delvis skal tas ut i form av arbeidsfri på et avtalt tidspunkt.

 

Her står det skriftlig AVTALE.. Delvis at begge parter skal være enig om dette. Eller tolker eg dette feil?

 

Jeg tolker det annerledes. Normalt skal overtid utbetales. Etter skriftlig avtale kan overtidstimer helt eller delvis tas ut i form av arbeidsfri på et avtalt tidspunkt.

 

Der jeg har jobbet har jeg tatt ut overtid time for time, og fått utbetalt 50% tillegget økonomisk.

 

Du får håpe på svar fra juristene her inne.

Lenke til kommentar

Overtid er ikkje det same som meirarbeid.

Ved (pålagt) overtidsarbeid så er regelen at du skal ha betaling, men at partane kan avtale at ein berre får overtidstillegget utbetalt og at resten blir avspasert time for time på eit bestemt tidspunkt.

 

Tariffavtalen omtalar vanlegvis ikkje meirarbeid og avspasering. Derimot er det vanleg å ha dette i ei personalhandbok eller liknande. Må sjølvsagt ta forbehold om at eg ikkje kjenner alle hovedtariffavtalene i detalj.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For ferie og mertid (fleksitid) kan arbeidsgiver ensidig bestemme tidspunktet for bruk av ferie-/avspaseringstid. For ferie følger dette av ferieloven, for mertid/fleksitid følger dette av det alminnelige prinsippet om at arbeidsgiver har rett til å organisere arbeidet så lenge det ikke er hindre i tariffavtale, lov, eller arbeidsavtale.

 

For overtid følger det av loven at det skal avtales både om overtid skal avspaseres og når den skal avspaseres. Årsaken til dette er at hovedregelen er at overtid skal være betalt, og man benytter seg av en unntaksregel ved å avtale avspasering.

 

Begrensningen her som ellers ligger i at arbeidsgivers avgjørelse må være saklig. Dette er ikke en høy terskel å komme over, men kan være et hinder for ondsinnede avspaseringspålegg, f.eks. å pålegge deg å avspasere slik at du ikke oppnår bonus du ellers ville oppnådd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Overtid er ikkje det same som meirarbeid.

Ved (pålagt) overtidsarbeid så er regelen at du skal ha betaling, men at partane kan avtale at ein berre får overtidstillegget utbetalt og at resten blir avspasert time for time på eit bestemt tidspunkt.

 

Tariffavtalen omtalar vanlegvis ikkje meirarbeid og avspasering. Derimot er det vanleg å ha dette i ei personalhandbok eller liknande. Må sjølvsagt ta forbehold om at eg ikkje kjenner alle hovedtariffavtalene i detalj.

 

Vi kjører kun pålagt overtid, gg desse blir utbetalt på riktig måte. 50% etter 8 timer, og 100% etter 12 timer.

 

Jeg tolker det annerledes. Normalt skal overtid utbetales. Etter skriftlig avtale kan overtidstimer helt eller delvis tas ut i form av arbeidsfri på et avtalt tidspunkt.

 

Der jeg har jobbet har jeg tatt ut overtid time for time, og fått utbetalt 50% tillegget økonomisk.

 

Du får håpe på svar fra juristene her inne.

 

Skriver litt tvetydig her da (ikkje for å være frekk forresten, setter pris på ditt syn). Visst overtid normalt skal utbetales, da skal jo det i realiteten ikkje være flere timer igjen å ta av til å avspasere? Ergo, arbeidsgiver kan ikkje pålegge deg å avspasere uten å avtale dette.

 

Vi har en tidsbank på 75 timer, alt over der blir utbetalt på hver lønning, og resten blir utbetalt til nyttår visst ikkje dette blir avspasert før.

 

Men finner så lite informasjon på avspasering i arbeidsmiljølova.

Lenke til kommentar

Vi kjører kun pålagt overtid, gg desse blir utbetalt på riktig måte. 50% etter 8 timer, og 100% etter 12 timer.

 

 

Skriver litt tvetydig her da (ikkje for å være frekk forresten, setter pris på ditt syn). Visst overtid normalt skal utbetales, da skal jo det i realiteten ikkje være flere timer igjen å ta av til å avspasere? Ergo, arbeidsgiver kan ikkje pålegge deg å avspasere uten å avtale dette.

 

Vi har en tidsbank på 75 timer, alt over der blir utbetalt på hver lønning, og resten blir utbetalt til nyttår visst ikkje dette blir avspasert før.

 

Hvis du har tidsbank, så er ikke dette overtid. Da er det opparbeidet mertid/fleksitid. Jeg ser ikke at det jeg skriver er tvetydig. Det er vel heller du som ikke klarer å skille overtid fra mertid/fleksitid.

 

Edit:

Timene du har i timebanken er mertid/fleksitid. Disse kan du pålegges å avspassere, dersom ikke annet er avtalefestet. 

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Skriver litt tvetydig her da (ikkje for å være frekk forresten, setter pris på ditt syn). Visst overtid normalt skal utbetales, da skal jo det i realiteten ikkje være flere timer igjen å ta av til å avspasere? Ergo, arbeidsgiver kan ikkje pålegge deg å avspasere uten å avtale dette.

Hvis du har 37,5 timers arbeidsuke, og du arbeider 45 timer, vil 2,5 timer være mertid, og 5 timer være overtid. Arbeidsgiver kan pålegge deg å avspasere 2,5 timer, men må avtale med deg om de 5 timer skal avspaseres, og må uansett utbetale overtidstillegget for de 5 timene.

Lenke til kommentar

Hvis du har 37,5 timers arbeidsuke, og du arbeider 45 timer, vil 2,5 timer være mertid, og 5 timer være overtid. Arbeidsgiver kan pålegge deg å avspasere 2,5 timer, men må avtale med deg om de 5 timer skal avspaseres, og må uansett utbetale overtidstillegget for de 5 timene.

 

Ok, men hvorfor er 2.5 timer av desse mertid og ikke overtid?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...