Gå til innhold

Utbyggingen henger etter: På drøyt to år har det blitt 60 prosent flere elbiler per ladepunkt


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje sant, men med mindre man skal pendle veldig langt hver dag så kan man lade hjemme. Greit nok å ha offentlig infrastruktur men litt av vitsen er at man kan også ha stikkontakt hjemme.

 

Blir jo spennende å se frustrasjonen til oss alle om man velger å ta seg ei hytte tur i påsken. ^^ 

Lenke til kommentar
Utbyggingen henger etter: På drøyt to år har det blitt 60 prosent flere elbiler per ladepunkt

Nye biler har kommet og disse har generelt høyere ladeeffekt og lavere forbruk enn eldre biler. Det skulle ikke forundre meg om dagens elbilpark lader i gjennomsnitt 60% raskere (km rekkevidde/minutt) enn gjennomsnittet gjorde for to år siden. Med andre ord, at utbyggingen henger med.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke alle som har den muligheten...

(Mange leiligheter i bystrøk har bare offentlig parkering)

Mange i leiligheter i bystrøk har svært gode buss-, trikk-, t-bane-forbindelser og gangavstand/sykkelavstand til jobb og butikk.

 

Også gjelder fortsatt den klare anbefalingen: ikke kjøp elbil om du ikke kan få daglig lading hjemme eller på jobb.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mange i leiligheter i bystrøk har svært gode buss-, trikk-, t-bane-forbindelser og gangavstand/sykkelavstand til jobb og butikk.

 

Også gjelder fortsatt den klare anbefalingen: ikke kjøp elbil om du ikke kan få daglig lading hjemme eller på jobb.

I Oslo ja. Men Norge er mye mer enn Oslo eller en eller annen bykjerne div steder i landet. Så behovet for personlig trasport er en ikke-triviell sak som av praktiske årsaker kan ikke droppes.

Ja det er helt sant at man må ta i betraktning lademuligheter samt parkeringsplass og mye annet.

Men poenget mitt er at å ha eget stikk (utendørs, fellesparkering, eller eget garasje) gjør lademulighetene - of dermed "ladenettverket" - utrolig distribuert og redundant. Å ta kun offentlig tilgjengelige ladere, som i dette tilfellet menes hirtigladere vil jeg tro, blir feil da man må se nettopp dette store bildet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke alle som har den muligheten...

(Mange leiligheter i bystrøk har bare offentlig parkering)

Folk som bor slik til burde da enten latt være å kjøpe seg helelektrisk bil eller å flytte til et sted der hjemmelading var en mulighet.

Uten muligheten for hjemmelading blir en del av fordelen med elbil borte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Litt dårlig informasjon om alle typer sakte- og hurtigladere sauses sammen i ett tall. Det viktigste å få økt er AC-ladere i boligområder med soneparkering (beboer-) og støtte til lading på privat parkering i sameier og borettslag.

 

Feks. i Sandnes og Asker vil jeg tippe det er mest eneboliger og dermed ikke noe problem med flere pr ladepunkt fordi så mange kan etablere sitt eget hjemme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Mange i leiligheter i bystrøk har svært gode buss-, trikk-, t-bane-forbindelser og gangavstand/sykkelavstand til jobb og butikk.

 

Også gjelder fortsatt den klare anbefalingen: ikke kjøp elbil om du ikke kan få daglig lading hjemme eller på jobb.

I Oslo ja. Men Norge er mye mer enn Oslo eller en eller annen bykjerne div steder i landet. Så behovet for personlig trasport er en ikke-triviell sak som av praktiske årsaker kan ikke droppes.

Ja det er helt sant at man må ta i betraktning lademuligheter samt parkeringsplass og mye annet.

Men poenget mitt er at å ha eget stikk (utendørs, fellesparkering, eller eget garasje) gjør lademulighetene - of dermed "ladenettverket" - utrolig distribuert og redundant. Å ta kun offentlig tilgjengelige ladere, som i dette tilfellet menes hirtigladere vil jeg tro, blir feil da man må se nettopp dette store bildet.

Tallet ee vel både hurtigladere og sakteladere. Men de (bør) dekke ulike typer behov og man bør derfor skille på dem. Kanskje bør man ta med andel eneboliger i tallet også fordi man antar disse lett kan sette opp egen ladestasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tallet ee vel både hurtigladere og sakteladere. Men de (bør) dekke ulike typer behov og man bør derfor skille på dem. Kanskje bør man ta med andel eneboliger i tallet også fordi man antar disse lett kan sette opp egen ladestasjon.

"Ladestasjon" og ladestasjon. Det er det som er hele poenget mitt med det jeg skrev at det blir av praktiske årsaker vanskelig å gjøre en presis opptelling av hvem lader hvordan hjemme. Greit nok at en del folk har egne kurs/ladere dedikert for bilene sine men det finnes knapt noen som ikke så en bil parkert ved en eller annen hus med en ledning som strakk seg fra huset til bilen som står for lading over natten.

Og nettopp pga slik lett tilgjengelig lademulighet som gjør dette (på en måte gammeldags) synet på ladestasjoner som om de er slik som bensinstasjoner - sentralisert - som feil. For virkeligheten går alt fra en stikkk på siden av huset til deb mest ekstreme kommersielle laderen på dedikert ladestasjon.

Lenke til kommentar

Løsningen er å få på plass mer langsom hjemmelading og få inn nye elbiler med større batteri. Det er stort sett 1. gen elbiler som står og lader. Typisk Nissan Leaf, e-Up og e-Golf.

 

Selv har jeg ladet EN gang i løpet av to år med min elbil, og det skyldtes at jeg hadde glemt nødladeren da vi skulle på hytten ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elbilforeningens har rett, men personlig hurtiglader jeg ikke engang i eget fylke. Jeg trenger det kun på lengre turer. Min erfaring er imidlertid at ladestasjonene bør ha bedre oppe-tid.

F.eks. ble det litt trøblete sist søndag da Fortum hadde tekniske problemer med sine ABB ladere. Da ble det fullt hus hos Grønn Kontakt overalt. Sørg for at det vi har faktisk virker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...