Gå til innhold

Slik er Volvo-elbilen mot konkurrentene


Anbefalte innlegg

2. Begrenset OTA sier ikke så mye. Antagelsene dine er hva dem er - antagelser. Hva de mener med "begrenset" kan kun omhandle hva de lanserer mot hva planene deres er for hva de ønsker å implementere på sikt. Om du har en "road map" for dette, så er det jo fint, men vi vet rett og slett ikke hva det betyr. Så det å kaste inn forutinntatte antagelser for hva det betyr blir som jeg sier kun - antagelser. 

Så du mener når VW sier det er begrenet med OTA så skal du kverulere på det og sier for VW så betyr ordet begrenset at de er fult på høyde med Tesla sitt OTA? Og når den er fult OTA så kan bilen sveve ikkesant LOL..

Endret av advale
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det at OS er open-source betyr ikke at bilprodusenten lar deg gjøre hva som helst.

Selvfølgelig ikke. Men det betyr at man kan få enklere tilgang til data man kan bruke. 

 

Jeg tipper det vil være enklere for nabobil, å fikse en løsning hos Polestar enn hos Tesla f.eks. Rett og slett fordi de selv kan lage appen eieren kan installere direkte i bilen, samt ha egen kontroll over den appen, med de OTA oppdateringen de kan pushe ut selv. 

 

Om OTA oppdateringene på tredje-parts apper må bli godkjent av Polestar/Volvo etc trur jeg ikke, siden det ville blitt for mye trafikk noen år frem. Det spørs nok på hva slags type data appen ber om tilgang til.

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Så du mener når VW sier det er begrenet med OTA så skal du kverulere på det og sier for VW så betyr ordet begrenset at de er fult på høyde med Tesla sitt OTA? Og når den er fult OTA så kan bilen sveve ikkesant LOL..

Jeg sier at du ikke vet hva det i realiteten betyr, og at det dermed blir antagelser.

Når du må trekke inn ord som "sveve" i dine argumenter, så beskriver det hvor tynne dem er. 

 

Samt hvorfor valgte du å kutte ut resten av sitatet mitt? Forstod du endelig hva Android Automotive OS var? 

Lenke til kommentar

Om OTA oppdateringene på tredje-parts apper må bli godkjent av Polestar/Volvo etc trur jeg ikke, siden det ville blitt for mye trafikk noen år frem. Det spørs nok på hva slags type data appen ber om tilgang til.

Vi får se om det åpnes for tredjeparts apper. At det vil være en godkjenningsordning vil jeg tro er helt minimum av hva man kan forvente. Dette handler om liv og helse.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forhold deg til fakta. Når VW sier det er begrenset, hører du en kobbel av journalister spørre hva det betyr? Alle oppegående folk forstår hva det betyr. Bare du som kverulerer og klager over noe alle tar for gitt.

 

 

Du må ikke tro alt du leser. At Android Automotive OS har planer om det betyr ikke at det vil fungere. Mesteparten av jobben må Volvo stå for og gjøre klar fastware-delen klar. Det er ikke gjort på et knips. Og ihvertfall ikke så nærme som du tror. VI snakker om dagens biler ikkesant - der du påstår det er like rundt hjørnet. Muligens det blir bra etter noen år, eller at hele prosjektet skrotet. Tesla har allerede alt dette på plass i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selvfølgelig ikke. Men det betyr at man kan få enklere tilgang til data man kan bruke. 

 

Jeg tipper det vil være enklere for nabobil, å fikse en løsning hos Polestar enn hos Tesla f.eks. Rett og slett fordi de selv kan lage appen eieren kan installere direkte i bilen, samt ha egen kontroll over den appen, med de OTA oppdateringen de kan pushe ut selv. 

 

Om OTA oppdateringene på tredje-parts apper må bli godkjent av Polestar/Volvo etc trur jeg ikke, siden det ville blitt for mye trafikk noen år frem. Det spørs nok på hva slags type data appen ber om tilgang til.

Nabobil kan i dag skrive inn støtte for å styre en tesla fra sin egen app. Ikke nødvendig å installere noe i bilen. Men og det er et ganske stort et, krever at eieren deler token fra sin innlogging til den som skal bruke bilen

Lenke til kommentar

Vi får se om det åpnes for tredjeparts apper. 

Det gjør det. Det er ikke noe å lure på, siden det er hele poenget og salgsargumentet til Polestar, og nå Volvo.Samt ser du videoene fra Polestar så vil du finne flere kilder på at det nevnes. 

 

Du kan også se denne:

https://source.android.com/devices/automotive

 

At det vil være en godkjenningsordning vil jeg tro er helt minimum av hva man kan forvente. Dette handler om liv og helse.

 

Trur du legger mer inn i dette enn hva det trenger å være. Det er ikke slik at tredje-parts apper skal få lov til å styre bilen liksom. 

 

Men det er enkelt å forvente at noen der ute vil bruke apper som Google Maps for det det er verdt, og legge inn "abetterrouteplanner" for bilen f.eks. som en egen funksjon. 

Lenke til kommentar

Forhold deg til fakta. Når VW sier det er begrenset, hører du en kobbel av journalister spørre hva det betyr? Alle oppegående folk forstår hva det betyr. Bare du som kverulerer og klager over noe alle tar for gitt.

 

 

Du må ikke tro alt du leser. At Android Automotive OS har planer om det betyr ikke at det vil fungere. Mesteparten av jobben må Volvo stå for og gjøre klar fastware-delen klar. Det er ikke gjort på et knips. Og ihvertfall ikke så nærme som du tror. VI snakker om dagens biler ikkesant - der du påstår det er like rundt hjørnet. Muligens det blir bra etter noen år, eller at hele prosjektet skrotet. Tesla har allerede alt dette på plass i dag.

Jeg forholder meg til fakta. Du gjør ikke det, som kommer med antagelser. 

 

Hvor lenge har man jobbet med Android Automotive OS? Jeg kan svaret, men jeg trur ikke du kan det. 

 

Nabobil kan i dag skrive inn støtte for å styre en tesla fra sin egen app. Ikke nødvendig å installere noe i bilen. Men og det er et ganske stort et, krever at eieren deler token fra sin innlogging til den som skal bruke bilen

Open source tredjeparts integrering trur jeg mange missforstår betydningen av. Samt hvilke funksjoner man kan få den veien. 

 

Det vil være enklere for tredjeparter å få inn funksjoner hos Android Automotive OS, enn det vil være å få til samme funksjon gjennom Tesla. Grunnen er rett og slett fordi det må implementeres fra Teslas side. Kommer du med en oppdatering, så må Tesla implementere den. Mens for tredjepartsutviklere hos Android Automotive OS, så vil det fungere som vi ellers ser det fungerer i dag til mobiltelefoner. 

Lenke til kommentar

Jeg forholder meg til fakta. Du gjør ikke det, som kommer med antagelser. 

 

Hvor lenge har man jobbet med Android Automotive OS? Jeg kan svaret, men jeg trur ikke du kan det. 

 

Open source tredjeparts integrering trur jeg mange missforstår betydningen av. Samt hvilke funksjoner man kan få den veien. 

 

Det vil være enklere for tredjeparter å få inn funksjoner hos Android Automotive OS, enn det vil være å få til samme funksjon gjennom Tesla. Grunnen er rett og slett fordi det må implementeres fra Teslas side. Kommer du med en oppdatering, så må Tesla implementere den. Mens for tredjepartsutviklere hos Android Automotive OS, så vil det fungere som vi ellers ser det fungerer i dag til mobiltelefoner. 

Hehe, komisk, koko - fordi det er du som sier det er like rundt hjørnet. Og ikke forholder deg til fakta at VW har sagt OTA er begrenset.

 

Apropos Android Automotive OS - og nei jeg vet ikke, og ikke bryr jeg meg heller - sammen med 99,9 % av de som er interessert i elbil der ute. Fordi det er enkelt og greit er i barnestadiet. Og du påstår samtidig det er like rundt hjørnet? Bortkasta å diskutere med en som er virkelighetsfjern som deg.

Endret av advale
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, komisk - fordi det er du som sier det er like rundt hjørnet. Og ikke forholder deg til fakta at VW har sagt OTA er begrenset.

Jeg har aldri nektet på at OTA ifølge VW er "begrenset". Det er dine uttalelser i ettertid jeg mener er antagelser. Hva VW mener med "begrenset" vet vi ikke. 

 

Apropos Android Automotive OS - og nei jeg vet ikke, og ikke bryr jeg meg heller - sammen med 99,9 % av de som er interessert i elbil der ute. Fordi det er enkelt og greit er i barnestadiet. Og du påstår samtidig det er like rundt hjørnet? Bortkasta å diskutere med en som er virkelighetsfjern som deg.

 

Det å skrive tull om noe du ikke bryr deg om høres jo logisk ut. :p Sammen med enda flere antagelser, eller skal vi kalle dem forhåpninger - sånn siden du er redd for at Tesla får konkurranse? 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Gå ut og skaff deg sosiale antenner. At det går an å kverulere på hva VW mener med begrenset OTA. Når de sier det er det OK, ingen bryr seg og ber dem vise roadmap. Ingen vet fordi ingen bryr seg. Got it?

 

Vi diskuterer om hvor nært forestående de andre kommer med samme funksjon som Tesla. "Alle" vet de er langt bak. Det er fakta. Du sier at det er nært forestående - det er dine antagelser.  Og dette baserer du ut i fra et software som 99% ikke har hørt om engang, inkludert motorjournalister. Bravo.

 

At konkurrenten vil ta igjen og lansere samme funksjon ligger vel i kortet, men det er tidsperspektivet vi snakker om her. Og det er langt fra nært forestående.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Gå ut og skaff deg sosiale antenner. At det går an å kverulere på hva VW mener med begrenset OTA. Når de sier det er det OK, ingen bryr seg og ber dem vise roadmap. Ingen vet fordi ingen bryr seg. Got it?

Ok, hva mener VW med "begrenset OTA"? Du som har svaret. Eller vent litt. Du har ikke svaret, og du innrømmer det selv, så de tingene du spydde ut i starten var spekulasjoner.

 

Vi diskuterer om hvor nært forestående de andre kommer med samme funksjon som Tesla. "Alle" vet de er langt bak. Det er fakta. Du sier at det er nært forestående - det er dine antagelser.  Og dette baserer du ut i fra et software som 99% ikke har hørt om engang, inkludert motorjournalister. Bravo.

 

Nei, det er ingen som vet hvor langt bak Volvo og Polestar i samarbeid med Android er angående OTA oppdateringer. Så igjen, dette blir bare ville spekulasjoner og forhåpninger fra din side. 

 

Det at motorjournalister sier Android Auto spiller da ingen rolle. De vet hva de har pratet om, selv om systemet i seg selv heter Android Autonmotive OS. Men for oss "dumme" lesere, så er det enklere å forbinde det med noe mange av oss allerede bruker. 

 

Det at du ikke forstår forskjellen, får du ta på din egen kappe. 

 

 

 

At konkurrenten vil ta igjen og lansere samme funksjon ligger vel i kortet, men det er tidsperspektivet vi snakker om her. Og det er langt fra nært forestående.

 

Snakker vi om noe annet enn OTA, eller hva prater du om? Det er OTA funksjonen i seg selv som det prates om her. 

 

Her vil Volvo og Polestar fint kunne få flere funksjoner over kortere tid enn hva Tesla har vist frem til nå. Hva tredjeparter utvikler her aner vi ikke. Men det skal ikke rare fantasien til for å se mulighetene, og hvorfor nettopp dette er spennende. 

 

Dette startet med et argument rundt OTA, som om det var en spesielt imponerende funksjon. Det er det ikke. 

Lenke til kommentar

Mange kilder skriver at Polestar har 404+34 liter bagasjerom, og egenvekt på 1900 kg...

 

Det er i så fall veldig trist for jeg liker alt annet jeg har sett av Polestar. Er nok ikke tilfeldig at det er den omtrent den eneste egenskapen de ikke har oppgitt. Så også i Telsabjorns video at det var vel lavt under taket bak. Med "barn" som nærmer seg 1,8m og en del pikkpakk på tur så nærmer dette seg et knockoutkriterium. Ser ut som jeg må satse på at Model Y sjekker av alle mine krav... Som er leit iom at jeg helst skal ha ny bil før juli 2020.

Lenke til kommentar

Ok, hva mener VW med "begrenset OTA"? Du som har svaret. Eller vent litt. Du har ikke svaret, og du innrømmer det selv, så de tingene du spydde ut i starten var spekulasjoner.

 

 

Nei, det er ingen som vet hvor langt bak Volvo og Polestar i samarbeid med Android er angående OTA oppdateringer. Så igjen, dette blir bare ville spekulasjoner og forhåpninger fra din side. 

 

Snakker vi om noe annet enn OTA, eller hva prater du om? Det er OTA funksjonen i seg selv som det prates om her. 

 

Her vil Volvo og Polestar fint kunne få flere funksjoner over kortere tid enn hva Tesla har vist frem til nå. Hva tredjeparter utvikler her aner vi ikke. Men det skal ikke rare fantasien til for å se mulighetene, og hvorfor nettopp dette er spennende. 

 

Dette startet med et argument rundt OTA, som om det var en spesielt imponerende funksjon. Det er det ikke. 

 

 

Herregud er det mulig, Se her: dette er fakset direkte fra VW:

"How important will it be to the ID's residual value to have updateable features?

This will keep the vehicle fresh, so there will be a positive contribution. We first have to gain some experience with updateable vehicles before we can really quantify that, however, so for the moment we are being very conservative in our forecasts."

 

Hvilken del av fakta er det du ikke skjønner? Jeg har allerede sagt n'te gang at VW sier det vil være begrenset i starten. 

 

Spekulasjoner er det nettopp du som gjør - du som påstår de er like rundt hjørnet og vil være på høyde med Tesla. Jeg har sagt til deg OTA update på en Android Auto (å så Android Automotive er Android Auto, makan til kverulering....) er null sak, fordi de bare oppdaterer Android Auto, kanskje flikker litt og legger til nye equalizer, men ikke andre viktig egenskaper ved bilen som Tesla har på sine OTA. Tesla har mye mer omfattende, OG IGJEN, de kan endre bremselengden og kjøreegenskapene ved OTA, blant annet.

(- Så greier du jaggu å dra inn enda en ny kverulering om hva slag OTA det er.. Jeg har sagt i klartekst og presisert for lenge siden hva slags OTA det er snakk om..)

 

Og hvis du påstår det ikke er imponerende, ja jøss, det har tatt flere år for andre å kopiere Tesla, men de har ennå ikke greid det.

 

Tror dette emnet er utenfor din kompetanse og evne-nivå. Du forstår ikke hvor komplekst og omfattende dette er. 

Endret av advale
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Herregud, er det mulig... Se her: dette er fakset direkte fra VW:

"How important will it be to the ID's residual value to have updateable features?

This will keep the vehicle fresh, so there will be a positive contribution. We first have to gain some experience with updateable vehicles before we can really quantify that, however, so for the moment we are being very conservative in our forecasts."

 

Hvilken del av fakta er det du ikke skjønner? Jeg har allerede sagt n'te gang at VW sier det vil være begrenset i starten. 

 Kan du tolke det du leser der. Hva betyr spørsmålet?  Og hva er dine konklusjoner ut av denne teksten? 

Hint: Residual value. 

 

La oss ikke glemme det første du skrev, som var dette:

 

Android Auto OTA? LOL.. du sammenligner en OTA på Android Auto og Tesla? Tesla kan konfigurere bilens bremselengde og kjøreegenskaper ved OTA, hva kan Android Auto gjøre på en OTA?

 

Når det gjelder MEB-platformen så er det riktig at den også får OTA, men de har selv sagt den er svært begrenset i starten. Tar nok noen år til, om noen gang, om den greier å nå opp til Tesla sin OTA for å si det slikt. Så nei, det er ikke rimelig nært.

 

Hva er det med "spekulasjoner" du ikke forstår her? Du kaster ut tall, du umulig kan stadfeste. Så selvfølgelig er det spekulasjoner fra din side. Fasiten på dette får vi ikke før MEB platformen er ute til test. 

 

Spekulasjoner er det nettopp du som gjør - du som påstår de er like rundt hjørnet og vil være på høyde med Tesla.

 

Når har jeg sagt det? Jeg har sagt at OTA funksjonalitet vil være en standard, og noe man kan forvente at de fleste vil tilby. Angående Android Automotive OS, og hva vi ser i Tesla så har jeg kun snakket om potensiale av å ha en mer åpen platform. 

 

Det at "de er like rundt hjørnet" stemmer jo når man snakker om en bil som kommer neste år. Det er jo ikke slik at en OTA funksjon er vanskelig å få til. 

 

Jeg har sagt til deg OTA update på en Android Auto er null sak, fordi de bare oppdaterer Android Auto, kanskje flikker litt og legger til nye equalizer, men ikke andre viktig egenskaper ved bilen som Tesla har på sine OTA. Tesla har mye mer omfattende, OG IGJEN, de kan endre bremselengden og kjøreegenskapene ved OTA, blant annet.

 

Igjen, du klarer ikke differensiere mellom "Android Auto", som er en speilingsfunksjon for å vise apper fra mobil til bilens skjerm, og "Android Automative OS" - som er hele bilens operativsystem, som er linket med alt av bilens funksjoner. Du kan ikke sammenligne dem. 

 

Om Volvo eller Polestar ønsker å justere bremse-profil gjennom en OTA på Android Automotive OS, så er det null problem. 

 

Og hvis du påstår det ikke er imponerende, ja jøss, det har tatt flere år for andre å kopiere Tesla, men de har ennå ikke greid det.

 

Nei, det er ikke imponerende. 

 

Tror dette emnet er utenfor din kompetanse og evne-nivå. Du forstår enkelt sagt ikke hvor komplekst og omfattende dette er. Og forstår ikke selv hva du snakker om.

 

Hilsen personen som ikke forstår forskjellen mellom Android Auto, og Android Automotive OS.  :nei:

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

so for the moment we are being very conservative in our forecasts."

 

Hvilken del av dette forstår du ikke? Og hvorfor drar du inn residual value? Det er snakk om hvor omfattende OTA vil være. Og det står helt spesifikk de vil være "veldig konservative"

 

Det er du som veksler mellom Android Auto og Android Automotive. Du skrev på starten at Android Auto skal kunne gjøre alt det Tesla skal kunne gjøre. Også vingler du frem med Android Automtive. Også anklager du andre for ikke skjønne forskjellen på Auto og Automotive når du ikke selv gjør det?

 

- Vi snakker om OTA. At bilen er like rundt hjørnet betyr IKKE det samme som at OTA vil være på høyde med Tesla. Jeeezuz. Det er bare å se på hva VW har sagt om "being very conservative" i starten. 

 

Det at du påstår at Android Auto skal være på høyde med Tesla er ren spekulasjon fra din side. Ja de har planer om å implentere mange av Teslas funksjoner, men det er dermed ikke sagt at det vil skje. 

 

 "Om Volvo eller Polestar ønsker å justere bremse-profil gjennom en OTA på Android Automotive OS, så er det null problem. "

 

Ja så gi meg kilde på at Polestar kan gjøre det med null problem takk. Eller andre ting Tesla kan gjøre ved OTA. ellers så er det bare ønskedrøm og spekulasjon fra din side. Noe som du ikke evner å forstå.

 

Forhold deg til fakta. Ikke ønskedrømminger og spekulasjoner. Og attpåtil tar feil og anklager andre.

Endret av advale
  • Liker 1
Lenke til kommentar

so for the moment we are being very conservative in our forecasts."

 

Hvilken del av dette forstår du ikke? Og hvorfor drar du inn residual value? Det er snakk om hvor omfattende OTA vil være. Og det står helt spesifikk de vil være "veldig konservative"

Hehe, det er det spørsmålet omhandler. Så selvfølgelig er det en fordel å forstå spørsmålet for å kunne forstå svaret. 

Nei, det er ingenting der som omhandler hvor "omfattende OTA vil være". Det er din tolkning, som er beviselig feil. 

 

Det er du som veksler mellom Android Auto og Android Automotive. Du skrev på starten at Android Auto skal kunne gjøre alt det Tesla skal kunne gjøre. Også vingler du frem med Android Automtive.

 

Det er fordi det er hva mediene har brukt i lang stund allerede. Det at jeg skiftet er fordi det var åpenbart at folk her inne ikke viste hva Polestar og Volvo skal ha, så lenge dere trur det omhandler dagens Android Auto. Det er beviselig ekstremt tydelig i hva du sier. 

 

Igjen, du kan ikke sammenligne "Android Auto", og "Android Automotive OS". 

 

- Vi snakker om OTA. At bilen er like rundt hjørnet betyr det samme som at OTA er fult funksjonelt når bilen kommer? NEI. Det er bare å se på hva VW har sagt om "being very conservative" i starten. 

 

Vet du hva OTA står for? Det virker ikke slik. 

 

Det at du påstår at Android Auto skal være på høyde med Tesla er ren spekulasjon fra din side. Ja de har planer om å implentere mange av Teslas funksjoner, men det er dermed ikke sagt at det vil skje. 

 

Når du tar frem et simpelt eksempel som det å justere bremse-profilen til bilen gjennom OTA, så er det helt åpenbart at Volvo og Polestar kan gjøre dette, om de ser behovet for det. Det virker som om du trur dette er vanskelig å gjennomføre. Noe som leder meg til å tru at du ikke helt vet hva "OTA" betyr, eller hva det står for. 

 

 "Om Volvo eller Polestar ønsker å justere bremse-profil gjennom en OTA på Android Automotive OS, så er det null problem. "

 

Ja så gi meg kilde på at Polestar kan gjøre det med null problem takk. Eller andre ting Tesla kan gjøre ved OTA. ellers så er det bare ønskedrøm og spekulasjon fra din side. Noe som du ikke evner å forstå.

 

:rofl:

 

Hvorfor i allverden skulle det å justere på bremse-profilen være et problem - trur du? 

Lenke til kommentar

Ja, jeg venter på kilde takk, at de kan justere bremse, og endre kjøreopplevelsen via OTA.

 

Jeg forstår hva OTA kan gjøre med en Tesla, noe som du med tydelighet viser at du ikke skjønner bæret av.

 

Ja, hold deg til halmstråett om Android Auto eller Android Automotive du. Er som å snakke ned til en liten drittunge hehe...

Endret av advale
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg venter på kilde takk, at de kan justere bremse, og endre kjøreopplevelsen via OTA.

 

Jeg forstår hva OTA kan gjøre med en Tesla, noe som du tydelig viser at du ikke skjønner bæret av.

 

Ja, hold deg til halmstråett om Android Auto eller Android Automotive du. Er som å snakke ned til en liten drittunge hehe...

Så du nektet å svare på spørsmålene? Se her nå, nå skal jeg svare på alle dine punkter, så regner jeg med at du går tilbake og svarer på alle mine spørsmål i ettertid. Ok? Hvis ikke så kan vi bare konkludere med at du ikke kan forskjellene, noe jeg egentlig vet fra før av. Men forhåpentligvis så bruker du 5 minutter av din tid nå, til å søke det opp for å skolere deg litt i emnet. 

 

1. Jeg kan ikke gi deg kilde på at en Polestar kan justere bremsene over en OTA siden bilen vi prater om ikke er solgt ennå. Dog jeg kan fortelle deg at de ikke vil ha et problem med å få det til, siden det er like vanskelig som å sende en hvilken som helst oppdatering til mobil-telefonen din.

 

2. Du forstår at Tesla gjør noe magisk for å oppdatere bremse-profilen sin, og du mener at dette er "høy-teknologisk". Sant? Kan du forklare hvorfor det er så mektig imponerende at Tesla kan gjøre dette, gjennom en OTA? 

 

3. Forskjellene mellom Android Auto og Android Automotive OS er ikke små. Kan du forklare forskjellene dem i mellom? 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...