Gå til innhold

Slik er Volvo-elbilen mot konkurrentene


Anbefalte innlegg

Prøvde XC40 fossilutgave med Volvos førerassistent. Den slår seg ikke av når du griper inn og drar i rattet for å forhindre at den tar seg en tur over til nabofeltet eller grøfta. Den fortsetter å prøve å drepe deg! Mildt sagt dritfarlig.

"Øøøh, den trenger antageligvis en softwareoppdatering" sa selgeren.

Får satse på at Volvo skrur det av da, fremfor å gi folk et uferdig produkt. ? Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Blant disse punktene gjør at jeg ikke klarer å bytte til noen andre biler enn Tesla:

1. Autopiloten + NOA ++

2a. Ladenettverket

2b. Ladenettverkets intuitive integrering i bilens systemer.

2c. Så enkel å koble til som det går an.

3. Stor skjerm som er god å bruke.

4. Mangel på dill og dall-knapper

5. OTA som gjør de øvrige tingene bedre, OMG!

 

m.m.

OTA kan slå begge veier. Særlig når Tesla finner for godt å redusere tilgjengelig batterikapasitet.

Eller hastverket med å drive bugfix at man enten henter inn gamle programmoduler med bug som egentlig var fikset eller nye moduler eller bux fiksede moduler ikke passer sammen med eksisterende moduler i SW.

 

Med hastverksfiksing forsvinner ofte kvalitetssikring av arbeidet og SW. Dermed lettnye feil.

 

Rart at man får lov å endre slik på en typegodkjent bil!

 

Man kan jo risikere at slik hurtig fiksing av feil kan lage nye og meget alvorlige feil som kan få katastrofale følger.

Lenke til kommentar

Leste om uønsket nedbremsing her om dagen. Har tenkt på å skaffe Tesla Mod3, men blir jo veldig skeptisk. Fly settes på bakken, får flyforbud når feil oppdages. Med all software som stappes inn i biler nå for tiden, er det nødvendig med tilsvarende regler for biler.

 

Er jo bare å kjøpe den uten noe automatisk system / slå av alt automatisk i bilen.

Lenke til kommentar

Leste om uønsket nedbremsing her om dagen. Har tenkt på å skaffe Tesla Mod3, men blir jo veldig skeptisk. Fly settes på bakken, får flyforbud når feil oppdages. Med all software som stappes inn i biler nå for tiden, er det nødvendig med tilsvarende regler for biler.

Som nevnt - du trenger ikke kjøre med autopilot om du ikke vil.

Og andre sikkerhetsfunksjoner som automatisk nødbremsing, blindsonevarsling, assistanse mot grøftekjøring osv kan du enkelt deaktivere om ønskelig. Burde ikke være noe dealbreaker for å kjøpe bil.

 

Selv har jeg ikke vært noe plaget med fantombremsing, men jeg vil heller at systemet skal være for sensitivt enn for lite sensitivt.

 

Blir litt feil å sammenligne mot fly forresten. En bil kan stoppe og kjøre til siden på noen sekunder om det skulle skje feil. Ett fly derimot..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fantombremsingen kom en eller anna gang i 2018 når systemet begynte å ta hensyn til sidefeltene.

I starten var det noe voldsom med bremsing, men dette ble kjapt myket opp.

Inntil V10 kom, har det vært delvis og mykere mykere bremsing. Med V10 er det superstabil, og bilen håndterer bl.a. "idioter" som bytter felt brått veldig bra, bedre enn et menneske.

Lenke til kommentar

 

..

1. Både Polestar og mest sannsynligvis denne får det samme som AP tilbyr. 

2a. Ladenettverket vil nok jevne seg ut på sikt. 

2b. Det kommer gode løsninger der også, hvor man bare "swiper" med mobilen. 

3. Polestar er rimelig lik med betydelig skjerm.

4. Ja takk til fast knapp til vanlige gjøremål som å bytte interval på vindusvisker. 

5. OTA blir standard for alle merker. 

1. Tviler, men flott hvis de klarer det.

Prøvde E-tron sin nå nylig, og det var laaaangt unna Tesla sin.

2b. Tenker på at bilen skjerm kan vise disse stasjonene og beregne avstand og forbruk uten at jeg må dra frem mobilen.

3. Jepp, med Android, virker det interessant.

5. Blir og blir. Dette skulle ha vært normen for 10 år siden.

Lenke til kommentar

1. Tviler, men flott hvis de klarer det.

Prøvde E-tron sin nå nylig, og det var laaaangt unna Tesla sin.

2b. Tenker på at bilen skjerm kan vise disse stasjonene og beregne avstand og forbruk uten at jeg må dra frem mobilen.

3. Jepp, med Android, virker det interessant.

5. Blir og blir. Dette skulle ha vært normen for 10 år siden.

1. Hvorfor? De fleste vil tilby slikt, da du skal lete langt og lenge for å finne bilfabrikanter som ikke jobber med saken. 

2b. Ja, hvorfor er det vanskelig å få til ellers? Både Volvo og Polestar vil bruke google-maps. Du finner alt du trenger der. 

3. Spent på hvordan dette vil være selv. Særlig grunnet open-source, og hva folk finner på for apper til bilene. 

5. Relevanse? 

Lenke til kommentar

i-Pace WLTP er 470 km, ikke rundt 400 slik det står i artikkelen.

Har selv fått over 470km på vår i-Pace denne sommeren uten særlig problem. Med 8%-oppgraderingen som kommer om noen uker burde den klare over 500 på sommeren :)

 

Men Volvo'en virker knallbra. Jevngod med konkurrentene fra Jaguar, Audi, MB osv og selvsagt en helt annen klasse enn Tesla som sliter på kvalitet og service.

Lenke til kommentar

Og det tar nok noen år før de andre tar igjen Tesla på slikt. Minst 5 år ifølge "ekspertene".

Audi UK påstår det skal være klart i år, selv om det ikke skulle holde er det neppe 5 år til. https://www.audi.co.uk/electric-car/charging.html

 

Man ja det tar lengre tid å implementere standarder som skal fungere på tvers av merker og uavhengig av en enkelt markedsaktør. Fordelen er at når det er implementert er man uavhengig av en enkelt markedsaktør. Jeg er generellt lite komfortabel med å skulle være avhengig av et lukket økosystem eid av ett enkelt selskap.

Lenke til kommentar

Både MEB og PPE platformene vil ha OTA oppdateringer, så alt vil der kunne sammenlignes rimelig nært med hva Tesla har. 

 

e-tron 55 og 50 er begge laget på eldre ombygde platformer, mens Audi Q4 e-tron samt EQS vil være basert på MEB og PPE, og vil dermed høyst sannsynligvis ha en ny Audi type "always on" funksjonalitet, hvis ikke de bare henter noe de lager til felles. 

 

Volvo og Polestar bruker Android Auto, så de vil ha fordelen av et helt åpent system, med apper og det man ønsker å laste ned direkte fra bilen. Der også med OTA funksjonalitet. 

 

Android Auto OTA? LOL.. du sammenligner en OTA på Android Auto og Tesla? Tesla kan konfigurere bilens bremselengde og kjøreegenskaper ved OTA, hva kan Android Auto gjøre på en OTA?

 

Når det gjelder MEB-platformen så er det riktig at den også får OTA, men de har selv sagt den er svært begrenset i starten. Tar nok noen år til, om noen gang, om den greier å nå opp til Tesla sin OTA for å si det slikt. Så nei, det er ikke rimelig nært.

Endret av advale
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er en stor entusiast av Android og har brukt det siden tidenes morgen, men tror det blir litt begrenset for bruk i en bil.

Får nok masse apper og slikt til den men fikk f.eks nylig en OTA til min Tesla som la til enda ett kamera for bruk til Dashcam og Sentry mode.

Så nå filmer bilen fra 4 kamera og lagrer det til en ekstern SSD disk jeg har plugga i en av usb portene.
Det jobbes med å få inn en bedre komprimeringscodec så filene skal ta mindre plass og.

 

Slikt tror jeg f.eks neppe de jobber med å få til på ett Android "nettbrett"..

 

Google har jo på sikt planer om å legge ned Android og ersatte det med Fushia OS. Kan jo hende bilene til Volvo blir oppgradert med dette nye OS'et men spørs om det blir prioritert når det skjer.

 

Men det er tusen ganger bedre enn hva alle andre jobber med for tiden. Har dere sett Subaru sitt nye system i sine biler? Ser helt latterlig smertefult ut å bruke og får sikkert aldri noen oppdatering som fikser det heller. Stor skjerm er det men når den er så treg og ubrukelig så er det nesten bortkastet.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Android Auto OTA? LOL.. du sammenligner en OTA på Android Auto og Tesla? Tesla kan konfigurere bilens bremselengde og kjøreegenskaper ved OTA, hva kan Android Auto gjøre på en OTA?

 

Når det gjelder MEB-platformen så er det riktig at den også får OTA, men de har selv sagt den er svært begrenset i starten. Tar nok noen år til, om noen gang, om den greier å nå opp til Tesla sin OTA for å si det slikt. Så nei, det er ikke rimelig nært.

1. Foreslår at du leser litt mer angående dette. Det er ingenting som tilsier at Android Auto ikke kan kjøre et operativsystem som bilen bruker for de funksjonene du prater om. Dog jeg burde ha brukt "Android Automative OS" isteden, siden de nå splitter funksjonene for å ikke forvirre. Naturlig nok. Og beklager for forvirringen. 

 

Alle de tingene du ser Tesla gjør gjennom OTA vil Android Automotive OS kunne gjøre også. 

 

2. Antagelser altså. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Er en stor entusiast av Android og har brukt det siden tidenes morgen, men tror det blir litt begrenset for bruk i en bil.

Får nok masse apper og slikt til den men fikk f.eks nylig en OTA til min Tesla som la til enda ett kamera for bruk til Dashcam og Sentry mode.

Så nå filmer bilen fra 4 kamera og lagrer det til en ekstern SSD disk jeg har plugga i en av usb portene.

Det jobbes med å få inn en bedre komprimeringscodec så filene skal ta mindre plass og.

 

Slikt tror jeg f.eks neppe de jobber med å få til på ett Android "nettbrett"..

 

Google har jo på sikt planer om å legge ned Android og ersatte det med Fushia OS. Kan jo hende bilene til Volvo blir oppgradert med dette nye OS'et men spørs om det blir prioritert når det skjer.

 

Men det er tusen ganger bedre enn hva alle andre jobber med for tiden. Har dere sett Subaru sitt nye system i sine biler? Ser helt latterlig smertefult ut å bruke og får sikkert aldri noen oppdatering som fikser det heller. Stor skjerm er det men når den er så treg og ubrukelig så er det nesten bortkastet.

Android lager et eget OS til bruk i biler. Android Auto har blitt brukt ei stund for å snakke om dette, men riktig benevnelse blir altså "Android Automotive OS". 

 

Det er ikke snakk om det du opplever idag, når du kobler mobilen til infotainmentsystemet til bilen din. Der man kun speiler informasjon fra en mobil til en skjerm i bilen. Det er snakk om et helt OS som kjører alle funksjoner i bilen, helt uavhengig av mobilen - dog samhandling mellom mobil og bil OS vil nok være der i høy grad.  

 

Om du vil, så kan du gjennom API'en til bilen lage en app, som gjør at du kan lage forskjellige brukergrensersnitt fra person til person. Om du vil at datteren din på 18 år, ikke har 400 hk tilgjengelig, så kan du fint få til dette gjennom OS'et, og lage en snillere output kurve f.eks. Plutselig har hun 100 hk tilgjengelig istedenfor. 

 

Det er bare fantasien som setter grenser på hva man kan få gjennom dette OS'et. Det er jo fordelen av at det er "open source". Dog noe "trimming" regner jeg med de setter en stopper for. :p

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

i-Pace WLTP er 470 km, ikke rundt 400 slik det står i artikkelen.

Har selv fått over 470km på vår i-Pace denne sommeren uten særlig problem. Med 8%-oppgraderingen som kommer om noen uker burde den klare over 500 på sommeren :)

 

Men Volvo'en virker knallbra. Jevngod med konkurrentene fra Jaguar, Audi, MB osv og selvsagt en helt annen klasse enn Tesla som sliter på kvalitet og service.

 

Mener du Jaguar har fått orden på forbruket sitt nå? Det hadde vært interessant å få verifisert, da det vel egentlig er det største ankepunktet mot den, som ellers er en veldig flott bil. Skulle dog ønske de fikk økt hvor mange kilo den kan trekke.750 kg er noe snaut for en bil i den klassen, og burde vært fordoblet.

 

Ser forøvrig i en artikkel på Dinside.no at Volvo selv sier de ble forsinket pga batterikapasiteten i TM3, og er hovedgrunnen til de økte batterikapasiteten til de 78kWh den nå kommer med.

 

Synes det er veldig bra av Volvo at de kastet seg rundt og endret dette, for nå har den en fornuftig balanse på rekkevidde for biler i den klassen.Og de leverer 1500 kg kapasitet på tilhengerkroken. Samme tall for Polestar, som jeg synes egentlig er finere, men er mer som en CC å regne, og derfor nister litt luft over bagasjerommet som måles etter, sammenlignet med Volvoen.

Lenke til kommentar

Android lager et eget OS til bruk i biler. Android Auto har blitt brukt ei stund for å snakke om dette, men riktig benevnelse blir altså "Android Automotive OS". 

 

Det er ikke snakk om det du opplever idag, når du kobler mobilen til infotainmentsystemet til bilen din. Der man kun speiler informasjon fra en mobil til en skjerm i bilen. Det er snakk om et helt OS som kjører alle funksjoner i bilen, helt uavhengig av mobilen - dog samhandling mellom mobil og bil OS vil nok være der i høy grad.  

 

Om du vil, så kan du gjennom API'en til bilen lage en app, som gjør at du kan lage forskjellige brukergrensersnitt fra person til person. Om du vil at datteren din på 18 år, ikke har 400 hk tilgjengelig, så kan du fint få til dette gjennom OS'et, og lage en snillere output kurve f.eks. Plutselig har hun 100 hk tilgjengelig istedenfor. 

 

Det er bare fantasien som setter grenser på hva man kan få gjennom dette OS'et. Det er jo fordelen av at det er "open source". Dog noe "trimming" regner jeg med de setter en stopper for. :p

 

Joda vet hva Android Auto er. Lekte litt med det på en Raspberry Pi for en stund siden, men har ellers bare brukt det på mobilen min.

 

Spørsmålet er jo bare hvor mye tillgang android får til bilen. Men det får man fort svar på når det det slipper mere informasjon om bilen.

 

Ang det med hastighet så tar man vel det blitt ganske standard i dag? så håper egentlig Volvo har noe slikt fra før av. I appen på telefonen min kan jeg velge en maks toppfart på bilen, eller sette den i Valet mode som vil begrense den til å ha 50hk eller noe, samt låse hanskerom og panser.

 

Ser at jeg må ut i bilen for å sette den i "chill" mode, som toner ned gassresponen, og usikker på om man kan låse denne funksjonen til å holde seg på (men det kan isåfall komme i en oppdatering en gang)

Begrenser man toppfarta til 80km\t eller noe berges man vel uansett godt ved utlån :p

Lenke til kommentar

Joda vet hva Android Auto er. Lekte litt med det på en Raspberry Pi for en stund siden, men har ellers bare brukt det på mobilen min.

Poenget er at du ikke kan sammenligne Android Auto, med Android Automotive OS. 

 

Det er to vidt forskjellige produkter.

 

 

Spørsmålet er jo bare hvor mye tillgang android får til bilen. Men det får man fort svar på når det det slipper mere informasjon om bilen.

 

Det er en OS som har tilgang til alt i bilen. Du kan få en OTA som justerer bremsene dine, sånn siden det ble tatt opp som et eksempel tidligere i tråden. 

 

 

Ang det med hastighet så tar man vel det blitt ganske standard i dag? så håper egentlig Volvo har noe slikt fra før av. I appen på telefonen min kan jeg velge en maks toppfart på bilen, eller sette den i Valet mode som vil begrense den til å ha 50hk eller noe, samt låse hanskerom og panser.

 

Forskjellen er at Android Automotive OS er "open source", med en API du kan ha tilgang på. Hvem som helst kan lage ting til den, og få det godkjent. Det som blir spennende å se er hvor "åpen" den vil være. 

 

Så hvis effekt-kurven er noe Volvo tillater å justere, så kan du lage effekt-kurver selv, til folk i din familie. Om kona i huset suger på å rygge, så lag en effekt-kurve til henne med maks 5 km/t i revers. :p

 

Om dattera skal ha en maks toppfart på 110 km/t, så kan du gjøre dette, sammen med en mindre effekt-kurve som gjør at bilen bruker 9 sekunder til 100 km/t istedenfor 4 f.eks. 

 

Altså siden man får tilgang til en API, og det er "open source", så har man mange flere muligheter her, enn det Tesla/Audi/BMW/etc har. Farten til utviklingen avhenger kun av hvor mange som velger å utvikle systemet her. Går det som med mobil-verdenen, så tar det ikke lange tiden før "Android" overtar "Apple" i funksjoner. 

 

 

Ser at jeg må ut i bilen for å sette den i "chill" mode, som toner ned gassresponen, og usikker på om man kan låse denne funksjonen til å holde seg på (men det kan isåfall komme i en oppdatering en gang)

Begrenser man toppfarta til 80km\t eller noe berges man vel uansett godt ved utlån  :p

Dette er jo fordelen til en åpen API. Om du kan kode, så kunne du ha gjort dette selv, innenfor de rammene du får lov til å justere på. Dog jeg ser ingen grunn til å ikke tillate folk i å justere effekt-kurven nedover fra standard. 

 

Så som et eksempel, om du vil låne/leie bort bilen din til andre folk gjennom tjenester som nabobil f.eks, så kunne du om du ville ha laget en egen app som sjekker hastighet i sanntid, GPS lokasjoner m.m. og laget en regning derifra. 

 

Mulighetene er som sagt enorme, og det er kun fantasien som setter grenser. De eneste grensene man må regne med er der, er jo de som omhandler sikkerhet. 

 

For å si det på en annen måte:

 

Tesla kan gi OTA fra Tesla.

 

Volvo/Polestar kan om de vil, tillate deg selv å sende OTA til din egen bil med justeringer, i tillegg til OTA forbedringer fra Volvo og Polestar. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Foreslår at du leser litt mer angående dette. Det er ingenting som tilsier at Android Auto ikke kan kjøre et operativsystem som bilen bruker for de funksjonene du prater om. Dog jeg burde ha brukt "Android Automative OS" isteden, siden de nå splitter funksjonene for å ikke forvirre. Naturlig nok. Og beklager for forvirringen. 

 

Alle de tingene du ser Tesla gjør gjennom OTA vil Android Automotive OS kunne gjøre også. 

 

2. Antagelser altså. 

 

1. Hva får deg til å tro at en mobil-produsent kan greie å gå inn til enhver spesifikk biler, ja B-I-L-E-R og gjøre endringer? Når han Volvo-fyren snakker om Android Auto, så er det stort sett snakk om stemmestyring i bilen. Det er lang unna Tesla-nivå for å si det mildt. Dette er bare en Volvo, hva med når det kommer andre bilmerker, tror du Android Auto kan gå inn og OTA bremselengden på et hundretalls forskjellig bilmodeller?

 

2. Volkswagen har selv sagt at OTA vil være svært begrenset i starten. Hva er det å kverulere her? At du tror det er rimelig nært er dine antagelser som er feil.

 

Edit: leste litt videre om dine poster om Android Auto skal kunne lage egne apper/kommandoer, der du kommer med et eksempel om å strutse hestekreftene etc. Ja seff blir det enkel sak å fikse en app for det - men da må også firmwaren ligge klart. Og der har Volvoen bare tatt en snarvei og bare puttet inn Android Auto i infotaimentet sitt. Du tror vel ikke det er bare så enkelt å lage en app som strutser hestekreftene så blir bilen magisk vis strutset for hestekrefter.. Det må gjennomsyre hele systemet, ikke bare slenge på en ekstern løsning.

 

Nei, jeg kan garantere deg at det er ikke så nærme som du tror gitt..

Endret av advale
Lenke til kommentar

1. Hva får deg til å tro at en mobil-produsent kan greie å gå inn til enhver spesifikk biler, ja B-I-L-E-R og gjøre endringer? Når han Volvo-fyren snakker om Android Auto, så er det stort sett snakk om stemmestyring i bilen. Det er lang unna Tesla-nivå for å si det mildt. Dette er bare en Volvo, hva med når det kommer andre bilmerker, tror du Android Auto kan gå inn og OTA bremselengden på et hundretalls forskjellig bilmodeller?

 

2. Volkswagen har selv sagt at OTA vil være svært begrenset i starten. Hva er det å kverulere her? At du tror det er rimelig nært er dine antagelser som er feil.

1. Setningen jeg gjorde i bold her beviser at du ikke forstår forskjellen på hva Polestar/Volvo vil bruke, og hva du forbinder med Android. 

Du kan ikke sammenligne Android mobil OS, Android Audo (mirroring), og Android Autonomtive OS. 

 

Hva Volvo og Polestar skal bruke er "Android Autonomtive OS". Jeg anbefaler deg i å lese deg opp, for du har ikke forstått hva jeg prater om her. Resten av avsnittet gir ikke mening. For at Android skal kunne gi en OTA til en bil, så må bilen bruke Android Automotive OS. 

 

Dog siden det er "open source", og man får tilgang til noen API'er innenfor systemet, så kan du om du vil gi OTA'er til bilen din selv, innenfor de appene du bruker. 

 

2. Begrenset OTA sier ikke så mye. Antagelsene dine er hva dem er - antagelser. Hva de mener med "begrenset" kan kun omhandle hva de lanserer mot hva planene deres er for hva de ønsker å implementere på sikt. Om du har en "road map" for dette, så er det jo fint, men vi vet rett og slett ikke hva det betyr. Så det å kaste inn forutinntatte antagelser for hva det betyr blir som jeg sier kun - antagelser. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...