Gå til innhold

Slik er Volvo-elbilen mot konkurrentene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Model 3 Long Range har 600km WLTP.

Model 3 Long Range 4WD har 560km WLTP.

 

Antar dere mente 4WD men siden det ikke står noe kan man jo tenke det er RWD utgaven (Siden 4WD er spesifisert på Model Y)

 

Tesla selger ikke Long Range RWD i Norge, i alle fall ikke i nettkonfiguratoren. Men jeg kan godt spesifisere det.

 

Stein Jarle, Tek

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tesla selger ikke Long Range RWD i Norge, i alle fall ikke i nettkonfiguratoren. Men jeg kan godt spesifisere det.

 

Stein Jarle, Tek

 

Nei du må kontakte Tesla direkte for å få bestilt den, men det er mange slike registrert i norge så kan være greit å spesifisere.

 

Ruller en i Svolvær f.eks (Teslastats.no)

cl7ZGTS.jpg

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Blant disse punktene gjør at jeg ikke klarer å bytte til noen andre biler enn Tesla:

1. Autopiloten + NOA ++

2a. Ladenettverket

2b. Ladenettverkets intuitive integrering i bilens systemer.

2c. Så enkel å koble til som det går an.

3. Stor skjerm som er god å bruke.

4. Mangel på dill og dall-knapper

5. OTA som gjør de øvrige tingene bedre, OMG!

 

m.m.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Blant disse punktene gjør at jeg ikke klarer å bytte til noen andre biler enn Tesla:

1. Autopiloten + NOA ++

2a. Ladenettverket

2b. Ladenettverkets intuitive integrering i bilens systemer.

2c. Så enkel å koble til som det går an.

3. Stor skjerm som er god å bruke.

4. Mangel på dill og dall-knapper

5. OTA som gjør de øvrige tingene bedre, OMG!

 

m.m.

1. Både Polestar og mest sannsynligvis denne får det samme som AP tilbyr. 

2a. Ladenettverket vil nok jevne seg ut på sikt. 

2b. Det kommer gode løsninger der også, hvor man bare "swiper" med mobilen. 

3. Polestar er rimelig lik med betydelig skjerm.

4. Ja takk til fast knapp til vanlige gjøremål som å bytte interval på vindusvisker. 

5. OTA blir standard for alle merker. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Blant disse punktene gjør at jeg ikke klarer å bytte til noen andre biler enn Tesla:

1. Autopiloten + NOA ++

2a. Ladenettverket

2b. Ladenettverkets intuitive integrering i bilens systemer.

2c. Så enkel å koble til som det går an.

3. Stor skjerm som er god å bruke.

4. Mangel på dill og dall-knapper

5. OTA som gjør de øvrige tingene bedre, OMG!

 

m.m.

OTA kan slå begge veier. Særlig når Tesla finner for godt å redusere tilgjengelig batterikapasitet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1. Både Polestar og mest sannsynligvis denne får det samme som AP tilbyr.

2a. Ladenettverket vil nok jevne seg ut på sikt.

2b. Det kommer gode løsninger der også, hvor man bare "swiper" med mobilen.

3. Polestar er rimelig lik med betydelig skjerm.

4. Ja takk til fast knapp til vanlige gjøremål som å bytte interval på vindusvisker.

5. OTA blir standard for alle merker.

Polestar blir nok bra den, men å "swipe" på telefonen er jo ganske tungvint i forhold til Tesla sin løsning hvor du bare plugger i laderen og ferdig med det.

 

Og det tar nok noen år før de andre tar igjen Tesla på slikt. Minst 5 år ifølge "ekspertene".

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Polestar blir nok bra den, men å "swipe" på telefonen er jo ganske tungvint i forhold til Tesla sin løsning hvor du bare plugger i laderen og ferdig med det.

Jeg trur nok folk overlever så lenge man betaler med samme metode som man gjør ellers på absolutt alle butikker o.l. 

 

Og det tar nok noen år før de andre tar igjen Tesla på slikt. Minst 5 år ifølge "ekspertene".

 

Hvilke punkter prater du om her, og hvilke eksperter sier hva? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg trur nok folk overlever så lenge man betaler med samme metode som man gjør ellers på absolutt alle butikker o.l.

 

Hvilke punkter prater du om her, og hvilke eksperter sier hva?

Var en artikkel fra TU eller noe for en stund siden som omhandet dette, men jeg orker verken lete det opp eller starte noe diskusjon med deg om dette så du kan bare se bort fra det jeg skrev.

Lenke til kommentar

Var en artikkel fra TU eller noe for en stund siden som omhandet dette, men jeg orker verken lete det opp eller starte noe diskusjon med deg om dette så du kan bare se bort fra det jeg skrev.

Det er vell egentlig ikke noe å diskutere uansett? Jeg betaler med et kort, eller en mobiltelefon overalt - så jeg ser ikke helt ulempen ved å gjøre det samme rundt lading. Det virker da som om Tesla eiere heller ikke har noe imot det, når man ser hvor populære Ionity er blitt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vell egentlig ikke noe å diskutere uansett? Jeg betaler med et kort, eller en mobiltelefon overalt - så jeg ser ikke helt ulempen ved å gjøre det samme rundt lading. Det virker da som om Tesla eiere heller ikke har noe imot det, når man ser hvor populære Ionity er blitt.

Akkurat det har vel med at Ionity leverer høyest ladefart (Intill Supercharger V3 kommer) og fordi prisen deres er helt kurrant.

 

80kr for en lading uansett hvor lang tid det tar eller hvor mye energi du lader er ganske rimelig, og kjekt når Tesla har så store batteri.

Lenke til kommentar

Jeg trur nok folk overlever så lenge man betaler med samme metode som man gjør ellers på absolutt alle butikker o.l. 

 

Hvilke punkter prater du om her, og hvilke eksperter sier hva? 

 

Han prater nok om selve infrastrukturen i bilene til Tesla med all teknologien de har bygd opp fra bunnen av, mens konkurrentene har bare patchet sammen uttallige systemer med lite redundans. Leste nylig en artikkel hvor VW/VAG fortalte at de også er godt på vei i samme bane. Hvor de vil skrive all programvare til alle systemene i bilene sine, fra bunnen av. Slik at de har full kontroll (akkurat som Tesla). Usikker på om dette systemet vil være fullt ut i f.eks. ID.3. Vet at e-Tron er ikke basert på dette system, og vil ikke få OTA oppdateringer. Mon tro om Taycan er for tidlig ut også.

 

Hos Volvo så er jeg ganske så sikker på at de ikke har laget et slikt system ennå, siden de bruker Google til å lage software for seg. Så antar at de bare bruker Google til å knytte alle systemene sammen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Akkurat det har vel med at Ionity leverer høyest ladefart (Intill Supercharger V3 kommer) og fordi prisen deres er helt kurrant.

 

80kr for en lading uansett hvor lang tid det tar eller hvor mye energi du lader er ganske rimelig, og kjekt når Tesla har så store batteri.

Det viser bare hvor lite akkurat den biten betyr, når folk ønsker hastigheten i ladingen over måten man betaler på. Ionity vil bli oppgradert den også btw. De har allerede 2 450kW ladere til testing.  Husker ikke helt om det kalles "FastCharge", eller om BMW og Porsche utvikler noe utenfor det igjen. 

 

Uansett vil det være flere og flere biler som nå på sikt kommer med 800V systemer, og da vil plutselig Ionity ha den beste systemet. Hele VAG gruppen, Kia og Hyundai sammen med BMW Group planlegger å utvide til 800V senere. Audi viste jo frem for et par dager siden sine planer, og VAG gruppen vil ha ikke dårligere enn 3 plattformer å bygge elbiler på der det spekuleres i at PPE platformen vil være på 800V. Denne kommer fra Audi og Porsche, med erfaringer fra Taycan. Audi viste uansett frem smakebiter av PPE platformen, og den ligner endel på Porsche Taycan med ladeluker på samme sted, på begge sider. Så det er nok det man ser hos Taycan. 

 

Han prater nok om selve infrastrukturen i bilene til Tesla med all teknologien de har bygd opp fra bunnen av, mens konkurrentene har bare patchet sammen uttallige systemer med lite redundans. Leste nylig en artikkel hvor VW/VAG fortalte at de også er godt på vei i samme bane. Hvor de vil skrive all programvare til alle systemene i bilene sine, fra bunnen av. Slik at de har full kontroll (akkurat som Tesla). Usikker på om dette systemet vil være fullt ut i f.eks. ID.3. Vet at e-Tron er ikke basert på dette system, og vil ikke få OTA oppdateringer. Mon tro om Taycan er for tidlig ut også.

 

Hos Volvo så er jeg ganske så sikker på at de ikke har laget et slikt system ennå, siden de bruker Google til å lage software for seg. Så antar at de bare bruker Google til å knytte alle systemene sammen. 

Både MEB og PPE platformene vil ha OTA oppdateringer, så alt vil der kunne sammenlignes rimelig nært med hva Tesla har. 

 

e-tron 55 og 50 er begge laget på eldre ombygde platformer, mens Audi Q4 e-tron samt EQS vil være basert på MEB og PPE, og vil dermed høyst sannsynligvis ha en ny Audi type "always on" funksjonalitet, hvis ikke de bare henter noe de lager til felles. 

 

Volvo og Polestar bruker Android Auto, så de vil ha fordelen av et helt åpent system, med apper og det man ønsker å laste ned direkte fra bilen. Der også med OTA funksjonalitet. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det viser bare hvor lite akkurat den biten betyr, når folk ønsker hastigheten i ladingen over måten man betaler på. Ionity vil bli oppgradert den også btw. De har allerede 2 450kW ladere til testing.  Husker ikke helt om det kalles "FastCharge", eller om BMW og Porsche utvikler noe utenfor det igjen. 

 

Uansett vil det være flere og flere biler som nå på sikt kommer med 800V systemer, og da vil plutselig Ionity ha den beste systemet. Hele VAG gruppen, Kia og Hyundai sammen med BMW Group planlegger å utvide til 800V senere. Audi viste jo frem for et par dager siden sine planer, og VAG gruppen vil ha ikke dårligere enn 3 plattformer å bygge elbiler på der det spekuleres i at PPE platformen vil være på 800V. Denne kommer fra Audi og Porsche, med erfaringer fra Taycan. Audi viste uansett frem smakebiter av PPE platformen, og den ligner endel på Porsche Taycan med ladeluker på samme sted, på begge sider. Så det er nok det man ser hos Taycan. 

 

Både MEB og PPE platformene vil ha OTA oppdateringer, så alt vil der kunne sammenlignes rimelig nært med hva Tesla har. 

 

e-tron 55 og 50 er begge laget på eldre ombygde platformer, mens Audi Q4 e-tron samt EQS vil være basert på MEB og PPE, og vil dermed høyst sannsynligvis ha en ny Audi type "always on" funksjonalitet, hvis ikke de bare henter noe de lager til felles. 

 

Volvo og Polestar bruker Android Auto, så de vil ha fordelen av et helt åpent system, med apper og det man ønsker å laste ned direkte fra bilen. Der også med OTA funksjonalitet. 

 

Nemlig. Ser Taycan ikke er basert på MBE og PPE og leser at PPE biler vil komme fra 2021 og utover.

Lenke til kommentar

Nemlig. Ser Taycan ikke er basert på MBE og PPE og leser at PPE biler vil komme fra 2021 og utover.

Ja, stemmer. PPE kommer nå som en "JV" fra Audi og Porsche, og ser man på den nylige lanserte Audi videoen som viser litt forskjeller mellom MEB, PPE og en annen platform jeg ikke helst husker navnet på, så ser man litt Taycan inspirasjon der, med ladeluker på hver side f.eks. 

 

Men MEB er jo ikke langt unna. Høst en gang neste år er vell første gang man ser en bil på MEB platformen, og da vil OTA være tilgjengelig der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Både Polestar og mest sannsynligvis denne får det samme som AP tilbyr. 

 

 

Prøvde XC40 fossilutgave med Volvos førerassistent. Den slår seg ikke av når du griper inn og drar i rattet for å forhindre at den tar seg en tur over til nabofeltet eller grøfta. Den fortsetter å prøve å drepe deg! Mildt sagt dritfarlig.

"Øøøh, den trenger antageligvis en softwareoppdatering" sa selgeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...