Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

NRK lisens tvist


Sixstars

Anbefalte innlegg

Hei, trenger hjelp med å løse en tvist.

 

I september flyttet vi inn i ny leilighet. Da forrige utleier flyttet ut, krevde hun at vi skulle betale en del av NRK lisensen. Fordi at NRK lisens følger adressen.

 

Men jeg føler at det er feil. Jeg har ikke hatt TV før, også skal jeg betale hennes NRK lisens? Det er snakk om lisens for tre måneder.

Jeg skaffet met en TV da meg og samboer flyttet ditt. (Samboer har betalt NRK lisens i flere år) Men det skal vel uansett ikke spille en rolle?

Endret av Sixstars
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så rart, hun sa at hun hadde motatt en ny... hun Eide ett hus med ei, men det gikk i oppløsning. Rart å få to NRK-lisens krav, eller så lyger hun.

 

Hun har muligens fått et nytt krav for 2. halvår 2019 og dette må hun betale selv da det som nevnt over er personlig. Fra januar av så blir det endring på lisensen slik at den avvikles i sin nåværende form. 

 

enten lyver hun eller så har hun ikke skjønt hvordan lisensen fungerer. En siste muligens er at hun ikke eier skam i livet og er frekk som fy som prøver å få deg til å betale hennes lisens. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Litt off-topic: Jeg har aldri betalt NRK-lisens, rett og slett fordi jeg ikke tåler å bli avkrevd betaling for en tjeneste jeg ikke har bedt om.
Jeg har unngått dette ved å kjøpe TV'er i min mors navn i årenes løp. TV har blitt brukt til PC, Satellitt-TV, DVD, osv.

 

En gang jeg kom over et kupp på en TV på Elkjøp, glemte jeg helt lisensproblematikken, og fikk etter kort tid krav på NRK-lisens i posten!

Ikke faen, tenkte jeg, og svarte lisensavdelingen at jeg ikke hadde TV'en lenger, og ikke kom til å betale regningen.

 

De krevde å se dokumentasjon på ny eier av TV'en!

 

Jeg svarte at: "Når jeg fikk kravet om lisens ble jeg så rasende at jeg tok en slegge og smadret TV'en i fillebiter! Noen dokumentasjon på det finnes ikke, og restene av TV'en ligger på søppelfylling xxx"

 

Hørte aldri noe mer!  :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Alle som har en TV skal betale lisens. Det vil si både de som eier, leier eller låner en TV. Du er selv ansvarlig for å melde fra om at du har TV og/eller digital dekoder i bruk.
 
Du kan ha flere TV-er på samme lisens så lenge de brukes av deg, din ektefelle/samboer og hjemmeboende barn som blir forsørget. Andre husstandsmedlemmer som forsørger seg selv skal betale egen lisens dersom de har egen TV i bruk. Den som har skattbar inntekt, trygd eller studielån regnes som selvforsørget.
 
Lisensen gjelder for personen den er registrert på, ikke for adressen.

 

Hentet fra nrk sine nettsider.
Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Litt off-topic: Jeg har aldri betalt NRK-lisens, rett og slett fordi jeg ikke tåler å bli avkrevd betaling for en tjeneste jeg ikke har bedt om.

Jeg har unngått dette ved å kjøpe TV'er i min mors navn i årenes løp. TV har blitt brukt til PC, Satellitt-TV, DVD, osv.

 

Også off-topic: Jeg er en av dem som synes at en statlig ikke-kommersiell kringkastingsvirksomhet, faller inn under det som jeg mener er en nødvendig infrastruktur i et velfungerende samfunn. Jeg er glad for at kringkastingsavgiften nå kommer som en "toppskatt" fordi den tidligere slo skjevt ut. Jeg betaler med glede, også fordi NRK faktisk tilbyr svært høy kvalitet på det som de kringkaster, noe jeg nyter godt av i både radio, tv og internett.

 

Sånn, det var dagens brannfakkel.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hei, trenger hjelp med å løse en tvist.

 

I september flyttet vi inn i ny leilighet. Da forrige utleier flyttet ut, krevde hun at vi skulle betale en del av NRK lisensen. Fordi at NRK lisens følger adressen.

 

Men jeg føler at det er feil. Jeg har ikke hatt TV før, også skal jeg betale hennes NRK lisens? Det er snakk om lisens for tre måneder.
Jeg skaffet met en TV da meg og samboer flyttet ditt. (Samboer har betalt NRK lisens i flere år) Men det skal vel uansett ikke spille en rolle?

 


Nei du skal så klart ikke betale tv- lisens for pr. dato følger tv-lisens Tv-en, og man skal.uanaett bare betale en tv- lisens og.leilighet så om samboeren din har betalt tv- lisens er det ikke noe og tenke på.
Imidlertid går man over til et nytt system i 2020 takket være sånne som uttaler seg lengre nede og kjøper fjernsyn eller pc og i slektninger navn ( snylting) Så nå blir vi alle trukket tv- lisens over skatteseddelen.Unntaket er visst minstepensjonister og folk med svært lav inntekt.
Det er egentlig like greit hvis det dog ikke blir dyrere enn i dag. Men alle dere som synes det er så kult og snike seg unna og betale bør faktisk vite at årsaken er nettopp disse snylterne. Så du har altså ditt på det tørre, men jeg koser ræva av meg på vegne av han kjepphøye som skryter av å snike seg unna. Nå går nok ikke det lengre.

Lenke til kommentar

Litt off-topic: Jeg har aldri betalt NRK-lisens, rett og slett fordi jeg ikke tåler å bli avkrevd betaling for en tjeneste jeg ikke har bedt om.
Jeg har unngått dette ved å kjøpe TV'er i min mors navn i årenes løp. TV har blitt brukt til PC, Satellitt-TV, DVD, osv.

 

En gang jeg kom over et kupp på en TV på Elkjøp, glemte jeg helt lisensproblematikken, og fikk etter kort tid krav på NRK-lisens i posten!
Ikke faen, tenkte jeg, og svarte lisensavdelingen at jeg ikke hadde TV'en lenger, og ikke kom til å betale regningen.

 

De krevde å se dokumentasjon på ny eier av TV'en!

 

Jeg svarte at: "Når jeg fikk kravet om lisens ble jeg så rasende at jeg tok en slegge og smadret TV'en i fillebiter! Noen dokumentasjon på det finnes ikke, og restene av TV'en ligger på søppelfylling xxx"

 

Hørte aldri noe mer! :D

 


Er det noe og skryte av tro, at du snylter på alle oss andre. Det var trist at ikke NRK tok affære, men fra 2020 kan du ikke lengre snike deg unna, og det er faktisk takket være sånne som deg. Da trekkes NRK lisensen av skatten, hvordan har du tenkt og snike deg unna da? Du høres ut som en umoden egoistisk type.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jo ikke noe å diskutere engang når premisset for kravet er galt. Lisens følger ikke adresse.

Lisens følger fjernsynet ( tv) Men ingen skal betale mer enn en lisens og.husstand.

Vet dere hva som er bra med lisens, jo at man kan lage fjernsyn uten å kun ta hensyn til populismen. Mange her elsker sikkert realititv, vet dere hvorfor det er så mye av det på de andre kanalene enn NRK. Det er kjempeviktig og lage og promoterer reklameinntekter.

Personlig tenker jeg vel at disse pengene bør fordeles på flere kanaler så de andre kanalene ikke er blir så avhengig av reklameinntekter at de kun lager drittprogrammer. Deilig er det også å ha en kanal som ikke kjører reklame 3 ganger i løpet av en halvtimes program så pengene er vel anvendt.

Lenke til kommentar

Hun har muligens fått et nytt krav for 2. halvår 2019 og dette må hun betale selv da det som nevnt over er personlig. Fra januar av så blir det endring på lisensen slik at den avvikles i sin nåværende form.

 

enten lyver hun eller så har hun ikke skjønt hvordan lisensen fungerer. En siste muligens er at hun ikke eier skam i livet og er frekk som fy som prøver å få deg til å betale hennes lisens.

Ja trolig lyver hun eller så vet hun ikke bedre. Hun har jo tatt med seg tv-en og da er det jo hennes faktura.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...