Gå til innhold

Nå er Volvos elbil endelig avduket. Her er XC40


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja men tyvärr! Atter en traktor!

 

Litt enig i utsagnet, men slik er nå markedet. Hadde foretrukket det som var Volvo XC når de først kom ut, en stasjonsvogn med litt bakkeklaring, enn de vertikale traktor-linjene som de har nå. Ligner litt på bilene vi alle tegnet i barnehagen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Dette fremstår som den bilen folk flest har ropt etter i årevis for å gå over til helelektrisk bil. Den bør selge i bøtter og spann. Hvor stort er markedet i dette prissegmentet og denne størrelsen bil? Noen som vet?

Lenke til kommentar

 

 

Ser ut som vanlig XC40 har en drag coefficient på 0,34, og denne er vel helt lik?

 

Audi etron har 0,28, model x, 0,24, eqc 0,29 til sammenlikning. Det skal bli spennende å se forbruket i 110 km/t. 

 

 

Arealet til denne er nok dog langt mindre, så forbruket kan vell tenkes å være ganske likt. 

Model Y skal ha Cd på 0,23, og vil være lavere og jeg *tror* smalere. Det er nok ikke usannsynlig at XC40 har over 50% mer luftmotstand enn Model Y.

 

Altså i høy hastighet bruker kanskje Model Y 200 Wh/km, mens XC40 bruker 300 Wh/km. Med lik batterikapasitet på ca 75 kWh, så oppnår Model Y 375 km rekkevidde mens XC40 oppnår 250 km rekkevidde. (Er nok en grunn til at Model Y har maks 241 km/t mens XC40 har maks 180 km/t.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Ser ut som vanlig XC40 har en drag coefficient på 0,34, og denne er vel helt lik?

 

Audi etron har 0,28, model x, 0,24, eqc 0,29 til sammenlikning. Det skal bli spennende å se forbruket i 110 km/t. 

 

 

Arealet til denne er nok dog langt mindre, så forbruket kan vell tenkes å være ganske likt. 

Model Y skal ha Cd på 0,23, og vil være lavere og jeg *tror* smalere. Det er nok ikke usannsynlig at XC40 har over 50% mer luftmotstand enn Model Y.

 

Altså i høy hastighet bruker kanskje Model Y 200 Wh/km, mens XC40 bruker 300 Wh/km. Med lik batterikapasitet på ca 75 kWh, så oppnår Model Y 375 km rekkevidde mens XC40 oppnår 250 km rekkevidde. (Er nok en grunn til at Model Y har maks 241 km/t mens XC40 har maks 180 km/t.)

Volvo har lagt seg på en linje der toppfart strupes til 180 km/t. Grunnen er at høy fart er farlig og miljøskadelig :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Model Y skal ha Cd på 0,23, og vil være lavere og jeg *tror* smalere. Det er nok ikke usannsynlig at XC40 har over 50% mer luftmotstand enn Model Y.

 

Altså i høy hastighet bruker kanskje Model Y 200 Wh/km, mens XC40 bruker 300 Wh/km. Med lik batterikapasitet på ca 75 kWh, så oppnår Model Y 375 km rekkevidde mens XC40 oppnår 250 km rekkevidde. (Er nok en grunn til at Model Y har maks 241 km/t mens XC40 har maks 180 km/t.)

 

Ja Y blir en annen historie, ingen tvil om det :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Konkurrentene begynner virkelig å puste Tesla i nakken nå, men Model Y mener jeg fortsatt har et lite overtak:

 

Fordel Model Y (Long Range Dual Motor):

Litt lengre rekkevidde (505km vs 400km)

Raskere lading (250kW vs 150kW)

Bedre ladenettverk = mindre ladekø

Mer "High-Tech"

Penere design utvendig og innvending (jaja, personlig smak)

 

Volvo vinner antagelig på:

Driftssikkerhet

Service / Reperasjon / Ventetid på deler

Lenke til kommentar

Hva er ulempene med denne? De fleste elbiler har jo en eller annen akilleshæl... (byggekvalitet på Tesla, design på BMW, lading på Nissan osv...).

 

MÅ da være NOE som gjør at denne ikkeer så aktuell som den for øyeblikket virker hehe?

Ellers er jo dette bullseye av Volvo!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...