Jump to content
steinjarle

Volvos elektriske XC40: 78kWh batteri, pris under 500.000 kroner

Recommended Posts

Kan man ikke bytte batteriet på stasjonen?

Du kjører over en plate som ser hvor du har hjulene.

En arm med et skrujern kommer opp, skrur løst det tomme batteriet og skrur på et som er ladet opp allerede.

Batteriet du hadde i bilen din blir så ladet opp og klargjort til neste bil.

 

Dette forutsetter jo at alle går sammen om noen standard batterier, men det skulle ikke være så vanskelig.

 

Tesla har prøvd dette og det ble en flopp. 

  • Like 1

Share this post


Link to post

 

 

Tesla har prøvd dette og det ble en flopp. 

 

Det hindrer jo ikke andre produsenter fra å prøve igjen og potensielt få det til?

  • Like 1

Share this post


Link to post

ame='Salvesen.' timestamp='1571291835' post='25120926']

 

 

Det hindrer jo ikke andre produsenter fra å prøve igjen og potensielt få det til?

 

Nei såklart ikke, men problemet var ikke at de ikke fik det til. Problemet var at ingen brukte det. 

  • Like 1

Share this post


Link to post

 

ame='Salvesen.' timestamp='1571291835' post='25120926']

 

 

Det hindrer jo ikke andre produsenter fra å prøve igjen og potensielt få det til?

 

Nei såklart ikke, men problemet var ikke at de ikke fik det til. Problemet var at ingen brukte det. 

På den tiden var det vel også færre som lagde elbiler også.

 

Man skulle tro de kunne gå sammen om en standard, iallefall når nye typer batterier kommer, og de sannsynligvis kommer fra samme leverandør.

Share this post


Link to post

Nei såklart ikke, men problemet var ikke at de ikke fik det til. Problemet var at ingen brukte det. 

Trur nok det ligger noen sikkerhetsproblemer i slike systemer også. Hvor ofte må bilene på service å sjekke kontakter og diverse hvis batteriene blir byttet ut hele tiden? Det må jo komme slitasje med et slikt system - som kan være problematisk. 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Trur nok det ligger noen sikkerhetsproblemer i slike systemer også. Hvor ofte må bilene på service å sjekke kontakter og diverse hvis batteriene blir byttet ut hele tiden? Det må jo komme slitasje med et slikt system - som kan være problematisk. 

 

Tja det kommer jo an på kontaktene som brukes, det kan jeg ikke si så mye om. Men de vi bruker på jobb kan håndtere mange tusen plugg ut/inn. Og da er både batteri og bil fort brukt opp. Dette er jo såklart for helt andre effekter, men dette kan en nok skalere opp.

Share this post


Link to post

Tror ikke jeg kansellerer reservasjonen på Skoda iV på grunn av denne. Altfor lite bagasjerom og litt kort rekkevidde. Alt annet så veldig lovende ut!

Forventet du at XC40 Recharge skulle få veldig stort bagasjerom? XC40 har jo vært på markedet som bensin- og dieselbil en stund allerede ...

 

 

Kjører selv et dieseldrog og den har definitivt ikke samme rekkevidde på vinter som på sommer, og 1000 km er det vel knapt noen diesel og langt mindre bensin som går på en tank uten å ligge i dragsuget av en trailer.

Det er flere biler på det norske markedet som klarer 1000 kilometer på en tank uten spesielle vansker. Trenger ikke hverken ligge i trailer-sug eller skru av AC-en for å klare det.

Share this post


Link to post

Jeg trur dessverre at standardisering vil være et problemområde som ikke vil avta med det første. 

 

Det skumle med slikt er at man låser bilprodusenten til å produsere bilene og batteripakkene på samme måte i xx måneder fremover i tid. Samt når skiftene kommer, hvordan løser man det på stasjonene? 

  • Like 1

Share this post


Link to post

 

Lading om natten hjemme er også uinteressant. Jeg kjører ikke en brannbombe inn i garasjen som er en del av huset, og legger meg til å sove....

 

 

 

Men å sette en glovarm oljefylt metallklump i garasjen, det er greit? :)

  • Like 2

Share this post


Link to post

Jeg trur dessverre at standardisering vil være et problemområde som ikke vil avta med det første. 

 

Det skumle med slikt er at man låser bilprodusenten til å produsere bilene og batteripakkene på samme måte i xx måneder fremover i tid. Samt når skiftene kommer, hvordan løser man det på stasjonene?

Jeg tror heller ikke batteribytte er noe som vil ta av skikkelig med det første. Better Place forsøkte det, Tesla forsøkte det, Nio forsøker det (og går med enorme tap).

 

En av de største utfordringene er at folk vil være nølende i forhold til å bytte sitt splitter nye batteri til mange tusen kroner med et brukt batteri. Du vil kanskje aldri finne tilbake til et like bra batteri.

 

Tesla løste vel dette med at man kunne bytte til et lånebatteri på veien til, og så på hjemveien kunne man bytte tilbake til sitt eget batteri. Better Place løste det til en viss grad ved at man leide batteriet, man eide det ikke.

 

Høyeffektlading er nok veien å gå for folk flest. Men det er mulig batteribytte gir mening i visse situasjoner. F.eks taxidrift, o.l.

Edited by Espen Hugaas Andersen
  • Like 1

Share this post


Link to post

Dette er den eneste elbilen eg har hatt lyst til å kjøpe hittil. Den har jo alt en trenger, god fart og livlighet, takrailer, hengerfeste og 4x4 og passe med kilometer lengde. Og dashboardet ser helt ålreit ut, og håper man slipper å måtte styre alt via skjerm som viftenes retning osv.

Hvilken svakheter har egentlig denne bilen?

Share this post


Link to post

Regner med du kommenterte akkurat det samme på fossilvarianten da, siden den er tilnærmet identisk.

 

Nei hvorfor skal jeg det? Det er lov å mene at elbilister har dårlig smak / dårlig tilbud uten at det er direkte overførbart til fossilbiler. 

Share this post


Link to post

Nei hvorfor skal jeg det? Det er lov å mene at elbilister har dårlig smak / dårlig tilbud uten at det er direkte overførbart til fossilbiler. 

Trur du går glipp av poenget. XC40 er en bil du får kjøpt i en fossil variant i tillegg til nå den kommende elektriske varianten. 

 

Liker du ikke utseende på denne, så liker du ikke utseende på de fossile variantene heller - og da kommer spørsmålet: Har du kommentert dette tidligere til XC40 på generell basis, eller gjør du det nå siden det kommer en elektrisk variant? 

  • Like 4

Share this post


Link to post

Trur du går glipp av poenget. XC40 er en bil du får kjøpt i en fossil variant i tillegg til nå den kommende elektriske varianten. 

 

Liker du ikke utseende på denne, så liker du ikke utseende på de fossile variantene heller - og da kommer spørsmålet: Har du kommentert dette tidligere til XC40 på generell basis, eller gjør du det nå siden det kommer en elektrisk variant? 

 

Jeg kan omformulere for dere: Jeg tror denne glir bedre inn hos elbilister enn fossilbilister - fordi den er stygg.

 

edit: ta en vits.

Edited by Sampson

Share this post


Link to post

Jeg kan omformulere for dere: Jeg tror denne glir bedre inn hos elbilister enn fossilbilister - fordi den er stygg.

 

edit: ta en vits.

Hadde den bare trukket på smilebåndene, så kunne den jo blitt definert som en vits - men ei lita skivebom der. :)

 

Er salget for XC40 så dårlig altså? 

Edited by oophus3do
  • Like 2

Share this post


Link to post

Dette er den eneste elbilen eg har hatt lyst til å kjøpe hittil. Den har jo alt en trenger, god fart og livlighet, takrailer, hengerfeste og 4x4 og passe med kilometer lengde. Og dashboardet ser helt ålreit ut, og håper man slipper å måtte styre alt via skjerm som viftenes retning osv.

Hvilken svakheter har egentlig denne bilen?

 

Den kommer alt for sent ut på markedet og XC40 er en generelt trang bil

Share this post


Link to post

En av de største utfordringene er at folk vil være nølende i forhold til å bytte sitt splitter nye batteri til mange tusen kroner med et brukt batteri. Du vil kanskje aldri finne tilbake til et like bra batteri.

 

Tesla løste vel dette med at man kunne bytte til et lånebatteri på veien til, og så på hjemveien kunne man bytte tilbake til sitt eget batteri. Better Place løste det til en viss grad ved at man leide batteriet, man eide det ikke.

 

En leasing avtale for batterier kunne vært en løsning. Når man kjøper bilen så kjøper man den uten batteri dsv. at det er leasingselskapet som eier batteriene som blir levert eller satt inn.
 
Men at bilprodusentene klarer å samarbeide slik at man ender opp med standard «AA» celler som kan byttes automatisk på en enkel måte er ganske utopisk.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...