Gå til innhold

Volvos elektriske XC40: 78kWh batteri, pris under 500.000 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jo absolutt, men i mange år har hytteeierne klaget på "lav" rekkevidde så det blir nok samme greia her tenker jeg.

 

For min del fungerer den helt fint!

Jeg trur dette skiktet av rekkevidde vil være standarden, sånn at pakkene ikke er for store. Men denne har jo fin hurtighet i hurtigladingen også, så jeg trur den vil slå godt an. Nesten så jeg kunne vurdert den selv. Aldri vært en Volvo fan, men spennende å se hva de finner på når den dukker opp. Volvo har jo en tendens til å finne på morsomme ting. Litt som merkelige Citroen løsninger på 90 tallet med kaffe-kopp holdere som bretter seg ut. :p Saab var kanskje enda verre. ^^ 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tror ikke jeg kansellerer reservasjonen på Skoda iV på grunn av denne. Altfor lite bagasjerom og litt kort rekkevidde. Alt annet så veldig lovende ut!

Skoda kommer ikke til å få større rekkevidde med tilsvarende batteri og høyere forbruk. Regn med rundt 40 mil på en god dag, 30 mil på en tøff dag.

Lenke til kommentar

Sagt det før og sier det igjen... jeg har to ufravikelige krav når det gjelder elbil:

 

1. En elbil skal ha like god rekkevidde som en bil med full dieseltank, og rekkevidden skal være like god sommer som vinter. Altså rundt 1000 km.

2. Den skal være like kjapp til å lade som jeg fyller en klin full tank på bilen min. Altså en max 3-4 minutter.

 

Punkt 1 kan kanskje komme en dag med bedre batterier. Punkt 2....tvilsomt.

 

Og så lenge teknologien for dette ikke finnes, ja så kommer jeg til å kjøre fossilt og betaler med glede det det koster.

Jeg skal søren ikke stå der som en sau og vente på en ledig lader mens man ser på at folk står og lader i en halvtime av gangen. Det skjer bare ikke. Lading om natten hjemme er også uinteressant. Jeg kjører ikke en brannbombe inn i garasjen som er en del av huset, og legger meg til å sove....

 

Vi har alle våre interesser...jeg har mine, men elbil er ikke en del av dem....

Lenke til kommentar

Sagt det før og sier det igjen... jeg har to ufravikelige krav når det gjelder elbil:

 

1. En elbil skal ha like god rekkevidde som en bil med full dieseltank, og rekkevidden skal være like god sommer som vinter. Altså rundt 1000 km.

2. Den skal være like kjapp til å lade som jeg fyller en klin full tank på bilen min. Altså en max 3-4 minutter.

 

Punkt 1 kan kanskje komme en dag med bedre batterier. Punkt 2....tvilsomt.

 

Og så lenge teknologien for dette ikke finnes, ja så kommer jeg til å kjøre fossilt og betaler med glede det det koster.

Jeg skal søren ikke stå der som en sau og vente på en ledig lader mens man ser på at folk står og lader i en halvtime av gangen. Det skjer bare ikke. Lading om natten hjemme er også uinteressant. Jeg kjører ikke en brannbombe inn i garasjen som er en del av huset, og legger meg til å sove....

 

Vi har alle våre interesser...jeg har mine, men elbil er ikke en del av dem....

Punkt 1 har en stor fysisk brist og er umulig.

 

Punkt 2 er uforsvarlig.

 

Men, til punkt 2 har du ett alternativ og det er hydrogen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Punkt 1 har en stor fysisk brist og er umulig.

 

Punkt 2 er uforsvarlig.

 

Men, til punkt 2 har du ett alternativ og det er hydrogen.

Nja, tar vel mer i området av 10 minutter. Etter man kjører noen timer til Trondheim til den eneste åpne fyllestasjonen.

 

Men ja, punkt 1 er umulig. Ingen biler har samme rekkevidde på vinteren som sommeren. Dette er blant annet fordi kaldere temperaturer betyr større luftmotstand. Dette er en fysisk lov som er umulig å komme seg rundt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sagt det før og sier det igjen... jeg har to ufravikelige krav når det gjelder elbil:

 

1. En elbil skal ha like god rekkevidde som en bil med full dieseltank, og rekkevidden skal være like god sommer som vinter. Altså rundt 1000 km.

2. Den skal være like kjapp til å lade som jeg fyller en klin full tank på bilen min. Altså en max 3-4 minutter.

 

Punkt 1 kan kanskje komme en dag med bedre batterier. Punkt 2....tvilsomt.

 

Og så lenge teknologien for dette ikke finnes, ja så kommer jeg til å kjøre fossilt og betaler med glede det det koster.

Jeg skal søren ikke stå der som en sau og vente på en ledig lader mens man ser på at folk står og lader i en halvtime av gangen. Det skjer bare ikke. Lading om natten hjemme er også uinteressant. Jeg kjører ikke en brannbombe inn i garasjen som er en del av huset, og legger meg til å sove....

 

Vi har alle våre interesser...jeg har mine, men elbil er ikke en del av dem....

Kjører selv et dieseldrog og den har definitivt ikke samme rekkevidde på vinter som på sommer, og 1000 km er det vel knapt noen diesel og langt mindre bensin som går på en tank uten å ligge i dragsuget av en trailer. Rekkevidde vinter/sommer er ganske så betydelig, samt det å stå i sur vind og tanke i 4-5 minutter i snøfokk er slett ikke hyggelig. Plugge inn en lader, gå inn og pisse, kjøpe pølse eller grøntfor mens man nyter varmen er en våt drøm. Å sette en bensinbil i huset er liksom greit, snakk om brannbombe, så nyt nettene i trygg forvissning om at tar det fyr i bilen er du føkka uansett.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Sagt det før og sier det igjen... jeg har to ufravikelige krav når det gjelder elbil:

 

1. En elbil skal ha like god rekkevidde som en bil med full dieseltank, og rekkevidden skal være like god sommer som vinter. Altså rundt 1000 km.

2. Den skal være like kjapp til å lade som jeg fyller en klin full tank på bilen min. Altså en max 3-4 minutter.

 

Punkt 1 kan kanskje komme en dag med bedre batterier. Punkt 2....tvilsomt.

 

Og så lenge teknologien for dette ikke finnes, ja så kommer jeg til å kjøre fossilt og betaler med glede det det koster.

Jeg skal søren ikke stå der som en sau og vente på en ledig lader mens man ser på at folk står og lader i en halvtime av gangen. Det skjer bare ikke. Lading om natten hjemme er også uinteressant. Jeg kjører ikke en brannbombe inn i garasjen som er en del av huset, og legger meg til å sove....

 

Vi har alle våre interesser...jeg har mine, men elbil er ikke en del av dem....

Punkt 1 har en stor fysisk brist og er umulig.

 

Punkt 2 er uforsvarlig.

 

Men, til punkt 2 har du ett alternativ og det er hydrogen.

Kan man ikke bytte batteriet på stasjonen?

Du kjører over en plate som ser hvor du har hjulene.

En arm med et skrujern kommer opp, skrur løst det tomme batteriet og skrur på et som er ladet opp allerede.

Batteriet du hadde i bilen din blir så ladet opp og klargjort til neste bil.

 

Dette forutsetter jo at alle går sammen om noen standard batterier, men det skulle ikke være så vanskelig.

Lenke til kommentar

Hvor mange får levering av denne før mva innføres? Føler de er for sent ute

 

Mva kommer jo helt klart. Men hvor høy blir den?

 

10%? 25%?

 

Er en del av de rimeligere bilene som Model Y, f.eks. som jeg ville vært villig til å betale opptil full mva for å få, da jeg synes ikke alternativene (altså fossilt) er uakseptable.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sagt det før og sier det igjen... jeg har to ufravikelige krav når det gjelder elbil:

 

1. En elbil skal ha like god rekkevidde som en bil med full dieseltank, og rekkevidden skal være like god sommer som vinter. Altså rundt 1000 km.

2. Den skal være like kjapp til å lade som jeg fyller en klin full tank på bilen min. Altså en max 3-4 minutter.

 

Punkt 1 kan kanskje komme en dag med bedre batterier. Punkt 2....tvilsomt.

 

Og så lenge teknologien for dette ikke finnes, ja så kommer jeg til å kjøre fossilt og betaler med glede det det koster.

Jeg skal søren ikke stå der som en sau og vente på en ledig lader mens man ser på at folk står og lader i en halvtime av gangen. Det skjer bare ikke. Lading om natten hjemme er også uinteressant. Jeg kjører ikke en brannbombe inn i garasjen som er en del av huset, og legger meg til å sove....

 

Vi har alle våre interesser...jeg har mine, men elbil er ikke en del av dem....

 

Hold deg til fossilt du. Det er sikkert like greit. Noen må jo betale masse avgifter også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...