Gå til innhold

Lanserer satellittbredbånd med opptil 50 Mbit/sek


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skulle til å si at pingen blir litt stor... men så tenkte jeg at kanskje er denne tjenesten med på å få slutt på Telenor Maritime sitt monopol der de flår folk med år 2000 priser med takst per MB. Dette pluss noen hyttefolk blir kankje glad også. Satelittskygge blir det også, men man kan ikke få alt i pose og sekk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Blir spennende HVIS SpaceX begynner å levere fullverdig tjeneste på Starlink. Da snakker vi om forsinkelser mellom en og to størrelsesordener lavere enn det som eksisterer i dag.

Jeg tror i alle fall at de etablerte aktørene som opererer med GEO-satellitter kommer til å merke konkurransen. Men igjen, det krever at SpaceX leverer det dem lover, noe som gjenstår å se.

Da har man plutselig et globalt nettverk nesten uten skygge, høy fart og (antatt) lave priser. Kommer nok ikke til å ta lang tid før de fleste skip har hoppet på det toget.

Endret av Nedward
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Dette er vel ikke nødvendigvis ment for vanlige mann i gata å bruke til spill heller? Derimot høres det perfekt ut for svigers som har hytte langt inne i en dal, i Ryfylke, hvor det er null mobildekning, og ikke engang fasttelefon forbindelse - da linjen er for lang. For dem høres dette ut som en fantastisk mulighet til endelig å kunne sende og motta SMS via Voice-Over-Wifi/sattelitt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg skulle til å si at pingen blir litt stor... men så tenkte jeg at kanskje er denne tjenesten med på å få slutt på Telenor Maritime sitt monopol der de flår folk med år 2000 priser med takst per MB. Dette pluss noen hyttefolk blir kankje glad også. Satelittskygge blir det også, men man kan ikke få alt i pose og sekk.

 

Er ikke litt halve poengen med hytte å vaere uten internet?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Jeg skulle til å si at pingen blir litt stor... men så tenkte jeg at kanskje er denne tjenesten med på å få slutt på Telenor Maritime sitt monopol der de flår folk med år 2000 priser med takst per MB. Dette pluss noen hyttefolk blir kankje glad også. Satelittskygge blir det også, men man kan ikke få alt i pose og sekk.

 

Er ikke litt halve poengen med hytte å vaere uten internet?

Nei, vi har raskere fiber på hytten enn hjemme. Kjekt å ha mulighet til å ta en arbeidsdag på hytten. Og slipper paraboltv

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg skulle til å si at pingen blir litt stor... men så tenkte jeg at kanskje er denne tjenesten med på å få slutt på Telenor Maritime sitt monopol der de flår folk med år 2000 priser med takst per MB. Dette pluss noen hyttefolk blir kankje glad også. Satelittskygge blir det også, men man kan ikke få alt i pose og sekk.

 

 

Er ikke litt halve poengen med hytte å vaere uten internet?

 

Er du skikkelig tøff skal det ikke være tak på hytta heller. Endret av Nvidia
  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

 

 

Er ikke litt halve poengen med hytte å vaere uten internet?

 

Er du skikkelig tøff skal det ikke være tak på hytta heller.

Monterte brannvarsler for første gang på 70 år i fangshytta.

Skal du ha stabil forbindelse så må du ro litt ut.

 

En liten fangsthytte som hele familien på min fars side bruker. Da jeg kom for første gang på min mor sin side ain hytte så sa jeg at det var jo stort som et hus. Og ja det var det.

En del påbygg, men ikke så stor da.

Lenke til kommentar

Jeg skulle til å si at pingen blir litt stor... men så tenkte jeg at kanskje er denne tjenesten med på å få slutt på Telenor Maritime sitt monopol der de flår folk med år 2000 priser med takst per MB. Dette pluss noen hyttefolk blir kankje glad også. Satelittskygge blir det også, men man kan ikke få alt i pose og sekk.

 

Telenor Maritime leverer da ikke bredbånd til hjemmebrukere så langt jeg har fått med meg.

De leverer trådløse løsninger til skip i internasjonalt farvann. Så er det opp til den enkelte reder hva de vil ha som påslagg for tjenesten på sitt skip.

Lenke til kommentar

Betaler ikke for struping og elendig forsinkelse. Står over.

 

For si det sånt .. satelitt er ikke noe man egentlig kan bruker så enkelt heller .. mange negative sider med det .. en av dem jeg har sett er en høy ping ...

 

Så vis du tenke gaming osv er ikke dette en brukbar løsning uansett ...

 

Dette sagt det er en grei løsning for folk på hytter / båt eventuelt som ikke har tilgang på mobilt internet eller vil har noe raskere for strømming av video

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg skulle til å si at pingen blir litt stor... men så tenkte jeg at kanskje er denne tjenesten med på å få slutt på Telenor Maritime sitt monopol der de flår folk med år 2000 priser med takst per MB. Dette pluss noen hyttefolk blir kankje glad også. Satelittskygge blir det også, men man kan ikke få alt i pose og sekk.

 

Er ikke litt halve poengen med hytte å vaere uten internet?

Har ikke peiling! Men for de som kunne ønske seg sånt er det vel en kjekk mulighet å ha?

Lenke til kommentar

Telenor Maritime leverer da ikke bredbånd til hjemmebrukere så langt jeg har fått med meg.

De leverer trådløse løsninger til skip i internasjonalt farvann. Så er det opp til den enkelte reder hva de vil ha som påslagg for tjenesten på sitt skip.

Egentlig ikke. De leverer til skip og faste instalalsjoner i nordsjøen.

Derav kan de bla.a. melke kunder som (selv gjennom fiber Telenor ikke eier) får tjenester som koster flesk.

Så det er ganske positivt at i tillegg til statlige (Telenor, med staten som majoritetseier) tjenester det kommer konkurranse på banen. Uansett type, større valg betyr automatisk lavere priser.

 

Tingen er at selv blant "sivile" tjenester som internet via fiber, DSL via kobberkabler og mobilnettverk av alle slag for privatkunder er Telenor dyrest. Selv da private aktører begynner å levere sine tjenester via kapasitet de kjøper fra Telenor så er det billigere hver gang. Enda bedre da flere aktører skaffer seg eget kapasitet å levere tjenester, som betyd direkte teknisk og retail-nivå konkurranse.

Lenke til kommentar

Er det slik med satelitt bredbånd funger det på fly\båt uten det koster ekstra?

Er vel i så fall eneste fordel mot annet, fordi er veldig dyre priser per mb på fly kan fort koste 30 kr per mb så der er satelitt bredbånd lønnsomt.
 

 

 

Hvor mye latency er det på disse produktene?

 

Bigblu presiserer også at satellittbredbånd kommer med en viss forsinkelse, nærmere bestemt typisk et sted mellom 700 og 800 millisekunder. Med andre ord: Til spill vil det være tilnærmet ubrukelig, spesielt i spill som krever rask reaksjon, som for eksempel Fortnite. Nesten et sekund forsinkelse i videosamtaler vil nok også oppleves som noe plagsomt. Til nettsurfing og videostrømming vil det nok være mindre merkbart.

Leser du ikke?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...