Gå til innhold

Hvorfor er det ikke mer selvbetjening i kolonialer?


Hvaldimir

Anbefalte innlegg

En ting jeg har lurt på når det gjelder disse automatiske kassene.

 

Hvis jeg blir plukket ut i en slik "tilfeldig kontroll", vil jeg bli flagget som "høy risk"/"lav risk" og deretter bli plukket ut oftere/sjeldnere avhengig av om jeg blir tatt for å "ha glemt å skanne x" eller om alt er i perfekt orden?

 

Det forklarer Linus!

 

Du kommer deg ikke ut med noe som helst uten at det blir registrert på "kassalappen". Du kan visstnok fjerne hva som helst etterpå, hvis du mener det er feil. Men alle slettinger blir jo registrert for all tid...

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting jeg har lurt på når det gjelder disse automatiske kassene.

 

Hvis jeg blir plukket ut i en slik "tilfeldig kontroll", vil jeg bli flagget som "høy risk"/"lav risk" og deretter bli plukket ut oftere/sjeldnere avhengig av om jeg blir tatt for å "ha glemt å skanne x" eller om alt er i perfekt orden?

Ikke på Coop Obs i hvert fall. Ca 3-4 handleturen etter de begynte med dette havnet jeg i tilfeldig kontroll. Så gikk det ikke lange stunden før jeg nok en gang ble trukket til tilfeldig kontroll. Dette gjentok seg totalt 4 ganger. Hadde selvsagt ikke tatt mer noen av gangene. Så det virker faktisk som om det er helt tilfeldig.

 

Kontrollen er jo nesten litt morsom. De får beskjed av systemet å scanne 4 varer i posen, så ser de om de 4 varene er scannet. Så hvis man har handlet en del varer er det jo liten sannsynlighet for at de scanner en vare som ikke er betalt for. I tillegg den ene gangen kikket han som scannet på hva vi hadde betalt for, før han valgte varer å scanne. "En gulost ja, da ser jeg om jeg finner det i posen".

 

Om det fungerer sånn på alle butikker vet jeg ikke.

Det er faktisk kun på Coop Obs jeg har blitt plukket til kontroll.

Lenke til kommentar

Den eneste måten å gjøre dette vanntett på er å ta storkontroller og sjekke alt heller enn små ubetydelige kontroller. Det er vel flere årsaker til dette. Tiden det tar er et aspekt. Både ansatte og kunder ønsker minst mulig tidsbruk på dette. Når så mange som 90% er ærlige vil for mye hassle av gode kunder gjøre at flere velger å ikke bruke disse løsningene som er mot det butikkene ønsker, så det blir en balansegang. Blir man mistenkeliggjort for mye så unngår vel de fleste bare butikken fordi det er ubehagelig å mistanke hengene over seg. De mest virksomme systemene er de som ikke oppleves invaderene for kundene og fremdeles klarer å ivareta sikkerhetsaspektet. Sivile vektere, kamera og vaneanalyse med søk etter irregulæriteter kan være mulige metoder. En del systemer inneholder vel også kroppsspråkanalyse, men tror ikke disse er i bruk i Norge foreløpig.

Lenke til kommentar

De har vel kameraer der som overvåker. Og der jeg handler er det omtrent alltid noen som driver og surrer rundt der og liksom "later" som de er opptatt med andre ting ^^

 

Det vil jo ikke være vanskelig å stjele med et sånt system. Men da er man temmelig dum da. Blir man tatt, så blir man utestengt fra butikken, så hvis man er avhengig av å handle der for mat, så sulter man ihjel da ^^ Så det er litt korttenkt, for å si det sånn.

 

Da er det bedre å sikte litt høyere ^^ Som han her:

 

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Mange rare studier. Blitt så mye profesjonsrettet på "universitetet"... som master i hestekommunikasjon og slikt. Da kan de sikkert få jobb på et ridesenter og være sjef for hesteoppdragelsen.

 

Men bare bra folk har jobb, mener jeg.

 

Ja og vi er helt enige!

 

Så da forstår du hvorfor ikke jeg er klar for automater på butikken. Jeg vil ikke selge den menneskelige kontakten, som for enkelte som har fallt helt utenfor, kanskje er den eneste kontakten dem får. Det er en fin jobb som ikke krever utdanning. Det er såkalt entry-level.

 

Vi har gitt overformynderiet alt for mye makt. Problemet vi ser på universitetene er et resultat av dette. Før var det mer akseptert at folk startet ut, uten å vite noe som helst, men fikk prøve seg, jobbe med det de ville bli, og holde den jobben. Dette var ikke bare gratis, men ofte fikk en til og med betalt for det.

 

Dette er bra for alle på bunnen av samfunnet og på toppen. De rike er så dumme, de tror de får mer penger. Egentlig får dem mindre penger, fordi de har tatt pengene på en sånn måte, at de kan ikke sende barna sine på en normal skole. De må sende barna sine på dyre privatskoler. Fordi de har så unormalt mye penger at folk kidnapper ungene deres for å få pengene de har. Stakkars rikinger, tenk å være så dum.

Lenke til kommentar

Ja og vi er helt enige!

 

Så da forstår du hvorfor ikke jeg er klar for automater på butikken. Jeg vil ikke selge den menneskelige kontakten, som for enkelte som har fallt helt utenfor, kanskje er den eneste kontakten dem får. Det er en fin jobb som ikke krever utdanning. Det er såkalt entry-level.

 

Hvis butikkene vil ha automatiske kasser eller selvbetjeningskasser må de få lov til det...

 

Det bør bli enklere for voksne å få seg fagkompetanse...

Lenke til kommentar

Extra har like mange ansatte, men har fått selvbetjeningskasser, så en slipper å stå i kø

Biltema, Spar og Obs er også selvbetjente og jeg bruker alltid dette

 

På Obs bruker jeg scanner så jeg kan pakke ned varene mens jeg handler

På de andre butikkene scanner jeg ved utgangen da jeg ikke handler så mye om gangen

 

Har ikke telt kassene på Obs, men det er 15+ selvbetjente og 1 ansatt som passer på

Extra og Spar har nok og ikke alltid det står en ansatt og passer på, men det er alltid noen i den manuelle kassen som kan godkjenne alkohol kjøp

Lenke til kommentar

Hvis butikkene vil ha automatiske kasser eller selvbetjeningskasser må de få lov til det...

 

Det bør bli enklere for voksne å få seg fagkompetanse...

 

Hvorfor det?

 

De som tjente seg rike på dette ble rike på grunn av folket. Nå vil de dolke folket til fordel for automatisering.

 

Disse robot gressklipperen som folk har i hagen sin burde knuses med balltre. Det er naboungen som skal gjøre den jobben for å lære seg å tjene penger. Det er samme konseptet.

 

Dette er fullstendig egoistisk, det skaper lav tillit i samfunnet og det krypler den neste generasjonen.

Endret av Fasiten
Lenke til kommentar

Ulike jobber automatiseres vekk. Jeg forsøkte å skape meg karriere innen lager/logistikk/produksjon. Alle steder der jeg forsøkte å få fast, endte meg å sparke meg fordi jeg ble erstattet med maskineri.

 

Det er som forventet, nå jobber jeg i helsevesenet og håper at jeg kan jobbe med det til jeg går av med pensjon, om ikke noen kommer inn og skal automatisere meg vekk.

Lenke til kommentar

Naboungen gidder ikke klippe gresset eller måke snø

De skal ha pengene uten å gjøre noe

 

Det spørs hvor mye du byr'em. Nei, ingen gidder å jobbe gratis, særlig ikke for andre enn seg selv. Gjør du det? Og likte du å bli tvunget til slavearbeid for luselønn da du var ung? Samme diskusjonen jeg ser på facebook under nyheter om jordbærplukking. Stakkars middelaldrende og eldre mennesker som er tvunget da de var yngre til å plukke jordbær for 2 kr timen. Og de vil påføre andre barn denne smerten fordi de mener de har "godt av det". Godt av å lære måtehold. Hva er godt med å lære at man skal ødelegge helsa for penger?

 

Hardt arbeid skal lønnes med en -rikelig- lønn. Hvis det ikke er grunnlag for det, da kan man gi faen i å dyrke jordbær. Å indoktrinere slavementalitet i barn og ungdom er for meg tyrannisk, uetisk og psykopatisk.

 

Jeg sier ikke at folk skal være grådige og griske. Men man skal forvente en levelig lønn av hardt arbeid. Er det enklere type arbeid, så kan det godt lønnes litt lavere, og det er jo riktig å forvente. Alle skjønner denne balansen.

 

Det dreier seg om smerte, folk som har følt seg tvunget av overmakten via stigmatisering, altså at de blir sett på som late av de som de -egentlig- har respekt for, men gjerne mister respekten for, men ikke tør å si fra eller gjøre opprør av frykt for urettferdige konsekvenser, som da vil lære de under seg til å kjenne på den samme smerten som en måte å lære bort empati på. Men det er bedre å la være, vise storsinnethet, og ønske barn og ungdom bedre. Bedre arbeidsvilkår, bedre lønn, mindre stress, og dermed en høyere kvalitet på livet. Og mer livsvilje til å jobbe med jobber de ønsker å jobbe med.

 

Man -må- ikke ha jordbær for enhver pris.

Lenke til kommentar

Stakkars middelaldrende og eldre mennesker som er tvunget da de var yngre til å plukke jordbær for 2 kr timen. Og de vil påføre andre barn denne smerten fordi de mener de har "godt av det". 

 

Å plukke jordbær er tortur, og burde ikke være lov for annet enn til personlig bruk. Det er egentlig en grunn til å styre unna kurvene i butikken, om de ikker er merket med "robotplukket".

Lenke til kommentar

Å plukke jordbær er tortur, og burde ikke være lov for annet enn til personlig bruk. Det er egentlig en grunn til å styre unna kurvene i butikken, om de ikker er merket med "robotplukket".

 

Vet ikke om du var sarkastisk nå ^^ Men jeg mente at det kan godt -gjøres-, så lenge det tilbys jobb under verdige forhold og til en verdig lønn. Ikke bare for å piske de som skal gjøre det (metaforisk ment)..

Lenke til kommentar

Vet ikke om du var sarkastisk nå ^^ Men jeg mente at det kan godt -gjøres-, så lenge det tilbys jobb under verdige forhold og til en verdig lønn. Ikke bare for å piske de som skal gjøre det (metaforisk ment)..

 

Nei, jeg var egentlig ikke det, men overdrev kanskje litt. Jeg syntes personlig det føltes som tortur å plukke jordbær da jeg var liten  :) På tv for litt siden så jeg et klipp der noen dyrket jordbær i blomsterkasser som hang ca 1.5m over bakken, og det ville jo gjøre plukkejobben enklere for folk, men gunnen til at de dyrket de sånn var for at roboter skulle kunne høste dem inn, om jeg husker rett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvbetjente kasser er greit, men så lenge det bidrar til å gi flere en jobb og inntekt, har jeg ikke noe imot å stå litt lenger i kø.

 

Jeg bor dóg på et lite sted og har ikke særlig problem med kø generelt sett.

Det er begrenset hvor mye plass de kan bruke til kasser og når 10+ selvbetjente kasser tar like mye plass som 2 kasser så sier det seg selv at det er lønnsomt med selvbetjening

Jeg handler nesten alltid utenom når det er travlest, men foretrekker fortsatt selvbetjent da jeg har til gode å se noen kø der, mens det er kø i den betjente kassen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...