Gå til innhold

Hvorfor er det ikke mer selvbetjening i kolonialer?


Hvaldimir

Anbefalte innlegg

En liten butikk vil ikke spare en eneste arbeidstime på selvbetjening, for det må uansett alltid være en ansatt i kassaområdet.

Det er feil.

1. I åpningstidene hvor jeg ofte er inne og handler småting før jobb så er de ansatte bare i nærheten av kasseområdet og gjør andre ting mens jeg selv skanner og betaler. All den tiden de ville brukt på meg i kasseområdet er spart inn.

2. Kiwi Bjørvika har vekt på sine selvbetjente løsninger og skanning av kvittering før man kommer ut. Dette hjelper på svinn fra ærlige personer (altså forglemmelser) og krever da mindre overvåkning fra ansatte.

3. Andre småbutikker som selger klær eller lignende har bjeller når det går i døra eller lignende. Dette kan man lett innføre i små matbutikker i vanlig kasseområde om man ønsker manuell kasse.

4. Tilfeldig utvalgte stikkprøver slik som IKEA har vil virke preventivt på stjeling/uærlige sjeler og vil også redusere behov for overvåkning fra en ansatt. Alarm går til ansatt som ikke er i kasseområdet. Samme funksjon ved behov for hjelp.

5. I travle perioder går det fort kjappere ved 4 selvbetjente kasser, selv med 1 ansatt som må overvåke. Det er også slik at det er disse periodene man ønsker å dempe. Det er dyrt å ha noen på vakt i flere timer kun fordi køen er større i et par timer etter arbeidstid. På Gardermoen har flere av kioskene egne scanneløsninger for å bøte på disse ekstra travle, korte periodene. Tipper Kiwi's trippel-trumf på torsdager også er der for å flytte handling fra peak på fredags ettermiddag?

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det lønner seg ALLTID å bytte ut personale med automatisert utstyr. Det der er prosess industrien, produksjon, lager og logistikk omkring i verden godt kjent med. Det er vel heller at ting kommer gradvis. En kasse med samlebånd koster ikke rare greiene om det er hyllevare.

 

En annen ting man må ha i bakhodet, er at ansatte koster penger. Lønn man får utbetalt er gjerne bare 40% av totale utgiftene det er å ha en person gående på jobb. Forsikringer, avgifter, skatt osv. Da er et automatisert kassesystem til 1 Mill (gjettet en sum) bare småpenger å regne for utgifter. Man sparer uansett dette inn i løpet av et år eller to, avhengig av størrelse på butikk og flyt av kunder.

Lenke til kommentar

Det lønner seg ALLTID å bytte ut personale med automatisert utstyr. Det der er prosess industrien, produksjon, lager og logistikk omkring i verden godt kjent med. Det er vel heller at ting kommer gradvis. En kasse med samlebånd koster ikke rare greiene om det er hyllevare.

 

En annen ting man må ha i bakhodet, er at ansatte koster penger. Lønn man får utbetalt er gjerne bare 40% av totale utgiftene det er å ha en person gående på jobb. Forsikringer, avgifter, skatt osv. Da er et automatisert kassesystem til 1 Mill (gjettet en sum) bare småpenger å regne for utgifter. Man sparer uansett dette inn i løpet av et år eller to, avhengig av størrelse på butikk og flyt av kunder.

 

Hvor mye koster en amazon go butikk da? Altså systemet. Med masse kameraer, andre sensorer og avansert bildebehandling. En klesbutikk, der trenger man ikke det der kan man godt scanne varene. Men man hadde spart mye tid hvis man bare kunne spasere inn i butikken, slengt i ryggsekken og gått ut.

Lenke til kommentar

Hvor mye koster en amazon go butikk da? Altså systemet. Med masse kameraer, andre sensorer og avansert bildebehandling. En klesbutikk, der trenger man ikke det der kan man godt scanne varene. Men man hadde spart mye tid hvis man bare kunne spasere inn i butikken, slengt i ryggsekken og gått ut.

Løpende utgifter er alltid lavere på mekanikk/elektronikk enn på et menneske. Det finnes selvfølgelig unntak her i verden, ingen regel er uten unntak. Men et menneske jobber kun 8 timer i døgnet, har etterhvert familie, blir sykmeldt av ymse årsaker. Så sier de opp eller går av med pensjon. Alt det der er mye utgifter for en bedrift. Automatisert utstyr har gjerne en høy inngangspris om varene ikke er hyllevare, så har man innkjøringsperioden som skal luke vekk feil og barnesykdommer. I butikk har man også forbehold da varer for 18+ selges, som da må håndteres deretter, men det er flisespikkeri, dog utgifter. Men når systemet er oppe og går, går driftskostnadene ned veldig mye. Og over tid begynner man faktisk å tjene penger på løsningen.

 

Hvordan et kjøp løses i automatiserte kasser, vil butikkjedene finne ut av med tiden. Ting som fremstår som tungvint i dag vil være ordnet opp i om noen år i verste fall. Så slipper man oppslag/mersalg maset fra de ansatte. Les: Clas Ohlson som skal selge batterier til selv de mest irellevante produkter...

 

"Du kjøpte: DVD plater, støvsugerposer, hengelås, gassgrill, A4 ark og en ringperm! Hva med 24 AA eller AAA batterier til dette?" WTF! Den kjeden håper jeg virkelig får fart på utskiftingen av kasser!

Lenke til kommentar

Løpende utgifter er alltid lavere på mekanikk/elektronikk enn på et menneske. Det finnes selvfølgelig unntak her i verden, ingen regel er uten unntak. Men et menneske jobber kun 8 timer i døgnet, har etterhvert familie, blir sykmeldt av ymse årsaker. Så sier de opp eller går av med pensjon. Alt det der er mye utgifter for en bedrift. Automatisert utstyr har gjerne en høy inngangspris om varene ikke er hyllevare, så har man innkjøringsperioden som skal luke vekk feil og barnesykdommer. I butikk har man også forbehold da varer for 18+ selges, som da må håndteres deretter, men det er flisespikkeri, dog utgifter. Men når systemet er oppe og går, går driftskostnadene ned veldig mye. Og over tid begynner man faktisk å tjene penger på løsningen.

 

Det er noe annet og, hvis det er en løsning som trekker kunder i seg selv, slik Amazon Go folk syns det er kult. Selvbetjente kasser er ikke så spennende.

Lenke til kommentar

Det er noe annet og, hvis det er en løsning som trekker kunder i seg selv, slik Amazon Go folk syns det er kult. Selvbetjente kasser er ikke så spennende.

Det er litt følelsen av å slippe den gamle geita i kassa som MÅ stille spørsmål om varekjøpene dine, bare for å sette i gang en samtale også. Butikker uten slike liker jeg godt. Amazon go kan være en løsning på problemet

Lenke til kommentar

Det er litt følelsen av å slippe den gamle geita i kassa som MÅ stille spørsmål om varekjøpene dine, bare for å sette i gang en samtale også. Butikker uten slike liker jeg godt. Amazon go kan være en løsning på problemet

 

Dette har jeg heldigvis aldri opplevd ^^ Jo, én gang, var en som skulle gnåle om visse ting jeg kjøpte ^^ Det var irriterende. Men levbart.

 

Før i tiden var det sosiale ved et marked en integrert greie i alle samfunn. For min del kunne det godt vært sånn enda. Men når jeg ser bønder stå på torget og selge grønnsaker, så er det alltid minst 50% dyrere enn i butikken. Og jeg ser aldri noen som kjøper ^^ Så jeg skjønner ikke at de gidder.

 

Det finnes dog gårder rundt omkring her som selger grønnsaker, som i hvert fall -ser- ferskere ut enn mye i butikkene, til en pris som er omtrent i butikkene. Men man må gjerne ha bil for å komme seg dit effektivt.

 

Har dog vurdert å kjøpe hel gris og partere selv ;D Men ikke kommet helt dit enda.

Lenke til kommentar

Jeg gruer meg til den dagen jeg med full handkevogn med matvarer til flere tusen må scanne alt selv, finne koder på frukt, grønt og bakverk fra lister på skjermen og veie selv før jeg betaler og pakker selv.

Blir å ta litt tid det der.

 

Der jeg handler, kan man trykke på "søk", skrive første bokstavene i det man søker opp, så kommer artikkelen opp. Faktisk ganske enkelt. Trodde ikke jeg skulle lære det så raskt som jeg gjorde, i og med at jeg er ganske treg i hodet ^^ Eneste jeg ikke fant ut var at man måtte legge det man skulle veie på scanne"bordet" som også fungerer som vekt, -før- man trykker på den valgte artikkelen. Da veier den, kalkulerer og registrerer pris med det samme.

 

Har varen strekkode, scanner man den enkelt, "bipp", så har man gjort det. Digg å slippe å vente i kø også, på folk som skal bruke 2 minutter på å pirke frem 7 kronestykker, gjerne en og en om gangen ^^ hehe. Eller krangle om ditt og datt med kassebetjenten.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Skulle tro tiden var moden for det nå...?

 

Beats me!

 

Babyboomers har jo rasert alt annet av økonomi her i verden.

 

Min mor gikk fra å jobbe på en snackbar til å arkivere papirer for statoil i løpet av et år. Skulle du hatt samme jobb i dag måtte du minst hatt fem års utdanning og tre års erfaring. Jobbene blir automatiserte, å jobbe seg opp til en posisjon er helt tabu, titler er beskyttet og du påtvinges å ta lån på lån for papirer som ofte ikke garanterer noe som helst. Så hvorfor ikke bare kvitte oss med butikkarbeider jobben også. Gudene forby at en generasjon noensinne blir økonomisk uavhengig etter 1960.

 

Steng ned spillebulene, fjern jobbene, tving folk til å ta studielån og stable dem i hus så små at en ikke kan ha kjæledyr. Seig HEIL!

Endret av Fasiten
Lenke til kommentar

Beats me!

 

Babyboomers har jo rasert alt annet av økonomi her i verden.

 

Min mor gikk fra å jobbe på en snackbar til å arkivere papirer for statoil i løpet av et år. Skulle du hatt samme jobb i dag måtte du minst hatt fem års utdanning og tre års erfaring. Jobbene blir automatiserte, å jobbe seg opp til en posisjon er helt tabu, titler er beskyttet og du påtvinges å ta lån på lån for papirer som ofte ikke garanterer noe som helst. Så hvorfor ikke bare kvitte oss med butikkarbeider jobben også. Gudene forby at en generasjon noensinne blir økonomisk uavhengig etter 1960.

 

Steng ned spillebulene, fjern jobbene, tving folk til å ta studielån og stable dem i hus så små at en ikke kan ha kjæledyr. Seig HEIL!

 

Man får velge yrkesfag da...

Lenke til kommentar

Man får velge yrkesfag da...

Det er absolutt det beste ja. Jeg blir nesten gla når jeg hører at gutter gjør det dårlig i skolen, fordi det betyr at de kanskje unnslipper den fella der. At de tenker de ikke er god nok for studiespesialisering. Stakkars jenter. De prøver å bli mer uavhengige, så blir dem bare enda mer avhengige av menn.

Endret av Fasiten
Lenke til kommentar

Det er absolutt det beste ja. Jeg blir nesten gla når jeg hører at gutter gjør det dårlig i skolen, fordi det betyr at de kanskje unnslipper den fella der. At de tenker de ikke er god nok for studiespesialisering. Stakkars jenter. De prøver å bli mer uavhengige, så blir dem bare enda mer avhengige av menn.

 

Det er jo krav til "teori" i yrkesfag og, og det gjør at noen detter av lasset. Det kan kanskje gjøres på en annen måte. Jeg er ingen ekspert, men ser for meg at det er andre krav til matematikk som f.eks. sveiser enn som automatiker?

 

Det er jo også helseretning, og det er økende etterspørsel med eldrebølgen, en ser jo også at flere og flere formen for sykdom skal behandles, som spilleavhengighet.

 

Men dette ble jo litt på siden.

Lenke til kommentar

Der jeg handler, kan man trykke på "søk", skrive første bokstavene i det man søker opp, så kommer artikkelen opp. Faktisk ganske enkelt. Trodde ikke jeg skulle lære det så raskt som jeg gjorde, i og med at jeg er ganske treg i hodet

Jeg kjenner jeg gruer meg fremdeles.

Siste kvittering fra ukeahandelen var på 79 varetyper der flere av typene var mere en 1 stykk.

Nei det blir ikke gøy å blippe 80 varer med strekkode og søke opp og veie 10-15 ting i løsvekt hver uke.

Lenke til kommentar

Det er jo krav til "teori" i yrkesfag og, og det gjør at noen detter av lasset. Det kan kanskje gjøres på en annen måte. Jeg er ingen ekspert, men ser for meg at det er andre krav til matematikk som f.eks. sveiser enn som automatiker?

 

Det er jo også helseretning, og det er økende etterspørsel med eldrebølgen, en ser jo også at flere og flere formen for sykdom skal behandles, som spilleavhengighet.

 

Men dette ble jo litt på siden.

 

Ja, men det er enklere der. Og det er bra at det er enklere. Hva i alle dager skal folk på universitet etter? Risikoen er alt for høy. Du har en drøss med linjer som ikke leder noe sted som helst. Selv pedagogikk og kjønnsstudier har sin nytte, men vi trenger ikke å utdanne hundrevis av dem hvert år. Så mange kjønnsforskere og pedagogikkere har vi ikke jobber til. Vi trenger kanskje tretti stykker, hvert tiende år eller noe.

 

Skolen har blitt helt elendig. Folk beskyldes for å være late, jeg gikk ut med 5,2 i snitt. Jeg var veldig flittig. Jeg har nå jobbet i skolen, barna er ikke problemet, skolen er feil. Problemet er at folk ikke sier "NEI!" som i "NEI! jeg har ikke tenkt å ta en lærerutdanning. Jeg er god i matte, jeg kan lære folk matte, men om du vil at jeg skal ha noe som koster ca. 700 000kr, så får du betale for det selv" og dette problemet finnes i mange former.

 

Generasjonene som var før oss har klatret opp på toppen og dratt med seg stigen. De trenger bare å sette ned stigen igjen så er problemet løst.

 

Automatiseringen er en del av problemet. Når telefonregningen ble 2kr billigere, så var det på grunn av at jobbene våre forsvant. Vi solgte en bit av samfunnet vårt for 2kr!

Lenke til kommentar

Jeg kjenner jeg gruer meg fremdeles.

 

Det gjør jeg også, for jeg veit ikke om rundstykket jeg vil ha heter "rundstykke", "hvetesnacks", "ollebolle" eller "spesialbrød". På samme måte veit jeg ikke om løken heter "gul løk", "løk", eller "kepaløk" (eller noe annet dritt de har funnet på som "organisk" ellerno).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, men det er enklere der. Og det er bra at det er enklere. Hva i alle dager skal folk på universitet etter? Risikoen er alt for høy. Du har en drøss med linjer som ikke leder noe sted som helst. Selv pedagogikk og kjønnsstudier har sin nytte, men vi trenger ikke å utdanne hundrevis av dem hvert år. Så mange kjønnsforskere og pedagogikkere har vi ikke jobber til. Vi trenger kanskje tretti stykker, hvert tiende år eller noe.

 

Mange rare studier. Blitt så mye profesjonsrettet på "universitetet"... som master i hestekommunikasjon og slikt. Da kan de sikkert få jobb på et ridesenter og være sjef for hesteoppdragelsen.

 

Men bare bra folk har jobb, mener jeg.

Lenke til kommentar

En ting jeg har lurt på når det gjelder disse automatiske kassene.

 

Hvis jeg blir plukket ut i en slik "tilfeldig kontroll", vil jeg bli flagget som "høy risk"/"lav risk" og deretter bli plukket ut oftere/sjeldnere avhengig av om jeg blir tatt for å "ha glemt å skanne x" eller om alt er i perfekt orden?

Lenke til kommentar

Statistisk sett er ca 90% helt lovlydige kunder. Poenget med stikk-kontroller er å ha en åpenbar risiko for å bli tatt slik at en begrenser svinn som ville skjedd om dette ikke ble brukt som metode.

 

Vil anta at om noen tas i en slik kontroll vil det bli reaksjoner som f.eks politi-anmeldelse for butikktyveri ved alvorlige tilfeller. Regner også med betalingskortet blir sperret for betaling i systemet og at en må bruke betjent kasse fordi en har misbrukt tilliten.

 

Dette er i bunn og grunn et tillitsbasert system med mer gulrot enn pisk. Gjør du ting etter boka har du ingenting å frykte.

 

Så langt har jeg blitt plukket ut to ganger til kontroll på veldig mange handler. Det som skjer da er at utgangs-scanningen lyser rødt og du kommer deg ikke ut av butikken fra selvscanningsområdet og en må oppsøke ansatte.

 

En ny ting som plutselig skjedde her om dagen var automatisk alderssjekk før du fikk betalt. Der kunne alle velge mellom frivillig fingeravtrykks-scanning som er mest sikkert vs bankkort-tilknytning eller manuell aldersverifikasjon av ansatt.

 

Tror dette ble gjort fordi mange ikke hadde noe ønske om å scanne fingeravtrykk (som mange har registrert på mobiltelefonen til langt mer tvilsomme aktører ang privatliv uansett) for å handle alkohol. Tobakken er kun mulig å få kjøpt i betjent kasse.

 

Litt hassle er det med dette nå mens veien blir til mens man går.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...