Gå til innhold

Hvorfor er det ikke mer selvbetjening i kolonialer?


Hvaldimir

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Investeringskostnaden.

 

Dei fleste butikkar som har relativt nye manuelle kasser vil "bruke opp" dei kassene før dei river ut fungerande kasser til fordel for nye sjølvbetjente kasser.

 

I tillegg så er det forholdsvis nytt enda, så enkelte butikkeigarar sitter nok litt på gjerdet til ein ser kva som blir standardløysninga for sjølvbetjening og til ein får meir erfaringsgrunnlag på om sjølvbetjening gir fleire kundar, om det er stort svinn med sjølvbetjening, osv.

 

Mange venter nok også for å sjå om personalbehovet endrar seg. Dersom ein butikk likevel må ha ein tilsett som passar på den sjølvbetjente kassa fordi kundane treng hjelp til å bruke den, fordi dei får feilmeldingar, eller fordi dei skal handle varer med aldersgrense så er det lite lønnsomt å kjøpe inn dyre sjølvbetjene kasser og samtidig betale den tilsette for å stå å sjå på at kundane gjer jobben sjølv.

 

Eit anna moment er plasseffektivitet. Ein erfaren butikkmedarbeidar tek nok unna langt fleire varer i minuttet enn den gjennomsnittlege kunden som må bruke tid på å leite etter strekkoda på kvar enkelt vare, eller som må bla seg gjennom alle sidene når dei skal betale for varer i lausvekt. Så for kvar vanlege kasse med ein erfaren tilsett som ein byttar ut så må ein kanskje inn med to nye sjølvbetjente kasser for å ikkje få kø.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Butikkene må gjerne være av en viss størrelse før selvbetjening er lønnsomt. Her i nærheten har Extra, OBS og Eurospar slike systemer. Felles for alle disse butikkene er at de har en rimelig høy kundegjennomstrømning.

 

Kan ikke skjønne at det skal være noe dyrere enn en vanlig (ny) kasse. Det er samme teknologien bare en annen formfaktor. Men ja det tar større plass og det er ofte et problem i dagens matbutikker etter mitt inntrykk. Men hvis det er en ny butikk.

Lenke til kommentar

Butikkene må gjerne være av en viss størrelse før selvbetjening er lønnsomt. Her i nærheten har Extra, OBS og Eurospar slike systemer. Felles for alle disse butikkene er at de har en rimelig høy kundegjennomstrømning.

 

Det gir ikke mening.

 

Jeg vet om knøttsmå butikker i Oslo som er 100% selvbetjente, samt større som er delvis selvbetjente. Høy kundestrøm er ikke et argument for selvbetjening, snarere tvert om - butikker med lave kundestrømmer er avhengig av å kutte personalkostnader - ergo selvbetjening vil være en god løsning. 

Lenke til kommentar

Det gir ikke mening.

 

Jeg vet om knøttsmå butikker i Oslo som er 100% selvbetjente, samt større som er delvis selvbetjente. Høy kundestrøm er ikke et argument for selvbetjening, snarere tvert om - butikker med lave kundestrømmer er avhengig av å kutte personalkostnader - ergo selvbetjening vil være en god løsning.

 

Tenkte primært på oppgradering av klassiske små butikker som allerede har 1-3 vanlige kasser og tilsvarende ansatte.

Det kan godt være andre konsepter med høyere risiko. Svinn kan jo f.eks beregnes høyere og butikken fremdeles være lønnsom uten ansatte i det scenarioet du tenker på.

 

Business-casen ved selvbetjente kasser er jo en medium høy engangsinvestering som kan betale seg selv over tid.

 

De fleste steder med nok kunder ser ut til å gå får en kombinasjonsløsning med vanlige kasser og vanligvis 2-4 selvbetjeningskasser.

OBS begynte jo med Shop Express systemet der man tok med seg en scanner og scannet alt man plukket varer i stedet for å samle det opp til slutt, men de har også selvbetjeningskasser i tillegg til vanlige kasser.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Det gir ikke mening.

 

Jeg vet om knøttsmå butikker i Oslo som er 100% selvbetjente, samt større som er delvis selvbetjente. Høy kundestrøm er ikke et argument for selvbetjening, snarere tvert om - butikker med lave kundestrømmer er avhengig av å kutte personalkostnader - ergo selvbetjening vil være en god løsning.

En liten butikk vil ikke spare en eneste arbeidstime på selvbetjening, for det må uansett alltid være en ansatt i kassaområdet. 

Lenke til kommentar

En liten butikk vil ikke spare en eneste arbeidstime på selvbetjening, for det må uansett alltid være en ansatt i kassaområdet. 

Dette tror jeg nok er hovedårsaken jeg.

 

Og på en liten butikk tror jeg folk foretrekker kassadama, da hun rett og slett er raskere en kunden.

 

Det det burde lage er et slags rullebånd som dem har i sikkerhetskontroller på flyplasser, samt merke merke produktene med RFID eller tilsvarende som skannes i det varen går igjennom, da hadde det gått fort.

Lenke til kommentar

I butikkene jeg handler i som har selvbetjening, bruker jeg gjerne helst selvbetjening, fordi det er raskere. Jeg er like rask som de i kassa ^^ Eller raskere ^^ Og jeg liker å manuelt gjøre ting, så jeg vet det ikke blir feil. Har fått feil på kassalappen før.

 

Én ting en bør passe på, er at det kan være kunder som har slått inn varer før, som ikke har nullstilt registreringen etterpå, så begynner du å slå inn varer uten å se på skjermen først, så betaler du for varer du ikke har fått. Gikk nesten i den fella, heldigvis så jeg det, så ikke gå i den fella dere heller.

 

 

Men hvorfor ikke alle har det? Jeg tror nok det blir mer normen i fremtiden. Men det finnes nok mange, særlig eldre, som ikke er så god på elektronikk, som nesten er avhengig av noen til å slå inn varer for dem. Så service-betjening tror jeg ikke vil dø ut med det første, bare på grunn av den psykologiske-, "folkelige"-, og servicefaktoren.

 

Kan tenke meg at staten og NAV maser fælt på kolonialbutikker om å holde mest mulig ansatte der for å holde folk i jobb også.

Lenke til kommentar

Hvorfor fungerer ikke "tapping" på terminaler selv om det er symbol for det? Fordi de er jævlig trege med å få gjort noe. Jeg har enda ingen nærbutikker der jeg kan bruke tapping for å betale.

Alt av nyvinninger kommer til kolonialen helt til slutt. Da vet du at det er etablert som en vanlig "ting". Men det tar noen år.

Endret av djgudleif
Lenke til kommentar

Hvorfor fungerer ikke "tapping" på terminaler selv om det er symbol for det? Fordi de er jævlig trege med å få gjort noe. Jeg har enda ingen nærbutikker der jeg kan bruke tapping for å betale.

Alt av nyvinninger kommer til kolonialen helt til slutt. Da vet du at det er etablert som en vanlig "ting". Men det tar noen år.

 

Jeg vet ikke, det er ikke noen nyvinning med selvbetjente scanneapparater i forhold til det som er i dag, det er bare satt sammen ulikt. Det er en scanner og en betalingsterminal. Det har også vært brukt så smått veldig i sikkert 15 år i alle fall. Selv syns jeg tiden er moden for dette og at det er rart det ikke er mer / bare dette, men det er tydelig at noe holder igjen.

 

Amazon Go derimot, hvor kameraene scanner for deg. Bare å stappe i sekken. Det hadde vært noe. Men det ser jeg nok ikke i løpet av min levetid.

Lenke til kommentar

Tapping må aktiveres av den enkelte butikk, men jeg tror kanskje det koster litt mer for dem også, derfor er mange tilbakeholdne. Da vi først fikk tappeterminal i min butikk (ikke dagligvare), deaktiverte vi det kjapt, fordi betalingen gikk via Visas kredittdel og kostet deretter. Nå tror jeg tappingen går via bankaxept hvis det brukes vanlig bankkort, vi har i hvert fall fått en bedre pris, og slått det på igjen. Om dette skjedde av seg selv, eller om vi måtte forhandle, er jeg usikker på. Den eneste selvbetjeningen jeg kjenner til som tilbyr tapping, er Extra i Håkonsgaten. Selv ikke de andre extraene i Bergen har dette enda.

Lenke til kommentar

Ser på kvitteringen til butikken som tar betalt via VISA contactless at det kun går over Debet, så mulig det kan justeres ?

 

Beløpsgrensen for slike transaksjoner uten PIN-kode er under 400 Kr. Fordelen er jo mindre slitasje på kontaktene i terminalen selv om jeg har hatt minimalt av trøbbel med det.

Lenke til kommentar

En liten butikk vil ikke spare en eneste arbeidstime på selvbetjening, for det må uansett alltid være en ansatt i kassaområdet. 

 

Stemmer ikke.

 

Hvorfor er det da en nattåpen, ubemannet, selvbetjent butikk i Oslo?

 

I en annen selvbetjent butikk i jeg nettopp var i, var det en ansatt i hele butikken - siden han ikke måtte stå i kassen, drev han med varepåfylling og hjalp til hvis det var noe.

 

"– Istedenfor å legge ned en ulønnsom distriktsbutikk, kan man faktisk ha den åpen. Fordi kundene kan få sin egen nøkkel på mobiltelefonen og låse seg inn i butikken for å handle når det passer dem, sier han."

- Kilde

Lenke til kommentar

Og på en liten butikk tror jeg folk foretrekker kassadama, da hun rett og slett er raskere en kunden.

 

En ting som er litt rart er at ikke flere ansatte gir kunden poser slik at en kan pakke mens varene scannes. Dette tjener jo også butikken på siden køen går raskere og kunden slipper å bruke mer tid enn nødvendlig.

 

Har som regel med pose selv så for min del er det ikke noe problem. Er som regel ferdigpakket til betalingen kommer opp på kort-terminalen så da blir det faktisk mer effektivt enn å bruke selvbetjeningskasse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

– Istedenfor å legge ned en ulønnsom distriktsbutikk, kan man faktisk ha den åpen. Fordi kundene kan få sin egen nøkkel på mobiltelefonen og låse seg inn i butikken for å handle når det passer dem, sier han."

Godt mulig å lage slike systemer. De som f.eks KIWI og COOP bruker er relativt teknologitunge og har vanligvis tunge investeringer. De enkle distrikts-løsningene blir gjerne mer tillitsbasert p.g.a investeringsrealiteten, og på små plasser vil vel dette kunne fungere bra fordi alle kjenner alle og det blir fort avslørt hvem som misbruker slike muligheter.

 

Det er ganske mye mer uoversiktlig i større tettsteder og byer som tilsier at sikkerheten må vektes høyt, men de som måtte misbruke systemene blir som regel tatt til slutt, og så har en jo også det at folk gjerne vil beholde muligheten til å bruke slike goder som gjør at de holder seg på matta.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

En ting som er litt rart er at ikke flere ansatte gir kunden poser slik at en kan pakke mens varene scannes. Dette tjener jo også butikken på siden køen går raskere og kunden slipper å bruke mer tid enn nødvendlig.

 

Det er nok fordi det alltid har vært slik.

Dette var vell ein av tinga som nordmenn ikkje forstod på Lidl butikkar, at med langt band foran kassa og kort band bak kassa så var det meininga at du skulle legge varene på bandet og deretter starte å pakke varene etterkvart som dei blei scanna.

 

Har også vært innom mindre butikkar der den lokale kjøpmannen har pakka varene rett i posen i samme handbevegelse som han brukte til å scanne varen. Det var nok litt meir arbeidskrevande, men du verden så effektivt det var. Etter handelen så kunne eg berre dra kortet og ta tak i den ferdig pakka handleposen.

 

Eg har også fleire gongar opplevd at handlebandet bak kassa blir ei slags mekanisk kvern der særleg aviser og blad er svært utsatte til å kverna opp der den ligg fanga på rulleblandet mellom to tunge varer om eg ikkje er rask nok til å flytte unna.

 

Så ein kombinasjon av at butikken har liten vilje til å endre seg og at det er for dårleg opplæring av dei tilsette er nok grunnen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...