Gå til innhold

Microsoft lanserer tale-til-tekst på norsk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er etterlengtet, og på høy tid!

 

Apple har hatt talegjenkjenning på norsk i lang tid (både MacOS og iOS). Samme med Google. Men Google sin klarer ikke ordentlig diktering, dvs den forstår ikke punktum, komma osv. Håper Microsoft sin klarer dette :thumbup:

Endret av ftw
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det må være glimrende for oss som vokste opp før internett og før man hadde PC hjemme.

Tipper det er flere enn jeg som valgte bort å lære touch på skolen.

PS først på slutten av 90-tallet ble det obligatorisk med data undervisning og lære touch i skolen. Før det var det valgfag.

 

I dag er det trendy med åpne kontorlandskap (selv om det senker produktivitet), hvor folk sitter tett som hagl, så tale til tekst funksjon blir nok ikke velkommen der.

Lenke til kommentar

Vil helst ikke at all informasjon skal sendes til prosessering i skyen til Microsoft.

Jeg vedder ti cents på at det er en eller annen kunstig intelligens i bakhånd som tolker naturlig språk. Det hadde vært kult om det kunne bli prosessert lokalt med tiden. 

 

Håper NB har tatt seg skikkelig betalt. Hvis ikke må en kreve at MS deler teknologien.

 

På samme måte som Google og Apple deler sin tilsvarende teknologi?

Lenke til kommentar

Jeg vedder ti cents på at det er en eller annen kunstig intelligens i bakhånd som tolker naturlig språk. Det hadde vært kult om det kunne bli prosessert lokalt med tiden. 

 

 

 

På samme måte som Google og Apple deler sin tilsvarende teknologi?

Google og apple har vel ikke hatt sugerøret nede i NB sitt skattebetalte arbeid?

Lenke til kommentar

Google og apple har vel ikke hatt sugerøret nede i NB sitt skattebetalte arbeid?

 

At Nasjonalbiblioteket har valgt å gjøre et kommersielt samarbeid med en aktør er positivt da språkbanken deres er en tjeneste til den delen av næringslivet som arbeider med IKT-utvikling, til forskere innenfor språkvitenskap og språkteknologi, og til offentlige virksomheter som utvikler elektroniske løsninger for offentlige tjenester.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Underlig dette her; jeg har hatt dikteringsfunksjonen i min Word for Mac i årevis, jeg.

Svært nyttig funksjon som jeg bruker ukentlig, især for å kopiere inn lange artikler og referater.

Men kanskje den funksjonen er Mac-spesifikk?

 

Det er nok Macen sin dikteringsfunksjon som du har fått til å virke med Word.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om æ snakka som æ faktisk jør, vil den da skjønn ka æ sir? Eller om ej pratar slik, då?

 

Tenker fort på heissketchen til BBC med talestyring og skotter.

 

Regner egentlig med at dette er funksjonen (eller programvaren til Microsoft), som jeg fikk demonstrert i mai-måned på en konferanse om digitale verktøy i skolen. Hvis det er tilfelle, så vil den faktisk forstå dialekter ganske bra. Hun som demonstrerte snakket stort sett oslo-dialekt gjennom det meste av presentasjonen, men la om til sin hjemstedsdialekt, og det fanget funksjonen fint opp. Mener vi snakker om nord-vest-landet da, men tipper den plukker opp andre dialekter også ganske godt. Klarte til å med å fange opp engelsk forholdsvis bra ved et plutselig språkbytte, så blir jo litt spennende å se i praksis, når den rulles ut til massene :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...