Gå til innhold

Brus med sukker eller light


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, det stemmer ikke. Det er forsket mye på søtningstoffene i brus og de er helt trygge, de gjør deg på ingen måte fet.

 

Som flere påpeker, sukker, spesielt i de mengdene du finner i brus er ikke sunt og bør unngås for enhver pris.

 

Aller helst så bør brus, også uten sukker unngås, da syrligheten ikke er bra for tennene. Men hvis du likevel ønsker å drikke brus, så er sukkerfri et mye bedre alternativ.

Endret av Uderzo
  • Liker 4
Lenke til kommentar

https://forskning.no/mat-sykdommer-tarm-og-fordoyelse/folk-som-drikker-brus--bade-sukkerfri-og-vanlig--lever-kortere/1573126

 

Folk som drikker brus – både sukkerfri og vanlig – lever kortere
Publisert lørdag 05. oktober 2019 - 04:30

Brus kobles til økt risiko for å dø tidligere. Det er konklusjonen i et stort europeisk forskningsprosjekt basert på informasjon fra mer enn 450 000 mennesker.

I forskningsarbeidet har forskere fulgt forsøkspersonene over 16 år, og i løpet av den perioden hadde de som drakk mer enn 2 glass brus om dagen 17 prosent høyere risiko for å være døde etter 16 år sammenlignet med de som drakk under ett glass.

Både vanlig brus og sukkerfri brus kobles til et kortere liv.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det stemmer ikke. Det er forsket mye på søtningstoffene i brus og de er helt trygge, de gjør deg på ingen måte fet.

 

Som flere påpeker, sukker, spesielt i de mengdene du finner i brus er ikke sunt og bør unngås for enhver pris.

 

Aller helst så bør brus, også uten sukker unngås, da syrligheten ikke er bra for tennene. Men hvis du likevel ønsker å drikke brus, så er sukkerfri et mye bedre alternativ.

 

Tenna er vel det siste problemet, er jo bare å få gebiss! Men aspartam er også forbundet med kreft. Ikke at man vet det gir kreft, men det kan være økt fare for det.

 

Anonymous poster hash: 2103a...da5

Lenke til kommentar

Tenna er vel det siste problemet, er jo bare å få gebiss! Men aspartam er også forbundet med kreft. Ikke at man vet det gir kreft, men det kan være økt fare for det.

 

Anonymous poster hash: 2103a...da5

Nei.

 

Later du som du har et genuint spørsmål mens du egentlig bare vil spre konspirasjonsteorier?

 

Isåfall bør du be om å flytte tråden til såpeboksen, humor eller religion/livssyn.

Endret av toth
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det er nevnt i forskningsartikkelen at de som drikker mer enn 2 glass brus ofte er også de med dårligere livsstil; røyker og ikke trener. 2 glass med brus om dagen kan dermed ikke bekreftes som årsaken til tidlig død.

Endret av lesles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis jeg er i en periode med:

 

Høy disiplin og motivasjon: Bare rent vann. Kokt og avkjølt.

Middels-god disiplin og motivasjon: Saft med minst mulig sukker og kalori per desiliter (men ikke søtningsmiddel).

Middels-lav disiplin og motivasjon: Brus med sukker.

Lav disiplin og motivasjon: Brus med søtningsmiddel.


Jeg føler meg verre etter å ha drukket brus og saft med søtningsmiddel enn med sukker. Derfor ansér jeg det som verre. Det er delt forskning, noe som leder meg til å tro at penger bestemmer hva vi skal tro, da velger jeg å holde meg unna best mulig. Med sukker vet man i det minste hva man kan forvente. Man legger fort på seg og blir avhengig, men man kan i det minste lære å kontrollere avhengigheten til en grad. Med konserveringsmidler vet man ikke hva man påfører kroppen, det kan ha ukjente bivirkninger som holdes skjult for oss. Dét er verre enn noe .. å ikke vite.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Ja, for sukkerfri brus inneholder kun vann og aspartam? Det hadde jeg glemt..

 

Nei, men hva er det som er verre enn aspartam?

 

Og hva med drikkevannet? De heller jo tønner med gift oppi bassengene for å gjøre det "rent". Vi i Norge tror springvannet er så bra fordi det er så mye vann i Norge, men fakta er at springvannet som regle bare er overflatevann og ikke grunnvann, som må renses deretter.

 

Anonymous poster hash: 2103a...da5

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...