Gå til innhold

nettside n00b.htm


Anbefalte innlegg

Siden heter nå default.htm da bare for å starte med det....

 

 

 

Har laget en fryktelig enkel html nettside på barnskolestadie der jeg lister opp en del ressurser og ipadresser og nettsider I hjemmelabben min. Info som er lagt inn blir  listet opp med html tabell :

<table>

  <tr>

    <th>Server Name</th>

    <th>ipadress/URL</th>

  </tr>

  <tr>

    <td>ESXI serverr</td>

    <td><a href"="https;//10.10.10.10/ui">10.10.10.10</a></td>

  </tr>

  <tr>

     <td>AD controller</td>

    <td>10.10.10.5</td>

</tr>

</table>
 

Dette fungerer til som det skal men det er fryktelig tungvint å legge inn nye data da jeg må kopiere masse tekst og erstatte innhold. 

 

Finnes det noen enkel måte der jeg kan lage en nettside der jeg kan taste inn servernavn og ipadresse selv og lagre dette? Fant noe her men skjønner ikke helt hvordan jeg skal bruke det for å lagre data I en tekstfil, database eller annet.

 

<form action="/action_page.php">
  First name:<br>
  <input type="text" name="firstname" value="Mickey"><br>
  Last name:<br>
  <input type="text" name="lastname" value="Mouse"><br><br>
  <input type="submit">
</form>

 

Om dere mener jeg bør bruke noe annet enn ren HTML for å få dette til er jeg åpen for det. Please forklar dette litt med t-skje da jeg rett og slett ikke blir helt klok på alle disse html referansene når de bare peker til en "action_page.php". Hva må jeg gjøre for å ta vare på dataene og kunne lese dem på nytt?

 

Kjører for øyeblikket en 2016 server in en VM med IIS  og har en aktiv webside.Dette er for å lære litt mer så her kommer jeg til å bygge på med mer avansert funksjonalitet i nettsiden etterhvert som jeg skjønner logikken I dette.

Endret av Mazeking
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I stedet for å kode innhold manuelt i HTML kan du bruke et innholdssystem som WordPress.

 

Det er ikke anbefalt å kjøre WordPress/MySQL/PHP -kombinasjon på IIS men du kan til eks bruke "Local by Flywheel", XAMPP etc. som fungerer på Windows - eller leie deg et billig webhotell og domenenavn for å lære mer på.

 

På wpologi.no finner du en del norske guider (eller du kan søke på Google).

Lenke til kommentar

Skal du lagre data persistent, så må det nødvendigvis lagres på webserveren.
 
Det finnes muligheter for lagring i nettleseren også, men det er ikke det du er ute etter her, du ønsker å lagre data på serveren.
Nettsiden lever i nettleseren din når du ser på den, du må sende data fra nettleseren tilbake til serveren.
 
Dette gjøres vanligvis med "form" element, og diverse inputs, enten ved å sende skjemaet på vanlig vis, hvor nettsiden laster på nytt, eller med ajax (javascript).

IIS har noen innebygde måter å gjøre dette på, det er etter min mening mer komplisert enn andre rammeverk, men du må nok begi deg ut på å lære noe ASP, selv er det så lenge siden jeg brukte noe av dette, at det eneste jeg kommer på i farten er webforms, men det er forhåpentligvis utdatert for lengst.
 
I og med at du holder på å lære, og dette er mest til eget bruk, og du ikke ser ut til å være helt på stadiet med databaser og SQL enda, kan du alltids lagre data i en textfil, for eksempel i JSON eller lignende, det er normalt mye enklere å sette opp, og å bruke, så kan du etterhvert forsøke å sette deg inn databaser senere.
 
Husker jeg ikke feil kan du bruke en StreamWriter til å åpne en fil, og så AppendAllLines eller noe sånt for å skrive nye linjer, noe ala det samme for å hente data igjen.

Personlig ville jeg begynt å lære med en LAMP stack i stedet for IIS, så heller gått over til IIS når databaser, ajax og andre elementære ting var forstått, men noen liker tortur, så lykke til.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Her er vel spørsmålet om du ønsker å lære deg programmering i denne prosessen, eller om du  vil ha en "løsning" som "bare gjør det" for deg.

 

I sistnevnte tilfelle er nok Wordpress som foreslås her et godt valg, her fins et stort økosystem av plugins og mange som holder på med det samme, så det er lett å få hjelp.

 

Alternativt må man programmere "et eller annet" på serversiden. Der er det mange som bruker LAMP-stacken, så der er det også lett å få hjelp. Men PHP er et programmeringsspråk som alltid har "ligget etter". I dag er vel PHP "bra nok", men grunnen til utbredelsen er nok først og fremst tilgjengeligheten og et stort tilbud på nesten (eller helt) gratis hosting.

 

Siden du allerede bruker Windows vil jeg mye heller anbefale .Net. C# er et supert programmeringsspråk, plattformen er dønn profesjonell, og Microsoft har gjort "alle de riktige tingene" for å gjøre seg lekre for utviklere de senere åra. Eventuelt Java-plattformen, men jeg tror nesten det er enklere å komme igang på .Net med Visual Studio. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...