Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

heving av kjøp?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Solgte bilen min i går og kjøper kjørte hjem ca 10 mil unna og fikk plutselig motorlampe og bilen gikk i nødmodus. Han sier han vil heve kjøpet og jeg har sagt det er greit, han skal komme med den i dag.

Jeg leverte elektronisk salgsmelding til han som han godkjente, så den står i hans navn nå.

Hvordan løser man det når jeg skal ha den tilbake på meg??? må jeg virkelig betale omregistreringsavgift på den igjen???? snakk om 1 dag...

 

 

Takker for alle svar på forhånd:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som nomore har linket til: De fleste får automatisk fritak i selvbetjeningsløsningen for bl.a.: "Kjøretøy som har vært registrert på samme eier to måneder eller mindre".

 

Så lenge dette ikke er en feil som har dukket opp tidligere eller som du har kjent til, så har han i og for seg ikke rett til å heve kjøpet. Men det kan kanskje være greit å slippe bråket, men omreg.avgiften som han har betalt får han kanskje dekke selv?

Lenke til kommentar

Som nomore har linket til: De fleste får automatisk fritak i selvbetjeningsløsningen for bl.a.: "Kjøretøy som har vært registrert på samme eier to måneder eller mindre".

 

Så lenge dette ikke er en feil som har dukket opp tidligere eller som du har kjent til, så har han i og for seg ikke rett til å heve kjøpet. Men det kan kanskje være greit å slippe bråket, men omreg.avgiften som han har betalt får han kanskje dekke selv?

 

Finnes også et fritak for kjøpsheving som kanskje er mer relevant. (Lang paragraf i lenken, men scroll ned til pkt 9)

https://lovdata.no/forskrift/1986-07-02-1430/§6

 

 

 

 

 

   

 

       

 

   

 

  .

 

   
Lenke til kommentar

 

Finnes også et fritak for kjøpsheving som kanskje er mer relevant. (Lang paragraf i lenken, men scroll ned til pkt 9)

https://lovdata.no/forskrift/1986-07-02-1430/§6

   

 

 

Skal korrigere/supplere meg selv littegrann. Egentlig er vel kanskje begge fritakene relevant på hver sin måte? Fritaket for kjøpsheving tilgodeser kjøperen, sånn at kjøper slipper å betale omreg.avgift på en bil han leverer tilbake. Men selger må vel benytte seg av 2 måneders fritaket for å unngå omreg.avgift når bilen registreres tilbake på ham?

Lenke til kommentar

Skal korrigere/supplere meg selv littegrann. Egentlig er vel kanskje begge fritakene relevant på hver sin måte? Fritaket for kjøpsheving tilgodeser kjøperen, sånn at kjøper slipper å betale omreg.avgift på en bil han leverer tilbake. Men selger må vel benytte seg av 2 måneders fritaket for å unngå omreg.avgift når bilen registreres tilbake på ham?

Stemmer! Jeg var faktisk ikke klar over den regelen med at kjøper kan få tilbake omreg. avgiften ved heving av kjøpet, selv om det bare er rett og rimelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...