Gå til innhold

Hjemmesykepleien: Livsfarlig råkjøring...


LayTheLawDown

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Var idag på vei fra Hof til Tønsberg for å se på kjøkken. Hadde timeavtale Kl. 14:30. Kjørte Kl. 14:00. Passerte Best (bensinstasjonen i Hof) Kl. 14:05 og kjørte i retning Sundbyfoss, via Hofsletten.

 

På Hofsletten, i 80-sonen, lå vi bak en hjemmesykepleiebil. Den holdt 60 i 80-sonen over lenger tid, så jeg valgte å foreta en forbikjøring. I det jeg kommer på siden av bilen aksellerer den... fra 60 til 80 til 100 til 120. I motgående felt kommer det en bil. Er fullt klar over at jeg burde ha sakket av og lagt meg bak bilen for å best unngå en farlig situasjon... men jeg ble forvirret, forbannet og koblet ut en stund.

 

Jeg ligger side ved side med hjemmesykepleiebilen i 120. Heldigvis svinger bil i motgående felt inn på en annen veg.

Hadde ikke bilen i motgående felt kjørt av vegen kunne dette ha endt stygt, men jeg hadde nok tid til å se at den svingte av vegen 300 meter fremme. Hadde lagt meg inn hadde den fortsatt med å ikke sakke av. Jeg kunne selv ha handlet bedre, så klart.

 

Jeg og min bedre halvdel (som sitter foran med meg) kikker bort på bilen idet jeg endelig akselerer forbi, og der sitter hjemmesykepleieren å viser fingeren og hånler av oss... sammen med hva jeg mener å ha sett var en pleiepasient (da hun var ikledd blå uniform og ham helt vanlige klær). Begge ler og morer seg. Aner ikke hvem de er.

 

Ett lite stykke ned i vegen bestemmer vi oss for å stoppe i en busslomme og gå ut av bilen å konfrontere dem. Idet vi ser bilen komme og de ser oss, så svinger de brått av vegen opp i ett eller annet boligfelt. De rett og slett gjemmer seg for oss. Vi følger etter dem, men bestemmer oss for å gi opp, da dette kunne ha blitt farlig.

 

Ca. Kl. 16:00 var vi tilbake i Hof. På dette tidspunktet var vi ikke sikre på hvor bilen kom fra, men gjettet angivelig nok at det var Veset i Hof (der hjemmesykepleien kjører ut medisiner til eldre og syke som bor hjemme). Riktig nok stemte dette og der stod bilen. Merket meg skiltnummeret på bilen og type bil da vi først møtte på dem. Vi banket på og forlangte å prate med vedkommende. Hun var ferdig på jobb. Vi beskrev hvordan hun så ut og når på dagen det var, samt reg. nr samt at det var en kommunebil. Ut i fra vår beskrivelse stemte det overens med hjemmesykepleieren og vi fikk fornavnet hennes.

 

I morgen har vi ett møte med vedkommende.

 

 

 

Mitt spørsmål til dere er: har dere noen råd om hvordan vi skal gå frem med dette på en smart og effektiv måte? Hva kan vi si, bruke mot? Vi har dessverre ikke noe «egentlig» bevis, utenom at vi kan bekrefte hvordan hun og ham så ut, bil, skiltnummer og klokkeslett.

 

Syntes det er skremmende at det finnes sånne i hjemmesykepleien, eller noe som helst sted. Er forbannet, og ønsker å se litt rettferdighet.

 

 

 

Beklager at server så jækla langt,

men setter veldig pris på svar!

 

Takk så mye!

Endret av LayTheLawDown
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva ønsker du å oppnå? Bortsett fra en rolig og sivilisert samtale hvor du uttrykker din bekymring for vedkommendes holdning i trafikken ser jeg ikke du kan gjøre noe mer. Avleverer du en skriftlig klage, kan det hende at motparten går til Politiet og da henger nok kortet ditt i en tynn tråd i og med at du fullførte forbikjøringen og dermed kjørte enda fortere enn den andre parten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg ønsker så klart å oppnå at vedkommende som jobber innenfor hjemmesykepleien ikke setter andres liv i fare (pleiepasienten og andre), spesielt da hun tydeligvis har som jobb å transportere pleiepasienter på trafikkert veg - trodde dette var åpenbart. Dvs. at hun kan gjøre dette igjen og igjen... helt til det oppstår en ulykke.

 

Slik farlig atferd som hun viste hører ikke noe sted hjemme og er ikke noe jeg selv som fører ville ha startet, kun reagert slik jeg gjorde på i ett tilfelle som dette.

 

Har ikke behov for paragrafryttersvar...

Endret av LayTheLawDown
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke uenig i at hennes atferd ikke hører hjemme i trafikken, men å ikke avbryte forbikjøringen når det kommer bil imot, selv om vedkommende svingte av, burde det gi deg en liten vekker om at nå er det kanskje på sin plass å roe ned og ikke fullføre forbikjøringen likevel. Selv om hun jobber i hjemmesykepleien og du er en privatperson, tror jeg ikke at du er den riktige til å konfrontere vedkommendes handlinger og adferd i trafikken. At hun har gjort noe "galt", rettferdiggjør ikke at du gjorde noe som er minst like "galt".

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Får jeg represalier for mine handlinger? Meget mulig...

men da får jeg også potensielt fjernet en uansvarlig og farlig sjåfør fra vegen, hvilket sitt yrke innebærer å frakte å ha ansvar for syke og trengende mennesker...

 

At hjemmesykepleien råkjører er ikke noe ukjent fenomen.

Dette står det skrevet en del om. Flere som reagerer, hvilket betyr at det er et pågående og utbredt problem innenfor hjemmesykepleien.

 

Så du anbefaler meg å ikke ta tak i dette, for å skjerme meg selv fra en bot eller ett førerkortbeslag? Syntes det er urett og feigt.Antagelig vil politiet henlegge saken (som de gjør med «alt» annet), men da har jeg iallfall prøvd å gjøre en god ting. Teller ikke det for noe?

 

Høres kanskje lite gjennomtenkt og naivt ut.

Men skal man utrette noe bra, så må man «ofre litt» selv også...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Får jeg represalier for mine handlinger? Meget mulig...

men da får jeg også potensielt fjernet en uansvarlig og farlig sjåfør fra vegen, hvilket sitt yrke innebærer å frakte å ha ansvar for syke og trengende mennesker...

 

At hjemmesykepleien råkjører er ikke noe ukjent fenomen.

Dette står det skrevet en del om. Flere som reagerer, hvilket betyr at det er et pågående og utbredt problem innenfor hjemmesykepleien.

 

Så du anbefaler meg å ikke ta tak i dette, for å skjerme meg selv fra en bot eller ett førerkortbeslag? Syntes det er urett og feigt.Antagelig vil politiet henlegge saken (som de gjør med «alt» annet), men da har jeg iallfall prøvd å gjøre en god ting. Teller ikke det for noe?

 

Høres kanskje lite gjennomtenkt og naivt ut.

Men skal man utrette noe bra, så må man «ofre litt» selv også...

Kanskje du bør se deg selv i speilet? Å kjøre i 120 i 80-sonen betyr at du selv mister retten til å kjøre bil bare fra farten, ihvertfall en stund. I tillegg skjedde det under skjerpede omstendigheter.

 

Og hva har hjemmesykepleieren sin oppførsel i trafikken å gjøre med hvordan pasienter behandles?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det koster meg ingenting å miste lappen, hvis jeg kan få denne såkalte «sjåføren» av vegen og informert sjefen hennes om at de har en ansatt som liker å leke seg i trafikken på jobb, da hun bruker bil og sånt...

 

Tror ikke du har forstått hva jeg mener. Det jeg sier er: hun FRAKTER pasienter, og kan opptre sånn igjen, med en PASIENT i bilen. Dette har alt med pasientens sikkerhet å gjøre, ser du ikke det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det koster meg ingenting å miste lappen, hvis jeg kan få denne såkalte «sjåføren» av vegen og informert sjefen hennes om at de har en ansatt som liker å leke seg i trafikken på jobb, da hun bruker bil og sånt...

 

Tror ikke du har forstått hva jeg mener. Det jeg sier er: hun FRAKTER pasienter, og kan opptre sånn igjen, med en PASIENT i bilen. Dette har alt med pasientens sikkerhet å gjøre, ser du ikke det?

Er det ikke bare spekulasjon om det var en pasient med?

 

Virker som du er mer ute etter hevn enn å faktisk verne samfunnet fra denne sjåføren. Det første du kan begynne med er jo å fjerne deg selv fra veien, frivillig?

 

Som du selv sa, du burde bremset og avsluttet forbikjøringen i det øyeblikket denne situasjonen oppstod.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror ikke vi er helt på samme bølgelengde...

 

Du slår meg mer som en såkalt «fornuftig og praktisk» person som ikke klarer å se lengre enn sin egen nese, med manglende med manglende erfaringer og et merkelig perspektiv på naturlige reaksjoner og rett og galt, enn noe annet. Veldig A4. Det var ikke meningen å poste ett innlegg i pro-villmannkjøring-hjemmesykepleietråden...

 

Vi kan være enige om å være uenige.

 

PS: vedkommende som tok oss imot i bo- og aktivitetssenteret takket oss forresten for at vi sa ifra, og et møte med sjef og ansvarlig har blitt satt opp i morgen. Kanskje det lønner seg å si ifra likevel... kanskje de faktisk tar det seriøst, i motsetning til deg. Har du tenkt på det?

Endret av LayTheLawDown
Lenke til kommentar

Jeg forstår situasjonen din. Jeg ville absolutt tatt den praten i morgen. Da bør du føle deg frem litt angående hva du bør gjøre.

 

Nå har jo både du og den ansatte hvert deres vitne. Det er nok lite sannsynlig at noen andre så hele greia og kan dømme nøytralt, du får nok ingen uventet hjelp.

 

Etter min mening er dette den andre sjåførens feil. Først kjøre for sakte, som er provoserende adferd og kan være trafikkfarlig. Dermed blokkere deg ut, som er direkte livsfarlig. Ho satt også pasientens/passasjerens liv i fare. Du tok et valg, du ble usikker, og prøvde å komme deg forbi, noe vi ofte lærer i kjøretimer, å komme seg forbi fort. Jeg lærte det. Du hadde heller ingen garanti for at den andre sjåførens ikke ville ha bremset også, og fortsatt å blokkere deg ut. Og da blir trafikken bak et tema. Men dette blir opp til eventuelle dommere å måle ut.

 

 

Da kan dette ende på tre måter: 1) Du får vilja di og ho mister lappen og kanskje jobben, du beholder lappen. 2) Ingen mister lappen og saken blir henlagt fordi det ikke er flere vitner eller noe bevis. Du kan få motrettssak for å ha gått til rettssak på ugyldig grunnlag (ingen bevis). 3) Du mister lappen fordi du innrømmer at du kjørte så fort som du gjorde, men den ansatte nekter for at -ho- kjørte så fort, så ho beholder lappen. Dette blir gambling i mine øyne.

 

Adferd spiller jo en rolle, og reflekterer indre holdning. Men du har det ikke på film, derfor finnes det ikke bevis.

 

 

Jeg ser ett lite ess du kan bruke her, for å kanskje sikre tilståelse. Bruk lydopptaksfunksjon på telefonen på møtet i morgen. Test det ut hjemme først.

 

Ettersom jeg har forstått, så er jussen ved opptak slik at alle involverte skal informeres om det. Da kan det brukes i rettssak. Men da mister du jo effekten du er ute etter.

 

Hvis du ikke informerer, så har jeg både lest at det kan brukes som bevis, men du blir dømt for å ha gjort ulovlig opptak, i tillegg til eventuell annen straff. Og jeg har lest at det ikke kan brukes i rettssak overhodet. Dette må du få svar på før møtet i morgen om du velger å gjøre det. Krikkert er en bruker på forumet her som gir 100% svar i juss. Kanskje søk opp andre gratis jussinstanser også.

 

 

Prøv å vær empatisk og få personen til å innrømme handlingen. Men det er her du har valget: Hvis personen er uten tvil genuin og angrende, så bør du vurdere å droppe det. Vi gjør feil, vi er mennesker. Så jeg anbefaler selvsagt å gi personen en sjans til å love bot og bedring. Og så må du ha empati.

 

Men om det ikke er spor til anger, så kan du jo prøve å presse frem en forsnakkelse.

 

Men vær forsiktig, det kan hende -de- også tar opp, så vær forsiktig med hva du sier. Hold deg til fakta og ikke engang antyd til, eller innrøm på noe vis, at du kjørte for fort om du ikke er villig til å møte risikoene jeg tidligere beskrev. Det kan bli brukt mot deg.

 

Når du da har den stilen du har, at du er villig til å ofre deg for å få dømt en ustabil person, da mener jeg du i det minste kan vurdere å bruke denne metoden. Jeg ville ikke anbefalt det til en person som ikke er villig til å ta den risikoen.

 

 

Men her er det mange nyanser og du må tenke nøye gjennom hva som kan bli sagt, og hvilke konsekvenser du er villig til å ofre. I og med at jeg liker den selvoppofrende stilen, så må en tenke over hva en utsetter seg selv for. Men folk slipper unna med altfor mye i dag.

 

 

Nå er jo det ubestridelige faktum at du også kjørte altfor fort. Så det absolutt mest ærlige utfallet hadde vært om begge to tilstod hendelsesforløpet nøyaktig som det var til politiet, og lot straffen bli dét den ble. Da måtte begge ha skrevet ned historien og gitt hverandre en signert kopi av den først, i politiets åsyn så det ikke er mulighet for forfalskning. Men dette er vel nærmest umulig å få til.

 

 

Du får ta dine valg. Jeg er i det minste glad du prøver å få til en reaksjon, folk slipper unna med altfor mye i dag. Jeg vet ikke selv hva jeg ville gjort. Jeg ville tatt det møtet, og uansett utfall, tenkt meg grundig om etterpå. Ikke gjøre noe forhastet i en presset situasjon.

 

 

Oppdatér gjerne hvis og når du føler for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg var på vei til jobb i dag, og sammen med meg i bilen var min mann som skulle til en kompis. Etter at vi hadde passert Best og kjørte bortover Hofsletten i retning Sundbyfoss ble vi forbikjørt av en annen bil selv om vi lå litt over fartsgrensen på stedet. Ikke nok med det, det kom bil imot også. Møtende bil svingte ut på en avkjørsel for å unngå en ulykken, så at vedkommende fortsatte inn på veien igjen i bakspeilet etter at vi hadde passert. Da han som kjørte forbi meg var oppe på siden av min bil, så han over til min side og jeg kakket meg på siden av hodet for å vise han hva jeg mente om hans hodeløse forbikjøring. Mannen min, som satt i passasjersete filmet forbikjøringen med mobilen sin og på videoen kan man tydelig se føreren da han ser til vår side og etter hvert både bilmerke og registreringsnummer når han har passert, og man ser også at møtende bil svinger av for å unngå en ulykke. Skal jeg spore opp hvem det er for å fortelle han om hva jeg mener om hans opptreden i trafikken eller bare overlevere videoen til politiet?

 

Dette kunne ha vært en sann historie fra den andre parten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kikket litt på google maps, og den Hofsletten det refereres til er akkurat 2 km lang fra rundkjøringen ved Best til 60km/t begynner når man nærmer seg Sundbyfoss. Kjører man 80km/t går 2 km unna på 90 sekunder. Når TS lå etter den andre bilen over "lengre tid", kan man kanskje anta 60 sekunder, dvs 1 km. Da er det bare 1 km igjen til 60-sonen begynner og man kan neste se 60-skiltet allerede. Det vil også si at er man oppe i over 120km/t ved forbikjøringen så går den siste kilometeren unna på 30 sekunder. Det kan ha vært ganske heftig fart inn i den 60-sonen slik forbikjøringen beskrives i første innlegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mitt spørsmål til dere er: har dere noen råd om hvordan vi skal gå frem med dette på en smart og effektiv måte? Hva kan vi si, bruke mot? Vi har dessverre ikke noe «egentlig» bevis, utenom at vi kan bekrefte hvordan hun og ham så ut, bil, skiltnummer og klokkeslett.

 

Syntes det er skremmende at det finnes sånne i hjemmesykepleien, eller noe som helst sted. Er forbannet, og ønsker å se litt rettferdighet.

 

Spørsmålet er som sagt kva du vil oppnå. 

 

Det er i alle fall heilt sikkert at du ikkje vil oppnå noke som helst nyttig i denne samtalen om du møter opp som "mannen som køyrde forbi i 120 i 60-sona" og du i tillegg er sint.

Hadde det vært fartskontroll i denne 60 sona så ville dykk begge bli idømt fengselsstraff. Grensa for fengselsstraff i 60-sona går på 115 km/t.

 

Du må rekne med at svaret frå heimesjukepleiaren er at ho også kobla ut ei lita stund og akselererte for at du skulle få plass til å legge deg tilbake i rett kjøyrebane. Du vil heilt sikkert også få beskjed om at ho ikkje gøymte seg for deg då ho svingte opp i byggefeltet, men at ho svingte av fordi ho hadde oppdrag der. Dersom du spør kven ho besøkte i byggefeltet vil du få beskjed om at det kan ho ikkje svare på på grunn av tausheitsplikta. Det ligg heller ikkje i heimesjukepleiaren sine arbeidsoppgåver å transportere brukarar, så bekymringa for at ho utsett pleiepasientar for trafikkfare vil du heller ikkje kome nokon veg med.

 

 

 

Normalt sett burde du spele rolla som bekymra medtrafikant for å kunne oppnå ei holdningsendring hos heimesjukepleiaren.

Det er stor fare for at dette møtet kjem til å bli ein krangel der begge partar skyldar på den andre og ikkje tek ansvar for eigne feil. Heimesjukpleiaren kan godt tenkast å ha liknande agenda som deg, altså å konfrontere råkøyraren som satte ho i ein farleg situasjon for å oppnå rettferdigheit.

 

 

 

Det du bør gjere er:

1) Avlys møtet i dag. Du er ikkje mykje du vil få ut av dette møtet, og sidan heimesjukepleiaren veit meir enn deg om arbeidsrutiner og slikt så vil ho kunne forvirre deg ved å fortelle at det er fleire heimesjukepleiarar som køyrer identiske bilar. Det vil være lett å påstå at bilen du har tatt bilskiltet til ikkje er den same bilen som du såg tildlegare på dagen.

 

2) Meld inn dette som eit avvik til kommunalleiinga. Då tek du tak i problemet direkte med dei som har makt til å gjere tiltak som f.eks. å kalle sjukepleiaren inn på teppet, oppsigelse, GPS overvåking av tenestebilar, nye instruksar for korleis heimesjukepleiarane skal køyre, osv osv.

Din versjon av situasjonen vil også få meir tyngde når du får fortelle den uimotsagt til ein person som vil være opptatt av at kommunen ikkje skal stillast i eit dårleg lys. Historia treng ikkje ein gong å være sann før kommunalleiinga bestemmer seg for å gjere synlege tiltak for å vise innbyggerane at dei tek sikkerheit på alvor.

 

3) Alternativt kan du melde dette direkte til politiet, men saka vil mest sannsynleg bli henlagt. Og du vil i verste fall risikere at du sjølv blir straffa ettersom du går til politiet og innrømmer å ha foretatt ei farleg forbikøyring i høg hastigheit.

 

4) Du kan fortelle din historie i lokalavisa om du ikkje får tilfredsstillande svar frå kommunen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er en del som syns det er gøy å provosere folk til å kjøre forbi, for så å gasse på for å blokkere dessverre..

 

Du bør nok la denne ligge.

Uansett skjønner jeg hvorfor du ikke ga opp med en gang, man vil helst ikke havne bak igjen så de begynner å kødde i 60 på nytt. Men man bør vite når man skal avslutte.

Lenke til kommentar

Kikket litt på google maps, og den Hofsletten det refereres til er akkurat 2 km lang fra rundkjøringen ved Best til 60km/t begynner når man nærmer seg Sundbyfoss. Kjører man 80km/t går 2 km unna på 90 sekunder. Når TS lå etter den andre bilen over "lengre tid", kan man kanskje anta 60 sekunder, dvs 1 km. Da er det bare 1 km igjen til 60-sonen begynner og man kan neste se 60-skiltet allerede. Det vil også si at er man oppe i over 120km/t ved forbikjøringen så går den siste kilometeren unna på 30 sekunder. Det kan ha vært ganske heftig fart inn i den 60-sonen slik forbikjøringen beskrives i første innlegg.

Fint og flott ar du har lest deg opp, men denne hendelsen fortonet seg i 80-sonen, mellom begge 60-soner. Det er ikke alt man kan lese seg opp til. Dette er synsing...

Lenke til kommentar

Oppdatering:

 

Da har vi vi vært i kontakt med vedkommende samt hennes overordnede, altså sjefen for hjemmesykepleien. Hun tok dette høyest seriøst. I morgen skal vi møtes.

 

NB: overordnede forklarte at de ikke frakter pasienter, hvilket vil si at dette var en bekjent av hjemmesykepleieren: hun kjører altså privat med hjemmesykepleiens bil, noe som ikke er tillat, i henhold til overordnede.

 

I rest my case.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...