Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

batterilampe i dashbord lyser svakt


gtkvamm1

Anbefalte innlegg

Batterilampa i min 06 navara d22 lyser svakt hele tiden, har sjekket batteri tilstad som er ok. Har sjekket dynamo, fant ut at den ladet for dårlig ved belastning (fjernlys, varmeapparat på, varme i seter ++ på), trodde da selvfølgelig at det var dette som gjorde at lampa lyste, fikk tak i ny dynamo som ble testet før jeg monterte den, men lampa lyser fortsatt svakt. Sjekket jordinger for jordfeil men finner ingenting galt, sjekket sikringer og koblinger som er ok... Noen som har noe tips om hva dette kan være? Eller noe annet som kan sjekkes? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja jeg har sjekket både reimer og batteripoler, ser bra ut ? Har foresten testa med et annet batteri også, men samme greia ?

 

Her er målinger jeg har tatt:

 

Batteri avslått motor 12,7v

Batteri motor i gang uten belastning 14,3v

Batteri motor igang med belastning 13,4v

Ut dynamo 14,4v

 

Kommer liksom ikke lenger ? batterilampa lyser som normalt med kun tenninga på, men når jeg starter bilen så lyser fortsatt batterilampa, men noe svakere enn normalt...

Endret av gtkvamm1
Lenke til kommentar

Man må nesten ha diagram og greier for å være sikker, og jeg tror det må måles mens den er tilkoblet. Siden du nå er på styringssiden så er det plutselig mer komplisert. Men det er de 3 koblingene som må være til stede for å få strøm. Jord (via chassis), B+ (tykk rød plusskabel) og felt (tynnere kabel som ofte blir styrt av ECU).

 

I tillegg til det mekaniske som andre har nevnt. Reimhjul og reim f.eks.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

At en ladelampe gløder betyr ofte diodefeil. Du kan da måle mellom B+ og D+ med motor i gang, og et mål på alt over 0,2 volt tilsier diodefeil iht bøkene. I praksis er alt opp til lampa begynner å gløde innafor. Spenningsforskjellen her sånn er det som får ladelampa til å gløde.

 

Sånn jeg tolker systemet så er 1 av de tynne ledningene til ladelampe og feltspenning (D+). Denne skal det stå 12volt batterispenning på, med tenning på. Ladelampa skal slukke helt når du tar av kontaken og lyse kraftig når du jumper den til gods. Da er den kretsen i orden.

 

Den andre ledningen ser ut som en "Sense". Denne ligger å føler på spenning over batteriet for å kompansere for spenningsfall i ladekretsen. Hvis du jumper denne til gods så kommer det til å slå gnist og alt-s sikringen ryker.

 

Det skal med andre ord stå 12 volt på begge de 2 ledningene.

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

At en ladelampe gløder betyr ofte diodefeil. Du kan da måle mellom B+ og D+ med motor i gang, og et mål på alt over 0,2 volt tilsier diodefeil iht bøkene. I praksis er alt opp til lampa begynner å gløde innafor. Spenningsforskjellen her sånn er det som får ladelampa til å gløde.

 

Sånn jeg tolker systemet så er 1 av de tynne ledningene til ladelampe og feltspenning (D+). Denne skal det stå 12volt batterispenning på, med tenning på. Ladelampa skal slukke helt når du tar av kontaken og lyse kraftig når du jumper den til gods. Da er den kretsen i orden.

 

Den andre ledningen ser ut som en "Sense". Denne ligger å føler på spenning over batteriet for å kompansere for spenningsfall i ladekretsen. Hvis du jumper denne til gods så kommer det til å slå gnist og alt-s sikringen ryker.

 

Det skal med andre ord stå 12 volt på begge de 2 ledningene.

 

Hei! Takk for svar! Så med andre ord når jeg måler på den ene 11,98v og den andre måler 9,05v (med motor i gang), så har jeg sansynligvis fått montert en dynamo med defekt diode?  

Lenke til kommentar

Nei, jeg tror ikke du har en diodefeil.

 

Du har noe i trolldom i ledningnettet som gir samme symptomer som defekt diode.

 

Napp av kontaken på dynamo og sett på tenning. Motor skal ikke gå. Mål, jump, napp sikringer.

Napper du f.eks alt-s sikringen så skal 1 av ledningene være døde og det burde hjelpe deg litt på vei.

 

Det fins mange måter å konstatere det på. Finn ut hvem av kretsene som har spenningsfall og report back.

 

 

Lenke til kommentar

Nei, jeg tror ikke du har en diodefeil.

 

Du har noe i trolldom i ledningnettet som gir samme symptomer som defekt diode.

 

Napp av kontaken på dynamo og sett på tenning. Motor skal ikke gå. Mål, jump, napp sikringer.

Napper du f.eks alt-s sikringen så skal 1 av ledningene være døde og det burde hjelpe deg litt på vei.

 

Det fins mange måter å konstatere det på. Finn ut hvem av kretsene som har spenningsfall og report back.

Lenke til kommentar

Har prøvd meg litt fram nå med kun tenning på. Den kretsen som går innom alt-s sikringen er det 12,04 v på. Den andre, altså den som går til batterilampa hvis jeg har forstått det rett viser 9,13 v. Hva gjør jeg videre?

 

I går kveld lyste ikke batterilampa, veldig merkelig da den har lyst konstant veeeeldig lenge. Men i dag tidlig lyste den igjen ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...