Gå til innhold

Trøbbel for MacOS Catalina


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I og med at Apple ikke pusher oppdateringen automatisk, og det er opplyst temmelig greit fra Apple sin side om at støtte for 32-bit droppes så har man jo bare seg selv å takke om man sitter der med diverse 32-bit applikasjoner, eller applikasjoner som er avhengig av 32-bit plugins så har man jo bare seg selv å takke.

 

Men at selve releasen føles veldig rushed er det jo liten tvil om.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Catalina fører Mac OS X enda et steg nærmere søppeldyngen dessverre. Mangelen på 32-bit støtte er kanskje ikke så farlig for dem som bruker maskinen til VG og Facebook, men er en dealbreaker for veldig mange som fremdeles trenger å benytte eldre programmer som er i 32-bit. Apple er blitt såpass store nå at det er direkte uansvarlig å droppe 32-bit støtte såpass tidlig.

 

Ellers husker jeg godt hvordan Apple og Steve Jobs gjorde narr av Vista pga. alle tillatelsesforespørslene den hadde. Nå er Apple like ille selv...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Man får jo tydelig beskjed om dette før man oppdaterer. De som eventuelt skulle slite kan takke seg selv tenker nå jeg. 

 

 

Man har da også fått beskjed om dette i forrige versjon av OSX i over ett år snart, så det bør jo ikke komme som noen overraskelse på noen..

Lenke til kommentar

Ellers husker jeg godt hvordan Apple og Steve Jobs gjorde narr av Vista pga. alle tillatelsesforespørslene den hadde. Nå er Apple like ille selv...

 

Hmm, jeg har oppdatert både Macbooken og iMacen uten å få mer enn 3-4 slike forespørsler ved oppstart første gang på begge maskinene, og det var jo også helt greit å gå gjennom de innstillingene. Siden det har jeg ikke sett noen slike poppe opp. Var rimelig mye verre på Vista kan man si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I og med at Apple ikke pusher oppdateringen automatisk, og det er opplyst temmelig greit fra Apple sin side om at støtte for 32-bit droppes så har man jo bare seg selv å takke om man sitter der med diverse 32-bit applikasjoner, eller applikasjoner som er avhengig av 32-bit plugins så har man jo bare seg selv å takke.

 

Men at selve releasen føles veldig rushed er det jo liten tvil om.

 

Da har du et ganske snevert syn, hvis du tror alle Mac-brukere har den innsikten. Og at de har "seg selv å takke". Makan til selvgodhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I og med at Apple ikke pusher oppdateringen automatisk, og det er opplyst temmelig greit fra Apple sin side om at støtte for 32-bit droppes så har man jo bare seg selv å takke om man sitter der med diverse 32-bit applikasjoner, eller applikasjoner som er avhengig av 32-bit plugins så har man jo bare seg selv å takke.

Det står at 32-bits støtte droppes ja, men ikke at mailprogrammet tilfeldig sletter unna epostene dine... 

Lenke til kommentar

Catalina fører Mac OS X enda et steg nærmere søppeldyngen dessverre. Mangelen på 32-bit støtte er kanskje ikke så farlig for dem som bruker maskinen til VG og Facebook, men er en dealbreaker for veldig mange som fremdeles trenger å benytte eldre programmer som er i 32-bit. Apple er blitt såpass store nå at det er direkte uansvarlig å droppe 32-bit støtte såpass tidlig.

 

Ellers husker jeg godt hvordan Apple og Steve Jobs gjorde narr av Vista pga. alle tillatelsesforespørslene den hadde. Nå er Apple like ille selv...

 

Vista var annerledes. UAC krevde at du gav tillatelse hver gang noe ønsket å kjøre med administrator-tilgang (tilsvarende på Mac er å skrive inn passordet sitt eller å trykke på krona på Apple Watch). På Mac så kreves dette veldig sjeldent. Stort sett i forbindelse ved installasjon av programvare og endring av f.eks. sikkerhetsinnstillinger. Mens på Vista på den tida, så krevde veldig mange programmer at de ble kjørt med administratortilgang. Så man fikk jo opp UAC i hytt og pine.

 

Disse sikkerhets popupsene som kommer her, er noe man kun trenger å ta hensyn til én gang og så er det satt. Hvis man leser hva som står på de, så er det ganske greit å kunne ta stilling til det. 

 

Men bluetooth bugs osv, er jo ikke akkurat uvanlig av Apple ved en ny release. Lønner seg ofte å vente til det har kommet et par større oppdateringer om man vil ha det feilfritt. Husker i fjor så fikk man bugs med at video fra andre ting man hadde sett tidligere kom opp på skjermen når man skulle se noe i fullskjerm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Man får jo tydelig beskjed om dette før man oppdaterer. De som eventuelt skulle slite kan takke seg selv tenker nå jeg. 

 

 

Man har da også fått beskjed om dette i forrige versjon av OSX i over ett år snart, så det bør jo ikke komme som noen overraskelse på noen..

Jepp. Man har hatt god tid. Skjønner ikke at dette er en sak egentlig. Man får beskjed, man vet konsekvensene. Så installerer man Catalina anyway, for så å lage en sak ut av resultatet...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bluetooth har blitt totalt ustabilt hos meg på min Air fra 2015. Slutter plutselig å spille musikken gjennom headsettet, selv om det fortsatt står tilkoblet. Tar bare et par minutter. Har skjedd hver gang jeg har tilkoblet.

 

Heldigvis går det ikke mer enn en uke eller to før Apple har kommet med en fix. Ordner seg sikkert. Ville dog sjekket om det evt var oppdatering på headsettet... I disse dager kan jo alt oppdateres :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...