Gå til innhold

Faktisk.no: Barnearbeiderne som omtales i sosiale medier graver neppe etter tungmetaller til Tesla-batterier


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kobolt er det mest problematiske metallet, ettersom mesteparten av verdens forsyning kommer fra Kongo. Av ca 140.000 tonn står Kongo for ca 90.000 tonn, og av dette igjen er ca 30.000 tonn produsert av småskalavirksomheter der det også benyttes barnearbeid.

 

En Tesla Model 3 trenger ca 55 gram kobolt per kWh, altså med omkring 70 kWh per bil og 400.000 biler per år, så trenger de ca 1600 tonn, eller 1,1% av den globale produksjonen.

 

Nå vil det ikke være slik at koboltet utvunnet av barnearbeid vil fordele seg likt - mest sannsynlig havner det meste av det i Kinas og Afrikas innenlandsøkonomi, men om det fordelte seg likt, så ville 1,1% av de 40.000 barnene jobbe for Tesla, altså 440 barn.

 

Til sammenlignen har man ca 10 gram kobolt i en i-Phone, altså med en produksjon på rundt 200 millioner stk per år utgjør det ca 2000 tonn, og da jobber det altså ca 570 barn for Apple.

 

Sånn kan man fortsette nedover listen over alle produsenter av forbrukerelektronikk. Men det stopper jo ikke der. Turbiner som man finner f.eks på fly og gasskraftverk (mange i nordsjøen) benytter høytemperaturlegeringer som inneholder en god andel kobolt. Kobolt brukes som fargestoff og industrielle prosesser. Etter man tok hensyn til Tesla og Apple så gjenstår det jo nærmere 97,5% av forbruket. Det blir altså feil å velge ut en eller to bruksområder å bry seg om, samtidig som man bruker det selv til mange andre ting.

 

Barenearbeid er en vanskelig problemstilling, og det er ingen veldig lette løsninger. Man må bare fortsette å jobbe med myndigheter og veldedige organisasjoner i regionen for å få en løsning på det.

 

Fantastisk saklig og bra

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kobolt er det mest problematiske metallet, ettersom mesteparten av verdens forsyning kommer fra Kongo. Av ca 140.000 tonn står Kongo for ca 90.000 tonn, og av dette igjen er ca 30.000 tonn produsert av småskalavirksomheter der det også benyttes barnearbeid.

 

En Tesla Model 3 trenger ca 55 gram kobolt per kWh, altså med omkring 70 kWh per bil og 400.000 biler per år, så trenger de ca 1600 tonn, eller 1,1% av den globale produksjonen.

 

Nå vil det ikke være slik at koboltet utvunnet av barnearbeid vil fordele seg likt - mest sannsynlig havner det meste av det i Kinas og Afrikas innenlandsøkonomi, men om det fordelte seg likt, så ville 1,1% av de 40.000 barnene jobbe for Tesla, altså 440 barn.

 

Til sammenlignen har man ca 10 gram kobolt i en i-Phone, altså med en produksjon på rundt 200 millioner stk per år utgjør det ca 2000 tonn, og da jobber det altså ca 570 barn for Apple.

 

Sånn kan man fortsette nedover listen over alle produsenter av forbrukerelektronikk. Men det stopper jo ikke der. Turbiner som man finner f.eks på fly og gasskraftverk (mange i nordsjøen) benytter høytemperaturlegeringer som inneholder en god andel kobolt. Kobolt brukes som fargestoff og industrielle prosesser. Etter man tok hensyn til Tesla og Apple så gjenstår det jo nærmere 97,5% av forbruket. Det blir altså feil å velge ut en eller to bruksområder å bry seg om, samtidig som man bruker det selv til mange andre ting.

 

Barenearbeid er en vanskelig problemstilling, og det er ingen veldig lette løsninger. Man må bare fortsette å jobbe med myndigheter og veldedige organisasjoner i regionen for å få en løsning på det.

 

Det er viktig at slike problemer løses, om vi som land eller forbrukere kan bidra så er det bra.

Men samtidig bør det også påpekes at en hel haug slike tredjeverdens-land har hatt og har enda masse jævelskap uansett hvor mye Vesten har kommet med hjelp av alle typer.

Eksempelvis, noe som lett glemmes av mediene men som er mildt sagt sjokkerende er at ca 10 000 + mennesker blir drept i Brasil hvert år ifbm kriminalitet. Det er mer mennesker over tid enn noen av store kriger i senere tid. Nesten ingen snakker om det, of kanskje tildels fordi folkene er hjelpeløse og vet ikke bedre enn å leve under slike forhold år etter år og man har kanskje skjønt at noen vet ikke bedre og ikke har engang ambisjonet å prøve å komme seg ut av denne situasjonen. Akkurat som foreldre til disse barna i Kongo. Eller befolkningen i Venezuela som gang etter gang velger evneveike diktaturer. Jeg skjønner at det finnes ting man bør kjempe mot og hjelpe folk og alt dette her med for det første er omtrent samtlige tiltak rettet til å takle resultatet og ikke årsaken, og for det andre så virker mye av dette som den eldste (og mest håpløse) kampen - kampen mot menneskelig natur.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det kan være greit å få frem at en av de største forbrukerne av kobolt er oljeindustrien, som bruker det i raffineringsprosessen for å fjerne svovel. Man unngår altså på ingen måte koboltbruk ved å kjøre fossilbil istedenfor elbil.

 

Forskjellen er at Tesla prøver å fjerne bruken av kobolt i batteriene helt, mens oljeindustrien ikke har noen planer om å endre på sin koboltbruk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Greit nok. MEN skal vi kanskje tenke litt over hvilke industrier som benytter mest kobolt?

Hvis man filosoferer over tankekorset at rustfritt stål inneholder 2% kobolt for hvert eneste kilo verden over. Én eneste oljeplattform i Nordsjøen inneholder mer kobolt enn alle elbiler i landet til sammen. Legg til alle oljeplattformer i verden, oljetankere, rørledninger, tankvogner, tankbiler etc etc. Batteriproduksjon blir da en bitte liten mini forbruker.

Legg også til at oljeraffinerier alene bruker mere kobolt i katalysatorer enn i hele verdens batteriproduksjon.

Hvor blir det av fokuset på dette??

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nokså uinteresant om bildet viser en faktisk hendelse eller ikke. Alle medier, VG, da'bla, Aftenposten etc. Bruker jo alle illustrasjonsbilder for å illustrere en sak. Noen ganger godt merket, andre ganger ikke fullt så. Men At vedkommede skribent her burde merket bildet mer som ett illustrasjons foto kan vi imidlertid sikkert være enige om.

 

Men slik faktisk.no skriver og formulerer seg så føler jeg det blir mer kverulering og besserwisser holdning enn en nyttig gjennomgang av fakta. Det ligner og ett merkelig forsøk på skifte fokus fra det virkelige problemet her.

 

At Tesla på sin side har påstander om hvilke materialer neste generasjon batterier har er og totalt uinteresant for sakens innehold. Fakta.no er ikke ett reklamebyråd fir Tesla.

 

Faktum er at batterier ad i dag, og som elbilister av alle merker kjører rundt i, har en heller tvilsom opprinnelse. Det er dette som er hele poenget her og det burde holde med en liten kommentar som i en bisetning om bildets faktiske opprinnelse. Utover det burde Fakta.no heller følge opp bilgigantenes lobbyvirksomhet enn å trå etter småfolk på facebook.

 

Betyr det at jeg synest det er galt å påpeke bildets egentlige opprinnelse, ,, nei egentlig ikke, men det blir litt latterlig når amnesty for eksempel, og mange andre, i lang tid har påpekt elbil produsentenes kynisme. Men alikavel så går journalistene på jakt etter småfolks påstander istedenfor.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og plutselig ble barnearbeid et problem fordi??

Barnearbeid finnes på mange områder og hvis det er det man vil til livs har det ikke bare med batterier å gjøre. At det nå plutselig er en haug med EL-bil motstandere som har funnet enda en grunn til å forsvare sin fossilbil blir jo bare dumt.

Barnearbeid er noe som skjer fordi vi relativt sett velhavende ønsker å fortsette å være det ved å kjøpe ting billigst mulig fra steder hvor de kan produseres billigst mulig.

Sjekk opphavsland på tingene du kjøper fra Clas Ohlson, H&M og Biltema med fler!

Deretter bør man tenke litt over hvordan man kan løse det virkelige problemet, nemlig at folk andre steder i verden er fattige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greit nok. MEN skal vi kanskje tenke litt over hvilke industrier som benytter mest kobolt?

Hvis man filosoferer over tankekorset at rustfritt stål inneholder 2% kobolt for hvert eneste kilo verden over. Én eneste oljeplattform i Nordsjøen inneholder mer kobolt enn alle elbiler i landet til sammen. Legg til alle oljeplattformer i verden, oljetankere, rørledninger, tankvogner, tankbiler etc etc. Batteriproduksjon blir da en bitte liten mini forbruker.

Legg også til at oljeraffinerier alene bruker mere kobolt i katalysatorer enn i hele verdens batteriproduksjon.

Hvor blir det av fokuset på dette??

 

Du kan godt ha fokus på det, men ser ingen grunn til at man ikke skal ha fokus på batteri produksjonen også, og andre komponenter i elbiler som øker fattiges problemer for den rikes vekst i vellstand. Vi trenger ikke gjenta fadesene våre. Elbilandelen er fortsatt svært lav så skal miljøentusiastene nå sine mål er det ganske mange som må offre sin fremtid for din rikdom. Hvor er fokuset på det?

 

Og hva med de enorme mengdene stål og betong, og ikke minst olje, som må til for å lage vindturbinparker? Hvor er fokuset på det.

 

Du har forsåvidt gode poeng og ikke helt ukjent heller, men elbil og turbin næringen vokser, olje vil avta. Det blir ikke mer korrekt om kobolten brukes her eller der.

Men det er nå en gang slik at ingen olje betyr ingen elbil, ingen vindturbin, ingen vellstand. Hvor er fokuset, og skammen, på DET hos miljøbevegelsen?

Lenke til kommentar

Nå var hovedinnvendingen til Faktisk at bildene jeg postet av barnearbeidere i Kongo ikke viste det jeg påsto. Ifølge Faktisk viste bildene barnearbeidere som ut vant kobber og nikkel.

 

Nå er det slik at kobolt i hovedsak utvinnes som et biprodukt av kobber og nikkel utvinning, så da tar jo Faktisk HELT FEIL i sin konklusjon! Interessant at Teknisk Ukeblad sprer denne typen feilinformasjon ukritisk til sine lesere.

 

"Cobalt (Co) is a hard and lustrous metal and is mainly obtained as a by product of nickel and copper mining activities."

http://www.shalinaresources.com/copper-cobalt-facts.html

  • Liker 4
Lenke til kommentar

EL-biler kan selges uten noen som helst miljøkrav, annet en at de er elektrisk drevne, uavhengig av hvor mye utslipp, energiforbruk og materialforbruk som går til produksjon, bruk, og destruksjon. Uavhengig av hvor materialene kommer fra, og hvem som har utvinnet dem, under hvilke forhold, og hvor mye de har forurenset under utvinningen.

 

Det er ikke Kongo som kan rydde opp i dette, det er EU. Det ved å kreve opprinnelsesgaranti, og at utvinner tilfredsstiller en gitt standard, fks definert av ISO.

 

Dette er slik man gjør skritt i riktig retning når det gjelder sjokobønner, frukt, og annet.

Lenke til kommentar

Nå var hovedinnvendingen til Faktisk at bildene jeg postet av barnearbeidere i Kongo ikke viste det jeg påsto. Ifølge Faktisk viste bildene barnearbeidere som ut vant kobber og nikkel.

 

Nå er det slik at kobolt i hovedsak utvinnes som et biprodukt av kobber og nikkel utvinning, så da tar jo Faktisk HELT FEIL i sin konklusjon! Interessant at Teknisk Ukeblad sprer denne typen feilinformasjon ukritisk til sine lesere.

 

"Cobalt (Co) is a hard and lustrous metal and is mainly obtained as a by product of nickel and copper mining activities."

http://www.shalinaresources.com/copper-cobalt-facts.html

 

Sannsynligheten er større for at du har Kongo-kobolt i lommen din enn at du finner det i batteriet på en Tesla.

Det kan du ikke ro deg unna.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Greit nok. MEN skal vi kanskje tenke litt over hvilke industrier som benytter mest kobolt?

Batteriproduksjon er den største industrien. Metallurgi er nummer to. Se f.eks https://www.globalenergymetals.com/cobalt/cobalt-demand/

 

Hvis man filosoferer over tankekorset at rustfritt stål inneholder 2% kobolt for hvert eneste kilo verden over.

Det kan kanskje hende det finnes et rustrfitt stål (I.e. >12% kromholdig) som inneholder kobolt, det er absolutt ikke vanlig. De aller mest aliminnelige typene rustritt stål: SAE 304, og 316 inneholder ikke kobolt. Se f.eks:

https://www.makeitfrom.com/material-properties/AISI-304-S30400-Stainless-Steel

https://www.makeitfrom.com/material-properties/AISI-316-S31600-Stainless-Steel

 

Typiske metallurgiske applikasjoner for kobolt er høytemperaturstål som brukes i f.eks skjæreverktøy og turbinblader. av total mengde stål utgjør dette ekstremt lite.

 

Én eneste oljeplattform i Nordsjøen inneholder mer kobolt enn alle elbiler i landet til sammen.

Tatt i betraktning din feilslutning om koboltbruk i stål tenker jeg også denne påstanden er en feilslutning. Hvis du vil opprettholde påstanden kan du godt dokumentere den.

 

 

Legg også til at oljeraffinerier alene bruker mere kobolt i katalysatorer enn i hele verdens batteriproduksjon.

Jeg har aldri hørt at kobolt brukes i noen vesentlig mengde i katalysatorer. Kilde på det?

 

Hvor blir det av fokuset på dette??

Mistenker at det ikke er fokus på noe av dette fordi det etter alt å dømme er fullstendig feil.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fakta er at batteriene til Tesla lages av litium produsert fra gruvene i Kongo av barn. Om disse bildene er akkurat fra de gruvene som produserer litium for Tesla har ingenting å si, så lenge det er like ille i Tesla gruvene. Dette er det verste keg har sett av Fakta.no. Kunne de ikke skrevet som dette. Det er sant at litiumet til Teslabatterier og andre EL biler kommer fra gruver hvor barn arbeider under slike umenneskelige forhold som vist på bildene. Men disse bildene vise barn som arbeider i andre gruver under lignende forhold.

 

Mulig dette ikke er noe du kan noe om, men Tesla kjøper da vitterlig ikke Litium fra Kongo. Ei heller fra gruver hvor barn jobber.

 

Og såvidt meg bekjent kjøper de heller ikke kobolt fra Kongo. Som det er snakk om i denne saken. Men sannheten er at verdens største forbruker av kobolt er oljeindustrien. Og det er jo rart da at elbilhaterne glemmer å ta med den informasjonen i propagandaen. For vi er alle helt klart i mot barnearbeid, men så sitter vi her på berget da og fjerner svovel fra bensinen ved hjelp av kobolt. Kaster rundt oss med stein i glasshus.

 

Kjedelig med sånn faktainformasjon.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Nå var hovedinnvendingen til Faktisk at bildene jeg postet av barnearbeidere i Kongo ikke viste det jeg påsto. Ifølge Faktisk viste bildene barnearbeidere som ut vant kobber og nikkel.

 

Nå er det slik at kobolt i hovedsak utvinnes som et biprodukt av kobber og nikkel utvinning, så da tar jo Faktisk HELT FEIL i sin konklusjon! Interessant at Teknisk Ukeblad sprer denne typen feilinformasjon ukritisk til sine lesere.

 

"Cobalt (Co) is a hard and lustrous metal and is mainly obtained as a by product of nickel and copper mining activities."

http://www.shalinaresources.com/copper-cobalt-facts.html

I følge Faktisk viste ett bilde utvinning av kobber, ett bilde viste utvinning av tinnoksid/coltan, og ett bilde viste et steinbrudd.

 

Altså muligens kan kanskje ett av tre bilder vise aktivitet assosiert med utvinning av kobolt, der det i teorien er mulig at en andel av det utvunnede koboltet har endt opp hos Tesla.

 

Ikke akkurat en slam dunk for påstanden "Bildene viser barnearbeiderne i Kongo som graver frem tungmetaller til Tesla batterier."

 

(Som Frobe sa, det er større sannsynlighet at man har Kongo-kobolt i lommen. Spesielt hvis man har telefon fra en kinesisk produsent som Huawei/Honor/OnePlus/osv.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...