Gå til innhold

Hjelp til kjøp av ny PC


Anbefalte innlegg

Hei

 

Søker hjelp til kjøp (eventuelt bygging) av ny PC. Har relativt lite peiling på komponenter osv.

PC-en brukes i all hovedsak til spilling, det går i WoW Classic, League of Legends, tidvis Fortnite - altså ganske lettkjørte spill.

Budjsett er ikke satt men ønsker selvsagt å bruke minst mulig.

Maskinen skal ikke overklokkes.

Jeg har ingen formening om den ska lvære AMD eller Intel-basert.
 

Har fått dette tilbudet på en ferdigbygd PC som frister veldig, prisen er 4990,-.

Her er de vage spesifikasjonene jeg har fått:

 

128gb SSD

500gb HDD

16gb Ram

Xeon E3

Amd RX570

 

Er det noen som har noen innspill og kan fortelle meg om kjøpet av denne PC-en er et kjøpt jeg kommer godt ut av utfra den korte beskrivelsen?

Takker så mye på forhånd for svar!

 

Endret av UheldigJeger
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Xeon er egentlig beregnet på servere og ikke gaming, så er vel server hovedkort veldig begrenset også.

Var jeg deg ville jeg vurdert AMD siden de har bedre cpuer og litt mere fremtidrettet slik det er nå,

 

Fint man får alder eller cpu informasjon men vil nok anta serveren er en del år gammel.

https://www.nextron.no/main.php3?PI=list&MG=200&SG=211

Så den er vel heller mere sammenlighet mot i3 cpuer, ikke så kraftig med andre ord.

Amd RX570 er vel ok kjøp til prisen men til senere så må du nok bytte tilsvarende GTX 1060.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Xeon er egentlig beregnet på servere og ikke gaming, så er vel server hovedkort veldig begrenset også.

Var jeg deg ville jeg vurdert AMD siden de har bedre cpuer og litt mere fremtidrettet slik det er nå,

 

Fint man får alder eller cpu informasjon men vil nok anta serveren er en del år gammel.

https://www.nextron.no/main.php3?PI=list&MG=200&SG=211

Så den er vel heller mere sammenlighet mot i3 cpuer, ikke så kraftig med andre ord.

Amd RX570 er vel ok kjøp til prisen men til senere så må du nok bytte tilsvarende GTX 1060.

 

 

Takk for svar! Har blitt informert om at dette er en Intel Xeon E3-1245 v3.

Endret av UheldigJeger
Lenke til kommentar

Xeon er ikke noe bra valg.

 

I første post i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1578470

 

Er dette foreslått for en pc til ca kr 7500:

Kabinett: Phanteks Eclipse P300 Glass
Hovedkort: Asus Prime B360M-A

Prosessor: Intel Core i3 9100F
Skjermkort: Asus GeForce GTX 1660 Phoenix OC

Minne: Corsair Vengeance LPX 3000MHz CL15 16GB
SSD: Crucial P1 M.2 2280 1TB
Strømforsyning: EVGA GQ 650W

 

Alternativt kunne en byttet til:

 

Hovedkort: MSI B450 Gaming Plus

Prosessor: AMD Ryzen 5 2600 (eller AMD Ryzen 5 3600, og et MSI B450 Gaming Plus Max hovedkort)

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Var jeg deg ville jeg vurdert AMD siden de har bedre cpuer og litt mere fremtidrettet slik det er nå,

[/size][/font][/color]

Fint å ikke spre feilinformasjon :) Ryzen x3900 stock og i9 9900k yter så og si likt i gaming. Veldig lite som skiller disse to i gaming. Forskjellen er at intel kan klokkes vesentlig høyere, Ryzen kan kun klokkes til ca. 4.65 max, mens i9 fint kan klokkes til 5.3-5.4 om man har riktig utstyr og vært «litt heldig» med siliconlotteriet. Og dersom du overklokker en 9900k så vil den nok være hakket vassere enn 3900x i gaming.

 

I mulitmedia, rendering, kontorbruk vil Ryzen derimot være et langt bedre valg prismessig enn intel. Men om man ser på intel extreme prosessorene så har ikke AMD noe som er like konkurransedyktig på de aller dyreste prosessorene, men disse er ikke for mannen i gata(minus kanskje Nizzen her på forumet:P ).

 

Poenget mitt er, hva som er best av intel og ryzen kommer an på pris, og hva det skal brukes til. Men som sagt, til ts sitt bruk er jeg selvfølgelig helt enig med deg at Ryzen (3.-gen) er beste valget og det som gir mest bang for the bucks. Ryzen 2.-gen derimot ville jeg styrt unna...

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

Fint å ikke spre feilinformasjon :) Ryzen x3900 stock og i9 9900k yter så og si likt i gaming. Veldig lite som skiller disse to i gaming. Forskjellen er at intel kan klokkes vesentlig høyere, Ryzen kan kun klokkes til ca. 4.65 max, mens i9 fint kan klokkes til 5.3-5.4 om man har riktig utstyr og vært «litt heldig» med siliconlotteriet. Og dersom du overklokker en 9900k så vil den nok være hakket vassere enn 3900x i gaming.

 

I mulitmedia, rendering, kontorbruk vil Ryzen derimot være et langt bedre valg prismessig enn intel. Men om man ser på intel extreme prosessorene så har ikke AMD noe som er like konkurransedyktig på de aller dyreste prosessorene, men disse er ikke for mannen i gata(minus kanskje Nizzen her på forumet:P ).

 

Poenget mitt er, hva som er best av intel og ryzen kommer an på pris, og hva det skal brukes til. Men som sagt, til ts sitt bruk er jeg selvfølgelig helt enig med deg at Ryzen (3.-gen) er beste valget og det som gir mest bang for the bucks. Ryzen 2.-gen derimot ville jeg styrt unna...

9900k har vesentlig lavere latency. Det er den største forskjellen. Med høyere minnehastighet uten å få høyere latency som ryzen 3k, gjør forskjellen enda større.

 

Stock cpu ytelse er forskjellig med forskjellig minnehastighet/tweaks. Veldig stor forskjell faktisk.

 

I spill der cpu er flaskehals, så er nok forskjellen 15-20+ % bare pga latency, så lik er ikkje ytelsen. Er selvfølgelig forskjell på spill.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Takk for svar! Har blitt informert om at dette er en Intel Xeon E3-1245 v3.

En E3-1245 v3 og RX 570 du har fått tilbud om til 4990 er umulig å slå med nye komponenter i alle fall.

Jeg vil si 4990 kr er en litt stiv pris, da det er snakk om et to år gammelt skjermkort i som den gang ikke var det sterkeste, og en fem år gammel prosessor. Prøv å by 4000

Lenke til kommentar

Du ønsker fremdels å ha høy nok framerate i spillene selv om de er "lettkjørt". Det funker dårlig å bruke mindre på hele maskinen enn det koster for et middels grafikkort.

Minimum for en som skal spille er RTX 2070, til nød RTX 2060 / GTX 1660 Ti.

SSD under 512 GB vil raskt bli til ergrelse og frustrasjon hvis man ikke synes det er interessant å sjonglere filer mellom SSD og ekstern HDD hver gang man skal spille. Selv 512 GB er lite, men det er overkommelig.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Du ønsker fremdels å ha høy nok framerate i spillene selv om de er "lettkjørt". Det funker dårlig å bruke mindre på hele maskinen enn det koster for et middels grafikkort.

 

Minimum for en som skal spille er RTX 2070, til nød RTX 2060 / GTX 1660 Ti.

 

SSD under 512 GB vil raskt bli til ergrelse og frustrasjon hvis man ikke synes det er interessant å sjonglere filer mellom SSD og ekstern HDD hver gang man skal spille. Selv 512 GB er lite, men det er overkommelig.

 

Jeg forstår at du ikke er i stand til å godta kompromisser, men du trenger ikke dytte denne meningen ned i halsen på alle og enhver.

Ikke alle har råd eller lyst til å svi av 20 000 kr på en gaming-PC som halveres i verdi i løpet av to år, selv jeg som sitter på en 9900k + 2080 Ti + 32GB B-die + custom loop vannkjøling forstår det.

 

For spill som LoL, WoW Classic, og Fortnite er det ikke viktig med mange kjerner, og i 1920x1080 vil du fint klare deg med et RX 570 med reduserte innstillinger, dette er spill de fleste spiller på laptoper med GTX 1050.

 

Med ditt forslag om GPU og SSD er man allerede oppe i 5500 kr, det er før man tar hensyn til prosessor, hovedkort, og RAM. I denne tråden der målet er å ikke bruke for mye penger blir det tullete.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

RTX 2070 og 512 SSD er ganske store kompromiss, langt fra øverste hylle. Det er det laveste som ikke er direkte dårlig. Jeg er snart 40 år. Det er mange år siden jeg brydde meg om å ha bedre maskinvare enn nødvendig. Jeg vil dog ikke ha dårlig ytelse som går ut over prestasjonen.

 

GTX 1050 gir såpass lav FPS i Fortnite at man vil slite med å prestere. Man trenger ikke det beste kortet for å spille, men man bør ha nok ytelse.

 

Bare kjør på med dårlig grafikkort. Spar penger og kast bort tiden i stedet. Tid er mer verdifullt enn penger. Det er sjanseløst å spare penger for så å kaste bort tid på å bruke dårlig utstyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med BadCat, til gaming kjøper man IKKE GTX 1050, det er ikke gaming kort.

 

Samme med 570. Det var ikke spesielt bra når det kom ut, og nå er det i tillegg gammelt.

 

PC er innvestering, da er det lurere å råde folk til og gjøre en god innvestering. Slik som GTX 2070, eller GTX 2060 minimum, slik at man ikke ramler i fella at PCen blir fort utdatert og må skiftes. Det er dyrere på sikt.

 

Buy cheap, buy twice. Jeg skjønner poenget til Noreng, men BadCat er ikke helt ute i å råde til og heller gjøre en skikkelig innvestering slik at PCen faktisk varer lengre.

 

PC er blitt dyrere, og jeg tror man fort må over 10K.

 

Skulle jeg gjort et kompromiss anbefaler jeg SSD, fordi en SSD ikke gir nevne verdig mye når det kommer til gaming. SSD er kjekt, men dette kan man heller oppgradere ved en senere anledning dersom man er short på cash. Så får man bare tåle litt loading.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

Så når han ønsker å bruke minst mulig, han bare spiller lette spill og foreslår selv noe til 5k inkl alt så foreslår dere GPU som alene koster over 5k? Ja, det er noe som heter buy cheap, buy twice, men det er også noe som heter å anbefale ut ufra behov og budsjett. Støtter Noreng her, får han den til 4k har han en habil rigg det sitt bruk, mye for pengene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig med BadCat, til gaming kjøper man IKKE GTX 1050, det er ikke gaming kort.

 

Samme med 570. Det var ikke spesielt bra når det kom ut, og nå er det i tillegg gammelt.

 

PC er innvestering, da er det lurere å råde folk til og gjøre en god innvestering. Slik som GTX 2070, eller GTX 2060 minimum, slik at man ikke ramler i fella at PCen blir fort utdatert og må skiftes. Det er dyrere på sikt.

:huh:

Dette står i første post:

 

PC-en brukes i all hovedsak til spilling, det går i WoW Classic, League of Legends, tidvis Fortnite - altså ganske lettkjørte spill.

 

Budjsett er ikke satt men ønsker selvsagt å bruke minst mulig.

 

Slik jeg forstår deg og BadCat har jeg satt opp en liste: https://classic.prisjakt.no/list.php?l=605469&view=l

Her er begrunnelser:

 

 

  1. i9-9900k er eneste valg. i7-8700k, i5-9600k, eller i7-9700k kan være akseptable kompromiss, men du får lavere entrådet og flertrådet ytelse med disse. i9 10-serien på LGA2066 er også et steg tilbake grunnet dårligere klokkefrekvenser og tregere cache. Ryzen 3900X kan man bare ignorere.
  2. 16GB 4600 MHz 18-22-22-42 er optimalt, 16GB 3600 MHz 16-16-16-36 kan være akseptabelt om man er villig til å kjøpe mange sett og prøve seg frem med overklokking.
  3. EVGA Z390 Dark andre hovedkort er svakere på minnefrekvens og/eller CPU-overklokking. Akseptable alternativer kan være ASRock Z390 Phantom ITX, alt annet suger grunnet dårlig VRM for overklokking eller daisy-chain eller (katastrofe) T-topologi.
  4. 2080 Ti Kingpin ettersom det har bedre ytelse enn alle andre 2080 Ti, akseptable alternativer kan være 2080 SUPER eller 2070 SUPER, men dette reduserer opplevelsen betraktelig
  5. Samsung 970 PRO 1TB x2, en for spill og en for OS, mindre kapasitet gir dårligere ytelse, og EVO-modellene har treg og upålitelig TLC-flash.
  6. Lenovo Legion Y27gq-25, 2560x1440 @240 Hz og G-sync.
  7. Kabinett er en smakssak, men det må ha plass til custom loop vannkjøling, helst en løkke for CPU og en for GPU og RAM. Enthoo Luxe 2 er et brukbart alternativ ettersom det har plass til et ekstra ITX-hovedkort.
  8. Alt må selvfølgelig kjøles med custom loop vannkjøling, noe annet vil redusere overklokkpotensialet
  9. Alt må selvfølgelig overklokkes: skru av turbo på CPU, og sørg for at sekundære og tertiære timinger er strammet inn i RAM.
  10. CPU må deliddes og kjøles uten varmespreder, noe annet vil redusere mulighetene for overklokking.
  11. Windows må installeres i MBR-modus, og du kan ikke kjøre noe nyere enn Windows 1809. GPT og 1903 har alvorlige problemer med DPC latency.
  12. Spectre-patchen må selvfølgelig skrus av for bedre ytelse.
  13. Programmer som Discord må kjøres på en separat maskin for å ikke forstyrre ytelsen på gaming-maskinen.

 

 

 

Den havner på 60 000 før vi legger til skikkelig kjøling, som sannsynligvis er ca 10 000 kr ekstra om det skal være akseptabelt kaldt, pluss tastatur/mus/headset.

Helt innafor for å kjøre 12 år gamle WoW Classic, 10 år gamle LoL, og av og til Fortnite (som kjører særdeles bra på et GTX 1060 6GB).

 

Jeg er mest av alt overrasket over hvor lite dere henger dere opp i CPU og RAM, ettersom det er det som er desidert viktigst om man skal ha virkelig høy og stabil framerate i spill. På skjermkortfronten kommer man veldig langt med redusert oppløsning og grafikkeffekter, men CPU kan ikke skaleres stort med spillinnstillinger. I tillegg er det vesentlig enklere å oppgradere skjermkort enn CPU + hovedkort + RAM.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den pc'en du ser på er ikke særlig bra for gaming, til og med lettkjørte spill vil jeg påstå, og den vil veldig fort bli utdatert. En Ryzen 3600 med en 1660 eller brukt 1070 hadde vært best, men det blir litt dyrere. Hvis du vil holde deg i nærheten av 5000 kr og få mest mulig value ville jeg gjort dette:

 

Kjøp et B450/B450 MAX hovedkort med BIOS flashback (800-1200 kr). 

Brukt 1070 skjermkort på Finn.no (1800-2000 kr) eller et nytt 1660 (2300 kr). 

Ryzen 2600 prosessor for 1400 kr (800-1000 kr brukt) eller Ryzen 3600 (2150 kr)

Corsair Vengeance 16GB 3200 MHz cl16 ram (på salg hos Proshop for 730 kr)

Intel 660p 512GB m2 SSD (634 kr)

Fractal Design Focus G kabinett (409 kr, kommer med 2 vifter)

550 eller 650W 80+ strømforsyning (500-700 kr)

 

Brukt 1070 og brukt Ryzen 2600 med resten av komponentene blir rundt 6300 kr. 

Ny 1660 og ny Ryzen 2600 med resten av komponentene blir rundt 7000 kr.

Ny 1660 og ny Ryzen 3600 blir rundt 7800 kr. Brukt 1070 og ny Ryzen 3600 blir rundt 7500 kr.

 

Alle disse forskjellige byggene vil gi deg en ganske bra pc som takler spillene dine uten problemer og vil vare en stund. Med Ryzen 3600 er du ganske fremtidssikret da den er en del bedre på gaming enn 2600. Men 2600 burde funke for dine formål akkurat nå.

 

Og hvis du vil spare penger og kjøpe en brukt (eller ny) Ryzen 2600 så er det greit, siden neste generasjon Ryzen prosessorene vil være på samme hovedkortsokkel (AM4). Så du kan oppgradere prosessoren om noen år uten å må skifte de andre delene hvis du føler at pc'en begynner å bli for dårlig.  

Endret av -Audun-
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...