Gå til innhold

Ny metode for produksjon av sement uten CO2-utslipp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var det noen fordel her i det hele tatt, annet enn at forskerene kan søke på stipend for videre forskning? Tradisjonell sementproduksjon kan like gjerne gjennomføres med å varme opp kalk med strøm, og man får da ut helt ren CO2. Mye enklere og bedre for lokalmiljøet enn å gå veien om elektroder, syrer og baser....

Lenke til kommentar

Det hadde vært fint med noen reaksjonsligninger så man kan se hvor det blir av CO2-en i CaCO3-en når det brennes til CaO, som er grunnlaget for både 2CaO*SiO2 og CaO*H2O.

 

Slik jeg forstår første del av artikkelen fjernes de 20% av CO2-utslippene som brenningen av kull utgjør, mens de resterende 80% som skyldes spaltingen av kalsiumkarbonat, ser jeg ikke noen forklaring på. Jeg kan ikke se at syrer og baser skal utgjøre noen forskjell på de overordnede reaksjonsligningene.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det hadde vært fint med noen reaksjonsligninger så man kan se hvor det blir av CO2-en i CaCO3-en når det brennes til CaO, som er grunnlaget for både 2CaO*SiO2 og CaO*H2O.

 

Slik jeg forstår første del av artikkelen fjernes de 20% av CO2-utslippene som brenningen av kull utgjør, mens de resterende 80% som skyldes spaltingen av kalsiumkarbonat, ser jeg ikke noen forklaring på. Jeg kan ikke se at syrer og baser skal utgjøre noen forskjell på de overordnede reaksjonsligningene.

 

MIT-kilden gir vinklingen at denne prosessen gjør at CO2-en lett lar seg fange eller brukes til annet, kjemien er uendret. «The carbon dioxide, in the form of a pure, concentrated stream, can then be easily sequestered, [...]».

Lenke til kommentar

MIT-kilden gir vinklingen at denne prosessen gjør at CO2-en lett lar seg fange eller brukes til annet, kjemien er uendret. «The carbon dioxide, in the form of a pure, concentrated stream, can then be easily sequestered, [...]».

Da har du akkurat avslørt at overskriften "sementproduksjon uten CO2-utslipp" egentlig burde vært omformulert til "enkel metode for å fange CO2 fra sementproduksjon".

 

Verden produserer et overskudd av ren CO2, som gjør at gassen nærmest gis bort gratis. Det som koster er leie/kjøp av flasker og transport. Man må altså håndtere økningen i overskudd på en måte. For eksempel enten slippe det ut, eller bruke massevis av penger på å pumpe det ned i Nordsjøen.

Lenke til kommentar

Overskriften er misvisende, da det fortsatt er et CO2-utslipp også fra denne produksjonsmåten. Men, det kan bli en enklere prosess for å fange CO2. Nå finnes det ikke et så stort marked for CO2, så eneste løsning må være å få det ned i bakken igjen.

Artikkelens beskrivelse av dagens sementproduksjon tar heller ikke med at mange produsenter har redusert utslippene sine vesentlig sammenlignet med tallene som brukes i artikkelen. Dette er gjort ved å bruke andre brenselstyper enn kull, samt å blande sementen med andre råvarer.

Hoveddelen av sementer i det norske markedet har utslipp fra 500-750 kg CO2 pr tonn. Det er en god del mindre enn de 1000 kg som brukes der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...