Gå til innhold

IT-jobb i offentlig eller privat sektor?


Anbefalte innlegg

Lurer litt på hva deres anbefalinger er når det kommer til arbeidsplasser i det offentlige og hos private bedrifter for ferske utviklere (har jobbet deltid i et par år, men skal ut i første fulltidsstilling, har høyere utdannelse men ingen grad). Har fått flere jobbtilbud, både offentlig og privat, men er veldig usikker på hva jeg burde velge. Lønnen ligger på en 450Kish i de offentlige arbeidsplassene og på 500Kish i de private.

 

Ellers lurer jeg litt på hvordan det er med karrieremuligheter i offentlige IT bedrifter? I hvert fall et av de private jobbtilbudene gir god mulighet for karriere i inn/utland.

 

Hva har dere med erfaring satt mest pris på i forbindelse med arbeidsplassen?

Endret av ungutvikler
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Offentlig sektor har i virkelig stort omfang begynt å bli veldig konkurransedyktige og tilbyr derfor gode fagmiljøer. 

 

NAV for eksempel er et kjempespennende sted å jobbe! Som nyutdannet får du et kjempefint sted å starte. 

 

Det er overhodet ingen problemer å gjøre karriere i det offentlige.

 

Sålangt er min oppfatning at offentlig sektor henger seg opp i at jeg ikke har fullført en grad. De private tilbudene jeg har fått har sett på progresjonen min og lønnet deretter, mens offentlig sektor lønner meg etter uten utdanning med erfaring.

Lenke til kommentar

Sålangt er min oppfatning at offentlig sektor henger seg opp i at jeg ikke har fullført en grad. De private tilbudene jeg har fått har sett på progresjonen min og lønnet deretter, mens offentlig sektor lønner meg etter uten utdanning med erfaring.

Det er ganske typisk ja. I offentlig sektor blir lønn i større grad beregnet ut fra formell utdannelse og erfaring.

 

Forøvrig er det viktigste at du hele tiden lærer og utvikler deg. Om det er i offentlig eller privat sektor er mindre viktig.

Lenke til kommentar

Sålangt er min oppfatning at offentlig sektor henger seg opp i at jeg ikke har fullført en grad. De private tilbudene jeg har fått har sett på progresjonen min og lønnet deretter, mens offentlig sektor lønner meg etter uten utdanning med erfaring.

 

Det er nok helt normalt. 

 

Som nyutdannet eller med liten erfaring er det viktigste at du lærer og utvikler deg som nevnt ovenfor meg her. 

Lenke til kommentar

Sålangt er min oppfatning at offentlig sektor henger seg opp i at jeg ikke har fullført en grad.

Grunnen til det er at det offentlege må tilsette den best kvalifiserte. Veldig ofte vil det føre til at den med best utdanning objektivt sett er den best kvalifiserte.

Dersom ein utan fullført utdanning blir tilsett foran ein med utdanning så blir det fort søksmål frå den søkaren for å ha blitt forbigått.

Lenke til kommentar

Grunnen til det er at det offentlege må tilsette den best kvalifiserte. Veldig ofte vil det føre til at den med best utdanning objektivt sett er den best kvalifiserte.

Dersom ein utan fullført utdanning blir tilsett foran ein med utdanning så blir det fort søksmål frå den søkaren for å ha blitt forbigått.

 

I dette tilfellet er det ikke snakk om å bli tilsatt, men mer bestemmelse av lønn. Har allerede fått tilbud, men gjengående faktor er at lønnen fra offentlig er lav og beregnet ut ifra uten utdanning og årene med utdanning teller som erfaring. TLDR; fokus på fullført grad i lønnsetting fremfor faktisk progresjon

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det offentlige er helt bananas når det gjelder utdanning og krever vel snart minimum master/5 år høyere for 1. linje support.

Det lukter litt sirkulærøkonomi av det hele når det offentlige krever at ansatte må ha vært innom skolevesenet i så mange år for selv enkle jobber.

 

Videre snakkes det i økt grad å ansette de med hull på cv, men det gjelder tydeligvis ikke hull i utdanningen.

Lenke til kommentar

Det offentlige er helt bananas når det gjelder utdanning og krever vel snart minimum master/5 år høyere for 1. linje support.

 

Det lukter litt sirkulærøkonomi av det hele når det offentlige krever at ansatte må ha vært innom skolevesenet i så mange år for selv enkle jobber.

 

Videre snakkes det i økt grad å ansette de med hull på cv, men det gjelder tydeligvis ikke hull i utdanningen.

 

Det offentlige bruker fullført utdanning ALT for strengt i bedømmelse av lønn i mine øyne. Når lønnstilbudet jeg får fra det offentlige er lavere for en med fullført bachelor uten erfaring, etter selv å ha 4 år som deltidsutvikler og jobberfaring hver sommer + deltid de siste 10 årene, samt 3 av 5 år på høyere utdanning fullført så er det noe som skurrer i mine øyne.

Endret av ungutvikler
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det spørs litt på hva slags type du selv også og hva du vil. Nå er det flere greier innenfor offentlig sektor som forsøker å besmykke seg ved å hevde de er fremoverlent, agile etc. Men tar du sakene nærmere i øyesyn vil du oppdage det meste er som før.

Arbeidslivet i offentlig er også i større grad politisert naturligvis og har en stor mengde svært dårlige ledere. 

Mtp jobbsikkerhet så er det ikke heller ikke slik det engang var, jmfr ostehøvel nedskjæringer og flytting av funksjoner. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...